Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har någon annan sett det här?
Förlorade nästan all lust för moderna IWC referenser.
Det handlar om hur de ser på sina kunder.
Kern har slutat på IWC och har tagit över Breitling sedan några månader tillbaka.
Man undrar ju om han var en del av kulturen. Fanns det en mer respektfull kultur gentemot sina kunder, undrar man om han skulle fått hålla på.
En chimär är en psykologisk föreställning, en fantasi. Jag vill ha mer än så, men den som vill köpa tomhet till överpris får göra det.Vad är problemet? I mina ögon en fullständigt ärlig redogörelse för hur man bygger en chimär när man marknadsför en produkt. Cyniskt.. Ja kanske, men vem tror ni gör annorlunda?
Själv är jag mer upprörd över att de lämnat "in house" produktionen till förmån för ETA.![]()
Jag skulle absolut be om polering på en sån klocka, men vara noga med var jag lämnar in den.Lånar tråden för en diskussion av mer allmän art. Hoppas ingen misstycker.
Hur tycker ni man ska resonera kring uppfräschning av en klocka utseendemässigt vid service (tänker på polering, byte av visare o.s.v.)? Tycker detta borde vara vitt och brett diskuterat men har sökt runt lite på forumet utan att hitta något.
Frågan har uppkommit eftersom min tidigare nämnda MK XV är i behov av lite omvårdnad. Bör man då polera o.s.v. när den ändå är inlämnad eller ska man skippa det? Verkar inte bli någon prisskillnad på servicen om man väljer att avstå.
En chimär är en psykologisk föreställning, en fantasi. Jag vill ha mer än så, men den som vill köpa tomhet till överpris får göra det.
Ha ha, förvisso men jag har den inte kvar. Det finns ett budskap i det. Men allvarligt talat, har du sett filmen? Det finns inget hjärta i den mannen, ingen stolthet över IWC:s historia, inte den minsta lilla vilja att leverera något till kunderna mer än en teaterkuliss. Det är strictly business. Inte ens bolagen jag jobbat i (två av dem på Nasdaq) har varit så endimensionella. Något djup och humanism finns väl även i en marknadsförare eller?Du har ägt en yachtmaster i guld förfan. Blev du inte kung över england eller något så köpte du en gulfärgad hög med överpris.
Ha ha, förvisso men jag har den inte kvar. Det finns ett budskap i det. Men allvarligt talat, har du sett filmen? Det finns inget hjärta i den mannen, ingen stolthet över IWC:s historia, inte den minsta lilla vilja att leverera något till kunderna mer än en teaterkuliss. Det är strictly business. Inte ens bolagen jag jobbat i (två av dem på Nasdaq) har varit så endimensionella. Något djup och humanism finns väl även i en marknadsförare eller?
Tror du inte att vet att det går lika bra att njuta av dessa storytellers, utan att behöva köpa en klocka? Det finns böcker och sidor på nätet ätt läsa om dessa fascinerande berättelser. Tror du inte att man håller isär de fantastiska historierna och klockan du ämnar köpa, full av insikt om att de saknar samband, såvida du inte tittar på originalen förstås? Kanske är det så att vi så gärna vill att historierna ska vara på riktigt, att vi bortser från att de inte återspeglar den fulla korrekta verkligheten ens. Explorer är kanske den största myten eftersom klockan inte ens fanns när Mount Everest bestegs. Klockan togs fram efteråt med den lyckade bergsbestigningen som en äventyrlig storytelling, trots att de helt saknar samband. Personligen tror jag dessa historier ska njutas av i sin fulla kontext, utan att förminska dem ner till en klocka. Personligen hoppas jag på att få bära en 36 mm Explorer för att den är fullt tillräcklig som den är, precis som den första månlandningen är för mänskligheten. Det finns bara de speedmaster som var med till månen som är originalen. Låt dem få ha den betydelsen och tillåt oss ha insikt om att resten inte har någon koppling, mer än att de efterliknar och är och förblir kopior. Månlandningen bär sin historia och är så mycket mer i hela sitt innehåll. Speedy är en fin och bra klocka och det är tillräckligt. Säljer man klockor är det klart att man håller historien till den nya klockan du tittar på, men som köpare och människa är det detaljer och helheten som är eftersträvansvärt tillsammans.Alltså, jag håller med i sakfrågan
Vad ett företag har gjort och vill göra, utveckla och testa gör mycket för köplusten. Marknadsförare gör en lite äcklad egentligen, speciellt när man inser att man är en sucker som alla andra....
Det är därför klockor som Speedmaster, Submariner, Explorer, Seamaster etc är så attraktiva. Användarna och äventyren de modellerna vart med om, det är något värt att betala för(eller njaaa egentligen) och associeras med.
