• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, men jag har flera av dessa tyska och franska kromboetter och de är fantastiska trots repor. Tyvärr gäller det inte alla tyska boetter och särskilt Junghans hade riktigt dåligt krom och även deras stålboetter som gärna rostar.
Ok, då missförstod jag dig. På dig lät det som att bara för att boetten var i ypperligt skick = kvalitet.

Själv har jag ingen koll på olika kromboetter, för mig är det likhetstecken mellan kromboett och låg kvalitet.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ok, då missförstod jag dig. På dig lät det som att bara för att boetten var i ypperligt skick = kvalitet.

Själv har jag ingen koll på olika kromboetter, för mig är det likhetstecken mellan kromboett och låg kvalitet.
Ja, billigt men jag har hat/kärlek med dem då kvalité skiljer enormt. De Franska räknas nog som de bästa men Tyskland och Frankrike hade ett samarbete så jag misstänker att det är Franska boetter som omsluter många Tyska märkens klockor. Frankrike hade på något sätt fått en enorm kvalité på kromade boetter under 70-talet.
 
Senast ändrad:

TDFcc

Breitling
Intressant. "Lokalt" var? Någon återförsäljare i Sverige, eller vad? Det är ju en ovanligt "logga", ser inte ut som någon "officiell" variant jag sett i alla fall... (Kan tyvärr inte bidra med någon info om tillverkare.)
1970 då Porsche och VW hade beslutat att göra 914 bokstavligen med ett handslag kom det lite sånt här, mer eller mindre reglerat. Porsche hade stora problem med ksotnader för sin tävlingsverksamhet och utvecklingsavdelning. Jag har en jacka med samma VW Porsche logga som är runt tiden för 914modellen.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
1970 då Porsche och VW hade beslutat att göra 914 bokstavligen med ett handslag kom det lite sånt här, mer eller mindre reglerat. Porsche hade stora problem med ksotnader för sin tävlingsverksamhet och utvecklingsavdelning. Jag har en jacka med samma VW Porsche logga som är runt tiden för 914modellen.
Aha. Jag har sett kombinerade VW-Porsche-loggor, men de såg inte ut så där.
 
Senast ändrad:

Loda

Omega
Hej gott folk. Jag hade uppskattat hjälp med att identifiera den här pjäsen:
20200922_081052.jpg
20200922_081131.jpg
20200922_081058.jpg
 
Hej och god eftermiddag. Jag hoppades på att finna något sorts arkiv på gamla Seiko-länkar. Denna länk skulle definitivt smöra min scone men har tyvärr inget ref. Utan ref kan jag inte söka upp endlinks. Förmodligen dött lopp men kan ändå ta del av lite kuriosa kring Seiko.
Någon som känner sig träffad? =)
Seiko UNID 2.png
Seiko UNID clasp.png
 

Psykel

Patek
Hej och god eftermiddag. Jag hoppades på att finna något sorts arkiv på gamla Seiko-länkar. Denna länk skulle definitivt smöra min scone men har tyvärr inget ref. Utan ref kan jag inte söka upp endlinks. Förmodligen dött lopp men kan ändå ta del av lite kuriosa kring Seiko.
Någon som känner sig träffad? =)
Seiko UNID 2.png
Seiko UNID clasp.png
Kanske är helt ute och cyklar, men min spontana känsla är att den ska vara integrerad? Har du nån bild på ändarna?
 

Psykel

Patek
Du har en poäng, skulle mycket väl kunna vara integrerade! Dock ingen taper? Bra tips tho :happyhappy:
Ingen bild, jag slänger iväg en fråga. Och detta är varför KS är top tier.
Kan ju såklart vara länk med ändlänkar, men får bara en känsla av integrerad länk. Om så är fallet så kan det nog bli knepigt att få tag på ändlänkar om det inte finns med. Jag hade nog letat vidare efter nåt med ändlänkar. Vilken klocka ska du ha länken till?
 
Kan ju såklart vara länk med ändlänkar, men får bara en känsla av integrerad länk. Om så är fallet så kan det nog bli knepigt att få tag på ändlänkar om det inte finns med. Jag hade nog letat vidare efter nåt med ändlänkar. Vilken klocka ska du ha länken till?
Ja jag får samma känsla av viss hopplöshet. Har en 7005-8022 som jag hade i åtanke. Mest för att fullända med Seiko-länk, dessutom en jag aldrig sett förr.
Frågade om ref på modellen men han repeterade bara: finns inga endlinks.
Nåväl! Tack ändå =)
 

Psykel

Patek
Ja jag får samma känsla av viss hopplöshet. Har en 7005-8022 som jag hade i åtanke. Mest för att fullända med Seiko-länk, dessutom en jag aldrig sett förr.
Frågade om ref på modellen men han repeterade bara: finns inga endlinks.
Nåväl! Tack ändå =)
Länken kommer nog inte passa stilmässigt ändå. Ska ju vara rislänk eller liknande på din klocka. Länken du postade ser ut att vara från 90-talet.
Kolla tradera, borde säkert gå att få tag på en passande länk där. Dyker upp Seikolänkar ibland. Du kan ju även lägga ut en köpesannons här på KS och kolla bland tillbehörsannonserna.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Behöver lite identifieringshjälp. Inventerade mina kronor och hittade den här. Tror inte jag kommer få användning av den själv och funderar på att sälja. Men jag vet inte hur jag ska beskriva den för att den ska hitta rätt köpare. Diametern är någonstans ca 5,55-5,6 mm. Hur gammal är den? Till vilka referenser hör den? Vad kan den vara värd?
IMG_20201002_160337.jpg

