Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fick hem min Aquatimer förra veckan som jag beställde från en handlare i Italien. Min första ”riktiga” klocka, är galet nöjd! Tack Portugieser för konsultationen!![]()
Vad är det som gör att 323401 är så jäkla svårsåld?
De finns flera i bra skick med kompletta tillbehör och dokumentation ute för dryga 30 papp vilket måste vara ett jäkla kanonpris för en ingenieur med inhouse-verk. Vad är det alla andra fattat men inte jag lyckas se?
![]()
Vad jämför du med? Ingen länk är ju en stor nackdel - dessa band är dyra och slits relativt fort.
Silikonbanden ligger på dryga 2000 kr vilket jag kan tycka är överkomligt. Alligator nästan det dubbla visserligen så det kan jag tillstå.
Härligt, visa gärna någon bild på din klocka eller när du provar i en affär. Eller skriv en mini recension vad du tycker.
Snygg.Den där serien är så jävla bra.
I min värld är det deras bästa Aquatimer.
![]()
Snygg.
Ref?
Stort grattis och välkommen in i värmen!Fick hem min Aquatimer förra veckan som jag beställde från en handlare i Italien. Min första ”riktiga” klocka, är galet nöjd! Tack Portugieser för konsultationen!![]()
Snygg på gummiDet är en helt vanlig 3548. I min bok den ultimata tool-watchen.
Blir en 43 mm Big Pilot imorgon.![]()
Nu är jag kanske en tråkmåns, men jag har i nuläget lite svårt att se vem den ska appellera till. Oss som gillar Big Pilot men har små handleder, eller de som hoppades på en uppdaterad Mark serie med korrekt centrerat datum?Blir en 43 mm Big Pilot imorgon.![]()
Typ 99% av världens män ser ju ut som en liten pojke som lånat pappas klocka med en Big Pilot 46 på armen, men designen är bland de bästa och mest klassiska nånsin. Att ta detta i ett något mer wearable men ändå tydligt oversizat format låter väl snarare som att det borde appellera till typ alla?Nu är jag kanske en tråkmåns, men jag har i nuläget lite svårt att se vem den ska appellera till. Oss som gillar Big Pilot men har små handleder, eller de som hoppades på en uppdaterad Mark serie med korrekt centrerat datum?
Du har en jättebra poäng, men jag funderar ändå inte på om Big Pilot serien ska vara övermänskligt stor och att Mark är för vanliga dödliga. Med det sagt har jag en historia av att ha absurda åsikter på rykten, så mina åsikter där värda att ta med en skopa salt, i alla fall tills efter den faktiskt är bekräftad av IWC officiellt.Typ 99% av världens män ser ju ut som en liten pojke som lånat pappas klocka med en Big Pilot 46 på armen, men designen är bland de bästa och mest klassiska nånsin. Att ta detta i ett något mer wearable men ändå tydligt oversizat format låter väl snarare som att det borde appellera till typ alla?
Problemet med Mark är ju att man tagit en fieldwatch med de typiska proportionerna och långa lugs och bara slängt fliegervisare på den så den stackaren blivit en mystisk oproportionerlig bastard. Jag skulle gissa att denna rent logiskt kommer ersätta Mark som i sin tur kommer få mer passande visare för sin modell. Nu har de iofs committat till att mark ska ha dessa visare på både Spitfire och lilla top gun så jag var nog lite väl utsvävande med den idén inser jag medan jag skriver det....Du har en jättebra poäng, men jag funderar ändå inte på om Big Pilot serien ska vara övermänskligt stor och att Mark är för vanliga dödliga. Med det sagt har jag en historia av att ha absurda åsikter på rykten, så mina åsikter där värda att ta med en skopa salt, i alla fall tills efter den faktiskt är bekräftad av IWC officiellt.
Nu är jag kanske en tråkmåns, men jag har i nuläget lite svårt att se vem den ska appellera till. Oss som gillar Big Pilot men har små handleder, eller de som hoppades på en uppdaterad Mark serie med korrekt centrerat datum?
Var har du sett de priserna? Med dagens växelkurs ligger den på 90 tkr enligt IWC:s hemsida.Jag tyckte faktiskt precist tvärtom när jag så den. Det var den enda klocka som jag på allvar tänkte "den där ska jag gå och kolla in för att kanske köpa" när jag först såg den,
Jag tycker att det var slugt att IWC att göra samma sak med BP som man gjorde med 7-dagars Portuguesen och Portuguese 40 förra året, dvs förminska den så att fler kan bära den och så att den blir lite mer allround och sätt i ett lite enklare urverk för att får ner priset. Min enda tvekan när jag såg de första bilderna var att jag ville vara säker på att kronan kommer upp tillräckligt högt så att den inte tuggar i överdelen på handen. Men, dagen efter......så såg jag priset. Jag antog att det skulle hamna på ungefär samma nivå som Portuguese 40mm eftersom de har samma urverk, dvs runt 80tkr. Icke sa Nicke. 100 tkr! På läder och 10 ytterligare på länk! 110 tkr för en trearmad automat i stål?! Det är dubbelt så mkt som deras Mark 18 och mer än deras inhouse kronografer. No way Jose. Synd, för klockan verkar vara riktigt fin.
Var har du sett de priserna? Med dagens växelkurs ligger den på 90 tkr enligt IWC:s hemsida.
Ahh.. Hade inte sett att man kunde byta valuta.På IWCs hemsida.![]()
![]()
Ahh.. Hade inte sett att man kunde byta valuta.
Som vanligt ger ju IWC ingenting för Svensk valuta. 10 000 billigare i Tyskland och 20 000 billigare i Schweiz...Jag tyckte faktiskt precist tvärtom när jag så den. Det var den enda klocka som jag på allvar tänkte "den där ska jag gå och kolla in för att kanske köpa" när jag först såg den,
Jag tycker att det var slugt att IWC att göra samma sak med BP som man gjorde med 7-dagars Portuguesen och Portuguese 40 förra året, dvs förminska den så att fler kan bära den och så att den blir lite mer allround och sätt i ett lite enklare urverk för att får ner priset. Min enda tvekan när jag såg de första bilderna var att jag ville vara säker på att kronan kommer upp tillräckligt högt så att den inte tuggar i överdelen på handen. Men, dagen efter......så såg jag priset. Jag antog att det skulle hamna på ungefär samma nivå som Portuguese 40mm eftersom de har samma urverk, dvs runt 80tkr. Icke sa Nicke. 100 tkr! På läder och 10 ytterligare på länk! 110 tkr för en trearmad automat i stål?! Det är dubbelt så mkt som deras Mark 18 och mer än deras inhouse kronografer. No way Jose. Synd, för klockan verkar vara riktigt fin.
Momsen skiljer också mkt. Schweitz har 7-8% medan Sverige har 20/25%.Som vanligt ger ju IWC ingenting för Svensk valuta. 10 000 billigare i Tyskland och 20 000 billigare i Schweiz...
Så är det ju men många märken tar ju den smällen och harmoniserar priset mellan marknader med olika moms. CHF/SEK kursen hos IWC är väl exceptionellt dåligt. Var iofs nåt halvår sen jag jämförde med andra märken så jag kan ha fel.Momsen skiljer också mkt. Schweitz har 7-8% medan Sverige har 20/25%.