Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Härligt kortGott nytt år på er alla IWC nissar!
![]()
Trevlig.Nytt i lådan - 377709
![]()
@Echo Delta kan du berätta om den vita delen? Är det plast eller keramik? Min 3705 servades av Nymans för 3 år sedan och jag antar att urverket fick en "uppdatering".
![]()
Det är en stopparm som ser till att centrumsekundhjulet hålls stilla när kronografen inte är igång. Detta är en bild på en icke uppdaterad och äldre variant. Den vita delen är i plast, och precis som gamla varianter av stopparmen för timräknaden för kronografen som sitter på tavelsidan.
Båda dessa är uppdaterade sedan ett antal år tillbaka och är numera i mässing, efter att materialet av hjulen de stoppar också förbättrats.
Här är en bild på nätet om hur den uppdaterade ser ut. (Rätt skamligt skick av verket på bilden i fråga, smutsigt som fan och inget jag hade accepterat alls men det är en annan sak.
![]()
shit vad ni är duktiga. Jag är här inne för att lära mig lite . Ni är ju proffsDet är en stopparm som ser till att centrumsekundhjulet hålls stilla när kronografen inte är igång. Detta är en bild på en icke uppdaterad och äldre variant. Den vita delen är i plast, och precis som gamla varianter av stopparmen för timräknaden för kronografen som sitter på tavelsidan.
Båda dessa är uppdaterade sedan ett antal år tillbaka och är numera i mässing, efter att materialet av hjulen de stoppar också förbättrats.
Här är en bild på nätet om hur den uppdaterade ser ut. (Rätt skamligt skick av verket på bilden i fråga, smutsigt som fan och inget jag hade accepterat alls men det är en annan sak.
![]()
@Echo Delta jobbar ju för IWC i Tyskland(?) så det är ju liiiite fuskshit vad ni är duktiga. Jag är här inne för att lära mig lite . Ni är ju proffs![]()
Ok. Men det är super kul att läsa. Har en big pilot. Hoppas att det är ett bra ur. Köpte den för den rena designen sant den underbara kronan@Echo Delta jobbar ju för IWC i Tyskland(?) så det är ju liiiite fusk![]()
shit vad ni är duktiga. Jag är här inne för att lära mig lite . Ni är ju proffs![]()
@Echo Delta jobbar ju för IWC i Tyskland(?) så det är ju liiiite fusk![]()
Grymt. Vad har du att säga om big pilotStämmer, tre år som IWC urmakare och hanterat deras Masterclass event och nu chef för tekniska avdelningen av IWC butiken i München och ansvarig för alla deras event, så lite koll måste man väl ändå ha! (Samt nästan tio år av nörderi, och väldigt många år här på KS!)![]()
Vad vill du veta?Grymt. Vad har du att säga om big pilot
Om det är ett bra urverk. Jag har rätt klena handleder, därför känns den rätt tung. Har använt min Rolex sub mer men gillar utseendet mer på iwc , med den fina kronan och nitarna på armbandet, mitt nästa köp ska bli en panerai, så jag försöker lära mig om dom , tyvärr tycker jag det är rörigt med deras betäckningarVad vill du veta?
Personligen gillar jag modellen, men man bör ha ganska kraftiga handleder för att den ska se vettig ut i mitt tycke. Någon med smala handleder som försöker bära upp den ser lite märkligt ut, men det är en personlig åsikt.
Stämmer, tre år som IWC urmakare och hanterat deras Masterclass event och nu chef för tekniska avdelningen av IWC butiken i München och ansvarig för alla deras event, så lite koll måste man väl ändå ha! (Samt nästan tio år av nörderi, och väldigt många år här på KS!)![]()
Orimligt taggad på en Aquatimer 3536, och scoutar runt lite på C24... Funderade dock på servicekostnaden. Vad jag förstår så sitter ett IWC 37524-verk i... Är det svårt (läs dyrt) att serva, och är det något som man generellt sett behöver göra ofta?
Orimligt taggad på en Aquatimer 3536, och scoutar runt lite på C24... Funderade dock på servicekostnaden. Vad jag förstår så sitter ett IWC 37524-verk i... Är det svårt (läs dyrt) att serva, och är det något som man generellt sett behöver göra ofta?
Portuguesen gillar jag och tror den e relativt lättsåld. Ett klassiskt urJag har allt mer blivit intresserad utav IWC. Jag undrar dock vad ni tycker är en bra instegsmodell, som dessutom är lättflippad ifall man ej klickar med klockan.
Tycker man ska satsa på den modellen som tilltalar dig mest. Om du skaffar en som är lättsåld men som inte tilltalar dig fullt ut kommer du aldrig vara nöjd. Tänk omPortuguesen gillar jag och tror den e relativt lättsåld. Ett klassiskt ur![]()
Hej,
Ni som har haft de olika tavlorna/modellen av IWC Ingenieur 3239, vilken tyckte ni var bäst ? Själv är jag sugen på den med Vit-tavla och silver index, även om dem med roseguld känns roligare men det kanske man lessnar på på ?
Vet inte vad som rekommenderas men jag använde min dagligen i 15 år, servade den en gång och har aldrig haft några problem.Orimligt taggad på en Aquatimer 3536, och scoutar runt lite på C24... Funderade dock på servicekostnaden. Vad jag förstår så sitter ett IWC 37524-verk i... Är det svårt (läs dyrt) att serva, och är det något som man generellt sett behöver göra ofta?
Det är en trevlig klocka. Imho en av IWCs trevligaste dykare. (Jag har en).,Nymans ur har en prislista på nätet. Sedan harvdu ju också alternativet att lämna in den hos en oberoende urmakare iom att urverket bygger på ett ETA.
![]()
Dock är det fel klocka du markerat! Det är 80110 som du markerat, den sitter i följande Aquatimer referenser: 3231 och 3580!
Intressant också hur de väljer att orda prislistan. "Aquatimer Split Kronograf" tolkar jag som att de menar Split Minute, ref 3723. Som Nymans absolut inte får serva. Men de kanske menar Aquatimer krono, samt andra split kronografer.
Som du tolkar tolkar jag det, hade min 329003 inne på Krons(Nymans) och då gällde de priserna, +1500 om den hade haft det äldre verketÄr du säker på det? Ska man inte tolka det som att Aquatimers (inkl 3536) är den kostnaden som anges på den raden men att de Aquatimer med 80110 kostar 1500 kr extra?
Som du tolkar tolkar jag det, hade min 329003 inne på Krons(Nymans) och då gällde de priserna, +1500 om den hade haft det äldre verket
Inte särskilt svårt alls, det är en mässingsplätterad version av ETA 2829-A2 som är byggd till specifikationer. Full service för en IWC 3536 hos Richemont och IWC själva ligger på 565€ där standardkomponenter som alltid byts ut ingår, samt blästring/polering av de delar som ska ha denna finish och samtliga packningar.
Det är en trevlig klocka. Imho en av IWCs trevligaste dykare. (Jag har en).,Nymans ur har en prislista på nätet. Sedan harvdu ju också alternativet att lämna in den hos en oberoende urmakare iom att urverket bygger på ett ETA.
Vet inte vad som rekommenderas men jag använde min dagligen i 15 år, servade den en gång och har aldrig haft några problem.