• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
image.jpg

En gång i tiden var jag en IWC fanboy. Jag var medlem på deras forum. Prenumererade på Watch. Hade alla sexistiska posters. Köpte Costeaus böcker. Bar manschettknappar gjorda av kronor från Big Pilot. Osv. Sen tröttnade jag och har sedan dess, 13 år tillbaka i tiden, inte ägt någon IWC. Men, nu var det tamigfan dags!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
image.jpg

En gång i tiden var jag en IWC fanboy. Jag var medlem på deras forum. Prenumererade på Watch. Hade alla sexistiska posters. Köpte Costeaus böcker. Bar manschettknappar gjorda av kronor från Big Pilot. Osv. Sen tröttnade jag och har sedan dess, 13 år tillbaka i tiden, inte ägt någon IWC. Men, nu var det tamigfan dags!
Det är riktigt fin. Bra hugget!
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
image.jpg

En gång i tiden var jag en IWC fanboy. Jag var medlem på deras forum. Prenumererade på Watch. Hade alla sexistiska posters. Köpte Costeaus böcker. Bar manschettknappar gjorda av kronor från Big Pilot. Osv. Sen tröttnade jag och har sedan dess, 13 år tillbaka i tiden, inte ägt någon IWC. Men, nu var det tamigfan dags!

Har du kvar manschettknapparna? Det är ju najs :) och grattis och välkommen tillbaka
 

mao

Cartier
Jag ropade in denna för några veckor sedan
IMG_20210119_125535.jpg

Grymt kul klocka, bortsett från att den är lite topptung, och inte helt lätt att få till länken på, så är det en magisk klocka och tavla.

Jag funderar dock över service, och @Echo Delta kanske kan hjälpa mig med råd?

Klockan är från 1999, och har okänd servicehistorik. Jag har en timegrapher som visar:
IMG_20210119_125549.jpg

Med andra ord inget tydligt servicebehov väl?. Jag överväger dock att få den ruckad.

Då det är ett hyfsat avancerat urverk undrar jag dock om man borde serva "för säkerhets skull" eller om det är onödigt? Jag gissar att servicen har en saftig prislapp...

Vad tycker du/ni? Vänta och se, och hålla koll på den med jämna mellanrum på timegraphern, eller lämna in för service direkt?
 
@mao Kul köp!
En normal tanke är att endast på grund av gott resultat i mätning så är klockan inte i behov av service. Detta är inte helt korrekt då det finns många fler parametrar att hålla koll på.
Bland dem är om man sitter på rätt info som man sätter in i mätningen, så som vetskap av toleranser, lift angle osv. Sedan mäter ofta lekmän bara i ett läge, vilket heller inte ger en korrekt uppfattning om exakt hur verket går. Lite som att säga att en bil går finfint för att första och andra växeln fungerar bra, utan att veta om hur de andra fungerar.

Just grundverket som sitter i kan gå väldigt bra fram tills dagen den behöver service, så bara för att den går bra just nu så kan något köra ihop sig imorgon med tanke på att det är en klocka som är rätt gammal och framförallt utan servicehistorik. Med en evighetskalender så är det också viktigare att se till att saker som inte sker varje dag är korrekt inställda och så vidare.
Om du vill PM:a mig serienumret så kan jag kolla om den haft en service utförd av IWC vid något tillfälle att ge dig en tydligare bild.

Ref. IWC 3750-XX tillverkades mellan 1985-2005, kaliber 79261 som är ett ETA 7750 ombyggt och modifierat av IWC samt en evighetskalendermodul designad av Kurt Klaus under sin tid hos IWC.
Service för en sådan börjar från 1455€ utan några extra delar som kan komma att behövas. Om den inte servats alls så kan jag lova att det kommer finnas saker som kommer behöva bytas ut och uppdateras tyvärr.
Eftersom det är en evighetskalender så är det bara IWC urmakare utbildade till nivå 70 som får serva den och har tillgång till att beställa delar.
Inga ADs eller externa verkstäder alls har tillåtelse till någon nivå över 60. (Nivå 60 innefattar kaliber 89XXX kronograf serien till största del.)

Så om den inte har några papper alls och inte servats sedan köpdatum så behöver den en service utan tvekan.

