Dagens klocka, passar vårsolen väl.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har tröttnat på Rolex-hypen och tänkte prova IWC Ingenieur 3239 som nästa. Verkar dock vara rätt skralt utbud på Chrono24, åtminstone av varianten med svart tavla. Tips var man kan söka? Verkar dyka upp typ 1 gång/år på KS, så länge kan man ju knappast vänta...
Iwc har något magiskt över sig som Rolex inte har.
Då menar jag hur klockan upplevs när man tittar på den. Mer levande.
Har en 3239 o har haft en dykarvariant också. Båda är kanon
3239 är en väldigt fin och prisvärd klocka. Men alla IWC är inte så, de nya ickegentaingenieurerna känns inte magiska direkt.
Ska bli spännande att testa. Väljer 3239 framför varianten med in house-verk pga lite tunnare case (med bättre passform?) samt förekomst av kronskydd.3239 är en väldigt fin och prisvärd klocka. Men alla IWC är inte så, de nya ickegentaingenieurerna känns inte magiska direkt.
Så länge du inte stör dig på det ena eller andra urverket och det är någorlunda driftsäkert så gå på utseendet, det är det du skall leva med varje dag!Ska bli spännande att testa. Väljer 3239 framför varianten med in house-verk pga lite tunnare case (med bättre passform?) samt förekomst av kronskydd.
![]()
Någon som haft både denna 3239 och Big Ingenieur och kan jämföra storleken? Hur stort och klumpigt är ”Big”?![]()
Har provat Big AMG varianten, och den var väldigt stor, tror närmare 45-46mm. Inte i närheten av 40mm. Och den bärs större då designen av klockan med länken gör den ”klossig”. Du får ha en bra stor omkrets för att bära upp en Big.
Man måste också tänka på de geometriska effekterna. En ökning av radien med 1 mm ger en mycket större ökning av ytan, när man går från tex 44 till 45, jämfört med 38 till 39. yta=pi*r^2Har provat Big AMG varianten, och den var väldigt stor, tror närmare 45-46mm. Inte i närheten av 40mm. Och den bärs större då designen av klockan med länken gör den ”klossig”. Du får ha en bra stor omkrets för att bära upp en Big.
Vad coolt! Barnböckerna känns ju som en perfekt grej för att försöka få min dotter klockintresserad framöverFick igår ett paket från @Echo Delta och IWC München med lite godsaker. Grym service! Här med det som uppskattades av inte bara mig. Vad gör man inte för att få med sig fler i familjen i klockträsket...
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Sista bilden är väl årets sommarklocka och nyaste släppen från IWC, eller vad säger ni?
![]()
Gick otroligt exakt när jag fick den, men nu börjar den stabilisera sej på -15s/dygn, inte helt optimalt...![]()
Grillat till middag idag.
![]()
Det låter inte bra. Den skall gå exakt. Har du 2år + 6år i garantier? Då hade jag lämnat in den direkt. Annars hade jag frågat någon erfaren urmakare om de kan ta sig en titt för att se om det är något enklare eller om den helt enkelt måste lämnas in.
Och har du inte haft igång den på länge så skulle jag testa den i någon dag för att se om den bara är lite seg i oljorna.
Ref. IW327001för att förtydligaHar sneglat på IWC i ganska många år nu men aldrig fått tummen ur, det som fångade intresset från start var Mark XV. Har ju vänt blickarna mot XVIII då jag gillar att datumskivans bakgrund är svart. Vad har för input på modellserien generellt och mer specifikt XVIII? Och nästa fundering, vart finner jag en beggad? Verkar inte hagla av dem på andrahandsmarknaden
Trevlig kväll!
Gillar verkligen den varianten. Grattis till en fin klocka.
Jo jag har registrerat den för förlängd garanti, jag ska låta den snurra på ett tag till så får jag eventuellt skicka in den på ruckning. Den är ju inte COSC så jag vet inte vad man kan begära. Hittar inget i instruktionsboken heller vilken precision som utlovas...
Har sneglat på IWC i ganska många år nu men aldrig fått tummen ur, det som fångade intresset från start var Mark XV. Har ju vänt blickarna mot XVIII då jag gillar att datumskivans bakgrund är svart. Vad har för input på modellserien generellt och mer specifikt XVIII? Och nästa fundering, vart finner jag en beggad? Verkar inte hagla av dem på andrahandsmarknaden
Trevlig kväll!
Magiskt! Tack för svar, jag håller utkikDet är en bra instegsklocka, kommer troligtvis att ersättas helt med inhouse urverk då det är trenden. IWC släpper nyheter nästa vecka, håll utkik om det bli någon förändring. Finns alltid personer som då vill byta. Mark18 är ett bra köp, speciellt som beg. Tunn, lätt att bära. Något långa bandhornen. Försök köpa en med länk, för den är dyr att köpa till.
Hej! Vad säger ni om Big Pilot i titan eller brons? Recessioner?
Det fina med bronsen är utvecklingen av patina... Själv gillar jag oversized klockor.På mig är den för stor, men det är en klassiker. Kronan är en av de vackraste som gjorts. Titan väger lite mindre, så det kan avhjälpa. Gillar brons (har en från IWC) men kanske inte på en Big pilot. Den är lite för dyr för det. Överväg även de keramiska svarta top gun. Svart bärs mindre. Hur den är all äga och leva med, finns andra här som kan svara på![]()
Har sneglat på IWC i ganska många år nu men aldrig fått tummen ur, det som fångade intresset från start var Mark XV. Har ju vänt blickarna mot XVIII då jag gillar att datumskivans bakgrund är svart. Vad har för input på modellserien generellt och mer specifikt XVIII? Och nästa fundering, vart finner jag en beggad? Verkar inte hagla av dem på andrahandsmarknaden
Trevlig kväll!
Härligt, visa gärna någon bild på din klocka eller när du provar i en affär. Eller skriv en mini recension vad du tycker.Det fina med bronsen är utvecklingen av patina... Själv gillar jag oversized klockor.