• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Fast den här var ju från 2015?o_O

Ja, jag reagerade också på det. Säljaren har skrivit fel, antingen på årtal eller på referens. Sistnämnda är nog mer sannolikt. 01:an är en mer "känd" referens, även om den numera går som 45.

Någon annan kan säkert bidra med kunskap om exakt när 01:an gick ur produktion, men den finns inte med i 2015 års katalog. Enligt watchbase tillverkades den 1998-2012:
http://watchbase.com/iwc/portugieser/iw3714-01
 
Tvärtom. Jag har en från 2009 (om jag minns rätt) med viklås.
Och du är säker på att det inte bytts lås på den någon gång sedan 2009? Den referens som säljs idag är IW3714-45 och har viklås. Finns även trådar på andra forum (bara att googla) om just skillnaden i lås mellan de två referenserna.
 

jabla

Sarlacc
Slänger in en bild på min Ingy, beroende på ljus kan visarna få olika färg...

WP_20170708_08_59_09_Rich (2).jpg


här ser de svarta ut men har en bild som jag inte kan hitta nu när de ser läckert blånerade ut.
 
Vad är vettigt i pris? Bör man hamna under 40' tro?:angel:
Beror såklart helt på vilket skick och ålder du kan tänka dig. Tror det är svårt att komma under 40k.
Nyskick brukar gå för 50k i Sverige. På C24 kan man hitta nya runt 45-47k. Billigaste som sålts här på senaste annonserades för 34k, men då var den från 2010, ganska härjad och oservad. Så om du vill ha en "lätt" begagnad skulle jag gissa på någonstans mellan 40-44k.
 
  • Like
Reactions: SPW

Whale

Cartier
2-Faktor
Och du är säker på att det inte bytts lås på den någon gång sedan 2009? Den referens som säljs idag är IW3714-45 och har viklås. Finns även trådar på andra forum (bara att googla) om just skillnaden i lås mellan de två referenserna.
Ibland är det svårt att tänka längre än vad min näsa räcker:)
 

Forkylt

Omega
@Dru skrev:
Är sugen på att komplettera med en Mark XIII Le Petit Prince men oroar mig för att man tröttnar snabbt.

Någon som äger en och kan komma med några peppande ord?


@Dru Klart! Har kört den på länk i sommar, känns precis lagom bling med ett eget uttryck. Den magiska blå tavlan gör att den flyger lite högre än mina andra klockor. Känns lite fin och klädd på handleden och har därför alternerat med en dykare på semesterns äventyrligare dagar. Jag köpte min på läder men har kompletterat med en länk, dyr men fantastiskt bra. Man kan välja en original med vissa polerade länkbitar eller en helborstad. De olika länkarna gör att klockan kan uppfattas något olika. Jag valde den polerade och är helt nöjd (se bilder tidigare i tråden). Nu är det lite höstkänsla och jag slängde på ett använt Hirsch liberty och den blir mer rustik i sitt uttryck, passar skönt till vardagsbestyren. Sitter så skönt på handleden!
Den håller tiden sjukt bra, +1-2sek/dag men gångreserven kunde varit bättre. Har inte mätt den men, det har ofta hänt att den stannat när jag alternerat med en annan klocka, beror nog mest på mig och mina vanor.

Nu har jag haft den i ett år och det enda jag inte gillar med den är att jag känner att den ibland är lite återhållsam i sitt uttryck. Det är lite kluvet, samtidigt som jag vill att den skall vara just det så kan jag önska att den tydligare speglade kvaliteten och känslan jag har för klockan till omgivningen. Den flyger ofta under radarn och det är ju det en flygare ska göra, vara funktionell i första hand, i sin enkelhet. Men ibland känns den lite hemlig, som att bara jag vet vilken skatt jag har på handleden.

Sammantaget är jag nöjd, jag blir glad varje gång jag tittar på den, njuter av bra AR och myser inombords över kvaliteten. Enkel design men inte platt och tråkig pga tavlan och valda polerade delar. Hittade en bra jämförelse (och bättre bilder) med den svarta här: https://www.fratellowatches.com/iwc-mark-xviii-le-petit-prince-52mondayz-week-29/

Om du frågar mig så har jag inte tröttnat, tvärtom. Den får stanna.