Hör av dig om du behöver mer info! :)
 

mao

Cartier
@mao Kul köp!
En normal tanke är att endast på grund av gott resultat i mätning så är klockan inte i behov av service. Detta är inte helt korrekt då det finns många fler parametrar att hålla koll på.
Bland dem är om man sitter på rätt info som man sätter in i mätningen, så som vetskap av toleranser, lift angle osv. Sedan mäter ofta lekmän bara i ett läge, vilket heller inte ger en korrekt uppfattning om exakt hur verket går. Lite som att säga att en bil går finfint för att första och andra växeln fungerar bra, utan att veta om hur de andra fungerar.

Just grundverket som sitter i kan gå väldigt bra fram tills dagen den behöver service, så bara för att den går bra just nu så kan något köra ihop sig imorgon med tanke på att det är en klocka som är rätt gammal och framförallt utan servicehistorik. Med en evighetskalender så är det också viktigare att se till att saker som inte sker varje dag är korrekt inställda och så vidare.
Om du vill PM:a mig serienumret så kan jag kolla om den haft en service utförd av IWC vid något tillfälle att ge dig en tydligare bild.

Ref. IWC 3750-XX tillverkades mellan 1985-2005, kaliber 79261 som är ett ETA 7750 ombyggt och modifierat av IWC samt en evighetskalendermodul designad av Kurt Klaus under sin tid hos IWC.
Service för en sådan börjar från 1455€ utan några extra delar som kan komma att behövas. Om den inte servats alls så kan jag lova att det kommer finnas saker som kommer behöva bytas ut och uppdateras tyvärr.
Eftersom det är en evighetskalender så är det bara IWC urmakare utbildade till nivå 70 som får serva den och har tillgång till att beställa delar.
Inga ADs eller externa verkstäder alls har tillåtelse till någon nivå över 60. (Nivå 60 innefattar kaliber 89XXX kronograf serien till största del.)

Så om den inte har några papper alls och inte servats sedan köpdatum så behöver den en service utan tvekan.

Hör av dig om du behöver mer info! :)
Stort tack för utförligt svar.
Det var det jag misstänkte (och i alla fall till viss del tagit höjd för :)
Har skickat serienumret i pm.
 

mao

Cartier
@mao Kul köp!
En normal tanke är att endast på grund av gott resultat i mätning så är klockan inte i behov av service. Detta är inte helt korrekt då det finns många fler parametrar att hålla koll på.
Bland dem är om man sitter på rätt info som man sätter in i mätningen, så som vetskap av toleranser, lift angle osv. Sedan mäter ofta lekmän bara i ett läge, vilket heller inte ger en korrekt uppfattning om exakt hur verket går. Lite som att säga att en bil går finfint för att första och andra växeln fungerar bra, utan att veta om hur de andra fungerar.

Just grundverket som sitter i kan gå väldigt bra fram tills dagen den behöver service, så bara för att den går bra just nu så kan något köra ihop sig imorgon med tanke på att det är en klocka som är rätt gammal och framförallt utan servicehistorik. Med en evighetskalender så är det också viktigare att se till att saker som inte sker varje dag är korrekt inställda och så vidare.
Om du vill PM:a mig serienumret så kan jag kolla om den haft en service utförd av IWC vid något tillfälle att ge dig en tydligare bild.

Ref. IWC 3750-XX tillverkades mellan 1985-2005, kaliber 79261 som är ett ETA 7750 ombyggt och modifierat av IWC samt en evighetskalendermodul designad av Kurt Klaus under sin tid hos IWC.
Service för en sådan börjar från 1455€ utan några extra delar som kan komma att behövas. Om den inte servats alls så kan jag lova att det kommer finnas saker som kommer behöva bytas ut och uppdateras tyvärr.
Eftersom det är en evighetskalender så är det bara IWC urmakare utbildade till nivå 70 som får serva den och har tillgång till att beställa delar.
Inga ADs eller externa verkstäder alls har tillåtelse till någon nivå över 60. (Nivå 60 innefattar kaliber 89XXX kronograf serien till största del.)

Så om den inte har några papper alls och inte servats sedan köpdatum så behöver den en service utan tvekan.

