• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Portugieser

Cartier
1636276771220.jpeg

Någon i Stockholm som har en 353601 i titan jag kan få kika på? Funderar på ett distansköp men har aldrig sett den live 😊
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
1636276771220.jpeg

Någon i Stockholm som har en 353601 i titan jag kan få kika på? Funderar på ett distansköp men har aldrig sett den live 😊
Provade ett mint exemplar för något år sedan. Har legat på min inköpslista utan att jag köpt den. Andra klockor som kommit i vägen. Mina intryck då om jag minns rätt:
+
toolwatch och titan. Stilren och en klassisk klocka. Svart/vitt är aldrig fel. Vridningen / bazel. Historien kring 2000m. Länken.

-
lite tråkig i färgen. Trist om länken inte passar. Svårt hitta ett fint ex. till ok pris.

Klickat du hem den så får du gärna mötas upp i sthlm så får jag utvärdera ovan :)
 

Portugieser

Cartier
Provade ett mint exemplar för något år sedan. Har legat på min inköpslista utan att jag köpt den. Andra klockor som kommit i vägen. Mina intryck då om jag minns rätt:
+
toolwatch och titan. Stilren och en klassisk klocka. Svart/vitt är aldrig fel. Vridningen / bazel. Historien kring 2000m. Länken.

-
lite tråkig i färgen. Trist om länken inte passar. Svårt hitta ett fint ex. till ok pris.

Klickat du hem den så får du gärna mötas upp i sthlm så får jag utvärdera ovan :)
Stort tack för bra input! Nu är den på väg i alla fall så vi får styra upp en liten gtg snart. Du har ett par stycken jag gärna kollar på också 😊
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Sjukt många bra släpp från IWC på senaste. Har alltid varit en av mina favorittillverkare.

Tanke: ingen som ser risken att det blir lite Panerai över det hela med massvis av släpp och många ”limited editions”? (Även om de är coola)
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Sjukt många bra släpp från IWC på senaste. Har alltid varit en av mina favorittillverkare.

Tanke: ingen som ser risken att det blir lite Panerai över det hela med massvis av släpp och många ”limited editions”? (Även om de är coola)
Den risken finns helt klart, hoppas inte det blir så för IWC även om det verkar vara riktningen för branschen just nu. Det funkar bevisligen. Pandemi har gjort att två års klockor släpps samtidigt. Borde matas av inför 2022, även om det är relativt enkelt för en tillverkare att göra många modeller på samma grund. Skall bli intressant att följa vad som händer. Även om det är jobbigt när man vill köpa flera nya klockor per år.
 

watchen

Cartier
Tyckte att jag var ganska så nöjd med min samling, men sen fick jag upp ögonen för IWC som jag inte provat tidigare. Har fastnat för Aquatimer 3548, gillar de rena linjerna. Sen började jag titta åt Kronografen, 3719. Känns som mer Bang for the bucks. Och av en slump så hittade jag GST 3715 Rattrapante. Sjukt häftig komplikation och i titan. Men min största oro med den är tjockleken på 17mm. Mycket klocka.. Och vad kan en eventuell service kosta i framtiden på en sådan. Gillar alla tre modeller men min ekonomi tillåter bara en av dessa underbara ur. Någon som har erfarenhet av en GST Rattrapante och hur den bärs eller åsikter om de andra två modellerna?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Tyckte att jag var ganska så nöjd med min samling, men sen fick jag upp ögonen för IWC som jag inte provat tidigare. Har fastnat för Aquatimer 3548, gillar de rena linjerna. Sen började jag titta åt Kronografen, 3719. Känns som mer Bang for the bucks. Och av en slump så hittade jag GST 3715 Rattrapante. Sjukt häftig komplikation och i titan. Men min största oro med den är tjockleken på 17mm. Mycket klocka.. Och vad kan en eventuell service kosta i framtiden på en sådan. Gillar alla tre modeller men min ekonomi tillåter bara en av dessa underbara ur. Någon som har erfarenhet av en GST Rattrapante och hur den bärs eller åsikter om de andra två modellerna?

GST är en ganska svår modell. Se till att du verkligen gillar den då det blir rätt svårt att sälja den sedan.
 

