• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Hej tråden.

Behöver hjälp att identifiera årtionde, modell, samt värde på en nyligen ärvd Lagonda. Allt är original förutom klockarmbandet i svart läder.

Klockan har ett stort affektionsvärde därav vill jag veta lite mer om dess historia.

Se bifogad bild.

Bilagor

• 7D008986-F5B2-488C-ADC8-565146BB24AC.jpeg
    7D008986-F5B2-488C-ADC8-565146BB24AC.jpeg
    200.2 KB · Visningar: 20
Hej tråden.

Behöver hjälp att identifiera årtionde, modell, samt värde på en nyligen ärvd Lagonda. Allt är original förutom klockarmbandet i svart läder.

Klockan har ett stort affektionsvärde därav vill jag veta lite mer om dess historia.

Se bifogad bild.
Här finns en hel del att kika på vad gäller just Lagonda.
Thread 'The many faces of vintage Lagonda (många bilder)' https://klocksnack.se/threads/the-many-faces-of-vintage-lagonda-många-bilder.262/
Värdet i rena pengar är inte speciellt högt skulle jag tro men kul ärvegods. 😊

Hej!

Har haft den här klockan ett tag och alltid funderat på ursprunget. Min gissning är att det kanske är något anställda på DN fick efter att ha jobbat X antal år eller så är det bara en reklamgrej. Hursomhelst vore det kul att veta mer om någon stött på en liknande tidigare.
Klocka.jpg

Det "unika" med den är att urtavlan skiftar i färg beroende på sekundvisaren som även är "flytande". Se filmklipp:

Ropade hem denna i helgen. Tänkt att bli present till min svärfar som är intresserad av WWII. Lyckats söka fram att 6E/50 innebär Brittish Royal Air Force. Men det under? 1416/43, kan det vara serienummer och årtal? Eller nåt annat?
Pilen ovanför är väl också stämpel för att den tillhört Brittish Miltary Defence?
Tacksam för info 🙏

Hej,

Jag skulle behöva hjälp med att identifiera klockan till vänster. Denna tillhörde min tyska gammelfar som föll under WW2. Baksidan är blank och saknar text, precis som urtavlan. Har inte vågat öppna klockan.

Även en något OT-fråga: Klockan är i behov av service. Har ni tips på urmakare i Stockholm som skulle kunna serva denna?

Tacksam för svar!

Bilagor

• IMG_9783.JPEG
    IMG_9783.JPEG
    310.2 KB · Visningar: 9
Hej!
Skulle behöva hjälp med identifiering av en vintage Glycine klocka. 17 Jewels Incabloc med sub second.
Glycine "invicta" Kunde inte hjälpa till och trodde den var producerad före 1953.
De första siffrorna på baklocket har jag kommit fram till att det är urverket.
Ett unitas 6325.
Tacksam för hjälp.
_R005091.jpg
_R005161.jpg
IMG_0991.jpg
image0 2.jpeg

God kväll!

Jag behöver hjälp med att finna mer info om denna klocka. Jag vet att det är en Gübelin och att det är en Triple Date men inte mer än så. Har inte hittat så mycket på nätet. Är lite lat också.. 🙃 Den började ticka när jag lyfte upp den men vet inte alls i vilket skick den är i på insidan. Tips på var man kan gå för en check?
IMG_9655.jpeg

God kväll!

Jag behöver hjälp med att finna mer info om denna klocka. Jag vet att det är en Gübelin och att det är en Triple Date men inte mer än så. Har inte hittat så mycket på nätet. Är lite lat också.. 🙃 Den började ticka när jag lyfte upp den men vet inte alls i vilket skick den är i på insidan. Tips på var man kan gå för en check?
IMG_9655.jpeg
fin och ovanlig modell! Sitter ett felsa 693 i den. Solitt guld, förmodar jag?

De kostar en rejäl slant, och svarta är ovanliga - håll hårt och fall inte för skambud i PM.

Hej på er alla!
Jag har fått tag i en gammal klocka med typisk WW2 militär stil.
Är detta ett militär ur? Hittar inte så mycket om den när jag googlar. Är det någon här som har koll? den är 30 mm exkl kronan.
Vad betyder stämpeln i botten exempelvis? Ha en fin dag! Lade ut den i tråden för militära ur, men slänger in den här också ifall det inte är en militär klocka. Har den nåt värde?

Bilagor

• IMG_8824.jpg
    IMG_8824.jpg
    599 KB · Visningar: 3
  • IMG_8822.jpg
    IMG_8822.jpg
    521.8 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Hej på er alla!
Är detta ett militär ur? Hittar inte så mycket om den när jag googlar. Är det någon här som har koll? den är 30 mm exkl kronan.
Vad betyder stämpeln i botten exempelvis? Ha en fin dag! Lade ut den i tråden för militära ur, men slänger in den här också ifall det inte är en militär klocka. Har den nåt värde?
"Fond Acier Inoxydable" betyder att bakstycket är i rostfritt stål.

Hej på er alla!
Nej, det finns inget som tyder på att det varit ett militärt ur. Men härligt skick för att vara så gammal!

Hej tråden!

Behöver lite hjälp att identifiera denna klocka samt någon typ av uppskattning på vad klockan skulle kunna vara värd.

Vad jag vet på rak arm är att klockan legat i byrålådan senaste 25-30 åren.
Klockan startar när man skakar den mer än så vet jag tyvärr inte.

Trevlig helg!

Bilagor

• IMG_0896.jpeg
    IMG_0896.jpeg
    771.8 KB · Visningar: 4
  • IMG_0895.jpeg
    IMG_0895.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 2
  • IMG_0897.jpeg
    IMG_0897.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 2
Hallå på er! Jag har letat som tusan efter vad den här Breitling kronografen är för modell. Finns ingenting på boetten, antar att det finns på insidan men har inte haft möjlighet att ta isär den. Någon som har nåt förslag?

Bilagor

• 42F0C60F-B3C5-494A-8577-43F8F0EB473D.jpeg
    42F0C60F-B3C5-494A-8577-43F8F0EB473D.jpeg
    404.8 KB · Visningar: 1
  • C786391A-E2D1-4848-87F6-C8A2E3F6CBFF.jpeg
    C786391A-E2D1-4848-87F6-C8A2E3F6CBFF.jpeg
    306.4 KB · Visningar: 1
Hittade denna i farsans låda , är den fake eller vad ?
ser inte syftet med stora OCH lilla ”klockan/boetten” på samma armband .
Är det en Freitling ?

Kan inte mycket om klockor, har precis själv köpt mitt första armbandsur nu som 32 åring.

Bilagor

• IMG_2201.jpeg
    IMG_2201.jpeg
    720.6 KB · Visningar: 1
  • IMG_2200.jpeg
    IMG_2200.jpeg
    373.2 KB · Visningar: 1
  • IMG_2202.jpeg
    IMG_2202.jpeg
    634.9 KB · Visningar: 1
  • IMG_2203.jpeg
    IMG_2203.jpeg
    555.1 KB · Visningar: 1
Hittade denna i farsans låda , är den fake eller vad ?
ser inte syftet med stora OCH lilla ”klockan/boetten” på samma armband .
Är det en Freitling ?

Kan inte mycket om klockor, har precis själv köpt mitt första armbandsur nu som 32 åring.
Jag tror att klockan kommer från samma land som ditt användarnamn.

Tillbaka
Topp