Går ej byta rotorlager och ej byggd för särskilt mycket manuell justering dvs mer slit och släng är grejer jag läst, kanske finns mer och kanske är detta bara rykten men det ligger ju i linje med Richemonts syn på sina kunder. Verkar helt enkelt vara en något cost cuttad variant av det förra icke-inhouse. Samma arkitektur men snabbare och billigare att tillverka och byta grejer för att få bra throughput.
Inte unikt för IWC dock, titta bara på hur MB mjölkar AMG med massproducerade 4cyl osv. Priserna går upp och tillverkningskostanden går ner. Alla vill nå Veblen-nivå på sina varor.
Det är ju som du skriver mest rykten, det finurliga är att det per definition främst ligger I betraktarens ögon vad som är lyx och inte, det styr ju vilka varor som blir velben eller inte. Så utfallet får vi ju se framöver. Hittills är det ju inte så om ryktena om säjsiffror stämmer.
Exempelvis tycker ju många att det är värt att säja ut sig helt och köpa drösvis med smyckeskrams för att få stå på en lista för att få tag i en ståldykare från annat välkänt märke som du kan köpa över disk hos "brorsan".Så det är ju i en mening Veblen men skiljer sig kvaliten på dessa.
Lyckas IWC differentiera sig med nya priser och ha kvar sina marknadsandelar så kan man ju slarvigt dra slutsatsen att de är mer "lyx" eller veblen än de som kommer underifrån.
Jag håller inte med om att verkets funktioner och kvalitet har något att göra med hur Richemont behandlar sina kunder. Hade jag velat ha mer "ingenjöriga" grejjer på den nya varianten - absolut. Tycker jag att dom kränger skit för överpris? Nej.
Det är ju som sagt rykten, verket är ju samma som sitter i Mark XX som hyllades för sin power reserve när det kom. För att dra en paralell så har ju 3239 som är väldigt populär nu ett moddat eta. Men den modellen gillar ju folk skarpt ändå.Tråkigt att höra. Det var att glädjande besked att Ingenieuren fick komma tillbaka så man vill ju tycka om den, men de gör det lite svårt tyvärr..
Tycker den är lite meh på det tekniska planet, och saknar lite innovativa features som namnet antyder men designen är verkligen bra, en tydlig vinkning till de tidigare med en uppgraderad feeling.
Jag gillar dock skarpt att de låter produkten leva eftersom den har historia.
Senast ändrad: