• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

NWA!

Det blev tillslut en IWC Spitfire ChronographđŸ‘ŒđŸŒ
IMG_4182.jpeg
Mycket bra val !
Vad Àr det för bil? Ser trevligt ut kslike
Letar elbil men allt Àr bara plastigt och smÀckigt numera.
FusklÀder av
plast.
 
IWC har panik och skickar ut allt möjligt.
Tydligen katastrofer dÄlig försÀljning pÄ slutet sÄ nu finns allt tillgÀngligt verkar de som.
Åfan, Ă€r det ”bara” sviktande försĂ€ljningssiffror eller Ă€r det nĂ„got annat smaskigt i görningen? đŸżđŸ€“

Är lite kluven. Å ena sidan Ă€r jag toknöjd med min Mark XX dĂ€r jag upplever att IWC varit vĂ€ldigt lyhörda och gjort mĂ„nga bra justeringar jĂ€mfört med tidigare modeller, men Ă„ andra sidan kĂ€nner jag viss skadeglĂ€dje nĂ€r de inte kommer undan med den dramatiska prissĂ€ttningen pĂ„ Ingenjören.

Med lite fingertoppskÀnsla i prissÀttningen hade Ätminstone jag övervÀgt bÄde ingenjören och ceratanium-chronon om de istÀllet legat kring 100' respektive 120'-130' trots att de har precis samma urverk som billigare modeller.
Första riktiga reflektionen med andra rimliga prisförslag tycker jag sett 👍
Har sagt det tidigare att jag tror att IWC var tvingade till prishöjningen gör att differentiera sig frÄn andra mÀrken underifrÄn som man inte vill vara i samma segment som.

100’ hade nĂ€stan var en ”gimme” för ingyn 😜

Hur hade du kÀnt kring 110-115 för den och 130-140 för ceratantium?

Spekulativt jag vet men kul att höra vad andra tycker Àr grÀnsen.
 
Senast Àndrad:
Vilken av IWCs piloter bĂ€rs ”minst” eller bĂ€st pĂ„ handleden? Jag har testat ett par typ XVI och XVII och jag gillade inte hur de satt, Ă€ven om piloter ”ska vara stora”.

Mvh
16.5 cm
 
Åfan, Ă€r det ”bara” sviktande försĂ€ljningssiffror eller Ă€r det nĂ„got annat smaskigt i görningen? đŸżđŸ€“


Första riktiga reflektionen med andra rimliga prisförslag tycker jag sett 👍
Har sagt det tidigare att jag tror att IWC var tvingade till prishöjningen gör att differentiera sig frÄn andra mÀrken underifrÄn som man inte vill vara i samma segment som.

100’ hade nĂ€stan var en ”gimme” för ingyn 😜

Hur hade du kÀnt kring 110-115 för den och 130-140 för ceratantium?

Spekulativt jag vet men kul att höra vad andra tycker Àr grÀnsen.
Det som Àr avgörande för mig kommer frÀmst vara skillnaden jÀmfört med billigare modeller. Sen gÄr det att Àgna sig Ät ganska mycket mental gymnastik för att motivera sig till köp. T ex hade de vanliga chrono-piloterna kostat 120 hade jag sÀkert kunnat övertala mig att lÀgga 155 pÄ Ceratanium-modellen, men som nu stod det mellan tvÄ modeller med samma urverk, den ena med ceramic/titan-blandning och den andra i titan och sÄ skiljer det 50% i nypris.

Hur mycket jag Àn skulle gillat klockan skulle det faktumet ÀndÄ gnagt i bakhuvudet.
 
Riktigt snygg den lÀnken, men ingen mikrojustering va?

Nej det finns ingen mikrojustering pÄ lÀnken, köpte dessutom klockan watch only sÄ jag fÄr inte bli tjockare dÄ jag inte har nÄgra extra lÀnkbitar, IWC tar som dom flesta premium mÀrkena hutlöst betalt för extra bitar.
 
Det dÀr oroar ju lite...jag har haft flera Grand Seiko och har aldrig lyckats fÄ till det riktigt bra...och anledningen till att jag vill ha en Mark Àr till vÀldigt stor del för jag gillar hur lÀnken ser ut, sÄ hade varit otroligt segt om man köper en och inte fÄr till det. Anledningen till att jag Àr intresserad av just Mark XVI Àr för att den har en bra balans av egenskaper i mina ögon: pÄlitligt men lÀttservat urverk, snygg lÀnk som matchar boetten, lagom storlek och balanserad design pÄ urtavlan.
 
Det som Àr avgörande för mig kommer frÀmst vara skillnaden jÀmfört med billigare modeller. Sen gÄr det att Àgna sig Ät ganska mycket mental gymnastik för att motivera sig till köp. T ex hade de vanliga chrono-piloterna kostat 120 hade jag sÀkert kunnat övertala mig att lÀgga 155 pÄ Ceratanium-modellen, men som nu stod det mellan tvÄ modeller med samma urverk, den ena med ceramic/titan-blandning och den andra i titan och sÄ skiljer det 50% i nypris.

Hur mycket jag Àn skulle gillat klockan skulle det faktumet ÀndÄ gnagt i bakhuvudet.
Tack för svaret! Kul att höra hur andra tÀnker.

Jag Àr mer kÀnslostyrd, nÀr jag fastnar för nÄgot i min hobby sÄ rÀttfÀrdigar jag allt för mitt köp.

DÀremot kan jag stÀlla mig rÀtt objektiv till resonemang utöver det.
DĂ€rav mitt tjat om varför jag tror IWC höjer priser till vad vi anser orimligt. Vi Ă€r helt enkelt inte mĂ„lgruppen 😝

Om dom lyckas, det fÄr framtiden utvisa. Men det ser ju inget bra ut givet @hook s inlÀgg
 
Hur Àr det med att köpa OEM straps till Àldre modeller som xvi etc? Verkar inte hitta nÄgot pÄ deras strap finder. Jag antar att det inte gÄr att sÀtta pÄ de som sÀljs till deras nyare modeller
 
NÄgon som har koll pÄ vart man kan skaffa sig ett( trevligt gummiband?
GĂ€rna i Sverige 😊
Jag hade bestĂ€llning pĂ„ gummi hos AD (EasXchange) i fyra mĂ„nader. Till slut tröttnade jag och köpte ett frĂ„n Watchwear i stĂ€llet. En tiondel av priset och alldeles utmĂ€rkt. Vill jag ha ett original nĂ„gon gĂ„ng sĂ„ Ă€r det ju inga problem. Ja, förutsatt att de kan leverera 😉.
 
NÄgon som har koll pÄ vart man kan skaffa sig ett trevligt gummiband?
GĂ€rna i Sverige 😊
Jag hade bestĂ€llning pĂ„ gummi hos AD (EasXchange) i fyra mĂ„nader. Till slut tröttnade jag och köpte ett frĂ„n Watchwear i stĂ€llet. En tiondel av priset och alldeles utmĂ€rkt. Vill jag ha ett original nĂ„gon gĂ„ng sĂ„ Ă€r det ju inga problem. Ja, förutsatt att de kan leverera 😉.
Kan bara instÀmma pÄ watchwear.
Perfekt om du vill testa hur det kÀnns för en prisvÀrd peng.

Vill du köpa original sĂ„ har du isĂ„fall nĂ„got att ha pĂ„ medans du vĂ€ntar pĂ„ att det skall komma 😉
 
Jag hade bestĂ€llning pĂ„ gummi hos AD (EasXchange) i fyra mĂ„nader. Till slut tröttnade jag och köpte ett frĂ„n Watchwear i stĂ€llet. En tiondel av priset och alldeles utmĂ€rkt. Vill jag ha ett original nĂ„gon gĂ„ng sĂ„ Ă€r det ju inga problem. Ja, förutsatt att de kan leverera 😉.

Kan bara instÀmma pÄ watchwear.
Perfekt om du vill testa hur det kÀnns för en prisvÀrd peng.

Vill du köpa original sĂ„ har du isĂ„fall nĂ„got att ha pĂ„ medans du vĂ€ntar pĂ„ att det skall komma 😉
Tack för tipset, blev tvÄ band dÀrifrÄn.
 
-Det finns en Inge för alla!



1716493102250.png

Ha! det fanns en Inge för mig ocksÄ!

ref.4503, 30mm Àr vÀl eg en dammodell, men jag har skitsvÄrt för stora integrerade lÀnkar (kÀnns som jag Àr handbojad av rymdödlor)
Och man vill ju kunna njuta av att se mer av Gentas underbara lÀnk!, Den Àr supersmidig, 7.2mm tjock, 120m WR, och perfekt, Ä ja 40.000A/m behöver ju alla!

Halvrisigt skick och en spricka i glaset, nÄn som har nÄn urmakare med IWC-kunskap?

IMG_6242.jpg


1716493102250-png.2529930
 
Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp