• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Härlig pjäs! Jag drömmer också om något liknande ibland, men eftersom jag lägger bort mina klockor och låter dom vila i långa perioder så vore en sådan kalender väldigt opraktisk... Bär han den dagligen eller håller den i en winder så den aldrig stannar?
Han använder den väldigt sällan. Han har en Winder men den använder han inte... Han tar inte riktigt om sina klockor trots att jag är på honom!

6FB1FCCD-E367-4647-B60F-9EB9AA9CD035.jpeg

Skrollade igenom lite gamla klickbilder på telefonen och hittade denna från 2018 på farsans ena klocka! Enligt mig en otroligt vacker pjäs med ett fantastiskt urverk och hela 7 dagars power reserve! Klockan är dock för stor för mig och den ser mest klumpig ut på handleden. Annars hade det varit en klocka att sträva efter i framtiden! Trevlig kväll :)

Wow, den är helt fantastisk! Måste ju användas

Tack för er respons. Håller med, tycker den ser riktigt bra ut. Är dock lite orolig för storleken. Får forska vidare och försöka hitta någon till rimligt pris. Tack för all hjälp :).
34mm är nog lite väl smått. Men som alltid, följ din egen smak och hjärta. Man köper inte en klocka för att göra stollarna (😉) på KS nöjda 👌🏻

Tjena,

Har tänkt köpa mig en fin klocka men är inte superkunnig, har dock fastnat för Aquatimer och hittade denna från Chrono24 https://www.chrono24.se/iwc/aquatimer-chronograph--id17227771.htm

Ni som är duktiga på IWC och kanske har beställt från C24, vad tror ni om denna? Törs man beställa?

Tack på förhand.
2019-09-06 07.37.49 1.jpg

Hej,

Jag har bara positiva erfarenheter av chrono24 (köpte min portugieser ovan via c24). Se bara till att välja en handlare med goda betyg. Trusted checkout är också ett skydd man kan använda sig av.

Kör så det ryker!

Tjena,

Har tänkt köpa mig en fin klocka men är inte superkunnig, har dock fastnat för Aquatimer och hittade denna från Chrono24 https://www.chrono24.se/iwc/aquatimer-chronograph--id17227771.htm

Ni som är duktiga på IWC och kanske har beställt från C24, vad tror ni om denna? Törs man beställa?

Tack på förhand.

Håller med föregående angående att handla på C24, jag har köpt IWC, Omega och Rolex utan problem från både Europa och USA, läs igenom de andra köparnas kommentarer så får du en bild av återförsäljaren. Har däremot ingen koll på Aquatimer så det får någon annan svara på :).

Tjena,

Tack på förhand.
Beror på vad som är viktigt för dig. Den har ett Valjoux 7750-baserat urverk, alltså ett verk som IWC inte byggt själva. Det betyder inte att det är dåligt eller ens sämre, utan bara att det inte fullt ut är en IWC-produkt. Det återspeglas också i priset, så det är helt upp till dig om du tycker det är något att bry sig om. Verket är väldigt välbeprövat och stabilt. Att tänka på är eventuellt behov av service. Är klockan från 2010 och inte servad bör du lägga till 5-10 K när du jämför priset med nyservade klockor av samma modell (nu vet jag inte om den här är det eller inte). Det är en kostnad du i så fall kommer behöva ta relativt snart i alla fall. Att beställa via C24 från en handlare som gjort många affärer och har så pass bra betyg ska inte vara några bekymmer, särskilt inte med säker betalning. Lycka till!

Beror på vad som är viktigt för dig. Den har ett Valjoux 7750-baserat urverk, alltså ett verk som IWC inte byggt själva. Det betyder inte att det är dåligt eller ens sämre, utan bara att det inte fullt ut är en IWC-produkt. Det återspeglas också i priset, så det är helt upp till dig om du tycker det är något att bry sig om. Verket är väldigt välbeprövat och stabilt. Att tänka på är eventuellt behov av service. Är klockan från 2010 och inte servad bör du lägga till 5-10 K när du jämför priset med nyservade klockor av samma modell (nu vet jag inte om den här är det eller inte). Det är en kostnad du i så fall kommer behöva ta relativt snart i alla fall. Att beställa via C24 från en handlare som gjort många affärer och har så pass bra betyg ska inte vara några bekymmer, särskilt inte med säker betalning. Lycka till!
Tack för infon Portugieser. Vill gärna ha en Aquatimer som IWC byggt själv, vilken modell ska jag titta på då?

