• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Iwc har ju en bredare kundkrets än vc. de billigare iwcklockorna ligger väl runt 40-50k och de dyraste över miljonen.

Kan inte påstå att iwcs preputal och annual kalendrar har någon form av brist på kvalite

@Echo Delta
Vad är din syn på urverket i Ingy 3239?
Min höll tiden otroligt bra, men jag tyckte det kändes "billigt" i uppdraget. Dvs, det kändes som att det knappt fanns något motstånd.
Var förbi Nymans som tog en titt på den utan att anmärka på något. Resultatet visade dessutom på enastående tidshållning, så jag kanske är lite fel ute som dömer ett urverks kvalitet efter hur det känns att skruva upp :)

@Echo Delta
Min höll tiden otroligt bra, men jag tyckte det kändes "billigt" i uppdraget. Dvs, det kändes som att det knappt fanns något motstånd.
Var förbi Nymans som tog en titt på den utan att anmärka på något. Resultatet visade dessutom på enastående tidshållning, så jag kanske är lite fel ute som dömer ett urverks kvalitet efter hur det känns att skruva upp :)
Jo, det finns ganska många mer delar i ett urverk än uppdragningsmekanismen. Plus att kvalitet för klockor är väldigt subjektivt. Titta hellre på gångprecisionen över hela gångreserven.

Börja veckan med IWC är aldrig fel :)
IMG_20180827_073341-01.jpeg

Hej alla,
Nu suger det i IWC-tarmen igen. Min förra IWC var en Pilot´s watch chrono och som jag fortfarande kan sakna. Men nu är jag inne på en Big Pilot. Jag var inne hos Jarl Sandin och provade dels den svarta och dels den blåa. Jag tror att jag passade bäst med den svarta.

Vad ska man tänka på?
Finns det referenser man ska undvika respektive leta efter?
Jag brukar köpa nytt men är öppen för förslag/tips på olika referenser.

Tack på förhand:)

BP.jpg
Inte så mycket att tillägga förutom att det är (typ) en av de snyggaste klockorna!

Hade jag kunna bära upp den så hade jag haft en för länge sedan... :)

Köööör

Är det inte lite skumt att 3239 inte har mikrojustering? Fattar knappt att det fortfarande finns moderna klockor på metall-länk som saknar det... Är så nära att slå till men har läst om många som inte får till en bra fit med den där halvlänken jag förstått det som att man kan justera med?

@Echo Delta

Det är ett modifierat 2892 med kalibernamnet 30110. Så inget jättefancy, men det gör jobbet otroligt väl med få problem. Det är enkelt att jobba med och har ytterst få problem. Men de håller på att utvecka en in-house ersättning som borde lanserat inom något år eller två!

Är det inte lite skumt att 3239 inte har mikrojustering? Fattar knappt att det fortfarande finns moderna klockor på metall-länk som saknar det... Är så nära att slå till men har läst om många som inte får till en bra fit med den där halvlänken jag förstått det som att man kan justera med?

AP Royal Oak? Patek Nautilus? VC Overseas?

Fick för mig att försöka knåpa ihop mitt första band på lunchen o_O givetvis till Ingyn... En bra början, men måste lösa infästning och köpa färg och kanske göra om denna första prototypen. Men jag ska lösa det på något sätt :hilarious:
IMG_20180827_130548.jpg

Färga kanterna mörkbrunt- kommer se kanon ut. Dock vet jag inte hur du ska lösa infästningen :)

Det man kan trösta sig med är att länken är extremt enkel att justera tack vare det smarta systemet där man trycker in ett litet låsbleck på länkbitarna.
Du gör det enkelt själv, behöver inga specialverktyg (följer med) och ingen loctite.
Annars håller jag med, hade varit nice med någon form av snabbförlängning, typ 5mm.
Jag gillar att ha ganska löst, så för mig blir det sällan något problem, har alltid länken löst eller lösare. :)

Det man kan trösta sig med är att länken är extremt enkel att justera tack vare det smarta systemet där man trycker in ett litet låsbleck på länkbitarna.
Du gör det enkelt själv, behöver inga specialverktyg (följer med) och ingen loctite.
Annars håller jag med, hade varit nice med någon form av snabbförlängning, typ 5mm.
Jag gillar att ha ganska löst, så för mig blir det sällan något problem, har alltid länken löst eller lösare. :)

Låter ju smidigt ändå! Det är säkert inte en så big deal som jag försöker få det till, kanske är mitt undermedvetnas sunda förnuft som försöker hitta anledningar att inte köpa fler klockor :D

Det är ett modifierat 2892 med kalibernamnet 30110. Så inget jättefancy, men det gör jobbet otroligt väl med få problem. Det är enkelt att jobba med och har ytterst få problem. Men de håller på att utvecka en in-house ersättning som borde lanserat inom något år eller två!

Håller du med mig att det är väldigt motståndssvagt i uppdraget?

Spännande med ny lansering. Gillar IWC men står för tillfället utan...

Hur får du ihop att urverket känns billigt då det är lite motstånd i kronan vid uppdrag, har du något att jämföra med?

Rent amatörmässig känsla bara.
De klockor jag äger/ägt och jämför med är följande, och av dessa har 3239 varit mest "len" i uppdraget.
Det har också varit den jag betalade minst för i inköpspris av samtliga klockor. Därav min referens till "billig".

Panerai 392 - Låg nånstans mittemellan klockorna nedan och Ingyn i motstånd.
Rolex DJ 116234 - Trögt uppdrag
Rolex YM 116622 - Trögt uppdrag
IWC 3717
IWC 3239

Men som sagt. Det "känns" billigt. Tidshållningen och gångreserven har levererat på högsta plan, och precis som tidigare kommenterat så är det väl det som räknas.
Där slog den Panerai med råge, och jag skulle nog vilja påstå att den gick minst lika bra som den mycket dyrare Yacht-Mastern.

Som sagt. Jag är amatör, och högst i prestigelös i frågan. Jag ville bara få @Echo Delta s kommentar på urverket.

Tillbaka
Topp