• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Snygg!

Stor fan av samtliga Mark-modeller. Har en XV sen några månader tillbaka som jag mer eller mindre bär varje dag!

Vet inte vad din preferens till storlek är såklart, men XV’s 38 mm sitter där den ska! För att inte tala om armbandet.
3A9DE961-C83E-42CA-B2F0-C687C0A2884B.jpeg
Preferenserna är 36-44 mm men brukar oftast hålla mig mellan 36-40. Har inte mycket kunskap om IWC så vet inte inom vilket prisspann man bör hålla sig när det kommer till denna modellen. Just nu ligger estimatet rimligt men den kanske sticker iväg? HAde även varit önskvärt att veta vad en service kostar. Förmodar att denna behöver skickas till IWC iom att det inte är ett "standard" verk.

Tjena!
Jag står i valet och kvalet om jag skulle slå till på en Portofino ref 391027 eller Portugieser ref 371606.
Har forumet här några bra tips att tänka på samt vad är för och nackdelar med båda modellerna?
Tack!

Vad tror ni om denna? Finns det någon potenial? Ser använd ut men kanske går att åtgärda vid en service. Någon som vet vad det kostar att serva detta verket?

Grundpriset för service pa en 3241 är 800€, och om du vill byta krona sa ligger den pa 55€. Det är en service jag kan fixa här nere personligen.

Tjena!
Jag står i valet och kvalet om jag skulle slå till på en Portofino ref 391027 eller Portugieser ref 371606.
Har forumet här några bra tips att tänka på samt vad är för och nackdelar med båda modellerna?
Tack!

Kör pa en 3716, nytt verk, uppdaterad generellt. Portofino kommer antagligen göras om nästa ar och fa uppdateringar. Sen är Portugieser snyggare överlag, fraga @Omega21jul1969 ;)

Kör pa en 3716, nytt verk, uppdaterad generellt. Portofino kommer antagligen göras om nästa ar och fa uppdateringar. Sen är Portugieser snyggare överlag, fraga @Omega21jul1969 ;)
Ja självklart är portugieser både snyggare och mer attraktiv på andrahandsmarknaden.

Uppdateringen som gjordes lyfte klockan. Har två stycken varianter som jag jämfört, en ny och en från 2005. Köp en lätt begagnad om du är orolig för värdefall eller förhandla fram en bra deal. Lycka till!

Är helt noob när det kommer till IWC men har nu fattat tycker för Mark XII som jag tycker är en mycket trevlig klocka. Hittade den här artikeln på Fratello Watches:
som jag läst med stort intresse. I den artikeln talas det om:
"Some things to look for are the original tritium dial and hands"
Då jag verkligen gillar att mina klockor ska vara i "original" skick så började jag söka runt på nätet. Det jag undrar över är vilken tritium tavla som egentlige är original och vilken som eventuellt är en service tavla. Då jag hittar bilder på båda två från samma år så blir jag lätt förvirrad och hoppas att någon kunnig här i tråden kan ge mig information om vilken som egentligen är originatavlan.

Den här är bl.a. den som Bukowskis och Fratellos Mark XII har:
Bukowskis tavla.png

Och den här är den andra som jag hittat:
variant tavla.png

Det jag närmast lägger märke till är hur pass olika "T SWISS MADE T" texten är samt "IWC" i relation till klockan 12 index.

Är helt noob när det kommer till IWC men har nu fattat tycker för Mark XII som jag tycker är en mycket trevlig klocka. Hittade den här artikeln på Fratello Watches:
som jag läst med stort intresse. I den artikeln talas det om:
"Some things to look for are the original tritium dial and hands"
Då jag verkligen gillar att mina klockor ska vara i "original" skick så började jag söka runt på nätet. Det jag undrar över är vilken tritium tavla som egentlige är original och vilken som eventuellt är en service tavla. Då jag hittar bilder på båda två från samma år så blir jag lätt förvirrad och hoppas att någon kunnig här i tråden kan ge mig information om vilken som egentligen är originatavlan.

