@mao Kul köp!
En normal tanke är att endast på grund av gott resultat i mätning så är klockan inte i behov av service. Detta är inte helt korrekt då det finns många fler parametrar att hålla koll på.
Bland dem är om man sitter på rätt info som man sätter in i mätningen, så som vetskap av toleranser, lift angle osv. Sedan mäter ofta lekmän bara i ett läge, vilket heller inte ger en korrekt uppfattning om exakt hur verket går. Lite som att säga att en bil går finfint för att första och andra växeln fungerar bra, utan att veta om hur de andra fungerar.
Just grundverket som sitter i kan gå väldigt bra fram tills dagen den behöver service, så bara för att den går bra just nu så kan något köra ihop sig imorgon med tanke på att det är en klocka som är rätt gammal och framförallt utan servicehistorik. Med en evighetskalender så är det också viktigare att se till att saker som inte sker varje dag är korrekt inställda och så vidare.
Om du vill PM:a mig serienumret så kan jag kolla om den haft en service utförd av IWC vid något tillfälle att ge dig en tydligare bild.
Ref. IWC 3750-XX tillverkades mellan 1985-2005, kaliber 79261 som är ett ETA 7750 ombyggt och modifierat av IWC samt en evighetskalendermodul designad av Kurt Klaus under sin tid hos IWC.
Service för en sådan börjar från 1455€ utan några extra delar som kan komma att behövas. Om den inte servats alls så kan jag lova att det kommer finnas saker som kommer behöva bytas ut och uppdateras tyvärr.
Eftersom det är en evighetskalender så är det bara IWC urmakare utbildade till nivå 70 som får serva den och har tillgång till att beställa delar.
Inga ADs eller externa verkstäder alls har tillåtelse till någon nivå över 60. (Nivå 60 innefattar kaliber 89XXX kronograf serien till största del.)
Så om den inte har några papper alls och inte servats sedan köpdatum så behöver den en service utan tvekan.
Hör av dig om du behöver mer info!