• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Får väl passa på att avslöja här i tråden att jag i morgon börjar på ett nytt jobb som utvecklingsingenjör för urverk på IWCs huvudkontor i Schaffhausen :)

Med andra ord kanske jag i framtiden kommer kunna bidra med lite info från insidan, iaf sånt som inte är topphemligt. På sikt så kanske ett KS-besök går att ordna också.

@Echo Delta, kanske vi springer på varandra om du har vägarna förbi någon gång?

Wow! Coolt. Vad har man för bakgrund för att landa ett sånt jobb? Gissar att du kan schwizerdütsch?
 
Wow! Coolt. Vad har man för bakgrund för att landa ett sånt jobb? Gissar att du kan schwizerdütsch?

Är civilingenjör med 8 års erfarenhet från bilindustrin, vilket nog inte är deras typiska profil. Däremot kan jag både franska och schwizerdütsch eftersom jag växte upp i Schweiz. Plus att jag under flera års tid (som hobby) nördat ner mig i urverk, läst facklitteratur, gjort CAD- och simuleringsmodeller och nu senast 3D-printat en skalmodell av 7750-verket. Så med andra ord: lite relevant erfarenhet, mycket passion och lite tur ;)
 

DrDre

Patek
Får väl passa på att avslöja här i tråden att jag i morgon börjar på ett nytt jobb som utvecklingsingenjör för urverk på IWCs huvudkontor i Schaffhausen :)

Med andra ord kanske jag i framtiden kommer kunna bidra med lite info från insidan, iaf sånt som inte är topphemligt. På sikt så kanske ett KS-besök går att ordna också.

@Echo Delta, kanske vi springer på varandra om du har vägarna förbi någon gång?

Låter spännande.

Grattis till nya jobbet!
 

Duckie

Omega
Om någon är intresserad av en W502001 så hade NK Stockholm en sådan på rea när jag var förbi i fredags. Såg inget pris men den låg i rea montern med några Breitlings. (2ndra våningen i juvelavd)
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Är civilingenjör med 8 års erfarenhet från bilindustrin, vilket nog inte är deras typiska profil. Däremot kan jag både franska och schwizerdütsch eftersom jag växte upp i Schweiz. Plus att jag under flera års tid (som hobby) nördat ner mig i urverk, läst facklitteratur, gjort CAD- och simuleringsmodeller och nu senast 3D-printat en skalmodell av 7750-verket. Så med andra ord: lite relevant erfarenhet, mycket passion och lite tur ;)

Grattis. Tur ska man ha. Ser fram emot info från insidan, vad du nu kommer att kunna dela med dig av. Bodde själv i Luzern i några år på 80-talet, så lite fattar man. Grűezi wohl, Frau Sternlimann ;-)
 
Får väl passa på att avslöja här i tråden att jag i morgon börjar på ett nytt jobb som utvecklingsingenjör för urverk på IWCs huvudkontor i Schaffhausen :)

Med andra ord kanske jag i framtiden kommer kunna bidra med lite info från insidan, iaf sånt som inte är topphemligt. På sikt så kanske ett KS-besök går att ordna också.

@Echo Delta, kanske vi springer på varandra om du har vägarna förbi någon gång?

Gratulerar! Är baserad på kontoret i Amsterdam, så är inte nere speciellt ofta tyvärr.
Ska ner till fabriken lite nu under våren, hojtar till så får vi ses!
 

marmot

Panerai
Design som sjukt nog fortfarande känns modern!
20190106_192615.jpg
 

evki

Audemars
2-Faktor
Gratulerar! Är baserad på kontoret i Amsterdam, så är inte nere speciellt ofta tyvärr.
Ska ner till fabriken lite nu under våren, hojtar till så får vi ses!

