Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Länken är helt underbar, bredden och tyngden gör att den fungerar som en slags motvikt till klockan. Känns mera som att ha ett armband på sej än en klocka. Min Mark XVIII ligger otroligt skönt på armenMark18 är inte så tokig i sin enkelhet…
![]()
Haha, jag kör på höger hand ibland, speciellt på länk. Eller så kör jag dubbelpipigt för att få rotation.Olika klockor för höger resp vänster?
Fina hursomhelst.
More than meets the eyeIWC 5240. Pocket shot.
![]()
Sjukt mycket snyggare på brunt band. Ser att du vänt på bandet. Spontant brukar väl hålsidan vara så himla mycket längre på IWC så spontant undrar jag hur bekvämligheten blir med bandet åt det hållet?![]()
![]()
En liten storleksjämförelse.
PAM111 (44mm), PAM305 (47mm), IW5004 (46mm).
Har länge gillat mark XVIII, och funderar mer och mer på att införskaffa en sådan. Dess 40mm I storlek är där min sweetspot ligger gällande diameter, dock oroar jag mig något för lug to lug på 50mm. Detta, då jag planerar att göra mig av med min seamaster med samma lug to lug storlek, just för att den är för stor på min 17-18cm handled.
Finns det någon vänlig själ med liknande handledsmått som kan posta några wristshots, samt dela erfarenhet kring detta?
Har sneglat på mark XVI, med sina 39mm, samt 47mm L2L, men har kommit fram till att jag verkligen gillar den blå tavlan på mark XVIII.
Mark XVIII med blå tavla är riktigt fin. Länken är grym med sin microjustering i låset. Jag sålde min av just den anledningen du frågar om. Min handled är lite mindre än din(16.5) och jag fick aldrig klockan att sitta perfekt hur jag än försökte. Tror du kommer bära den utan problem men som med allt är det bra att testa först om du kanHar länge gillat mark XVIII, och funderar mer och mer på att införskaffa en sådan. Dess 40mm I storlek är där min sweetspot ligger gällande diameter, dock oroar jag mig något för lug to lug på 50mm. Detta, då jag planerar att göra mig av med min seamaster med samma lug to lug storlek, just för att den är för stor på min 17-18cm handled.
Finns det någon vänlig själ med liknande handledsmått som kan posta några wristshots, samt dela erfarenhet kring detta?
Har sneglat på mark XVI, med sina 39mm, samt 47mm L2L, men har kommit fram till att jag verkligen gillar den blå tavlan på mark XVIII.
Stort tack! Och riktigt fina bilder! Blev såld när du hade den på grå suede, samt meshTavlan är, som du skriver, bra men L2L är, som du också skriver, lång, vad du inte skriver men som retade mig efter ett tag, var datumplaceringen (där XVI är mycket bättre) men det stör ju inte alla förstås. Bilder i min post från tidigare
IWC, International Watch Company
Köpa IWC i Tyskland. Tips på sidor (förutom Chrono24) med begagnade IWC önskas. Är ute efter en Fliegerchronograph 3706 och utbudet i sverige är minst sagt begränsat/nada.klocksnack.se
Tackar!Mark XVIII med blå tavla är riktigt fin. Länken är grym med sin microjustering i låset. Jag sålde min av just den anledningen du frågar om. Min handled är lite mindre än din(16.5) och jag fick aldrig klockan att sitta perfekt hur jag än försökte. Tror du kommer bära den utan problem men som med allt är det bra att testa först om du kan![]()
![]()
![]()
![]()
Tyvärr hade man inte kunnat flytta ut datumet pga att urverket inte är större, datumskivan sitter längst ut. Detta är ett ”problem” jag stör mig på många modeller där boetten/tavlan är stor men så är urverket litet, då hamnar vissa komplikationer fel. Alltid något man måste leva medStort tack! Och riktigt fina bilder! Blev såld när du hade den på grå suede, samt mesh.
Vad gäller datumplaceringen så stör det mig inte. Visst, den kunde placerats någon eller några millimeter till höger.
