• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inofficiella Traska-tråden: "For those who know"

Stoppade länken i kokande vatten och lät ligga i ett tag. Försökte igen och ficka hålla i länken med en duk pga hettan.

1000016264.jpg

Nope. Den vägrar. Och skruven är synligt skavd.

1000016265.jpg

Finns ingen mer länk som har skruv och går att ta bort på den sidan.

EDIT: jag hade en till mejsel som var hel och provade. Nu gick det!

En femte länk borttagen plus att jag förlängde ett steg med snabbminijusteringen (det var i bottenläget innan) och nu sitter klockan rätt på handleden!

1000016266.jpg

Och spännet sitter bra centrerat under handleden.

1000016267.jpg

Nu återstår bara att leta reda på gänglimmet jag har och sätta dit det på de skruvar jag lossat på. Det får bli en annan dag.

Senast ändrad:
Stoppade länken i kokande vatten och lät ligga i ett tag. Försökte igen och ficka hålla i länken med en duk pga hettan.

1000016264.jpg

Nope. Den vägrar. Och skruven är synligt skavd.

1000016265.jpg

Finns ingen mer länk som har skruv och går att ta bort på den sidan.

EDIT: jag hade en till mejsel som var hel och provade. Nu gick det!

En femte länk borttagen plus att jag förlängde ett steg med snabbminijusteringen (det var i bottenläget innan) och nu sitter den rätt!

1000016266.jpg

Och spännet sitter bra centrerat under handleden.

1000016267.jpg

Nu återstår bara att leta reda på gänglimmet jag har och sätta dit det på de skruvar jag lossat på. Det får bli en annan dag.
Vet inte vad du har för mejslar, men ett kit från Wera är prisvärt och bra.

Skriv en rad till Traska och beskriv ditt problem. Jag skulle inte bli förvånad om de skickar en ny skruv eller hel länkbit till dig utan kostnad.

Vet inte vad du har för mejslar, men ett kit från Wera är prisvärt och bra.

Skriv en rad till Traska och beskriv ditt problem. Jag skulle inte bli förvånad om de skickar en ny skruv eller hel länkbit till dig utan kostnad.

Tack för tips!
Den mejsel jag använt är väl nåt som jag fick billigt tillsammans med någon annan klocka.
Eftersom jag också fick skruvar över när jag tog bort länkar så har jag satt dit en oskavd skruv. Så problemet är löst. 🙂

Jag tycker så långt (eller kort) att Commuter 38 Adriatic Blue är en mycket fin klocka med mycket bra finish. Men den är inte riktigt så snygg som reklambilden visar. Vilket dock är mycket vanligt när det gäller klockor.
Reklambilderna är ju konstgjorda och inte verkliga bilder.
I ingen situation har den samma lyster och färg som den har på företagets visningsbild.
Här en jämförelse:

1000016280.jpg

Verkligheten. Kanske går det att fota med bättre ljus men den kan aldrig se ut i verkligheten som den ser ut på bilden ovan.

1000016271.jpg

Senast ändrad:
Jag tycker så långt (eller kort) att Commuter 38 Adriatic Blue är en mycket fin klocka med mycket bra finish. Men den är inte riktigt så snygg som reklambilden visar. Vilket dock är mycket vanligt när det gäller klockor.
I ingen situation har den samma lyster och färg som den har på företagets visningsbild.
Här en jämförelse:

1000016280.jpg

Verkligheten. Kanske går det att fota med bättre ljus men den kan aldrig se ut i verkligheten som den ser ut på bilden ovan.

1000016271.jpg
När det gäller Traska och deras bilder vs reality så kan jag hålla med till en viss del. Det är likadant med deras cypress green, något helt annat och mer diskret irl mot på bild. Annars kan jag tycka generellt att många företag inte lyckas framhäva klockorna lika bra som i verkligheten.
Ex så tycker jag ofta att Tudors klockor är betydligt bättre irl mot vad produkt bilderna visar.
Klurigt det där med att få fram en klocka på bild och ofta ser dom väldigt olika ut beroende på hur ljuset faller på tavlan.

Instämmer i att det borde framgå bättre av deras bilder hur färgen ser ut irl.
Har sett i omdömesfältet hos Traska att fler haft synpunkter på det så de borde känna till det.
Nu är det något av en grej på vissa av deras färger att de är lite udda i nyansen och ofta diskretare än de verkar på deras sida. Det borde de absolut rätta till.

Kanske skulle skickas ett mejl om det? Det är ganska viktigt.

Man skulle ju kunna säga samma om t.ex. Tudor där deras produkt-bilder inte sällan är ganska skilda från den verkliga produkten. Men det blir ju lite mindre känsligt med ett märke där kunder kan se klockorna irl i butik innan köp, plus att det garanterat kommer mycket foton på de faktiska klockorna direkt i media och sociala media. Så är det ju inte alltid med mindre microbrands som man köper online.

Hittade gänglimmet. Och doppade skruvarna och skruvade in dem. Kort efter läser jag att man inte ska göra det utan droppa in limmet i hålet och sätta i skruven. Skruvade ut de två skruvarna igen och gjorde så varav jag satte dit skruvarna igen. Nu får det torka över natten.

1000016284.jpg

Hittade gänglimmet. Och doppade skruvarna och skruvade in dem. Kort efter läser jag att man inte ska göra det utan droppa in limmet i hålet och sätta i skruven. Skruvade ut de två skruvarna igen och gjorde så varav jag satte dit skruvarna igen. Nu får det torka över natten.

1000016284.jpg
Ja, det är viktigt att gänglåsning är bara på gängan, inte den cylindriska delen av skruven. Får du vätskan där får du förmodligen aldrig isär det igen.

