• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inofficiella Traska-tråden: "For those who know"

Ja finns det ingen on the fly justering så blir valet enklare.

Bra fråga kring 38an.
Jag upplever att 38 sitter mer bekvämt på min handled utifrån marginellt större yta.
Kan uppleva överlag att mindre klockor på mig som 36 har en tendens att skvalpa runt mer och att en 38 hamnar mer centrerat.

Kan tänka mig att klockor med den typen av tavla som Commutern har kan upplevas som stor när den saknar en vridring och att 36 utifrån det kanske upplevs som mer proportionerligt.
Ex så tycker jag att en OP36 ser bättre ut på min handled än en OP41 som blir gigantisk i jämförelse med den tavlan.
Dock är 38 Commutern marginellt större än 36 så glappet blir inte lika dramatiskt som med OP exemplet.
Så jag vetifan hur det blir 🤓
Edit: Nu är 38 slutsåld så då behöver jag ej fundera på det något mer.
Drar in en bild för topic
1734169763515.jpeg
Sorry för segt svar! Full rulle med kidsen hela dagen. Uppskattar ditt utförliga svar och förstår helt och hållet då varför du väljer 38 mm. För egen del så har jag känt att klockor utan vridning blir svåra för mig att bära upp om de är över 38 mm (och 38 mm är gränsfall). Sedan är det såklart fler parametrar som spelar in i det hela, lug to lug, etc.

Brottas pga detta mycket med mina känslor för min Speedy. Ena dagen tycker jag att det är den vackraste klockan jag någonsin ägt och nästa dag tycker jag att den är för stor...
 
Tidigare idag blev det till slute ett köp och valet föll på en 36 mm Onyx. Det som till slut tippade över till 36 mm (istället för 34) var:

  • 36 mm hade on the fly-justering.
  • Tycker att min Explorer på 36 mm är perfekt storleksmässigt och kom fram till att jag kan tänka mig en sportklocka som är aningen större men inte aningen mindre.
  • 20 mm mellan luggarna (istället för 19 som på 34 mm)

Allt som allt är jag sjukt nöjd med beslutet och ser fram emot att testa min första Traska!
 
Tidigare idag blev det till slute ett köp och valet föll på en 36 mm Onyx. Det som till slut tippade över till 36 mm (istället för 34) var:

  • 36 mm hade on the fly-justering.
  • Tycker att min Explorer på 36 mm är perfekt storleksmässigt och kom fram till att jag kan tänka mig en sportklocka som är aningen större men inte aningen mindre.
  • 20 mm mellan luggarna (istället för 19 som på 34 mm)

Allt som allt är jag sjukt nöjd med beslutet och ser fram emot att testa min första Traska!

Kul!
Kanske i sista minuten för de är "sold out" nu såg jag.
 
Sorry för segt svar! Full rulle med kidsen hela dagen. Uppskattar ditt utförliga svar och förstår helt och hållet då varför du väljer 38 mm. För egen del så har jag känt att klockor utan vridning blir svåra för mig att bära upp om de är över 38 mm (och 38 mm är gränsfall). Sedan är det såklart fler parametrar som spelar in i det hela, lug to lug, etc.

Brottas pga detta mycket med mina känslor för min Speedy. Ena dagen tycker jag att det är den vackraste klockan jag någonsin ägt och nästa dag tycker jag att den är för stor...
Ingen brådis med det. Förstår precis.
Kan tycka att jag vänjer mig relativt fort med att växla mellan olika storlekar.
Ibland känns det bra med en 36a och ibland vill en ha något mer bastant på handleden.
Jag pendlar i nuläget mellan 36-41mm bland uren.
 
Ser fram emot era bilder! Undrar hur stor skillnad det är mellan onyx och den vanliga carbon black, svårt att se på deras bilder. Carbon black känns ganska djup och glossy redan. Eller är det vetskapen av att man har ett unikt material som spelar in mer?
 
Masters of Traska! Hoppas att FedEx håller sina estimat och och att klockan kommer imorgon. Men det medför en fråga angående korsning av länk. På bilderna framgår det att det rör sig om små skruvar som måste loss. Då jag själv aldrig kortat en sådan länk på mina klockor så undrar jag två saker:

  • Vad är det för storlek på mejsel?
  • Är det som en vanlig skruv? Eller behöver jag hålla på med Loctitet och så (isf vilken Loctite)?

Ursäkta okunskapen och uppskattar hjälpen!
 
Masters of Traska! Hoppas att FedEx håller sina estimat och och att klockan kommer imorgon. Men det medför en fråga angående korsning av länk. På bilderna framgår det att det rör sig om små skruvar som måste loss. Då jag själv aldrig kortat en sådan länk på mina klockor så undrar jag två saker:

  • Vad är det för storlek på mejsel?
  • Är det som en vanlig skruv? Eller behöver jag hålla på med Loctitet och så (isf vilken Loctite)?

Ursäkta okunskapen och uppskattar hjälpen!
Nu blir detta kanske inte det perfekta svaret, men vanligen är det 1,2 eller 1,4 mm som behövs.
Och om man ska använda Loctite är det 222 som gäller. Den är lila och går lätt att öppna. Andra riskerar att bli för hårda.
Skruvmejslar finns från Bergeon, men det går lika bra med Wera från t ex Amazon istället i dessa fall.