Hade XVI funnits med blå tavla hade det varit en no brainer
Du ser, man lär sig något nytt varje dag.Tyvärr hade man inte kunnat flytta ut datumet pga att urverket inte är större, datumskivan sitter längst ut. Detta är ett ”problem” jag stör mig på många modeller där boetten/tavlan är stor men så är urverket litet, då hamnar vissa komplikationer fel. Alltid något man måste leva med![]()
Det är väl ett off the shelf verk som många tillverkare använder. Man anpassar oftast inte boett och verk då vilket är synd.Du ser, man lär sig något nytt varje dag.
Varför väljer man då att gå på ett mindre urverk i en större boett?
Såsom jag förstått det så är det ett modifierat selitta verk som sitter i XVIII, vilket gör att de mer eller mindre kallar det för inhouse? Kan doxk vara ute å cykla nu...Många tillverkar har ett urverk de sätter in i många olika boetter. Detta för att slippa tillverkar mängder med olika urverk. Men om vi pratar om mark XVIII så använder de sig utav ett sellita verk som är runt 25-26mm
Ja, verkligen. Känns ju taget att bygga en klocka i 36-38mm.Det är väl ett off the shelf verk som många tillverkare använder. Man anpassar oftast inte boett och verk då vilket är synd.
Frågan är vad som är modifierat? Kan kanske @Echo Delta svara på. Jag har sällan sett några större ändringar när andra tillverkare använt verket. Oftast är det finishering och ev. incabloc (om det inte är standard). Sedan brukar man oftast köpa top versionen.Såsom jag förstått det så är det ett modifierat selitta verk som sitter i XVIII, vilket gör att de mer eller mindre kallar det för inhouse? Kan doxk vara ute å cykla nu...
Det är väl ett off the shelf verk som många tillverkare använder. Man anpassar oftast inte boett och verk då vilket är synd.
Samma verk sitter i 36:an. Man får välja den om man vill ha ”rätt” datumplaceringJa, verkligen. Känns ju taget att bygga en klocka i 36-38mm.![]()
Datumplaceringen är ju onekligen bättre härSamma verk sitter i 36:an. Man får välja den om man vill ha ”rätt” datumplacering.
![]()
Äger en Mark18 och jag tänker inte på datumplaceringen när klockan är på armen. Däremot är den lång lugg till lugg. Länken, som fler beskriver, är riktigt bra. Jag gillar inte länk i vanliga fall, men här har jag behållit den på i flera år.Stort tack! Och riktigt fina bilder! Blev såld när du hade den på grå suede, samt mesh.
Vad gäller datumplaceringen så stör det mig inte. Visst, den kunde placerats någon eller några millimeter till höger.
Hade XVI funnits med blå tavla hade det varit en no brainer
Jag har levt i en lögn![]()
![]()
En liten storleksjämförelse.
PAM111 (44mm), PAM305 (47mm), IW5004 (46mm).
Den där var riktigt trevligOch så är jag lite kär i denna:
![]()
Kan man äga 3st versioner av samma klocka utan att få respass till mentalsjukhus?
Länken ser riktigt följsam ut, samt väldigt fin och gör klockan dressig.Äger en Mark18 och jag tänker inte på datumplaceringen när klockan är på armen. Däremot är den lång lugg till lugg. Länken, som fler beskriver, är riktigt bra. Jag gillar inte länk i vanliga fall, men här har jag behållit den på i flera år.
Har länge gillat mark XVIII, och funderar mer och mer på att införskaffa en sådan. Dess 40mm I storlek är där min sweetspot ligger gällande diameter, dock oroar jag mig något för lug to lug på 50mm. Detta, då jag planerar att göra mig av med min seamaster med samma lug to lug storlek, just för att den är för stor på min 17-18cm handled.
![]()
Mark XVIII på min 17,5 cm handled, sitter otroligt skönt på mej.
Klart bekvämaste länken jag äger, mikrojusteringen är kanon!![]()