• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

@Echo Delta Har du nån uppfattning om hur stora skillnaderna är mellan 32xxx verken som sitter i de lite mindre modellerna och 82xxx verket som hamnade i nya BP? På pappret har ju 32xxx längre PR och båda är IWCs egna. Vad motiverar att 82xxx klockorna kostar det dubbla? :) Måste ju vara stora skillnader men det är lite svårt som vanlig dödlig att se det bara utifrån hemsidan.
Det är helt olika verk med helt annorlunda struktur.
82XXX är byggt för att vara en midsize som lätt kan byggas pa med komplikationer, sa som timezoner och Moon & Tide som nu finns i kollektionen.
32XXX är framtaget att ersätta 30110 (ETA 2892) och avsevärt tunnare. Det är en simplare verk som inte har kraft i överflöd för att kunna sätta pa komplikationer och har en mer simpel konstruktion.
82110 har även avsevärt snävare toleranser för amplitud och gang.
82110 i sin konstruktion och design, hur saker är byggda och vart saker sitter är väldigt likt 52XXX serien, medan 32XXX är en helt annorlunda design i stil, struktur och hur saker är byggda. Den är mer snarlik tankegangen av 69XXX kronograf serien.

Det är helt olika verk med helt annorlunda struktur.
82XXX är byggt för att vara en midsize som lätt kan byggas pa med komplikationer, sa som timezoner och Moon & Tide som nu finns i kollektionen.
32XXX är framtaget att ersätta 30110 (ETA 2892) och avsevärt tunnare. Det är en simplare verk som inte har kraft i överflöd för att kunna sätta pa komplikationer och har en mer simpel konstruktion.
82110 har även avsevärt snävare toleranser för amplitud och gang.
82110 i sin konstruktion och design, hur saker är byggda och vart saker sitter är väldigt likt 52XXX serien, medan 32XXX är en helt annorlunda design i stil, struktur och hur saker är byggda. Den är mer snarlik tankegangen av 69XXX kronograf serien.
Tack! Kollar man bilderna ser ju 32xxx väldigt litet ut i jämförelse, och känslan är att det är mindre påkostat med enklare rotor osv. B&J på youtube sa att 82100 verket i nya BP 43 var antimagnetiskt men nåt sånt nämns ingenstans på hemsidan, var han ute och cyklade där?
Fruktansvärt bra release oavsett, mycket svårt sug i köptarmen nu.

Tack! Kollar man bilderna ser ju 32xxx väldigt litet ut i jämförelse, och känslan är att det är mindre påkostat med enklare rotor osv. B&J på youtube sa att 82100 verket i nya BP 43 var antimagnetiskt men nåt sånt nämns ingenstans på hemsidan, var han ute och cyklade där?
Fruktansvärt bra release oavsett, mycket svårt sug i köptarmen nu.

32110 är 28.2x4.2mm, och är inte riktigt lika pakostat pa samma sätt och maste produceras i avsevärt större mängder för att ersätta samtliga 30110/35110 verk som finns i kollektionen.
82110 har lite andra legeringar i, men inte ett totalt antimagnetiskt verk per se, men det är mindre känsligt än manga andra verk pa den fronten.
82110 är 30.00x5.95mm.

32110 är 28.2x4.2mm, och är inte riktigt lika pakostat pa samma sätt och maste produceras i avsevärt större mängder för att ersätta samtliga 30110/35110 verk som finns i kollektionen.
82110 har lite andra legeringar i, men inte ett totalt antimagnetiskt verk per se, men det är mindre känsligt än manga andra verk pa den fronten.
82110 är 30.00x5.95mm.
Grymt. Det är så klart en smakfråga men vad är din professionella uppfattning om att man satte 82xxx verket i en trehandare utan komplikationer som Big Pilot 43? De fördelar du räknar upp verkar ju lite gå förlorade på en sån :) Men de listar ju diverse andra saker för dessa verk som många slitdelar i keramik för bättre motstånd mot slitage osv. Hade du gjort samma val?

Grymt. Det är så klart en smakfråga men vad är din professionella uppfattning om att man satte 82xxx verket i en trehandare utan komplikationer som Big Pilot 43? De fördelar du räknar upp verkar ju lite gå förlorade på en sån :) Men de listar ju diverse andra saker för dessa verk som många slitdelar i keramik för bättre motstånd mot slitage osv. Hade du gjort samma val?

Ett skäl till att välja 82xxx skulle kunna vara att man öppnar för möjligheten att "hänga på" ytterligare funktioner längre fram. Dvs som man gjort med Portuguese 40.

Ett skäl till att välja 82xxx skulle kunna vara att man öppnar för möjligheten att "hänga på" ytterligare funktioner längre fram. Dvs som man gjort med Portuguese 40.
Smart, det tänkte jag inte på! Om inte annat så borde ju ärligt talat bara det estetiska kunna motivera det antar jag, ser ju grymt premium ut i jämförelse. Håller dock fortfarande med dig om att priset känns i överkant, oavsett valuta. Antar att man var rädda att råka urvattna BP som high end produkt.

Den här är också, om jag förstått det rätt, nysläppt. En lite mindre (41mm) Flieger med inhouse och ett rimligt pris. Ser ut att ha fin finish.