Jag vill nog också ha mer än så. Men man får nyktert konstatera att inget av de större high-end märkena skulle överleva utan att konstruera dessa fiktiva värden. Seriöst intresserade är en försvinnande liten kundbas.En chimär är en psykologisk föreställning, en fantasi. Jag vill ha mer än så, men den som vill köpa tomhet till överpris får göra det.
Jag vill nog också ha mer än så. Men man får nyktert konstatera att inget av de större high-end märkena skulle överleva utan att konstruera dessa fiktiva värden. Seriöst intresserade är en försvinnande liten kundbas.
Jag tycker den här Kerns redogörelse för marknadsföringen var fri från hyckleri. En öppenhet som normalt bara finns i styrelserummen. Jag antar att inte alla inom företaget var förtjusta. Intressant att han gått till Breitling som sneglat på Top Gun motivet när de sjösatte sin egen marknadsföring förra året. Adolescent är bara förnamnet..![]()
Tror du inte att vet att det går lika bra att njuta av dessa storytellers, utan att behöva köpa en klocka? Det finns böcker och sidor på nätet ätt läsa om dessa fascinerande berättelser. Tror du inte att man håller isär de fantastiska historierna och klockan du ämnar köpa, full av insikt om att de saknar samband, såvida du inte tittar på originalen förstås? Kanske är det så att vi så gärna vill att historierna ska vara på riktigt, att vi bortser från att de inte återspeglar den fulla korrekta verkligheten ens. Explorer är kanske den största myten eftersom klockan inte ens fanns när Mount Everest bestegs. Klockan togs fram efteråt med den lyckade bergsbestigningen som en äventyrlig storytelling, trots att de helt saknar samband. Personligen tror jag dessa historier ska njutas av i sin fulla kontext, utan att förminska dem ner till en klocka. Personligen hoppas jag på att få bära en 36 mm Explorer för att den är fullt tillräcklig som den är, precis som den första månlandningen är för mänskligheten. Det finns bara de speedmaster som var med till månen som är originalen. Låt dem få ha den betydelsen och tillåt oss ha insikt om att resten inte har någon koppling, mer än att de efterliknar och är och förblir kopior. Månlandningen bär sin historia och är så mycket mer i hela sitt innehåll. Speedy är en fin och bra klocka och det är tillräckligt. Säljer man klockor är det klart att man håller historien till den nya klockan du tittar på, men som köpare och människa är det detaljer och helheten som är eftersträvansvärt tillsammans.
Ha ha, du är roligFri från hyckleri indeed, men känner du inte ett litet obehag när karn står och påminner dig om vilken jävla sucker du är?
Jag har gett upp på att gissa vad du vill ha i en klocka nu. Design? Värde? Teknik? I have no idea...
Jag köper klockor med associeringar jag gillar fullt medveten om att det är fantasifoster från någon reklamman någonstans. På samma sätt kollar jag på indiana Jones trots att även han är ett fantasifoster.
Fri från hyckleri indeed, men känner du inte ett litet obehag när karn står och påminner dig om vilken jävla sucker du är?![]()
Håller med. Nya kronograferna är väldigt snygga.Jag var väldigt skeptisk när de släppte nya Ingenieur-serien, men den här är ju faktiskt rätt så cool:
![]()
Lite väl saftig prislapp dock![]()
Gillar också starkt! Har du testat?![]()
![]()
Denna var ju riktigt jäkla nice! Så borde standardmodellen se ut. 40mmx10,9mm så bör ju vara standardboetten. Tyvärr är den LE och säljs bara på Harrods de första 3 månaderna.
http://www.ablogtowatch.com/iwc-pilots-watch-mark-xviii-edition-tribute-mark-xi/
Tyvärr inte, den borde ju dyka upp lite här och var snart om inte Harrods har sålt slut alla.Gillar också starkt! Har du testat?
Ja man får hålla spanTyvärr inte, den borde ju dyka upp lite här och var snart om inte Harrods har sålt slut alla.
Har du suttit i ett SAS plan?WTF!?
![]()
Min ref 3536
![]()
Precis, flög i går kväll och blev mycket förvånad att en så pass tämligen aktad aktör vågar att planka en så pass ikonisk klocka. Enda skillnaden är att de valt en mer traditionell boett samt satt på pilot-visare (typ IWC...). Annars är dykring, tavla och krona snudd på direkt plankning.Har du suttit i ett SAS plan?
Såg också detta och reagerade på den ”fantastiska” storyn...![]()
Om du flög från Oslo igår så satt vi kanske på samma plan och såg nog detta samtidigt!Precis, flög i går kväll och blev mycket förvånad att en så pass tämligen aktad aktör vågar att planka en så pass ikonisk klocka. Enda skillnaden är att de valt en mer traditionell boett samt satt på pilot-visare (typ IWC...). Annars är dykring, tavla och krona snudd på direkt plankning.