Min svarta 5703 ska till er i Amsterdam för en "bring it on" service med lasersvets och visare byte mm. Det vore ju skitkul om du fick serva den :)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Är civilingenjör med 8 års erfarenhet från bilindustrin, vilket nog inte är deras typiska profil. Däremot kan jag både franska och schwizerdütsch eftersom jag växte upp i Schweiz. Plus att jag under flera års tid (som hobby) nördat ner mig i urverk, läst facklitteratur, gjort CAD- och simuleringsmodeller och nu senast 3D-printat en skalmodell av 7750-verket. Så med andra ord: lite relevant erfarenhet, mycket passion och lite tur ;)

Oceaner av grattis! En daglig ström av bilder vore mer än uppskattat!
 

E.Z.

Panerai
Tjena,

Någon som kan tipsa om schysta straps till Big Pilot? Gärna sådana som passar IWC's viklås.

Mvh
E.Z.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Här verkar finnas en schysst samlad kunskap! Jag hade tänkt planera för ett köp av en Pilot UTC, IW3251, med den lite mer retroinspirerade urtavlan. Det verkar vara tunt på svenska marknaden, så jag gissar att jag kommer få leta mig ut på osäkra marker för ett inköp. Jag är osäker på ett par grejer för att slippa bli lurad på en kopia:
1. Är det bara en del av dem som har serienumrering? Jag har hittat klockor på en viss stor förmedlingssajt där jag inte kan se några avvikande detaljer, låda och dokument är med men baksidan saknar serienummer!
2. Finns det fler saker att titta på än UTC-skivans utformning och djup? Det verkar vara det vanligaste, men i värsta fall kanske någon lyckats kopiera även detta.

Uppskattar all form av input :)
 
Här verkar finnas en schysst samlad kunskap! Jag hade tänkt planera för ett köp av en Pilot UTC, IW3251, med den lite mer retroinspirerade urtavlan. Det verkar vara tunt på svenska marknaden, så jag gissar att jag kommer få leta mig ut på osäkra marker för ett inköp. Jag är osäker på ett par grejer för att slippa bli lurad på en kopia:
1. Är det bara en del av dem som har serienumrering? Jag har hittat klockor på en viss stor förmedlingssajt där jag inte kan se några avvikande detaljer, låda och dokument är med men baksidan saknar serienummer!
2. Finns det fler saker att titta på än UTC-skivans utformning och djup? Det verkar vara det vanligaste, men i värsta fall kanske någon lyckats kopiera även detta.

Uppskattar all form av input :)

Hör av dig till mig när du letar så hjälper jag gärna till! :)
 

ChumpTime

Panerai
Är civilingenjör med 8 års erfarenhet från bilindustrin, vilket nog inte är deras typiska profil. Däremot kan jag både franska och schwizerdütsch eftersom jag växte upp i Schweiz. Plus att jag under flera års tid (som hobby) nördat ner mig i urverk, läst facklitteratur, gjort CAD- och simuleringsmodeller och nu senast 3D-printat en skalmodell av 7750-verket. Så med andra ord: lite relevant erfarenhet, mycket passion och lite tur ;)
Grattis!

Spännande, vilken kanton växte du upp i? Är gift med en schweiziska och pallar med Züritüütsch hjälpligt men har insett att variationen mellan dialekterna är enorm. Särskilt Walliser- och Bündnerdütsch är fanimig omöjliga att förstå.

Schaffhausen är väl iofs omringat av Tyskland så Hochdeutsch måste la funka.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Satt typ för 3 dagar sen och tittade på ett band i canvas-stil till IWC på nån sida för typ 400 spänn.

Nån som kan hjälpa mig hitta? Kan inte minnas för fem öre vart jag såg det, men ganska säker på att någon hade postat det i denna tråden eller liknande.
 

Åskviggen

Panerai
Är inte särskilt kunnig om IWC, varför heter ett utbud av deras flygare spitfire? När deras pilotur flögs av tyska plan eller var det även britter?
Det känns som att hela linjen ger märket en historisk identitetskris (mycket möjligt att jag har fått massa info om bakfoten). :)
 
Topp