• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Har några funderingar kring 32XXX-verken @Echo Delta verkar vara väldigt insatt och kunnig men det kan även vara någon annan som sitter på info :)

1. Har 32XXX verken en drivfjäder eller dubbla som ex 52XXX? Och hur blir i så fall tidshållningen vid fullt uppdraget kontra nästa slut? Och vad är tidshållningen på 32XXX?
2. Förstår att det inte har pellaton självuppdragning, är självuppdragningen lika effektivt som det?
3. Hur mycket är egentligen kopierat från eta 2892?
4. Har hört att IWC gör någon 500-timmars kontroll likt JLC 1000-timmars kontroll. Men det framgår inte vilka verk som genomgått det eller är det alla?

1. Nej, 32XXX serien har endast ett fjäderhus. Tidshållningen hålls inom de interna toleranserna som den ska hållas inom i minst 60 av de 72 timmarna av gångreserv. Utefter det så anges det inte. Tidshållningen är -2 till +7.
2. Det stämmer. Pelaton systemet fungerar bättre med större urverk och möjligheten att ha en större och tyngre rotor, så det är inte lika effektivt på verk med en mindre diameter så som 32XXX.
3. Inget alls, det är ett helt annorlunda urverk med noll likheter förutom funktion.
4. Det stämmer, samtliga egentillverkade verk. Alltså 32XXX, Samtliga 5XXXX, 69XXX m.fl.

1. Nej, 32XXX serien har endast ett fjäderhus. Tidshållningen hålls inom de interna toleranserna som den ska hållas inom i minst 60 av de 72 timmarna av gångreserv. Utefter det så anges det inte. Tidshållningen är -2 till +7.
2. Det stämmer. Pelaton systemet fungerar bättre med större urverk och möjligheten att ha en större och tyngre rotor, så det är inte lika effektivt på verk med en mindre diameter så som 32XXX.
3. Inget alls, det är ett helt annorlunda urverk med noll likheter förutom funktion.
4. Det stämmer, samtliga egentillverkade verk. Alltså 32XXX, Samtliga 5XXXX, 69XXX m.fl.
Tack för ett bra svar!

Finna det någon bra anledning till att IWC inte COSC certifierar sina verk eller är 500-timmars testen bättre anser dem? För de görs väl när klockan är helt ihopsatt?

Tack för ett bra svar!

Finna det någon bra anledning till att IWC inte COSC certifierar sina verk eller är 500-timmars testen bättre anser dem? För de görs väl när klockan är helt ihopsatt?

Inget som de gått ut med officiellt. Men många märken har under senaste året gått ifrån COSC.
Av de större märken i snarlik prisspann så är det inte jättemånga som har det. Panerai i min vetskap har inte, JLC, Patek, AP, Vacheron, Omega m.fl.
Tror det helt enkelt är så att COSC är en kostnad de kände sig att de klarar sig utan.

Inget som de gått ut med officiellt. Men många märken har under senaste året gått ifrån COSC.
Av de större märken i snarlik prisspann så är det inte jättemånga som har det. Panerai i min vetskap har inte, JLC, Patek, AP, Vacheron, Omega m.fl.
Tror det helt enkelt är så att COSC är en kostnad de kände sig att de klarar sig utan.
Okej låter ju rimligt. Inom byggbranschen är det många som frångått ISO-certifieringar av samma anledning att det är en kostnad och det kan göra bättre kvalitetskontroller själva utan att vara anslutna till ISO.

Men ska det vara så jäkla dyrt i bortkastade %/per färdig enhet ut?

Jag tänker ju att COSC certifikat är något som "alla" känner till, och således blir det om inte en kvalitetsförsäkring så iaf en försäkran på att urverket är byggt på så vis att det iaf under två (eller tre) år tåls att användas som det är byggt för, "annars får du nytt", och iom att det knte är elektronik, ingen elektrisk såg, utan mer av en fogsvans, så kan de inte (Utan att det skulle bli konkursdyrt) bygga in någon historia, somni tex mobiler, som får uret att krångla efter viss tid.

Att de sedan har egna kvalitetssäkringar är väl bra, men knappast lika bra som en "oberoende", kan jag tycka..

Borde man inte förlora på att dra sig undan oberoende besiktning och sköta det själv, jag menar den ekonomiska vinningen på att släppa igenom 5% som inte når upp måste ju vara hundratals miljoner dollar för vissa?

