Syftar du på den dyra osålda här på KS?Hur är det med dem från cousteau serien, med en bit av Calypso på bak boetten?
Edit: Eller den kanske är såld, inte kollat på länge.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Syftar du på den dyra osålda här på KS?Hur är det med dem från cousteau serien, med en bit av Calypso på bak boetten?
Ingen aning, vet bara att jag hittade några på nätet med en bit trä från Calypso. En gång i tidenSyftar du på den dyra osålda här på KS?
Edit: Eller den kanske är såld, inte kollat på länge.
Är riktigt sugen på en Mark XV. Har läst på om den, men dock aldrig testat någon. Verkar vara relativt svår att få tag på nuförtiden. Finns det någon inbiten ägare till denna modell som kan dela med sig av lite erfarenhet, typ för- och nackdelar, med klockan? Tack på förhand!
Trevlig klocka som man nog inte tröttnar så fort på eftersom den även gör sig bra på många sorters band.
Coolt, dit skulle jag oxå vilja ta mig en vacker dag. Dina intryck av besöket?Idag fick min kära 371401 besöka sin födelseort, IWCs huvudkontor och fabrik:
![]()
Jag kan absolut rekommendera det. Som ett IWC-fan gick jag mest runt och gapadeCoolt, dit skulle jag oxå vilja ta mig en vacker dag. Dina intryck av besöket?
Tackar för den årekopplingen, den avskräckte mig inte...Jag kan absolut rekommendera det. Som ett IWC-fan gick jag mest runt och gapade
Allt är väldigt genomtänkt och andas verkligen lyx. De jobbar mycket med mörkt trä, glas och polerat stål, till och med i kontorslandskapet. Fantastiska canvasprints överallt med IWC-relaterade motiv. Och så går urmakarna runt i sina vita rockar och ser viktiga ut
Nu hade jag turen att få en liten snabbvisning av själva huvudkontoret, men det är nog off limits annars, så även produktion.
Däremot har de ju IWC museum där, bara det är värt ett besök för en tur genom företagets och produkternas historia. Häftigt att se exempelvis ett F.A. Jones calibre på nära håll, men det kanske bara är jag
Värt att nämna är också att de nästa år till 150års-jubileet kommer inviga en helt ny produktionsanläggning, en bit bort från dagens. Det kan nog bli riktigt coolt från det lilla jag har sett.
Sedan är staden Schaffhausen väldigt trevlig, liten men pittoresk. Du har ju även Rheinfall runt hörnet, som är Europas största vattenfall.
...mycket bra med andra ord![]()
Jag testade dessa tre markmodeller i går då jag är lite sugen. De är kanske något man tröttnar på eller håller de över tid? Den jag fastnade mest för var den lille prinsen med den sobert blå tavlan och den unika borstade och polerade länken. Oavsett så måste detta vara en av hela klockvärldens mest lättavlästa klockor. Har någon en att sälja till ett vettigt pris så skriv till mig. Som jag har förstått har de inte det bästa andrahandsvärdet, men jag gillar dem ändå.
Du petar exakt på den springande punkten. Förlägger man sin semester i ett land utanför EU går de att köpa för ca 30K. Det känns rimligt. Nya alltså.Le Petit Prince är verkligen sagolikt vacker! Bland få nuvarande IWC-modeller som verkligen talar till mig, tycker IWC generellt är lite väl tilltagna i diameter. Det enda som jag ställer mig frågande till är prissättningen, listpris 55k för printad tavla och omoddat ETA? Ni som köper och gillar IWC får gärna upplysa mig om vad det är som motiverar kostnaden för er!
Jag betalar för historia och design. Beprövade urverk med låga servicekostnader som ETA har jag inga problem med.Le Petit Prince är verkligen sagolikt vacker! Bland få nuvarande IWC-modeller som verkligen talar till mig, tycker IWC generellt är lite väl tilltagna i diameter. Det enda som jag ställer mig frågande till är prissättningen, listpris 55k för printad tavla och omoddat ETA? Ni som köper och gillar IWC får gärna upplysa mig om vad det är som motiverar kostnaden för er!