Wera 05117992001 0,2 x 1,2 x 40 mm 2035 skruvmejsel för slitsade skruvar – silver https://amzn.eu/d/5TQgmsI
 
Senast ändrad:
Masters of Traska! Hoppas att FedEx håller sina estimat och och att klockan kommer imorgon. Men det medför en fråga angående korsning av länk. På bilderna framgår det att det rör sig om små skruvar som måste loss. Då jag själv aldrig kortat en sådan länk på mina klockor så undrar jag två saker:

  • Vad är det för storlek på mejsel?
  • Är det som en vanlig skruv? Eller behöver jag hålla på med Loctitet och så (isf vilken Loctite)?

Ursäkta okunskapen och uppskattar hjälpen!

1,6 mm är den jag får att passa perfekt.
De verkar inte använda nån jättestark version av locktite så skruvarna brukar vara ganska lätta att lossa. Jag har inte använt nån ny locktite efter de lossats och de tycks sitta kvar men bäst är väl att ha på lite sån, som @ironcastle nämner.
-----
Min var i Danmark i förrgår men jag får nog vänta till nästa måndag ändå, efter vad de uppger.
 
Nu blir detta kanske inte det perfekta svaret, men vanligen är det 1,2 eller 1,4 mm som behövs.
Och om man ska använda Loctite är det 222 som gäller. Den är lila och går lätt att öppna. Andra riskerar att bli för hårda.
Skruvmejslar finns från Bergeon, men det går lika bra med Wera från t ex Amazon istället i dessa fall.

Wera 05117992001 0,2 x 1,2 x 40 mm 2035 skruvmejsel för slitsade skruvar – silver https://amzn.eu/d/5TQgmsI

1,6 mm är den jag får att passa perfekt.
De verkar inte använda nån jättestark version av locktite så skruvarna brukar vara ganska lätta att lossa. Jag har inte använt nån ny locktite efter de lossats och de tycks sitta kvar men bäst är väl att ha på lite sån, som @ironcastle nämner.
-----
Min var i Danmark i förrgår men jag får nog vänta till nästa måndag ändå, efter vad de uppger.
Tack hörni! Tog mig i kragen och googlade direkt efter att jag ställde frågan här (fel ordning, jag vet) och fick precis som @URsinne nämner svaret 1,6 mm.


Tack för tipset om Loctite, jag löser en flaska 222 under morgondagen. :) @ironcastle Aldrig använt det förut, men är det bara att doppa lite på skruven och sedan köra på?

Se där! Vad segt. :) Hoppas att något händer och den kommer fram tidigare @URsinne . Jag har själv inte fått någon ny uppdatering om befintlig plats, men fick ett mejl från FedEx om att det är fortsatt planerat att levereras imorgon.
 
Tack hörni! Tog mig i kragen och googlade direkt efter att jag ställde frågan här (fel ordning, jag vet) och fick precis som @URsinne nämner svaret 1,6 mm.


Tack för tipset om Loctite, jag löser en flaska 222 under morgondagen. :) @ironcastle Aldrig använt det förut, men är det bara att doppa lite på skruven och sedan köra på?

Se där! Vad segt. :) Hoppas att något händer och den kommer fram tidigare @URsinne . Jag har själv inte fått någon ny uppdatering om befintlig plats, men fick ett mejl från FedEx om att det är fortsatt planerat att levereras imorgon.
Ja, fast istället för att droppa på, som tenderar att hamna lite överallt, så lägger du en droppe på någon hård yta, sen tar du en spetsig metallpinne, kanske en grövre nål, och doppar i din droppe. Sen använder du nålen till att med precision sätta Loctite BARA i gängan på skruven. Ingen annanstans. Det behövs inte så mycket, så hellre relativt lite, än en "blöt" skruv. Får du Loctite på en cylindrisk yta som löper i ett hål har du skaffat dig problem. Alltså typiskt på utsidan av en genomgående axel i ett hål. Då blir det onödigt besvärligt att få isär det den gången du vill ta isär något.
Med det sagt, tänk till när du sätter Loctite så att det verkligen är det sista du gör, när du drar fast skruven.
Sen när du drar fast skruven drar du tills den går i botten. Du behöver inte dra "hårt", eftersom Loctite sköter själva lösningen av förbandet.

Lite överkurs... de flesta vet nog inte hur ett skruvförband egentligen funkar. En skruv är egentligen en fjäder, d v s den ska dras så hårt att den fjädrar / sträcks ut. När den gör det, låser den fast sig m h a friktionen i gängan. Då sitter skruven fast. Har man för låg friktion i gängan lossnar skruven. Har man för hög friktion kommer åtdragningsmomentet att gå åt till att bara vrida ner skruven. Men det räcker inte till att sträcka skruven. Då kommer den förr eller senare att lossna. Men om man använder Loctite så höjer man friktionen (när Loctiten stelnat) och så sitter skruven kvar trots att skruven inte sträcktes när den drogs fast. Bra va?
 
Tillbaka
Topp