Bara en fundering såhär i första kaffekoppen, rätta mig gärna om jag tolkar fel.

Men ska det vara så jäkla dyrt i bortkastade %/per färdig enhet ut?

Jag tänker ju att COSC certifikat är något som "alla" känner till, och således blir det om inte en kvalitetsförsäkring så iaf en försäkran på att urverket är byggt på så vis att det iaf under två (eller tre) år tåls att användas som det är byggt för, "annars får du nytt", och iom att det knte är elektronik, ingen elektrisk såg, utan mer av en fogsvans, så kan de inte (Utan att det skulle bli konkursdyrt) bygga in någon historia, somni tex mobiler, som får uret att krångla efter viss tid.

Att de sedan har egna kvalitetssäkringar är väl bra, men knappast lika bra som en "oberoende", kan jag tycka..

Borde man inte förlora på att dra sig undan oberoende besiktning och sköta det själv, jag menar den ekonomiska vinningen på att släppa igenom 5% som inte når upp måste ju vara hundratals miljoner dollar för vissa?

Bara en fundering såhär i första kaffekoppen, rätta mig gärna om jag tolkar fel.
Köper ditt resonemang. Men som vi diskuterade tidigare är det inom många branscher man har valt att gå ifrån externa kvalitetssäkringar för att istället sköta dem själva. En kvalitetssäkring visar endast att man har uppnått till en viss nivå men den kommer aldrig visa om något är bättre. I kvalitetssäkringar finns det vissa mål man ska uppnå och kunna bevisa för att få certifikatet. Sköter företagen det själva kan de välja att inte satsa så hårt på de mål som de inte anser vara viktiga utan lägga ännu mer krut på de målen som är viktiga.

Köper ditt resonemang. Men som vi diskuterade tidigare är det inom många branscher man har valt att gå ifrån externa kvalitetssäkringar för att istället sköta dem själva. En kvalitetssäkring visar endast att man har uppnått till en viss nivå men den kommer aldrig visa om något är bättre. I kvalitetssäkringar finns det vissa mål man ska uppnå och kunna bevisa för att få certifikatet. Sköter företagen det själva kan de välja att inte satsa så hårt på de mål som de inte anser vara viktiga utan lägga ännu mer krut på de målen som är viktiga.
Men t.ex Omega har jo en egen kvalitetsforsäkring som er mye bedre en cosc. Hva har IWC for krav på t.ex tidshållning? De skriver ingenting på hemsidan og kan inke finne noen info. Mistenker at det er lite som Panerai som har mye lavere krav en COSC og da er det for meg ganske negativt og troligen noe de har valgt å ikke gjöre for at de ikke klarer/vil holde urverkene innom kravene til COSC, ikke bare en kostnad.

Men t.ex Omega har jo en egen kvalitetsforsäkring som er mye bedre en cosc. Hva har IWC for krav på t.ex tidshållning? De skriver ingenting på hemsidan og kan inke finne noen info. Mistenker at det er lite som Panerai som har mye lavere krav en COSC og da er det for meg ganske negativt og troligen noe de har valgt å ikke gjöre for at de ikke klarer/vil holde urverkene innom kravene til COSC, ikke bare en kostnad.
Har läst om det i en intervju:

“Over a period of 24 hours, an in-house movement that leaves our workshops may gain up to six seconds but must never lose time,” says Kai Stiewe, Head of Precision Adjustment at IWC.

Det är inom COSC kraven.

Har läst om det i en intervju:

“Over a period of 24 hours, an in-house movement that leaves our workshops may gain up to six seconds but must never lose time,” says Kai Stiewe, Head of Precision Adjustment at IWC.

Det är inom COSC kraven.
Det er jo bra så veldig konstigt og synd at de ikke skriver om det på hemsidan og at det nesten er umulig å få fram den informasjonen, men de har kanskje ikke noen garanti for at det at de holder 0 til +6 selv om urverket skal gjöre det når det lämnar ”fabriken”?

Ingen cosc og ingen tydlige garantier tolker jeg oftest som noe negativt og kan ibland holde meg borte fra en modell som egentlig er veldig fin.

