• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Funderar själv på en sådan som nästa köp. Blir dock att byta ut remmen direkt då jag vill ha krokodil och inte nitar, camille fournet verkar göra det jag vill ha ;-)

Funderar själv på en sådan som nästa köp. Blir dock att byta ut remmen direkt då jag vill ha krokodil och inte nitar, camille fournet verkar göra det jag vill ha ;-)
BP? Ja man kommer ju testa sig fram bandmässigt framöver :) dock e original ”Santoni lädret” riktigt bra! Passar för mig nu i vinter :) sen gillar jag nitarna iaf när man kör svart tavla och svart läder, dom adderar någonting och är ju ganska ikoniska för BP

BP? Ja man kommer ju testa sig fram bandmässigt framöver :) dock e original ”Santoni lädret” riktigt bra! Passar för mig nu i vinter :) sen gillar jag nitarna iaf när man kör svart tavla och svart läder, dom adderar någonting och är ju ganska ikoniska för BP
Absolut inget fel på Santoni lädret. Bara jag som gillar croco eller kanske matt struts och så gillar jag personligen inte nitarna i originalet. Lite synd santoni inte gör croco om man vill hålla det helt original vill säga.

Ingen som har någon ws på den nya 150 limited ed. Portuguese Chrono? :)
Onekligen en mycket fin klocka. Försöker bestämma mig vid val av kronograf, denna eller Zenith El Primero 42mm är högst upp på listan. Har ingen aning hur jag kan komma att ta ett beslut gällande dessa. Båda är ruskigt fina på sina sätt! Kanske får lite inspiration på min Zürich-resa denna helgen som får mig att äntligen bestämma mig!

EF4DD306-F4A2-4857-9045-9BF4163EC610.jpeg
286FD061-FBCF-433B-B077-AA6E84F97BDC.jpeg

Här har du två WS, det är ingen skillnad såvitt jag vet rent utseendemässigt mer än att det är in-house och glasbaksida på den limiterade upplagan =)

Riktigt snygga! Men var ute efter att se de nya tavlorna, dvs. "porslinstavlorna" och hur de ser ut på handleden :) Har inte lyckats se någon i butikerna ännu.
Okej, visste inte att det faktiskt var annorlunda tavlor på modellerna! Ska in i en IWC-boutique i Zürich till helgen tänkte jag, förhoppningsvis har de den begränsade upplagan inne som jag kan prova. Återkommer med bilder om jag har tur!

Okej, visste inte att det faktiskt var annorlunda tavlor på modellerna! Ska in i en IWC-boutique i Zürich till helgen tänkte jag, förhoppningsvis har de den begränsade upplagan inne som jag kan prova. Återkommer med bilder om jag har tur!
Har sett bilder på dem, och även testat den nya da Vinci-modellen med just porslinstavlan (som var riktigt nice). Har själv inte funnit den nya Portugiusen i någon butik ännu, så vore roligt att se några ws. Hoppas du hittar den!

Ingen som går i tankarna att släppa vidare sin Mark XVIII, svart tavla eller le petit prince och är sugen på en blå pelagos som byte?:)

Trots att jag jobbar med märket så tycker jag att Big Pilot borde ha tillverkats i det klassiska utförandet men med en manuell variant. 59XXX-verket, exakt samma storlek och dimension, passar i samma boett, samma tavlor och visare passar.
(Ja, vi har testat att montera ett sådant verk på jobbet i en BP boett, blev grymt!)
59XXX är det manuella 8-dagars verket med gångreservindikator och datum.

Onekligen en mycket fin klocka. Försöker bestämma mig vid val av kronograf, denna eller Zenith El Primero 42mm är högst upp på listan. Har ingen aning hur jag kan komma att ta ett beslut gällande dessa. Båda är ruskigt fina på sina sätt! Kanske får lite inspiration på min Zürich-resa denna helgen som får mig att äntligen bestämma mig!

EF4DD306-F4A2-4857-9045-9BF4163EC610.jpeg
286FD061-FBCF-433B-B077-AA6E84F97BDC.jpeg
Primero har onekligen ett mer spännande urverk än portoguese med 7750 tycker jag som är IWC fan.

Trots att jag jobbar med märket så tycker jag att Big Pilot borde ha tillverkats i det klassiska utförandet men med en manuell variant. 59XXX-verket, exakt samma storlek och dimension, passar i samma boett, samma tavlor och visare passar.
(Ja, vi har testat att montera ett sådant verk på jobbet i en BP boett, blev grymt!)
59XXX är det manuella 8-dagars verket med gångreservindikator och datum.
Och då skulle gångreservsindikatorn få ett verkligt syfte..

Den utgående, som funnits väldigt länge, hade ett modifierat 7750. Den nya har ett in-house. Till det yttre är de väldigt lika (men inte
Det är väl ändå tal om ett lättare modifierat 7750? Eller?

Det är ganska stor skillnad på IWC 79320 (Omfinisherat 7750) och IWC 79350.
Vissa delar och områden är kompatibla, men långt ifrån alla. Den kräver vissa speciella verktyg att jobba med subsekundsmodulen, så nej det är inte en lättare modifiering.

Men som @DrDre säger så håller dessa på att fasas ut, och kommer ersättas av 69XXX. Samtliga andra som använder 79XXX eller 75XXX (Eta 7750 och Selitta SW500 respektivt.) kommer ersättas av olika varianter av 69-kalibern.

05F1100A-7C2E-44E8-AC34-0B92E9FF5F18.jpeg
IWC kör reklam i matchen Tottenham - Chelsea. Har aldrig sett dem där. Hublot och Tag Heuer brukar däremot synas. Hoppas det betyder att fotbollsspelare får upp ögonen för märket och får lite stil på köpet.

05F1100A-7C2E-44E8-AC34-0B92E9FF5F18.jpeg
IWC kör reklam i matchen Tottenham - Chelsea. Har aldrig sett dem där. Hublot och Tag Heuer brukar däremot synas. Hoppas det betyder att fotbollsspelare får upp ögonen för märket och får lite stil på köpet.

Undrar om det är andra än jag som stör sig på att skruv huvudena på ringen (bezeln) på Hublot klockor (Big Bang exempelvis) inte är jämna eller samma position allihop alternativt bildar en liten ring av sig själva som på AP? Hur kan man påstå sig tillverka precisionsinstrument och så ha en så slarvig finish? Skall det föreställa Rockn roll?

Undrar om det är andra än jag som stör sig på att skruv huvudena på ringen (bezeln) på Hublot klockor (Big Bang exempelvis) inte är jämna eller samma position allihop alternativt bildar en liten ring av sig själva som på AP? Hur kan man påstå sig tillverka precisionsinstrument och så ha en så slarvig finish? Skall det föreställa Rockn roll?
En skruv blir aldrig exakt linjerad. AP's är inte skruvar i sig då de fästs underifrån & bezel samt "skruv" har samma form för att inpassas.

Tillbaka
Topp