• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Är det kalas, så skall det färgmatchas
F1F2D491-49DD-45F1-989B-15B37873F6CD.jpeg
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Velar fortfarande kring valet mellan IWC Portuguese och El Primero. Fick möjligheten att känna på IWC Portuguese 150 Years med blå urtavla, de vita går tydligen som smöret om någon AD faktiskt får in en sådan. Gillar dock den äldre varianten, tycker tavlan har ett djup som är mycket tilltalande. Dock kan jag inte bortse från faktorn att en El Primero kanske är en "roligare" klocka, med tanke på dess sportigare element med möjlighet att bäras på OEM läder, gummi och länk. Kan heller inte bortse IWC'n med tanke på dess enkelhet men ändå en väldigt hög nivå på kvalitet och att märket känns mer "vuxen". Vet någon vad en service går för en IWC Portuguese samt El Primero? Osäker om det går att lita på de priser dem själva säger att det kostar. Nåja, velandet fortsätter.

Förresten, har ni vägarna förbi Zürich och vill kolla klockor kan jag varmt rekommendera butiken Kurz. Mycket vänlig och kunnig personal som tar hand om en utan att få en att känna sig stressad, fick även en IWC-bok och butikens egna foto-bok med mig gratis.

BA7B23D3-86B4-4D1B-BFAF-26598D088C5B.png
162B8FC2-BD4C-443A-8075-CC635C93CBDA.png
D0005AAD-313B-494A-ACB7-35F5CAFAF89B.png
 

sir alex

Panerai
Velar fortfarande kring valet mellan IWC Portuguese och El Primero. Fick möjligheten att känna på IWC Portuguese 150 Years med blå urtavla, de vita går tydligen som smöret om någon AD faktiskt får in en sådan. Gillar dock den äldre varianten, tycker tavlan har ett djup som är mycket tilltalande. Dock kan jag inte bortse från faktorn att en El Primero kanske är en "roligare" klocka, med tanke på dess sportigare element med möjlighet att bäras på OEM läder, gummi och länk. Kan heller inte bortse IWC'n med tanke på dess enkelhet men ändå en väldigt hög nivå på kvalitet och att märket känns mer "vuxen". Vet någon vad en service går för en IWC Portuguese samt El Primero? Osäker om det går att lita på de priser dem själva säger att det kostar. Nåja, velandet fortsätter.

Förresten, har ni vägarna förbi Zürich och vill kolla klockor kan jag varmt rekommendera butiken Kurz. Mycket vänlig och kunnig personal som tar hand om en utan att få en att känna sig stressad, fick även en IWC-bok och butikens egna foto-bok med mig gratis.

BA7B23D3-86B4-4D1B-BFAF-26598D088C5B.png
162B8FC2-BD4C-443A-8075-CC635C93CBDA.png
D0005AAD-313B-494A-ACB7-35F5CAFAF89B.png
5300 kr utan polering för IWC:n enligt Nymans Ur. Ingen aning vad det kostar för en Zenith.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Borde gå att göra så de blir linjerade tycker jag. Min ögon blöder... det är tufft med ocd.
HODINKEE har en youtube video där de besökte en urmakare (tror det var i UK någonstans) där frågan dök upp. Svaret var att det är i stort sett omöjligt att få skruvarna att ”landa” exakt som man vill om man ska skruva in dem.
 
Velar fortfarande kring valet mellan IWC Portuguese och El Primero. Fick möjligheten att känna på IWC Portuguese 150 Years med blå urtavla, de vita går tydligen som smöret om någon AD faktiskt får in en sådan. Gillar dock den äldre varianten, tycker tavlan har ett djup som är mycket tilltalande. Dock kan jag inte bortse från faktorn att en El Primero kanske är en "roligare" klocka, med tanke på dess sportigare element med möjlighet att bäras på OEM läder, gummi och länk. Kan heller inte bortse IWC'n med tanke på dess enkelhet men ändå en väldigt hög nivå på kvalitet och att märket känns mer "vuxen". Vet någon vad en service går för en IWC Portuguese samt El Primero? Osäker om det går att lita på de priser dem själva säger att det kostar. Nåja, velandet fortsätter.

Förresten, har ni vägarna förbi Zürich och vill kolla klockor kan jag varmt rekommendera butiken Kurz. Mycket vänlig och kunnig personal som tar hand om en utan att få en att känna sig stressad, fick även en IWC-bok och butikens egna foto-bok med mig gratis.

BA7B23D3-86B4-4D1B-BFAF-26598D088C5B.png
162B8FC2-BD4C-443A-8075-CC635C93CBDA.png
D0005AAD-313B-494A-ACB7-35F5CAFAF89B.png

Portugese i all ära men tri-colour El Primero spelar enligt mig i en helt annan liga. Klassiskt snygg och konservativ med en gnutta lekfullhet gör den till en owg-kandidat och potentiell livskamrat av rang. Bara en åsikt på internet:)
DSC5954.jpg
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Håller inte med om Zenith vs Portuguese.
IWCn är smäckrare och mer stilren, men alla har vi ju olika smak.
Däremot inte heller sagt att ElPrimero är en dålig klocka i jämförelse.
 

Peter75

Omega
Köpråd sitter o klurar på nya Aquatimer blå urtavla fått 45k för en ny hos Ad. Hur håller sig priset på denna tro? Oridnarie pria är 55k
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tycker helt ärligt att det är väldigt konstigt att köpa en Ingenieur som nästan-klocka, när man suktar efter en Royal Oak.

Spelar ingen roll om de är designade av samma snubbe, långt bak i tiden.
Har aldrig ens kopplat dom samman på det sättet som du beskriver. Gillar RO men det är en helt annan nivå. Är väl också ganska känsliga för stryk? Ganska stor skillnad mot en ingy för 40k.

Tilläggas att jag inte äger någon av dom.
 
Topp