Portugieser

Cartier
Tyckte att jag var ganska så nöjd med min samling, men sen fick jag upp ögonen för IWC som jag inte provat tidigare. Har fastnat för Aquatimer 3548, gillar de rena linjerna. Sen började jag titta åt Kronografen, 3719. Känns som mer Bang for the bucks. Och av en slump så hittade jag GST 3715 Rattrapante. Sjukt häftig komplikation och i titan. Men min största oro med den är tjockleken på 17mm. Mycket klocka.. Och vad kan en eventuell service kosta i framtiden på en sådan. Gillar alla tre modeller men min ekonomi tillåter bara en av dessa underbara ur. Någon som har erfarenhet av en GST Rattrapante och hur den bärs eller åsikter om de andra två modellerna?
Håller med @evki angående GST. Den är inte särskilt populär och när det kommer till IWC ska man nog hålla sig till de klassiska linjerna. Jag har inte testat den själv men det finns väl skäl till att den inte är så populär. Min känsla är att den känns rätt klumpig i jämförelse med dina andra alternativ. Vore jag du skulle jag gå för kronografen och se till att köpa den på länk. Prisskillnaden på länk/gummi är försumbar men IWC:s länkar kostar satan om man ska köpa dem separat.
 

eigenvalue

Omega
2-Faktor
Tyckte att jag var ganska så nöjd med min samling, men sen fick jag upp ögonen för IWC som jag inte provat tidigare. Har fastnat för Aquatimer 3548, gillar de rena linjerna. Sen började jag titta åt Kronografen, 3719. Känns som mer Bang for the bucks. Och av en slump så hittade jag GST 3715 Rattrapante. Sjukt häftig komplikation och i titan. Men min största oro med den är tjockleken på 17mm. Mycket klocka.. Och vad kan en eventuell service kosta i framtiden på en sådan. Gillar alla tre modeller men min ekonomi tillåter bara en av dessa underbara ur. Någon som har erfarenhet av en GST Rattrapante och hur den bärs eller åsikter om de andra två modellerna?
Kul med nån mer som gillar GSTn. Lite ovanligare, men riktigt snygga.

Jag har en 3715 på ingång, kan ge några bilder när jag får den i handen - men det kan dröja ytterligare någon månad.

Men det är klart att den blir mycket svårare att sälja vidare - men det betyder också att priserna är jämförelsevis låga.
 

DrDre

Patek
Tyckte att jag var ganska så nöjd med min samling, men sen fick jag upp ögonen för IWC som jag inte provat tidigare. Har fastnat för Aquatimer 3548, gillar de rena linjerna. Sen började jag titta åt Kronografen, 3719. Känns som mer Bang for the bucks. Och av en slump så hittade jag GST 3715 Rattrapante. Sjukt häftig komplikation och i titan. Men min största oro med den är tjockleken på 17mm. Mycket klocka.. Och vad kan en eventuell service kosta i framtiden på en sådan. Gillar alla tre modeller men min ekonomi tillåter bara en av dessa underbara ur. Någon som har erfarenhet av en GST Rattrapante och hur den bärs eller åsikter om de andra två modellerna?

Har du funderat på den "vanliga" GST kronografen, ref 3707? Den är charmig. En kompis till mig hade en sådan ett tag (i stål) och den är vettig i storlek också. I stål lite mer elegant och i titan en mer toolig framtoning.
 

watchen

Cartier
Har du funderat på den "vanliga" GST kronografen, ref 3707? Den är charmig. En kompis till mig hade en sådan ett tag (i stål) och den är vettig i storlek också. I stål lite mer elegant och i titan en mer toolig framtoning.
Nu e jag petig men gillar inte den kursiva texten uppe vid 12. Blir lite kaka på kaka med IWC loggan ovan dag/datumfönstret. Men tack för tipset👍
 

Portugieser

Cartier
Riktigt snyggt! Och fin samling. Vad tycker du nu om klockan?
Med ett par dagars perspektiv kan jag tycka att din analys var spot on faktiskt. Det tooliga/tråkiga med den är dock också dess charm. Lite som att ha en bil som inte ser mycket ut för världen men som är ett monster under huven; den ger en jäkligt härlig känsla helt enkelt. Jag har aldrig testat en klocka som känns lika robust som den här.

Trots storleken är den också sjukt bekväm att ha på sig. Jag har länken rätt tight, och i och med att den inte väger någonting alls känner jag knappt att jag har den på mig.