Den här är bl.a. den som Bukowskis och Fratellos Mark XII har:
Bukowskis tavla.png

Och den här är den andra som jag hittat:
variant tavla.png

Det jag närmast lägger märke till är hur pass olika "T SWISS MADE T" texten är samt "IWC" i relation till klockan 12 index.
Är inte den nedre en dammodell, 4421? Jag funderade på att buda på den på Bukowskis (ref 3241) men blir nog lite dyr(för mig) i slutändan när man räknar in service på 10k.

Är inte den nedre en dammodell, 4421? Jag funderade på att buda på den på Bukowskis (ref 3241) men blir nog lite dyr(för mig) i slutändan när man räknar in service på 10k.
Oops, verkligen pinsamt det här :oops: Ja, du har självklart rätt, trodde att texten om "ladies watch" och 28mm diameter var fel... Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det 🤗

Oops, verkligen pinsamt det här :oops: Ja, du har självklart rätt, trodde att texten om "ladies watch" och 28mm diameter var fel... Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det 🤗
Men det verkar i alla fall finnas två olika tavlor för 36mm Mark XII Ref 3241. Hittade den här på C24, IWC under index kl 12 är likadant som Buckans/Fratellos men
"T SWISS MADE T" under index kl 6 skiljer sig...
Screen Shot 2021-10-30 at 22.16.25.png

Ja självklart är portugieser både snyggare och mer attraktiv på andrahandsmarknaden.

Uppdateringen som gjordes lyfte klockan. Har två stycken varianter som jag jämfört, en ny och en från 2005. Köp en lätt begagnad om du är orolig för värdefall eller förhandla fram en bra deal. Lycka till!
@Echo Delta
Tack för svar!
Värdeutvecklingen är inte superviktig då detta är en keeper men tack för input, kan man förhandla pris hos AD?
Jag tänker köpa mig en helt ny då jag än så länge mest köpt mina ur i andrahand, är nyfiken på upplevelsen i att sitta hos en AD och titta och känna och klämma och sen gå och ta en bira med min nya vän, blir ju aningen annorlunda jmf med att hämta ut en klocka på postnord en regning tisdagkväll.
Har kollat lite mer och jmf specarna och portugieser är ju bra mycket vassare i alla aspekter så ska ta mig en ordentlig funderare nu👌

Hej,

Har både. Utseendemässigt på handleden och för att hålla tiden ser jag ingen skillnad. Efter 1år märker jag inte om det nya verket är bättre eller ej. Det visar sig väl med tiden... både håller tiden väldigt bra, mellan 0s till +2s per dag.

Vad får du för ca 15k?
- trevlig glasbaksida med ett urverk som jag tycker är snyggt. Det höjer lyxkänslan på riktigt.
-nyproducerad klocka jmf med en som kanske varit en hyllvärmare. Värt att dubbelkolla.
-8års garanti (2år+6år) som inte alla äldre varianten har, beroende på när den plockades ut.
-möjlighet att köpa till länken som släpptes förra året. Passar ej till gamla. Kan vara viktigt för dig eller ej.
-högre andrahandsvärde även vid nästa försäljning

Lycka till i jakten.
@Gårdakvarnen här är vad jag sammanställde förut för att jämföra gamla och nya modellen. Upplevelsen hos AD är trevlig, men det beror tyvärr också mycket på vart du går. Inte omöjligt med -10%. Är du återkommande kund och lite beroende på modell kan du få upp mot -20%. Uret.se ger ofta närmare -20%, använd som fingervisning, har dock aldrig köp där själv. Köper då hellre själv utomlands. Tex genom att åka till München och handa i IWC egna flaggskeppsbutik (och träffa @Echo Delta ). Är det en limiterad modell är det 0%, mer tur om du får tag på en. Lycka till!

@Gårdakvarnen här är vad jag sammanställde förut för att jämföra gamla och nya modellen. Upplevelsen hos AD är trevlig, men det beror tyvärr också mycket på vart du går. Inte omöjligt med -10%. Är du återkommande kund och lite beroende på modell kan du få upp mot -20%. Uret.se ger ofta närmare -20%, använd som fingervisning, har dock aldrig köp där själv. Köper då hellre själv utomlands. Tex genom att åka till München och handa i IWC egna flaggskeppsbutik (och träffa @Echo Delta ). Är det en limiterad modell är det 0%, mer tur om du får tag på en. Lycka till!
Tack för grymt svar och jämförelse! 💪

Tillbaka
Topp