• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

IMG_2345.jpg

Har alltid gillat enkelheten i min Mark XVIII, vad skulle ni säga är ett bra komplement till denna?
Jag kan verkligen rekommendera min nyfunna kärlek 3536 Titanium. Den har enkelheten du gillar men den har också allt din Mark saknar (och vice versa)

1637711053363.jpeg

Var inne på IWC butiken på lunchen idag och fingrade lite med deras nya system för att på några sekunder byta straps. Tycker dehär en fantastiskt bra trend då klockorna blir så mycket mer när man kan variera mellan stål/läder/gummi. Kan inte påstå att systemet va lika raffinerat som på VCO men det ska vara funktionellt på en bredare serie klockor antar jag. Vi testade lite om min gamla IWC kunde få in den metall-pinnen som systemet klickar fast på, men tyvärr storleksmässigt lirar det inte. Men för de som köper nya klockor är detta ju heltklart ett plus!

Var lite förvånad att de hade PILOT’S WATCH CHRONOGRAPH EDITION “TRIBUTE TO 3705” inne i butik fortfarande. Hade gissat att den skulle sålt slut då det var limited edition 1000 ex. Nu när jag tittar på Chrono24 blir jag ännu mer förvånad, då de säljs en bra bit över retail? Förbannat nice klocka!

Har du någon threshhold på tappad tid?
En ny klocka skall gå på sekunden när vi pratar lite dyrare iwc tycker jag, men är väl ok att den ligger inom -4 till +6. Tror inte det åtgärdas på garantin utanför dess intervall, men här är IWC lite otydliga. En äldre vintage är jag mer förlåtande kring. Ingen av mina iwc (5st är automatiska) går utanför -4 till +3. Och samtliga har varit på sekunden rätt efter service.

Var inne på IWC butiken på lunchen idag och fingrade lite med deras nya system för att på några sekunder byta straps. Tycker dehär en fantastiskt bra trend då klockorna blir så mycket mer när man kan variera mellan stål/läder/gummi. Kan inte påstå att systemet va lika raffinerat som på VCO men det ska vara funktionellt på en bredare serie klockor antar jag. Vi testade lite om min gamla IWC kunde få in den metall-pinnen som systemet klickar fast på, men tyvärr storleksmässigt lirar det inte. Men för de som köper nya klockor är detta ju heltklart ett plus!

Var lite förvånad att de hade PILOT’S WATCH CHRONOGRAPH EDITION “TRIBUTE TO 3705” inne i butik fortfarande. Hade gissat att den skulle sålt slut då det var limited edition 1000 ex. Nu när jag tittar på Chrono24 blir jag ännu mer förvånad, då de säljs en bra bit över retail? Förbannat nice klocka!
Och butiken är i HK? :)

Sitter här och funderar på att inhandla en Portugieser kronograf. Frågan är om man ska köpa en begagnad (från 2007) för ca 50.000:- väl fungerande, men behöver säkerligen service framöver med tanke på ålder och att det inte finns någon dokumenterad service gjord. Eller ska man slå till på en ny (med genomskinlig boett och nytt inhouse verk) för ca 70.000:- ? Har letat på Chrono24 och prisbilden verkar ganska stabil för båda modellerna.

Någon som har några tankar kring detta?

Sitter här och funderar på att inhandla en Portugieser kronograf. Frågan är om man ska köpa en begagnad (från 2007) för ca 50.000:- väl fungerande, men behöver säkerligen service framöver med tanke på ålder och att det inte finns någon dokumenterad service gjord. Eller ska man slå till på en ny (med genomskinlig boett och nytt inhouse verk) för ca 70.000:- ? Har letat på Chrono24 och prisbilden verkar ganska stabil för båda modellerna.

Någon som har några tankar kring detta?
Hej,
Skrivit om frågan några gånger. Har en av varje. Här är mina tankar, dock är det helt upp till dig:

På armen märker du ingen skillnad visuellt. Både håller tiden fantastiskt bra.

Välj den äldre om
-du vill köpa klockan till lägst pris. Service är alltid bra att göra och tryggt att få avklarat. Och den kommer hålla i många år. minst värdeminskning i kr framöver.
-du tänker inte köpa länk.
-du gillar solid baksida. Glas är inte för alla för det har sina nackdelar.

köpt den nya:
-om värdeminskningen som kommer, ca 15 000kr är ok.
-du gillar länk, är då ett måste funkar ej på den äldre. Och även vill köpa de nya banden med det flexibla systemet för byten.
-du gillat glasbaksida. Kul att kolla på urverket.
-8års garanti ger en trygghet.

Som du ser ovan så får du mer när du köper den nya, jag tycker prisskillnaden är befogad, men det är upp till dig om det är något som tilltalar just dig att betala extra för. Lycka till och ställ fler frågor.

Hej,
Skrivit om frågan några gånger. Har en av varje. Här är mina tankar, dock är det helt upp till dig:

På armen märker du ingen skillnad visuellt. Både håller tiden fantastiskt bra.

Tack för dina råd, det lutar åt att det blir en ny. Det är en viss känsla med något helt nytt. Köper man en ny bil kostar det ju stora pengar när man kör ut ur bilhallen, så värdeminskningen hos en klocka blir inte allt för avskräckande utslaget på några år.
Lovar att lägga upp bilder när den sitter på armen :)

Jävla fin 3241 @Cougan Inte ofta ens jag ser en sadan! Gillar MK12 enormt själv, bra storlek, fantastiskt JLC verk som sitter i ocksa.
Fun fact, det är samma verk som den första ROO Chrono använde tillsammans med en kronografmodul. Riktigt bra verk!
Bugar och tackar. Ja den är jag riktigt glad i, storleken är med sina 36.5 mm helrätt imho för en dressare, rentav vintagebra 😉. Hade inte koll på kopplingen till ROO vilket var extra bonus, tack för den infon.

Nu har jag bestämt mig. Jag vill in i värmen så det har blivit dags att inhandla en IWC. Mark XVIII, Spitfire eller Mark XVIII prinsen.. svårt när man lider av beslutsångest

Mark XVIII - Klassisk, den är bra helt enkelt.
Spitfire - mindre fan av tavlan även fast det är kul att det händer mer. 39mm och in-house verk stort plus.
PP - den blåa tavlan är fantastisk

Vad värderar ni högst och vilken hade ni valt och varför?

Nu har jag bestämt mig. Jag vill in i värmen så det har blivit dags att inhandla en IWC. Mark XVIII, Spitfire eller Mark XVIII prinsen.. svårt när man lider av beslutsångest

Mark XVIII - Klassisk, den är bra helt enkelt.
Spitfire - mindre fan av tavlan även fast det är kul att det händer mer. 39mm och in-house verk stort plus.
PP - den blåa tavlan är fantastisk

Vad värderar ni högst och vilken hade ni valt och varför?
Bra val Sonos - du har valt rätt väg!

Jag har haft lillprinsen och sedan 5 månader en Mark XV i svart. Prinsen är helt fantastisk läcker och en riktig sommarklocka. Anledningen till att jag skiftade från blått till svart var att jag tyckte blått blev lite väl 'dressigt' för min smak! Men som sagt, smaken är som baken. Du kommer inte bli missnöjd!

Om ni fick välja mellan IW327009 och IW327001, vilken hade ni valt? Båda är alltså Mark XVIII men skillanden är att (009) har ett modifierat Selita-verk och (001) ett modifierat eta-verk.

Tillbaka
Topp