IMG_20201002_160828.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Behöver lite identifieringshjälp. Inventerade mina kronor och hittade den här. Tror inte jag kommer få användning av den själv och funderar på att sälja. Men jag vet inte hur jag ska beskriva den för att den ska hitta rätt köpare. Diametern är någonstans ca 5,55-5,6 mm. Hur gammal är den? Till vilka referenser hör den? Vad kan den vara värd?
IMG_20201002_160337.jpg

IMG_20201002_160828.jpg
Ser lite funky ut men den är säkert rätt. Hade gissat att den är till en bubbleback av något slag. Kanske värd en tusenlapp en solig dag om du hittar någon som behöver den. Kanske mindre.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ser lite funky ut men den är säkert rätt. Hade gissat att den är till en bubbleback av något slag. Kanske värd en tusenlapp en solig dag om du hittar någon som behöver den. Kanske mindre.
Tackar! Får försöka läsa på lite om bubblebacks. De är trevliga men jag har släppt det lite pga prisutvecklingen på senare år. Men det kan ju vara skoj att nörda lite ändå. "Funky" hur då?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tackar! Får försöka läsa på lite om bubblebacks. De är trevliga men jag har släppt det lite pga prisutvecklingen på senare år. Men det kan ju vara skoj att nörda lite ändå. "Funky" hur då?
Bubbleback var som dyrast på 80- och 90-talet. Nu är de prisvärda om man kan leva med storleken.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tackar! Får försöka läsa på lite om bubblebacks. De är trevliga men jag har släppt det lite pga prisutvecklingen på senare år. Men det kan ju vara skoj att nörda lite ändå. "Funky" hur då?
Tycker nog inte de har rört på sig speciellt mycket? Ovanliga och fina tavlor har alltid varit dyrt. Kommer inte ihåg om jag har en sådan krona på min i stål, men ser gammal ut så kan säkert vara 40-tal.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Bubbleback var som dyrast på 80- och 90-talet. Nu är de prisvärda om man kan leva med storleken.

Tycker nog inte de har rört på sig speciellt mycket? Ovanliga och fina tavlor har alltid varit dyrt. Kommer inte ihåg om jag har en sådan krona på min i stål, men ser gammal ut så kan säkert vara 40-tal.
Har nog byggt min bild av priserna på lite för få datapunkter. Minns att jag såg en och fick höra vad den kostat ca tidigt 2000-tal. Alla jag sett i mer modern tid har kostat betydligt mer. Men han som visade den hade säkert gjort ett klipp. Ytterligare en anledning att snöa in lite om de inte följt med övriga Rolex i prisutvecklingen. Kanske slutar med att jag lägger kronan i bra att ha-lådan. :)
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har nog byggt min bild av priserna på lite för få datapunkter. Minns att jag såg en och fick höra vad den kostat ca tidigt 2000-tal. Alla jag sett i mer modern tid har kostat betydligt mer. Men han som visade den hade säkert gjort ett klipp. Ytterligare en anledning att snöa in lite om di inte följt med övriga Rolex i prisutvecklingen. Kanske slutar med att jag lägger kronan i bra att ha-lådan. :)
De är väl fortfarande billigare än vanliga DJs, vilket de inte borde vara. Men jag har inte heller så bra koll faktiskt. Köpte min första i stål för dryga 10' och det måste varit 10 år sedan. Senaste i guld jag köpte nyligen kostade knappa 30'. Båda har vad jag skulle säga bra blanka tavlor men inget exotiskt. Finns dock väldigt mycket ommålat. Svåra där blir att ommålningarna kan ju vara vintage vid detta laget. Åldrade ommålningar kan vara luriga. Finns väldigt många varianter på tavlorna under åren.

Här är ett rykande färskt exempel, ett fynd får man väl iofs säga.

90692345_6_x.jpg

https://www.liveauctioneers.com/item/90692345_rolex-oyster-perpetual-chronometer-wrist-watch
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
De är väl fortfarande billigare än vanliga DJs, vilket de inte borde vara. Men jag har inte heller så bra koll faktiskt. Köpte min första i stål för dryga 10' och det måste varit 10 år sedan. Senaste i guld jag köpte nyligen kostade knappa 30'. Båda har vad jag skulle säga bra blanka tavlor men inget exotiskt. Finns dock väldigt mycket ommålat. Svåra där blir att ommålningarna kan ju vara vintage vid detta laget. Åldrade ommålningar kan vara luriga. Finns väldigt många varianter på tavlorna under åren.

Här är ett rykande färskt exempel, ett fynd får man väl iofs säga.

90692345_6_x.jpg

https://www.liveauctioneers.com/item/90692345_rolex-oyster-perpetual-chronometer-wrist-watch
Den där var trevlig! Storleken avskräcker inte. Jag använder mindre klockor än så. :)
 
Topp