Någon av dessa nedan som är det?

Tack för infon Portugieser. Vill gärna ha en Aquatimer som IWC byggt själv, vilken modell ska jag titta på då?

Jag tycker personligen att det kan vara positivt att det är ett välkänt verk i en klocka i den prisklassen. Det är inte standardverk från hyllan som sitter i, utan modifierade enligt IWCs höga krav.
Jag har flera IWC med ETA-verk, vissa mer och andra mindre modifierade. Positivt är att man kan serva hos en "vanlig" urmakare om man vill. Det kan i alla fall vara tänkvärt när klockan blir äldre.

Länkarna ovan har alla samma urverk, 7750

Ett riktigt klassikerverk, kanske ett av de mest betydelsefulla kronografverken? (Valjoux7750) Googla lite om det :).

Alla 3719 har samma urverk, så du kommer inte hitta en likadan klocka med inhouse. För egen del skulle jag inte tveka på 3719, trots verket. Har själv en 329005 med ett verk baserat på ETA 2892-A2.

3410 och 3795 har inhouse i nuvarande sortiment men jag kan tyvärr inte svara på om det finns äldre modeller med inhouse. @Echo Delta kan säkert svara på det!

Senast ändrad:
Jag tycker personligen att det kan vara positivt att det är ett välkänt verk i en klocka i den prisklassen. Det är inte standardverk från hyllan som sitter i, utan modifierade enligt IWCs höga krav.
Jag har flera IWC med ETA-verk, vissa mer och andra mindre modifierade. Positivt är att man kan serva hos en "vanlig" urmakare om man vill. Det kan i alla fall vara tänkvärt när klockan blir äldre.

Länkarna ovan har alla samma urverk, 7750

Ett riktigt klassikerverk, kanske ett av de mest betydelsefulla kronografverken? (Valjoux7750) Googla lite om det :).

Håller helt med. För äldre eller vintage så hade jag inte funderat på frågan.

Inhouse är bara aktuellt för de senaste modellerna kan jag tycka. Till en ny högre prislapp.

Kan också varmt rekommendera att du fortsätter läsa på watchbase @Stoffast, som @mao länkade till. Här är hela ”sortimentet” som överblick:

Lycka till och välkommen till IWC världen

Är det någon som jämfört denna Portugieser IW371609 med in-housekaliber med motsvarande med Valjoux-baserat urverk?

IW371609 finns nya (enligt beskrivning) på C24 inom EU för ca 65´, medan fullset för den andra ligger på runt 50'.
För mig är den den dyrare mer tilltalande med glasbaksida och nämnda in-housekaliber, men om någon har erfarenheter som talar för eller emot de båda vore det kul att veta! :)

Är det någon som jämfört denna Portugieser IW371609 med in-housekaliber med motsvarande med Valjoux-baserat urverk?

IW371609 finns nya (enligt beskrivning) på C24 inom EU för ca 65´, medan fullset för den andra ligger på runt 50'.
För mig är den den dyrare mer tilltalande med glasbaksida och nämnda in-housekaliber, men om någon har erfarenheter som talar för eller emot de båda vore det kul att veta! :)
Har just fått lära mig av @Echo Delta att 3716 är 0,9 mm tjockare är 3714 på grund av glaset. Annars är de i princip identiska, så man får väl ta ställning till om inhouse är värt 15 K eller inte 🤷🏻‍♂️

Har just fått lära mig av @Echo Delta att 3716 är 0,9 mm tjockare är 3714 på grund av glaset. Annars är de i princip identiska, så man får väl ta ställning till om inhouse är värt 15 K eller inte 🤷🏻‍♂️

Tack! Nej, min nuvarande Ingenieur 3239 har ju inget inhouseverk och det är inget jag ligger sömnlös över, så det jobbigaste är nog om det går att skiljas från den eller inte.. :D

Hej,

Har både. Utseendemässigt på handleden och för att hålla tiden ser jag ingen skillnad. Efter 1år märker jag inte om det nya verket är bättre eller ej. Det visar sig väl med tiden... både håller tiden väldigt bra, mellan 0s till +2s per dag.

