• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Fick prisuppgift av en iwc- verkstad gällande service inkl byte av krona för 8500 kr. Låter det rimligt?
Kronan gick på 700kr. Klockan är en 3239 med cal 31110 (modifierad ETA). Detta är utan polering då.

Tycker själv att det var på tok för dyrt för en klocka med den calibern.
Det är ju ungefär vad en cal 3135(Rolex) med service intervall på ca 10år brukar kosta.

Betala ett valdigt liknande belopp for klockan i min signaturbild, poleringen ingick ju dock gratis, vilket jag valde gora. Betala 7500 SEK omraknat ifran HKD, men i Sverige antar jag att ni betalar moms..

Fick prisuppgift av en iwc- verkstad gällande service inkl byte av krona för 8500 kr. Låter det rimligt?
Kronan gick på 700kr. Klockan är en 3239 med cal 31110 (modifierad ETA). Detta är utan polering då.

Det är ju ungefär vad en cal 3135(Rolex) med service intervall på ca 10år brukar kosta.

Vilken verkstad?
Poleringen kostar inget att tillägga.
För denna, om endast krona maste bytas som extern komponent sa är IWCs pris: 600€ för full service för den kalibern, samt 55€ för byte av krona.

Dock är detta i Tyskland om klockan lämnas in här med lokal moms och skatt osv och av Richemont/IWC direkt.

Hej,
Jag är rätt ny på forumet. Jag har nyligen köpt en IWC portofino (automatic 2007) i andra hand hos Jälmers ur. Det är min första IWC och även min första kostymklocka. Klockan håller tiden bra, +- några sekund per dygn. Däremot tycker jag att klockan ”låter mycket” när jag vrider runt klockan. Det kanske bara är rotorn som gör extra mycket ljud men jämfört med min Breitling SOHIii låter ljudet från urverket ”billigt”.
Ref IW356302
ETA 2892-A2
Finns det någon med erfarenhet av samma urverk alt kostym- vs dykarklocka gällande ljud som släpps ut?
Tack!

Hej,
Jag är rätt ny på forumet. Jag har nyligen köpt en IWC portofino (automatic 2007) i andra hand hos Jälmers ur. Det är min första IWC och även min första kostymklocka. Klockan håller tiden bra, +- några sekund per dygn. Däremot tycker jag att klockan ”låter mycket” när jag vrider runt klockan. Det kanske bara är rotorn som gör extra mycket ljud men jämfört med min Breitling SOHIii låter ljudet från urverket ”billigt”.
Ref IW356302
ETA 2892-A2
Finns det någon med erfarenhet av samma urverk alt kostym- vs dykarklocka gällande ljud som släpps ut?
Tack!
Har sett en diskussion om samma fenomen hos en Portofino i gruppen ”IWC Shauffhausen Watch Owners” på FB. Kontentan var väl kort och gott att de flesta uppskattade ljudet. Gissar att det i alla fall inte är något fel på den 🤷🏻‍♂️

Hej
Tack för inputen.
Det är denna som jag eventuellt tittar på. Tittar man på Ref numrena så stämmer de med artikeln som du skickade.. Men ja som sagt allt kan lura en...

Funderar på om det är för mycket flex i armbandet dock

Samt om det verkligen kan oxidera eller vad som nu har hänt vid de blåa områdena

Sam

Jag har ett svagt minne av att jag läst att länkarna kan falla isär om de blir slitna. Det var länge sedan, så ta det med en nypa salt men a) det kan vara värt att kolla om det stämmer, b) och om ja, undersök om det går att få tag i nya länkar. (Till min IWC kompass gick det ej).

Hej
Tack för inputen.
Det är denna som jag eventuellt tittar på. Tittar man på Ref numrena så stämmer de med artikeln som du skickade.. Men ja som sagt allt kan lura en...

Funderar på om det är för mycket flex i armbandet dock

Samt om det verkligen kan oxidera eller vad som nu har hänt vid de blåa områdena

Sam

Det är väl titan? Jag tror att det har ett väldigt högt naturligt skydd mot korrosion så länge miljön inte är syrefri, om det är det du tänker på. Nog bara vanligt ytslitage isf. Kan inte uttala mig om äkthet annat än att det verkar vara en udda modell att förfalska.

Ingenieur - IW380802
24642B14-F025-4459-9392-F9C3927F6B85.jpeg

Hej,
Ref IW356302
ETA 2892-A2
Tack!
Vill minnas att rotorn i min gamla Portofino lät en hel del med

Betala ett valdigt liknande belopp for klockan i min signaturbild, poleringen ingick ju dock gratis, vilket jag valde gora. Betala 7500 SEK omraknat ifran HKD, men i Sverige antar jag att ni betalar moms..
Vilken verkstad?
Poleringen kostar inget att tillägga.
För denna, om endast krona maste bytas som extern komponent sa är IWCs pris: 600€ för full service för den kalibern, samt 55€ för byte av krona.

Dock är detta i Tyskland om klockan lämnas in här med lokal moms och skatt osv och av Richemont/IWC direkt.

Nymans Sthlm.
Enligt deras online prislista så ska service för denna kosta 4500kr + polering.
Lite vilseledande.

Kronografer brukar vara något dyrare att serva. Dessutom,har jag för mig, att 3717 har ett inhouse-verk vilket gör att det blir mer komplext och ännu dyrare. :)

Låter lite dyrt. Kolla här https://www.iwc.com/us/en/services/service-price-calculator.html

Jag betalade 5.600 för service av en 3536 på Jarl Sandin i GBG för ett år sedan. 4.800 för service och 800 för ”delar”.

Senast ändrad:
Dom nya piloterna är så jäkla grymma jämfört med min gamla dänga. Grattis Omega!

Det jag fortfarande är otroligt nöjd med min klocka är min länk. Den är av grym kvalite och min absoluta favorit av alla de stållänkar IWC producerat igenom åren

@bernoulli liknande som din? Rejält skadad boett som kanske ej går att fixa?
Ja det ser ut att vara samma modell även om de benämnt den som stål. Om jag får gissa så blir det svårt att fixa, tavlan och visare såg inte roliga ut dem heller.

Tillbaka
Topp