Jag har inte heller problem med ETA-verken. Tvärtom, min egna erfarenhet är att de ofta går bättre än inhouse. Historiken är viktig och tyvärr inkluderar den också filmen till marknadsförare på youtube och att de använder nazisternas bombplan på baksidan, junker så historiken tar ut varandra lite. Klockan är fortfarande en stilikon.Jag betalar för historia och design. Beprövade urverk med låga servicekostnader som ETA har jag inga problem med.
Ref 3004, sent sjuttiotal. Samma verk som samtida Yacht Club och Ingenieuren, cal 2405.
![]()
![]()
Är själv nöjd ägare till en MK XV sedan flera år tillbaka. Fördelen är väl att den är sober och ganska anonym, å andra sidan kan man kanske tycka att den är lite väl slätstruken - beror väl på dagshumör. Kan dock skriva under på att en stor fördel är att den funkar på många sorters band. Själv kör jag den just nu på nato.
![]()
Den skulle vara perfekt att ha i fickan när man spelar golfMin vän har blivit med en udda IWC i Silver och quartz. Jag hjälper honom att få fram information och avyttra den. Någon som har information? Verkar även som om IWC på senare år gjorde en smartwatch som fickur...IWC är uppenbarligen lite busiga med fickur.Info eller bakgrund, någon??
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Vit med guld (06) är snyggast.För mig har IWC varit ett märke som glidit runt i bakgrunden utan någon direkt tanke på att införskaffa. Men så har Ingenjören i form av att jag är ingenjör faktiskt börjat smyga sig på. Men dock hållits tillbaka av att jag på foto upplevt att den verkar tung och kanske inte så trevligt med integrerad länk. Hade dock möjligheten att klämma på en i förra veckan och den har etsat sig kvar i mitt minne. Vart riktigt imponerad över hur smäcker den var med sina 10mm i tjocklek och hur himla bekvämt den satt på armen. Är dock väldigt kluven av vilken 3239 som är snyggast, testade en vit 04 (om jag fått det rätt) med silvriga index, men som tidigare speedy ägare så gillar jag ju svarta klockor.
Vad är denna tappra skarans 5 cent i frågan och är det någon annan ref som jag bör kolla närmre på innan potentiellt köp?
För mig har IWC varit ett märke som glidit runt i bakgrunden utan någon direkt tanke på att införskaffa. Men så har Ingenjören i form av att jag är ingenjör faktiskt börjat smyga sig på. Men dock hållits tillbaka av att jag på foto upplevt att den verkar tung och kanske inte så trevligt med integrerad länk. Hade dock möjligheten att klämma på en i förra veckan och den har etsat sig kvar i mitt minne. Vart riktigt imponerad över hur smäcker den var med sina 10mm i tjocklek och hur himla bekvämt den satt på armen. Är dock väldigt kluven av vilken 3239 som är snyggast, testade en vit 04 (om jag fått det rätt) med silvriga index, men som tidigare speedy ägare så gillar jag ju svarta klockor.
Vad är denna tappra skarans 5 cent i frågan och är det någon annan ref som jag bör kolla närmre på innan potentiellt köp?
Snyggast är ju subjektivt. Men om du normalt sett gillar svart urtavla kanske den blå 323909 kan va nåt. Grymt snygg och lite livligare än den svarta. Men vitt och guld är fin den med.Vit med guld (06) är snyggast.
![]()
Ja tyvärrHar någon annan sett det här?
Förlorade nästan all lust för moderna IWC referenser.
Har någon annan sett det här?
Har någon lust att sammanfatta för oss som inte orkar titta i 18 min ?Ja tyvärr![]()
Det handlar om hur de ser på sina kunder.Har någon lust att sammanfatta för oss som inte orkar titta i 18 min ?![]()
Kern har slutat på IWC och har tagit över Breitling sedan några månader tillbaka.Har någon annan sett det här?
Man undrar ju om han var en del av kulturen. Fanns det en mer respektfull kultur gentemot sina kunder, undrar man om han skulle fått hålla på.Kern har slutat på IWC och har tagit över Breitling sedan några månader tillbaka.