Hör av dig om du behöver mer info! :)
Kan nämna också att det just är historien med Kurt Klaus som gjort att jag valt just denna reffen. Den första (?) evighetskalendern som styrs med endast kronan. Imponerande lösning på sin tid.
Letat ganska länge efter en i stål med svart tavla - och till rimligt pris. Låt oss hoppas att skicket är hyggligt på insidan också :)
Jag fick dra fram den ett par år när jag fick den, stannade en gång per hel månfas för att se att allt fortfarande var synkat, och det gick fint hela vägen. Men det tog en stund...
Lift angle har jag inte kollat upp som du säger, men jag mätte i alla fall i flera positioner, och avvikelsen skiljer bara en handfull sekunder på andra positioner, vilket känns positivt.
 
Inte varje dag man får visa upp en 5240, minutrepeterare från omkring millenieskiftet.

Tillsammans med min egna Portuguese Chrono, ref. 3904.
Utöver det så har jag en ref. 3808 Ingenieur Chrono och en Portugieser Annual Calendar ref. 5035 på vardera handled för praktiskt gångtest under arbetstid.

FA7380ED-4C9A-4BC3-912F-3131FB9552C5.jpeg

689C8D93-CCD8-4C62-8531-A25582466BDF.jpeg

8B819C36-E2C7-4B41-A35D-1ED8669E1DCF.jpeg

994E05FE-D33C-49F9-9E36-D2E993C47584.jpeg

2C51AD8A-82E2-44AB-A2B4-9586CF7C1B8B.jpeg

1CD4C688-3643-4B7C-83C8-196F23D2D9A0.jpeg


Fyra olika serier och generationer av verk och designer.
 
@Echo Delta , det skulle vara oerhört spännande om du vid lämpligt tillfälle kunde beskriva din vardag bland alla härliga klockor i IWC-butiken i München. Antar att du får se antal riktiga "heavy-pieces" i rika Bayern....

Lite som en inblick i en urmakares vardag, typ som TV-serien Lagens Änglar på 80-talet (för er som är så gamla som jag som minns den), men kanske under namnet Labbets Änglar :) Vore superspännande om du vill och kan!
 
Fun fact om IWC's mest komplicerade verk, och än idag en av de mest komplicerade armbandsuren som nagonsin tillverkats.
IWC 1868-XX. Totalt tillverkades 125st i olika utförande, allt fran Platina med bla safirer runt glaset, och länk, till roséguld pa läderband.
Det är enligt min vetskap det enda armbandsuret med samtliga fyra Grand Complication funktioner:
Evighetskalender
Minutrepetition
Tourbillon
Split Sekund Kronograf.

Allt det, byggt fran ett ETA 7750... Förvisso är det i princip inget kvar fran grundverket, kanske nagon skruv eller tva.
För den mängd hantverk och komplikationer man far sa är den förvanandsvärt prisvärd, om man kan hitta en alls dvs.

Angaende tillverkningen sa tillverkades tva per manad, i ca 5 ars tid.
Sjukt ball klocka och en av mina favoriter!


9943s1010284-iwc.jpg
11839a2010608-iwc-ii-destriero-scafusia-reference-iwc-1868.jpg



17864027-1aghbg837a5cf7v1u1nrq9wn-Square210.jpg


IWC-il-desterio-scafusia-grande-complication-tourbillion-minute-repeater-perpetual-rattrapante...jpg
 
@Echo Delta hur mycket modifierade är de 7750 urverk som använts flitigt av IWC genom åren i olika modeller?

Det beror på vilket verk du avser!
Allt från den tidigare nämnda 18680 som i princip inte har något kvar alls, till 7901 som är den första versionen IWC använde på 70-80 talet var bara justerad och byggd snävare toleranser snarare än andra delar. Moderna 79320 är byggd i fabriken med snävare toleranser för många saker i verket, ett nytt justeringssystem som heter Triovis som inte används i andra 7750.

Andra saker så som justeringar av höjdlufter, hur väl spiralen är justerad osv.
Det är ett enormt spann på 7750 av att verket fungerar och att det är justerat till den högsta nivån som är möjlig.
 
Topp