BC0E8475-D06F-491D-9D75-9679398842F7.jpeg

BBB47A7A-EF9F-4028-A944-E89A3E729F04.jpeg

E3D9630F-086A-4494-84AF-48AD555C4D3A.jpeg

Smart, det tänkte jag inte på! Om inte annat så borde ju ärligt talat bara det estetiska kunna motivera det antar jag, ser ju grymt premium ut i jämförelse. Håller dock fortfarande med dig om att priset känns i överkant, oavsett valuta. Antar att man var rädda att råka urvattna BP som high end produkt.

Det är nog som du skriver, dvs man vill prissätter BP 43 med en premium. Så här formulerade Ablogtowatch det hela.

"IWC is trying to keep the Big Pilot’s Watch a more high-end item, and from a pricing perspective, they are trying to price this new collection between the smaller Chronograph 41 models and the even larger Big Pilot’s Watches. That said, there are going to be a lot of consumers who need more information from IWC as to why these steel Big Pilot’s Watch 43 three-hand models with in-house automatic movements have a price premium of $1,000 – $2,000 over the steel IWC Pilot’s Watch Chronograph 41 models that have in-house automatic chronograph movements."

Den här är också, om jag förstått det rätt, nysläppt. En lite mindre (41mm) Flieger med inhouse och ett rimligt pris. Ser ut att ha fin finish.

Det var egentligen en 41 chrono jag var taggad på men sen kom ju bombnedslaget BP 43, hade faktiskt inte väntat mig det så nu blev man ju förvirrad över vad man är mest sugen på, blir grymt kul att testa dessa på armen när Corona lugnat sig lite.
EDIT: mysko att man inte släppte den svarta samtidigt men jag antar att blå och svart är det som säljer bäst så att det riskerar att konkurrera med varandra.

Har sneglat på IWC i ganska många år nu men aldrig fått tummen ur, det som fångade intresset från start var Mark XV. Har ju vänt blickarna mot XVIII då jag gillar att datumskivans bakgrund är svart. Vad har för input på modellserien generellt och mer specifikt XVIII? Och nästa fundering, vart finner jag en beggad? Verkar inte hagla av dem på andrahandsmarknaden 🙈

Trevlig kväll!
Du hittar din begagnade klocka på Chrono24 eller Watchrecon. Den första är nog den säkraste, men då det handlar om att göra affärer med enskilda handlare och privatpersoner finns alltid risken att något går snett. Men det brukar gå bra. Lycka till!

Två annonser

16 annonser

Försök förhandla priset så märker du om de ligger högt eller inte. Men generellt så ligger handlare högre, de har ju omkostnader och skatter.

Går nog att finna här på forumet för mindre än så. Åtminstone andra referenser.
Lyckades få ned en 323904 (tysk handlare) från EUR 5,900 till 5,750 men tycker fortfarande det känns väldigt högt även om skicket är riktigt bra. Jag kanske helt enkelt får omvärdera och acceptera att det är en premie på 10-15k vid köp av handlare.

Du hittar din begagnade klocka på Chrono24 eller Watchrecon. Den första är nog den säkraste, men då det handlar om att göra affärer med enskilda handlare och privatpersoner finns alltid risken att något går snett. Men det brukar gå bra. Lycka till!

Två annonser

16 annonser
Strålande, tack för info 👌🏼

Funderat mycket på nysläppen. Det exploderade med nyheter den 7 april från många tillverkare. Ser man det till att det är 2års nyheter som skall visas, så skall vi räkna med att fler roliga saker kommer dyka upp under året.

IWC tycker jag lyckades bra. 41mm chrono ovan är riktigt fina. Systemet med brytbara band/länkar är mycket bra. Och att länk finns till fler modeller. Big Pilot 43 var för mig först en besvikelse, kanske för att den blå liknade mark 18 så mycket på bild. Jag gillar mark18 som field och pilot klocka, samt konceptet med de blå tavlorna till le petit Prince. Därför passar inte det släppet mig. Den svarta varianten är bättre, men passar inte i min samling. BP 43 i andra kombination tror jag jag skulle uppskatta. Det skulle kunna vara i andra material som IWC ofta använder tex titan, brons, keramik etc eller med någon häftig tavla. Gärna med någon mer kompilation.

Big Pilot’s Watch Perpetual Calendar är fortsatt en av de vackraste och häftigaste klockorna som gjorts. Bra att de nu finns att köpa, och inte enbart i små limited serier. Den tar jag gärna som lätt begagnad.

Det kommer bli ett spännande år, vi får se vad som händer och när det släpps fler nyheter. Jag vilar lite på hanen. Och inväntar min tribute 3705.

Bild på mark18:

FC2DF6AB-B6DE-4906-9AA7-1CD996583133.jpeg

vs nya Big Pilot 43
548B3467-6A0D-4AAD-85CA-5BFB6E7912C2.jpeg

Senast ändrad:
Riktigt bra par men för att det ska bli en samling behöver du en Aquatimer 😁💦
Hade en 3536 för många år sen. Den såldes på TTT för sisådär 15 år sen. Nya ägaren ville inte sälja tillbaka den när jag frågade för en 5-6 år sedan, tyvärr 🤷‍♂️ Och dykare finns det andra av i lådan så AT är inte prio undantaget den jag lät glida iväg.

Tillbaka
Topp