• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

2245DB0E-E00E-420F-88E3-68B9D7365897.jpeg

Så här blev det
Blev väldigt snyggt. Gillar inte orginalbandet på den nuvarande (svarta).

@Echo Delta Riktigt roligt att du delar med dig av ditt yrke. Det skulle vara kul med en egen tråd till dessa servicar. Tänker mig att du och andra urmakare skulle kunna posta era arbeten där. Så drunknar det inte i de övriga inläggen :).

Tack för de varma orden!
Kanske det, om intresset är högt nog så kanske jag kan göra något där jag postar veckovis olika områden av service, olika procedurer och justeringsområden.
Om folket vill det så är jag blott en tjänare! :)

Tack för de varma orden!
Kanske det, om intresset är högt nog så kanske jag kan göra något där jag postar veckovis olika områden av service, olika procedurer och justeringsområden.
Om folket vill det så är jag blott en tjänare! :)
Jag är helt övertygad om att det är många på forumet som skulle uppskatta det!

Hej alla,
Nu suger det i IWC-tarmen igen. Min förra IWC var en Pilot´s watch chrono och som jag fortfarande kan sakna. Men nu är jag inne på en Big Pilot. Jag var inne hos Jarl Sandin och provade dels den svarta och dels den blåa. Jag tror att jag passade bäst med den svarta.

Vad ska man tänka på?
Finns det referenser man ska undvika respektive leta efter?
Jag brukar köpa nytt men är öppen för förslag/tips på olika referenser.

Tack på förhand:)

BP.jpg

Hej alla,
Nu suger det i IWC-tarmen igen. Min förra IWC var en Pilot´s watch chrono och som jag fortfarande kan sakna. Men nu är jag inne på en Big Pilot. Jag var inne hos Jarl Sandin och provade dels den svarta och dels den blåa. Jag tror att jag passade bäst med den svarta.

Vad ska man tänka på?
Finns det referenser man ska undvika respektive leta efter?
Jag brukar köpa nytt men är öppen för förslag/tips på olika referenser.

Tack på förhand:)

BP.jpg
IWC Big Pilot 5002 är den som man ska ha om man är samlare. Det är den första generationen och den kan du hitta i bra skick för ca 75k.

Söndagsbyte av klocka.
Förutom boettformen, så är det jag gillar mest med denna klocka dom rejäla visarna och den lilla "fyrkanten" på sekundvisaren.
Kronans räffling förtjänar också en lite rad förresten.

_20180826_170448.jpeg

Den är fantastisk. Hade gärna sett att IWC gör en nylansering med nuvarande verkets kommande ersättare 32XXX istället för befintliga 30XXX.

4000 för spänne + armband ÄR saftigt
Inte för att spräcka din bubbla, men det är det inte om man ser på resterande märken i samma pris och kvalitéssegment.
För Vacheron får du C-spänne och gummiband för typ 6-7k. Så ett läder och C-spänne från IWC är rätt normalt i mina ögon.
Patek tar ju ett antal tusen för endast bandet.

VC är betydligt mer high-end än IWC.
Det ser man på prisutvecklingen bl.a
Känns lite som att de försöker spela med de stora killarna, men tyvärr inte når hela vägen pga att de inte tänkt till helt på detaljer.
Jag har alltid kritiserat iwc för att de exempelvis släpper en del ”sportiga” klockor men inte gör de fullt vattentätta, sedan släpper de vissa modeller till höga utgångspriser(som de rankar som exklusiva) och med ETA :/

Rubber B(som för övrigt anses ha gott ”renume”) får man för 2500 - utan spännen. Dock är de anpassade så att man kan sätta på org.

Känns lite som att de försöker spela med de stora killarna, men tyvärr inte når hela vägen pga att de inte tänkt till helt på detaljer.
Jag har alltid kritiserat iwc för att de exempelvis släpper en del ”sportiga” klockor men inte gör de fullt vattentätta, sedan släpper de vissa modeller till höga utgångspriser(som de rankar som exklusiva) och med ETA :/

Rubber B(som för övrigt anses ha gott ”renume”) får man för 2500 - utan spännen. Dock är de anpassade så att man kan sätta på org.

Tänker inte tjafsa mot dig om vad vem tycker eller inte tycker. Om du är skeptisk och kritisk mot IWC, varför kommentera i den här tråden?
Omega har samma prissättning på band + spänne ungefär. Sluta gnäll.

Tänker inte tjafsa mot dig om vad vem tycker eller inte tycker. Om du är skeptisk och kritisk mot IWC, varför kommentera i den här tråden?
Omega har samma prissättning på band + spänne ungefär. Sluta gnäll.

Gnäller med ett leende....och mest för att de inte har kevlar och för att de bytt länk-click-systemet :) nu kan jag inte ens beställa ”custom made” armband

”Det ser man på prisutvecklingen bl.a” Vad menar du med det?

”Det ser man på prisutvecklingen bl.a” Vad menar du med det?
Dyrast-klocka-som-vinner-spelet kanske.
High-end. Low-end. Det handlar om kvalité och ingen kan säga att IWC inte leverar kvalité! De får väl sätta det pris och den kombination som de anser rimligt. Vissa gillar läget andra gnäller...

Tänker mer att VC(overseas)har hållit bättre pris procentuellt.
Man ska gnälla!!! Det är så saker och ting blir bättre. Sorry! :)

Tillbaka
Topp