• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Internationella Gin & Tonic (och klock-)-dagen

20200606_194014.jpg

Inte en GT men en annan trevlig cocktail!
Igår fick jag besök Christoffer Ek (aka ginmixologist) som har vunnit guld i SM i Gin&Tonic 2018. Han skakade ihop ett gäng riktigt schyssta drinkar på vår Dry Gin!
Bla denna som jag gärna vill dela med mig av, tänk er en werthers original med toner av gin och rabarber!

523F6235-6113-472F-96A4-E9231A8E437E.jpeg

Caramel Rhubarb Sour:
5cl Smörtvättad Lydén Distillery Dry Gin
3cl Rabarbersockerlag
1cl Triple Sec
4cl Limejuice

Smörtvättad Lydén Distillery Dry Gin:
Bryn 25g smör, låt svalna, tillsätt sedan 10cl Lydén Distillery Dry Gin. Rör om ordentligt, häll upp i en plastlåda eller liknande. Frys sedan under omrörning (ca 1 timme) och sila av i tex ett kaffefilter.

Gör såhär:
Skaka alla ingredienserna, sila upp i ett kylt cocktailglas och servera.

Senast ändrad:
Inte en GT men en annan trevlig cocktail!
Igår fick jag besök Christoffer Ek (aka ginmixologist) som har vunnit guld i SM i Gin&Tonic 2018. Han skakade ihop ett gäng riktigt schyssta drinkar på vår Dry Gin!
Bla denna som jag gärna vill dela med mig av, tänk er en werthers original med toner av gin och rabarber!

523F6235-6113-472F-96A4-E9231A8E437E.jpeg

Caramel Rhubarb Sour:
5cl Smörtvättad Lydén Distillery Dry Gin
3cl Rabarbersockerlag
1cl Triple Sec
4cl Limejuice

Smörtvättad Lydén Distillery Dry Gin:
Bryn 25g smör, låt svalna, tillsätt sedan 10cl Lydén Distillery Dry Gin. Rör om ordentligt, häll upp i en plastlåda eller liknande. Frys sedan under omrörning (ca 1 timme) och sila av i tex ett kaffefilter.

Gör såhär:
Skaka alla ingredienserna, sila upp i ett kylt cocktailglas och servera.
Lät ju riktigt gott men lite meckigt för en hemmafixare. Kan du förklara detta steg lite mer, hur gör man rent praktiskt?
"Frys sedan under omrörning (ca 1 timme) och sila av i tex ett kaffefilter."

Lät ju riktigt gott men lite meckigt för en hemmafixare. Kan du förklara detta steg lite mer, hur gör man rent praktiskt?
"Frys sedan under omrörning (ca 1 timme) och sila av i tex ett kaffefilter."

Låter nog mer avancerat än vad det är!
Efter att man har brynt smöret, låt det svalna lite, tillsätt sedan gin och rör om. Häll det i en mindre bunke/skål/matlåda och stoppa in det i frysen. Efter 20min så plockar du ut det, rör om och in med det i frysen igen, upprepa några gånger. Efter ca en timme så har allt smör stelnat på toppen, sila av det igenom ett kaffefilter för att undvika smöret.
Ready to serve! :)

Låter nog mer avancerat än vad det är!
Efter att man har brynt smöret, låt det svalna lite, tillsätt sedan gin och rör om. Häll det i en mindre bunke/skål/matlåda och stoppa in det i frysen. Efter 20min så plockar du ut det, rör om och in med det i frysen igen, upprepa några gånger. Efter ca en timme så har allt smör stelnat på toppen, sila av det igenom ett kaffefilter för att undvika smöret.
Ready to serve! :)
Grymt, ungefär så jag tänkte. Måste prövas!

Vet inget om detta.
Någon annan som besitter info?
La en beställning så vid lite tur innan midsommar!:)
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/skagerrak-8170801
F6763640-776E-417D-A276-FCA1866D4573.jpeg

Backlinjen ser starkt ut i år...
Tvillingbröderna FT agerar mittlås, vänsterbacken halvbrorsan meditarrannean som blev till på en semesterresa till Kos 1995. Samt bittra Fentimans tonic som högerback!
Vi går för 0-0 grabbar o tjejer!!:D
03FC192D-381B-43F7-890F-1D4FCE21716B.jpeg

Senast ändrad:
Köpte en tonic med smak av rosépeppar, vet inte varför! Någon som provat den och kan säga någon gin som gör sig bra ihop!?

Tillbaka
Topp