Sen är den där vätskan väl stark i sammanhanget. Skallen är väldigt liten och tål inte jättemycket kraft.
Den vätska du bör använda är den svaga, d v s denna:
Screenshot_20250625_214043_Samsung Internet.jpg

Ja, det är viktigt att gänglåsning är bara på gängan, inte den cylindriska delen av skruven. Får du vätskan där får du förmodligen aldrig isär det igen.

Sen är den där vätskan väl stark i sammanhanget. Skallen är väldigt liten och tål inte jättemycket kraft.
Den vätska du bör använda är den svaga, d v s denna:
Screenshot_20250625_214043_Samsung Internet.jpg

Ok! Förhoppningsvis förblir klockan kvar i min samling och jag behöver inte lossa nån mer gång.

Här en jämförelse:

1000016280.jpg

1000016271.jpg

Jag har ingen erfarenhet av märket, men jag tycker faktiskt att den är snyggare på din bild än på deras produktbilder.

Jag har ingen erfarenhet av märket, men jag
Der tycker faktiskt att den är snyggare på din bild än på deras produktbilder.

Mitt intryck har också att göra att med att färgen är så annorlunda än jag föreställde mig.
Den är inte djupblå som bilden ger intryck av utan ljusare och blågrå i mina ögon. Det är lite diskretare och kanske det gör att den funkar ihop med större variation av kläder.
Ljuskällan påverkar också. Lysrör och LED-belysning ger inte en helt korrekt färgåtergivning som solen och glödlampor gör.

Här två bilder som visar det. Denna bild är från imorse. Här ser den blå ut.

1000016294.jpg

Men här i lysrörsbelysning ser den helt grå ut. Åtminstone på min mobilskärm.
Men mobilkameran gör den faktiskt gråare än mitt öga ser.

1000016295.jpg

Senast ändrad:
Efter en halv dag på jobbet är intrycket mycket bra. Klockan är stilren och sitter mycket bra på handleden pga det ganska korta lug till lug-avståndet.
Av och till ser urtavlan grå ut.
Jag har tidigare föredragit stora klockor men har stegvis gått mot mindre storlekar.
En klocka med 45mm bredd känns numera alldeles för stor, såvida det inte är en G-shock.
Traska har som sin grej att en klocka ska vara ganska liten. 38mm är största storleken bortsett från dykarmodellen som är 40mm.
Dressklockmodeller av andra märken och serier kan börja med 39mm som minsta modellen. Så visst såg jag att den är lite mindre än vad jag brukar föredra. Men den känns faktiskt helt rätt. Så jag känner att jag absolut inte är missnöjd, även om färgen inte är vad jag förväntade mig.
Funderar redan på vilken nästa Traska ska bli. Kanske Commuter oxblod? Eller nån Venturer, den är riktigt snygg.

1000016301.jpg

1000016306.jpg

Jag är så långt nöjd med klockan. Jag börjar gilla färgen ännu mer!

1000016315.jpg

Men jag kom fram till att spännet ändå inte satt perfekt när klockan sitter på handleden som jag vill ha den. Jag ville flytta det till vänster underifrån sett. Alltså att lägga till en länk på kl.12-sidan och ta bort en länk på kl. 6-sidan.
Jag tog av de olika sidorna av armbandet och lade dem att koka en stund i vatten. En för sig. Trots detta var det bökigt att få ut skruvarna men det gick till slut. De satt verkligen ordentligt för när de var utskruvade från gängorna fick jag använda en tång för att dra ut dem resten av biten. Och jag fick dra hårt. Fördelen var att samma skruvar sedan gick så trögt in att jag inte behöver gänglimma igen. De kommer inte att lossna av sig själv.

Spännet sitter nu litegrann åt vänster istället för lite åt höger.

1000016314.jpg

Och detta föredrar jag på grund av biten under spännet som sträcker sig ut längre än spännet. Vill inte ha den för långt ut på sidan av handleden. Ritat en liten pil för att visa vad jag menar.

1000016313.jpg

Men jag har lärt mig att jag ska välja ett inte fullt så starkt gänglim framöver!

Då säger jag godnatt med Traska på sängbordet. Och blir åter förundrad över hur artificiellt ljus kan påverka färgåtergivningen.
Under LED-ljuset från sänglampan ser urtavlan 100% grå ut.
En snygg grå färg men ingen antydan till blå ton, och det är samma för ögat som i bilden från min mobil. Det ser ut som att klockan är inklistrad från en svartvit bild.
Nu vet jag att olika skärmar visar färger olika.
Är det någon som ser nåt annat än grå färg på urtavlan på denna bild?

1000016317.jpg

Då säger jag godnatt med Traska på sängbordet. Och blir åter förundrad över hur artificiellt ljus kan påverka färgåtergivningen.
Under LED-ljuset från sänglampan ser urtavlan 100% grå ut.
En snygg grå färg men ingen antydan till blå ton, och det är samma för ögat som i bilden från min mobil. Det ser ut som att klockan är inklistrad från en svartvit bild.
Nu vet jag att olika skärmar visar färger olika.
Är det någon som ser nåt annat än grå färg på urtavlan på denna bild?

1000016317.jpg

Härifrån ser den helt grå ut på den bilden även om jag stänger av adaptiv färgton och ögonkomfortskydd.

Min "Steel blue" skiftar också färg mycket beroende på ljus. Från åskmolnsfärgad till en ganska saturerad baby blå i en något mörkare än vanligt nyans. Och den är inte sun burst utan en emaljfärg. Har inte sett så stora skiftningar i färg hos något annat klockmärke. Gäller inte mintfärgad, svart och vit det jag sett.

Lite kul på ett sätt iofs. Blir variation. Fast svårt att veta vad man får utefter bild.

Tillbaka
Topp