Visst kan det vara så att tillverkare inte lever upp till kraven för COSC och då har lägre krav själva. Men som @BluEd slrev verkar det ju som att de håller sig inom COSC kraven och då finner jag det väl upp till den enskilda tillverkaren att certifiera sig eller inte.

Det er jo bra så veldig konstigt og synd at de ikke skriver om det på hemsidan og at det nesten er umulig å få fram den informasjonen, men de har kanskje ikke noen garanti for at det at de holder 0 til +6 selv om urverket skal gjöre det når det lämnar ”fabriken”?

Ingen cosc og ingen tydlige garantier tolker jeg oftest som noe negativt og kan ibland holde meg borte fra en modell som egentlig er veldig fin.
Håller med om att de kunde varit tydligare med den informationen.

Det kanske är komplicerat med garantier ut till kund. Hur många fler ur säljer man vs hur många fler garantiärenden måste hanteras.

Efter att ha ägt 5st IWC:s, kan jag säga att samtliga varit extremt precisa. 0 eller +2s per dag. @Bjornj. De skulle helt klart kunna marknadsföra sig bättre. Sinn är ett annat märker som jag har, som också håller tiden väldigt bra. Också utan marknadsföring. Så gå inte enbart på det.

Följer med.vad jag tänker mest på är att COSC certifierat kan bidraga till en betydligt bättre känsla av säkerhet, iom den oberoende parten.

Och om wtt företag som patek, iwc eller JLC släpper igenom 1% som inte borde ha fått klassas med garanti, så blir det ju en väldig vinst, även om 80 % skulle komma tillbaka och lämna in sin klocka som går plus 6 ist för plus 4.

Eller liknande:)

Var kan man finna bruna straps som passar till IWC 3714 Portoguese, med deployanten i fråga..? Är lite meckigt. Har ni ngt tips?
APB Paris som @fredrikb skriver eller Genteel Handmade (genteel-handmade.com) är de jag har bra erfarenhet av när det gäller måttsydda band.

Edit: Bild som visar ett band från Genteel Handmade med mått som gör att viklåset hamnar "rätt".
Tyvärr har jag inte provat ännu eftersom klockan är på service :(.
IMG_5100.jpg
IMG_5099.jpg

Senast ändrad:
37892DB9-7E78-4C7A-8022-AC1B9F99E195.jpeg 119BCA48-DEE6-4BF8-B5BD-30208BCCD8E4.jpeg 7DDC8C05-FC33-4D95-A47F-63AF572B5F98.jpeg 91D62CE3-97B6-4034-A874-0E459058DCF0.jpeg 62B12D3D-FF62-4229-9D8B-7B59F65822E4.jpeg 68EFF7CA-B60E-4613-A4BD-1D7BFE0B2199.jpeg 3DD5620D-D348-4388-B120-E332EBEB2F5B.jpeg 1F4C9289-6541-4E3D-AEA5-B854C521892E.jpeg

1. Tjock som f*n.
2. Mycket trevlig tyngd på Ceratanium.
3. Bandet är bland det bästa jag sett i bandväg.
4. pushers/krona/spänne i svart gör MYCKET för intrycket.
5. Kul med färgkodning på Rattrapanteknapp och nål.
6. Gråa index gör klockan mycket mer diskret.
7. Blir lätt fingeravtryck trots borstad yta.
8. Damm syns extremt lätt på en helsvart klocka.
9. mycket nöjd med köpet.

37892DB9-7E78-4C7A-8022-AC1B9F99E195.jpeg 119BCA48-DEE6-4BF8-B5BD-30208BCCD8E4.jpeg 7DDC8C05-FC33-4D95-A47F-63AF572B5F98.jpeg 91D62CE3-97B6-4034-A874-0E459058DCF0.jpeg 62B12D3D-FF62-4229-9D8B-7B59F65822E4.jpeg 68EFF7CA-B60E-4613-A4BD-1D7BFE0B2199.jpeg 3DD5620D-D348-4388-B120-E332EBEB2F5B.jpeg 1F4C9289-6541-4E3D-AEA5-B854C521892E.jpeg

1. Tjock som f*n.

Grattis, riktigt cool.
Hur tjock är den?

1. Tjock som f*n.
Snygg som f*n!

1. Tjock som f*n.

Stort grattis! Vilken klocka. :) Njut av införskaffandet. Och posta många bilder i tråden.

Tillbaka
Topp