• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hoppas det håller i sig! Återkom gärna med mätning när du vet mer! Min gick så bra under alla de 3 år jag hade den, så jag håller tummarna att din ligger på samma nivå.
Mark XVIII
Tavla upp: +-0/+1 spd
Tavla ner: +-0 spd
Krona upp: +-0 spd
Krona ner: +-0 spd
Kl 12 upp: -3 spd
På handleden: +-0/+1 spd.

Stört bra, de bästa värden jag fått på någon klocka jag ägt.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
A46DE752-3C1A-4C54-B2D6-D8F90A6CB7FA_zpsatvuhq9t.jpg

https://klocksnack.se/threads/recension-iwc-mark-xviii.67335/
 

Forkylt

Omega
Är det någon här som äger en mark XVIII Le Petit Prince? Skall köpa en klocka till sommaren och det står mellan en Mark eller Speedy...

Jag köpte en Petit prince i höstas. Kollade först på den svarta men den framstod som lite platt och ointressant. Den vita har en mycket intressantare tavla, bra kombinerat med matt silvervit och det svarta trycket. Ingen av dem flyger lika bra som den blå, dock. Med sin magiska tavla och polerad glasring är den lite mer dressad än den svarta men, det passar mig fint. Den flyger fortfarande under radarn trots att den blingar till ibland, återhållen elegans i kombination med pilotens toolighet, läsbarhet och distinkta utseende. Tavlan är väldigt skiftande beroende på ljusförhållandena, från ljusblå till nästan svart. Den håller tiden bra, ungefär +-1sek/dag. Bandet upplevde jag som högkvalitativt men med en lite platt yta, har bytt det till ett något intressantare. Köpte samtidigt ett viklås hos Watchobsession som bidrar till en lite mer exklusiv känsla. Letar efter en länk att byta till på sommaren. Har förstått att IWC-länkarna är magiska och dyyra. Hade korn på en hyfsat prisvärd XVII-länk men efter diverse kontakter med IWC, där deras urmakare avrådde mig att använda den till min XVIII, blev det så att jag nu letar efter en original. Dessutom har originallänken till petit prince-versionen några polerade länkar, två av fem, som kan lyfta klockan ytterligare. Jag använder klockan nästan dagligen, njuter av dess utseende, kvalitet, AR och känslan, it´s a keeper!
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Jag köpte en Petit prince i höstas. Kollade först på den svarta men den framstod som lite platt och ointressant. Den vita har en mycket intressantare tavla, bra kombinerat med matt silvervit och det svarta trycket. Ingen av dem flyger lika bra som den blå, dock. Med sin magiska tavla och polerad glasring är den lite mer dressad än den svarta men, det passar mig fint. Den flyger fortfarande under radarn trots att den blingar till ibland, återhållen elegans i kombination med pilotens toolighet, läsbarhet och distinkta utseende. Tavlan är väldigt skiftande beroende på ljusförhållandena, från ljusblå till nästan svart. Den håller tiden bra, ungefär +-1sek/dag. Bandet upplevde jag som högkvalitativt men med en lite platt yta, har bytt det till ett något intressantare. Köpte samtidigt ett viklås hos Watchobsession som bidrar till en lite mer exklusiv känsla. Letar efter en länk att byta till på sommaren. Har förstått att IWC-länkarna är magiska och dyyra. Hade korn på en hyfsat prisvärd XVII-länk men efter diverse kontakter med IWC, där deras urmakare avrådde mig att använda den till min XVIII, blev det så att jag nu letar efter en original. Dessutom har originallänken till petit prince-versionen några polerade länkar, två av fem, som kan lyfta klockan ytterligare. Jag använder klockan nästan dagligen, njuter av dess utseende, kvalitet, AR och känslan, it´s a keeper!

Släng gärna upp en bild med det intressantare bandet. Gillar Lillprinsen som tusan.
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Jag köpte en Petit prince i höstas. Kollade först på den svarta men den framstod som lite platt och ointressant. Den vita har en mycket intressantare tavla, bra kombinerat med matt silvervit och det svarta trycket. Ingen av dem flyger lika bra som den blå, dock. Med sin magiska tavla och polerad glasring är den lite mer dressad än den svarta men, det passar mig fint. Den flyger fortfarande under radarn trots att den blingar till ibland, återhållen elegans i kombination med pilotens toolighet, läsbarhet och distinkta utseende. Tavlan är väldigt skiftande beroende på ljusförhållandena, från ljusblå till nästan svart. Den håller tiden bra, ungefär +-1sek/dag. Bandet upplevde jag som högkvalitativt men med en lite platt yta, har bytt det till ett något intressantare. Köpte samtidigt ett viklås hos Watchobsession som bidrar till en lite mer exklusiv känsla. Letar efter en länk att byta till på sommaren. Har förstått att IWC-länkarna är magiska och dyyra. Hade korn på en hyfsat prisvärd XVII-länk men efter diverse kontakter med IWC, där deras urmakare avrådde mig att använda den till min XVIII, blev det så att jag nu letar efter en original. Dessutom har originallänken till petit prince-versionen några polerade länkar, två av fem, som kan lyfta klockan ytterligare. Jag använder klockan nästan dagligen, njuter av dess utseende, kvalitet, AR och känslan, it´s a keeper!
Tackar för recensionen! Som tidigare talare skrev så kanske du kan bifoga lite bilder så att man får se skönheten?:angel:
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Ok ok ok! Här kommer några sunkiga mobilbilder. Jag hade tänkt ta fram finkameran men tiden fanns inte.
@Xalle : Tänker att jag inte har behov av foto på det jag ser i verkligheten, dvs på min arm nästan varje dag. Mina flippade klockor finns dokumenterade, Såklart!
Bild1.jpg
Bild2.jpg

Bild3.jpg
Gillar skarpt den blåa tavlan! Det var absolut inget illa menat tvärtom ;)
 
Är intresserad av att köpa en Portugiser (371447). Ser ut som listpriset i Sverige ligger runt 75k men av en händelse hamnade jag på luxurywatches site och här säljer man en "unworn 2016" för 61k... Får inte riktigt ihop det, i min värd är en "unworn" en ny klocka och isf varför så billig? Antagligen så att jag missar något väsentligt men kan någon förklara?
 

Fixfred

Omega
Är intresserad av att köpa en Portugiser (371447). Ser ut som listpriset i Sverige ligger runt 75k men av en händelse hamnade jag på luxurywatches site och här säljer man en "unworn 2016" för 61k... Får inte riktigt ihop det, i min värd är en "unworn" en ny klocka och isf varför så billig? Antagligen så att jag missar något väsentligt men kan någon förklara?

Jag har varit och kikat på den ! väldigt fin såg inga skador. Det kand ock vara så att den ej har låda / papper , glömde fråga om detta
 

sir alex

Panerai
Är intresserad av att köpa en Portugiser (371447). Ser ut som listpriset i Sverige ligger runt 75k men av en händelse hamnade jag på luxurywatches site och här säljer man en "unworn 2016" för 61k... Får inte riktigt ihop det, i min värd är en "unworn" en ny klocka och isf varför så billig? Antagligen så att jag missar något väsentligt men kan någon förklara?
Det är väl gråhandlarpris på den så det borde inte vara några konstigheter. Har också kollat på den klockan på LW men köpte en beg Portuguese från samma ställe istället.
 
Topp