• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Internationella Gin & Tonic (och klock-)-dagen

MasterLink

Cartier
2-Faktor
PSX_20200530_174926.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Ikväll blev det en sån.
Världens bästa gin och tonic infuserad med en espressomartini serverad som en Tom Collins.
Blev på Hernö old Tom denna gång.
Mycket god drink. Inte sista gången den blandas och njuts.

IMG_20200530_201857.jpg
Tror jag har tipsat om liknande bakåt i denna tråden! Sök och du skall finna.
(eller om det var på FB jag gjorde det...)

Fanns ett recept på Hernös web på liknande. Fast jag tycker den blev allra bäst med bara nån cl tonic på toppen, eller helt utan tonic. Mera som en Espresso-GinFizz (eller en sour om man så vill...) än en GT, alltså!

Sippar faktiskt precis nu på en enklare variant med 5 cl gin (tog nåt enkelt, Gordons, för att testa till att börja med), en klyfta pressad citron, och 10 cl Thomas Henry Coffee Tonic. Röres direkt i glaset på is bara.

Skål!

DEB3D51D-4E80-457C-86E1-77B8D3EF6F15.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Har ett tips om du vill dricka kaffe och GT:
5cl Navy gin (Hernö såklart ;)
3cl Kaffesockerlag*
2cl Färskpressad citron
Toppa upp med tonic.
Arbetsnamnet på denna har alltid varit "Worlds best gin & tonic infused with an espresso martini served as a tom collins" . Rätt tröttsamt att säga flera gånger under en kväll ;)

*Kaffesockerlag: Värm ihop 2dl riktigt starkt bryggkaffe eller espresso med 200gr socker i en kastrull. Kan sparas i kylen i veckor.

Edit; det var ju @Oljud som tipsade om det här och jag testade och sen tipsade folk på FB om den. Ska inte ta åt mig äran som inte är min! :p
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
C82C806D-7E84-46DA-B837-93CFD75D4FCD.jpeg


Mmmm... Inte dumt alls! Tyvärr ingen Navy gin hemma, men ”vanlig” Hernö verkar funka det också! Och Fentimans standard tonic.

Förvånansvärt välavvägda smaker. Inget som tränger igenom på ett störigt sätt, utan bara en hint av kaffe och citron.

Kommer absolut blanda denna igen. Har en skvätt espressosocklag kvar i kylen...

Edit: halvvägs igenom den så tror jag att jag ska ta mindre tonic i nästa gång (hade ca 1 dl nu).
Bara en ”splasch” på toppen, typ 4-6 cl, kanske.

Jag gillar iofs cocktails mer än ”groggar”, och gillar mer koncentrerade smaker.

Schizofrent att quota sig själv, kanske, men här är min post från förra året i ärendet Espresso-GT...
Väl värt att upprepa; galet gott är det!
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Tror jag har tipsat om liknande bakåt i denna tråden! Sök och du skall finna.
(eller om det var på FB jag gjorde det...)

Fanns ett recept på Hernös web på liknande. Fast jag tycker den blev allra bäst med bara nån cl tonic på toppen, eller helt utan tonic. Mera som en Espresso-GinFizz (eller en sour om man så vill...) än en GT, alltså!

Sippar faktiskt precis nu på en enklare variant med 5 cl gin (tog nåt enkelt, Gordons, för att testa till att börja med), en klyfta pressad citron, och 10 cl Thomas Henry Coffee Tonic. Röres direkt i glaset på is bara.

Skål!

DEB3D51D-4E80-457C-86E1-77B8D3EF6F15.jpeg

Tack för tips.
Ska testa den varianten framöver.
Har fastnat i lite drinkar med Gin, citronjuice, och smaksatt sockerlag.
Så den där låter god.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Någon som testat någon av Åre Bränneris varianter som precis släpptes? Bygger visserligen nästan på att man bor i trakten givet att den hittills endast verkar finnas i Järpen och Åre.
 
Topp