IMG_20170804_095950.JPG
 

Henke82

Omega
2-Faktor
Är riktigt sugen på en Mark XV. Har läst på om den, men dock aldrig testat någon. Verkar vara relativt svår att få tag på nuförtiden. Finns det någon inbiten ägare till denna modell som kan dela med sig av lite erfarenhet, typ för- och nackdelar, med klockan? Tack på förhand!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Är riktigt sugen på en Mark XV. Har läst på om den, men dock aldrig testat någon. Verkar vara relativt svår att få tag på nuförtiden. Finns det någon inbiten ägare till denna modell som kan dela med sig av lite erfarenhet, typ för- och nackdelar, med klockan? Tack på förhand!

Har ingen själv men min son har en, dvs den här:
IWC M15 (svart).jpg

IWC M15 (blå).jpg


Finns väl inga direkta nackdelar med den. Behagliga 38mm på min 18cm handled ovan. Samma pålitliga lätt IWC-modifierade ETA 2892-A2 som i efterföljaren Mark XVI, som jag däremot har:
IWC M 2017-04-09.jpg


Vilken man föredrar är en smaksak och jag skulle kunna tänka mig en av varje, då båda har sin charm. ;)

Om du inte redan har läst det så hittar du en genomgång av hela Mark-serien och en recension av Mark XVI här:
https://klocksnack.se/threads/iwc-fliegeruhr-mark-xvi-ref-iw325504.48323/

Sen verkar det väl inte så svårt att hitta ett exemplar på läder för mellan 25 och 30k. Svårare med länk, vilket är att föredra, men kostar ca 5k extra:
http://www.chrono24.se/search/index...ark+xv&redirectToSearchIndex=true&sortorder=0

Lycka till med vilken du än väljer. Du kommer inte att ångra dig! :cigar:
 

SPW

Cartier
Du kanske redan har koll på det men:

IW3714-01 = vanligt lås, äldre ref
IW3714-45 = viklås, aktuell ref

Vet inte exakt när övergången var, men runt 2010 tror jag. Just låset är den enda skillnaden mellan dem.
Vet du (eller nån annan) om det är någon större skillnad i utförandet mellan de tidigare och senare modellerna av Portuguese? Förutom spännet...
 

sir alex

Panerai
Vet du (eller nån annan) om det är någon större skillnad i utförandet mellan de tidigare och senare modellerna av Portuguese? Förutom spännet...
Denna modell är i stort sett oförändrad sedan den lanserades för över 20 år sedan. IWC brukar tyvärr ändra sina modeller väldigt mkt så att det inte finns någon kontinuitet i det de gör men 3714 är ett av få undantag.
 
  • Like
Reactions: SPW

SPW

Cartier
Skulle gärna vilja ha er hjälp därute kära klockvänner. Är sugen på någon av dessa men kan inte riktigt bestämma mig. Det skiljer visserligen 20' mellan dem men det finns utrymme (dock tajt;)), vilken hade ni köpt? Båda är från 2002 och i fullset. Tack på förhand!:)
IMG_2148.PNG
IMG_2144.PNG
 

jabla

Sarlacc
Är riktigt sugen på en Mark XV. Har läst på om den, men dock aldrig testat någon. Verkar vara relativt svår att få tag på nuförtiden. Finns det någon inbiten ägare till denna modell som kan dela med sig av lite erfarenhet, typ för- och nackdelar, med klockan? Tack på förhand!
Har en Mark XV på den gamla länken, fanns även med den nyare lite kraftigare länk som sitter på Mark XVI.

WP_20170317_19_59_12_Rich (2).jpg


Trevlig klocka som man nog inte tröttnar så fort på eftersom den även gör sig bra på många sorters band.
 

Whale

Cartier
2-Faktor
Köpte nyligen en Pilot's chronograph, med santoni strap. Så här i efterhand känner jag mig sugen på stållänken. Tycker dock att priset kännd lite omotiverat högt, tio tussar.

Så, min fråga är om ngn sitter och trycker på en begagnad eller om ni har tips var jag kan hitta den till ett mer rimligt pris?

Tack!
 

Whale

Cartier
2-Faktor
Hej,
Jag undrar om ngn har provat en stållänk på 20mm till bandhorn som är 21 mm?

Ser det gräsligt ut eller tror ni att det fungerar?
 
Topp