Otroligt nöjd så här långt! 😊

1636836832563.jpeg
 
det är så otroligt svårt att välja klocka, trodde sparandet skulle vara enda problemet.
Är det någon som har lite information eller synpunkter på nedanstående klockor som är potentiella köp.
Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 00855598-8234-4A41-9375-548E76DB1231.png
    00855598-8234-4A41-9375-548E76DB1231.png
    646.2 KB · Visningar: 5
  • C8992B4F-BE67-4D55-BC03-76CD8AA47ED7.png
    C8992B4F-BE67-4D55-BC03-76CD8AA47ED7.png
    370.9 KB · Visningar: 5
  • 08340536-BD2D-47BB-85D1-1BBF5ACD382A.png
    08340536-BD2D-47BB-85D1-1BBF5ACD382A.png
    370.7 KB · Visningar: 6

Laplander

Rolex
IWC 2021.JPG


Fick det tråkiga beskedet att IWC inte lyckats få igång min farsas gamla Flatline Quartz, de får inte tag i delar till den. Det var en stor besvikelse.
Vet inte riktigt hur jag nu ska gå vidare med detta, har fått hjälp här på KS med att urverket heter 940.111 och användes av både Longines och Eterna...
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Med ett par dagars perspektiv kan jag tycka att din analys var spot on faktiskt. Det tooliga/tråkiga med den är dock också dess charm. Lite som att ha en bil som inte ser mycket ut för världen men som är ett monster under huven; den ger en jäkligt härlig känsla helt enkelt. Jag har aldrig testat en klocka som känns lika robust som den här.

Trots storleken är den också sjukt bekväm att ha på sig. Jag har länken rätt tight, och i och med att den inte väger någonting alls känner jag knappt att jag har den på mig.

Otroligt nöjd så här långt! 😊

1636836832563.jpeg
Riktigt cool den där, kul köp!
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
IWC 2021.JPG


Fick det tråkiga beskedet att IWC inte lyckats få igång min farsas gamla Flatline Quartz, de får inte tag i delar till den. Det var en stor besvikelse.
Vet inte riktigt hur jag nu ska gå vidare med detta, har fått hjälp här på KS med att urverket heter 940.111 och användes av både Longines och Eterna...
Försök hitta en donator i de märken du nämner, hör med några av de mer klassiska urmakarna (ej de stora kedjorna), flera av dessa har stora lager.

Ring och kolla med tex dessa:
KG Urmakeri på folkungagatan 120 i Stockholm har bra lager.
Fråga http://www.farfarsklocka.se/ som servar mycket av KS klockor.
Vet ej om Urmakare Werner Koch fortfarande är aktiv?
https://www.tidlosaur.se/ skall vara bra, utanför Uppsala.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
det är så otroligt svårt att välja klocka, trodde sparandet skulle vara enda problemet.
Är det någon som har lite information eller synpunkter på nedanstående klockor som är potentiella köp.
Tack på förhand!
Testa samtliga är det korta svaret. Du har valt tre olika klockor både i stil och framförallt storlek. Portugiesern är det säkra valet på knappt 41mm, passar de flesta, och har bäst andrahandsvärde av de tre. Men det är dina preferenser och handled som styr.
 

Laplander

Rolex
Försök hitta en donator i de märken du nämner, hör med några av de mer klassiska urmakarna (ej de stora kedjorna), flera av dessa har stora lager.

Ring och kolla med tex dessa:
KG Urmakeri på folkungagatan 120 i Stockholm har bra lager.
Fråga http://www.farfarsklocka.se/ som servar mycket av KS klockor.
Vet ej om Urmakare Werner Koch fortfarande är aktiv?
https://www.tidlosaur.se/ skall vara bra, utanför Uppsala.
Tack!
Jag har haft kontakt med KG efter tips här från KS, han vill att jag kommer in med klockan personligen, inte att jag skickar klockan till honom.
Jag får ta det någongång jag har ärende till Kungl. Hufwudstaden så kanske han kan fixa den 👍
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
det är så otroligt svårt att välja klocka, trodde sparandet skulle vara enda problemet.
Är det någon som har lite information eller synpunkter på nedanstående klockor som är potentiella köp.
Tack på förhand!
Har lite svårt för pushersen på både Portofinon och Portugisiern. Isf väljer jag Portugisiern (icke-chrono) även om jag även där har lite svårt för datumfönstret.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Hej,

Jag funderar på IW324010.

Någon här som har eller hade en IWC Pilot´s Watch Automatic 36 och kan dela lite bilder och åsikter om klockan?

54024F78-F2D5-419C-B419-F36B215993CB.jpeg
 
Topp