• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Min första IWC och jag är kär!
IWC Ingenieur 3505. Automatisk med vit tavla och romerska siffror vilket inte är supervanligt. Opolerad dessutom. Jag var något orolig för storleken, men 34 mm passar mig och min handled perfekt.
IMG_7283.JPG
 

Corgi

Rolex
2-Faktor

@bernoulli liknande som din? Rejält skadad boett som kanske ej går att fixa?

Såg den också. Ser ut som ett hopplöst projekt med tanke på den unika integrerade bandhornslösningen. Förutom bedrövlig lume (har fukt kommit in?) så saknar sekundvisaren även sin droppe. Serienumret ser också bortpolerat ut från baksidan. Dyra, osäkra reservdelar. ☺️
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Såg den också. Ser ut som ett hopplöst projekt med tanke på den unika integrerade bandhornslösningen. Förutom bedrövlig lume (har fukt kommit in?) så saknar sekundvisaren även sin droppe. Serienumret ser också bortpolerat ut från baksidan. Dyra, osäkra reservdelar. ☺️
Tack för input! Ja, det var en hel del insåg man. Potentiellt fuktskadad, sönderslagen och polerad…
 

evki

Audemars
2-Faktor
@SeikoZ tro mig, du vill inte ha vridringen utanför glaset. Denna måste upplevas irl först. Att klicka fram ringen med hjälp av kronan/tryckknappen kl 4 är terapi. Integrerad länk i blästrad titan är oerhört skön. Och att plocka isär hela länken utan en skruvmejsel är nästan som att bygga Lego.
_6201812.JPG
_6201818.JPG
_6201820.JPG
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
@SeikoZ tro mig, du vill inte ha vridringen utanför glaset. Denna måste upplevas irl först. Att klicka fram ringen med hjälp av kronan/tryckknappen kl 4 är terapi. Integrerad länk i blästrad titan är oerhört skön. Och att plocka isär hela länken utan en skruvmejsel är nästan som att bygga Lego.
_6201812.JPG
_6201818.JPG
_6201820.JPG
Hörde den var till salu? ;)
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Vad finns det för ref. av ingenieur i strl 34-36mm (kanske även 38mm?). Gärna något som går att hitta och inte är "en nål i en höstack" :) @Mazdak 34mm satte igång suget efter en liknande. HIttade bla. Ref IW451503 men ser inte ut att finnas till försäljning någonstans :/
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Vad finns det för ref. av ingenieur i strl 34-36mm (kanske även 38mm?). Gärna något som går att hitta och inte är "en nål i en höstack" :) @Mazdak 34mm satte igång suget efter en liknande. HIttade bla. Ref IW451503 men ser inte ut att finnas till försäljning någonstans :/
Beror lite på vad du är ute efter. De gamla från 80-talet finns i quartz/automat, stål/tvåton/helguld, svart/vit tavla, romerska siffror/stavindex samt två olika storlekar 34mm eller jumbo som jag tror är 38mm. Vill du ha en 34mm automat i stål så har min ref.nr. 3505, men där finns också 3506 med något förfinat (oklart vad) urverk som baseras på ETA 2892.

De nyare varianterna av Ingenieur finns i många olika versioner så där jag har tyvärr ingen koll.

Den här tycker jag är superfin:
Men frågan är om det är värt att betala typ dubbla priset för att det är Khanjar på urtavlan...?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Beror lite på vad du är ute efter. De gamla från 80-talet finns i quartz/automat, stål/tvåton/helguld, svart/vit tavla, romerska siffror/stavindex samt två olika storlekar 34mm eller jumbo som jag tror är 38mm. Vill du ha en 34mm automat i stål så har min ref.nr. 3505, men där finns också 3506 med något förfinat (oklart vad) urverk som baseras på ETA 2892.

De nyare varianterna av Ingenieur finns i många olika versioner så där jag har tyvärr ingen koll.

Den här tycker jag är superfin:
Men frågan är om det är värt att betala typ dubbla priset för att det är Khanjar på urtavlan...?
Här kommer ett tips:
 

Laplander

Rolex
Lås.png


Man måste ju medge att låset och länksystemet A. Lange & Söhne använder till sin Odysseus (vänster) är väldigt likt det som IWC har (höger)... 🤔
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Riktigt snygg klocka. Vore intressant att höra om hur höjden på den känns.
Hej,
Bra fråga. Känns bättre än nya IW388101 med glasbaksida. Min är 15,3mm på höjden och modellerna med glasbaksida är 14,5mm. Dock så känns både min svarta och den i brons bättre på. Glaset är platt medan den andra två sjunker in bättre på min handled. Så upplevelsen på är tvärtom faktiska höjden. Får ta ett foto. Här ser du baksidorna:

FEB6F828-6DFB-4427-8A4B-B60FA6BAB73C.jpeg


6EAF10F7-6547-4DE0-930C-48E0F6EBD7E7.jpeg


559D8A85-F4C2-403D-B2B6-F8AC6248A5F0.jpeg
 

frie

Breitling
Hej,

Jag har en fråga angående after market straps till Aquatimern (IW329002). Har ni möjligtvis några rekommendationer på vart man kan vända sig för detta där det finns bra kvalitet?
 
Topp