Vad får du för ca 15k?
- trevlig glasbaksida med ett urverk som jag tycker är snyggt. Det höjer lyxkänslan på riktigt.
-nyproducerad klocka jmf med en som kanske varit en hyllvärmare. Värt att dubbelkolla.
-8års garanti (2år+6år) som inte alla äldre varianten har, beroende på när den plockades ut.
-möjlighet att köpa till länken som släpptes förra året. Passar ej till gamla. Kan vara viktigt för dig eller ej.
-högre andrahandsvärde även vid nästa försäljning

Lycka till i jakten.

Senast ändrad:
Hej,

Har både. Utseendemässigt på handleden och för att hålla tiden ser jag ingen skillnad. Efter 1år märker jag inte om det nya verket är bättre eller ej. Det visar sig väl med tiden... både håller tiden väldigt bra, mellan 0s till +2s per dag.

Vad får du för ca 15k?
- trevlig glasbaksida med ett urverk som jag tycker är snyggt. Det höjer lyxkänslan på riktigt.
-nya producerad klocka jmf med en som kanske varit en hyllvärmare. Värt att dubbelkolla.
-8års garanti (2år+6år) som inte alla äldre varianten har, beroende på när den plockades ut.
-möjlighet att köpa till länken som släpptes förra året. Passar ej till gamla. Kan vara viktigt för dig eller ej.
-högre andrahandsvärde även vid nästa försäljning

Lycka till i jakten.

Bra beskrivning och kul med någon som kunnat jämföra! Ja, urtavlan/framsidan är ju otroligt fin så en glasbaksida till det gör ju klockan komplett i mina ögon, och garantin är ju ett plus. Får se vad som händer i framtiden.. :)

Någon som känner till denna klocka?(jag vet att den är trasig). tack på förhand!

Bilagor

• IWC automatic.jpg
    IWC automatic.jpg
    59.7 KB · Visningar: 63
  • IWC automatic2.jpg
    IWC automatic2.jpg
    61.7 KB · Visningar: 60
I princip inget på den stämmer. Den har kronografknappar men inte är ett kronografverk. Verket är helt fel och kass finishering, samt för litet. Finns ingen modell som ser ut så, samtliga detaljer är fel mm.
Okej tack för informationen, att siffrorna lossnat tyckte jag kändes märklig och att jag inte fann en exakt likadan modell på nätet. Dock väger den mycket så jag antog att det var en antik ovanlig modell. Men då är det bara att kasta skiten!

Tack! Nej, min nuvarande Ingenieur 3239 har ju inget inhouseverk och det är inget jag ligger sömnlös över, så det jobbigaste är nog om det går att skiljas från den eller inte.. :D

Köpte en Mark XVIII med modifierat Sellitaverk som bas, inhouse hade absolut varit trevligt, men inget jag heller ligger sömnlös över.
Och det är ingen som pekar och skrattar åt min nya IWC om jag visar mej ute på byn heller... :D

Köpte en Mark XVIII med modifierat Sellitaverk som bas, inhouse hade absolut varit trevligt, men inget jag heller ligger sömnlös över.
Och det är ingen som pekar och skrattar åt min nya IWC om jag visar mej ute på byn heller... :D

Jag är också nöjd med min Mark18. Gångreserven är betydligt bättre på den nya som är 72h vs 42h för gamla. Men det gör mig inte mycket.

På de nya kronograferna tycker jag inhouse är roligare. Men jag äger ingen gammal.

En lite ovanligare variant som blir otymplig på handleden med sina 350mm.
Fake från Thailand ropar någon, men icke sa Nicke. Helt original inköpt direkt från fabriken i Schaffhausen i början av 2000talet.
Räknas AA batteri som automatiska stämmer även det...
Trevlig lördag! ☀️

A689E374-BC97-4856-8FCC-5D5379692739.jpeg

En lite ovanligare variant som blir otymplig på handleden med sina 350mm.
Fake från Thailand ropar någon, men icke sa Nicke. Helt original inköpt direkt från fabriken i Schaffhausen i början av 2000talet.
Räknas AA batteri som automatiska stämmer även det...
Trevlig lördag! ☀️

A689E374-BC97-4856-8FCC-5D5379692739.jpeg

Jäkla trevlig väggklocka. Visarna är helt perfekta. Mark XVI på tavlan eller? Hojta till om du någonsin vill sälja.

Tillbaka
Topp