Stort tack för hjälpen!Ja, liten orre, månskära med krona, och 0.800 = silver, den vanligaste halten.
Mja, jag vet inte om det är enklare, men en annan variant än den vanliga i alla fall. Sök på "watch cylinder escapement" så får du veta allt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Stort tack för hjälpen!Ja, liten orre, månskära med krona, och 0.800 = silver, den vanligaste halten.
Mja, jag vet inte om det är enklare, men en annan variant än den vanliga i alla fall. Sök på "watch cylinder escapement" så får du veta allt.
Jag behöver hjälp med en ”Rolex”.
Som ni ser så anar man ett Oysterlock där, jag såg spännet från annan vinkel och det är ingen tvekan.
Däremot får jag inte ihop kronografknapparna.
Inte fan har väl Rolex någon kronograf med såna knappar?
Och i synnerhet inte med det nya Oysterspännet?
Är det så enkelt att det definitivt är en fejk eller vad har vi här?
60-tal tycker jag låter rimligt.Hej! Jag är helt novis på äldre klockor och vintage. Fick min morfars gamla klocka av min mamma idag. Hon sa att den är från 60- talet. (Mamma är dock också vintage ibland )
Jag hade blivit mycket tacksam om någon kunde datera klockan och eventuellt berätta mer om märket!
Tack för hjälpen60-tal tycker jag låter rimligt.
Gissar 60-tal (senare halvan), står ett serienummer på verket som gör att du kan åldersbestämma den väldigt exakt.Någon som kan identifiera denna omega?
40-50 tal tror jag?
orginalbox finns. Inköpt i Helsingborg.
Tack!Gissar 60-tal (senare halvan), står ett serienummer på verket som gör att du kan åldersbestämma den väldigt exakt.
Tack!Gissar 60-tal (senare halvan), står ett serienummer på verket som gör att du kan åldersbestämma den väldigt exakt.
3. De handristade märkningarna är från urmakare som har servat den. Olika urmakare hade sitt eget sätt att märka, så normalt inte möjligt att veta vad de betyder exakt. (Antagligen inget intressant, bara något för urmakarens egen bokföring.)Hej,
Fick detta fungerande fickur från min mormor för ett par veckor sedan. Jag har försökt att hitta information på nätet men det är inte helt lätt för en novis
Jag har lyckats komma fram till att serienumret som börjar på 6 börjades att tillverkas 1923.
Serienummret på det som kallas movement på engelska (vad heter det på svenska, urverk?) är tillverkades från 1916 till slutet av 1822. Ett sent serienummer kanske tyder på tillverkning under senare delen av 1922 viket stämmer med det andra serienumret.
Kan någon hjälpa mig med information?
1. Jag hittar ingen bild på nätet som ser ut som mitt urverk (movement).
2. Vad är dom små hacken på sidan av klockan, ser ut som romerska siffror. Betyder dom något?
3. Små inskriptionen på insidan av klockans baksida, servicedatum? EDIT, ser inte ut som datum?
4. Mormor säger att den är i silver men hittar ingen stämpel för detta, vad ska jag leta efter?
5. 19LIBN, vad betyder detta?
6. Något mer jag borde veta?
Avance-Retard är ruckningen, fortare-långsammare (eller framåt-bakåt) ungefär. F.ö. är det ju ett rätt udda ur, ser gammalt ut och märkningen är inte den "standard" som man normalt ser. Synd på veckodagsvisaren... Du kan ju prova i fickurs-tråden i Vintage-avdelningen också, vet inte om "rätt" personer läser här. https://klocksnack.se/threads/fickurstråden.45608/Hej gott folk. Jag fick frågan att kolla upp ett gammalt(?) fickur men kan inget alls om sånt. Så tänkte jag kunde rådfråga här om någon annan känner igen något av det som jag hittat i det. Det står Avance Retard inne i den och i boetten står det T13 stämplat samt att det finns en stämpel med ett hjärta i mitten av boetten.
Ser ut som en fejk Yach Master II, tycker jag. Känns som allmänt taskig kvalitet (eller sjukt fulpolerad). Knapparna sticker inte ut tillräckligt heller, och ser ovala ut.Jag behöver hjälp med en ”Rolex”.
Som ni ser så anar man ett Oysterlock där, jag såg spännet från annan vinkel och det är ingen tvekan.
Däremot får jag inte ihop kronografknapparna.
Inte fan har väl Rolex någon kronograf med såna knappar?
Och i synnerhet inte med det nya Oysterspännet?
Är det så enkelt att det definitivt är en fejk eller vad har vi här?
Kolla urverket. Tror serienumret borde sitta där.Hej,
Fick hem denna Tissot Seastar ganska nyligen. Ganska ny på klockor. Någon som vet referens, årtal eller ungefärligt värde på den? Av döma från Tissot på urtavlan verkar den vara från 60-talet iaf.
Provat googla och kollat på Chrono24 som en galning efter det som står på insidan av ”locket” men får mest fram Visodate’s.
Cal. 783
Jag är inte nån expert men det verkar vara en av de sista klockorna på den här sidan: https://www.vintagecertinas.ch/en/chronometer-en/ Det står att det inte tillverkades många av dessa Certina med chronometerklassning, borde vara värd några tusen i bra skick. Jag låter mer insatta Certinakännare komma med mer detaljer.Hej!
Kan någon hjälpa mig med att identifiera detta armbandsur från certina. Ärvt från morfar. Hittar nummer 103985 på baksidan.
Tack för svar. Ok. Så klockor gjordes som "no brand" och såldes ganska okontrollerat? Jag har hittat en likadan som var märkt Douglas, men det va svårt o hitta historik...Cool!
Tror inte att du nånsin får något klockrent svar på dina frågor, dessvärre.
Hur märkligt det än kan tyckas, med dagens varumärkestänk, så tillverkades det tidigare en massa prylar som inte alls var namngivna/märkta.
Så är nog också fallet med din klocka. Årtal lär ju däremot vara någorlunda enkelt att spika till åtminstone 70-talet. Mer exakt än så kan nog också bli klurigt.