• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

DrDre

Patek
Hej! Vill du berätta hur upplever du klockan? Har du haft den länge, stora handleder, vilka andra jämför du den med. Är kvaliteten så käñnbar som man kan kräva av en kontorsklocka för 130 000? så skulle jag bli glad. Andra som äger en 5001 eller 5007 får också gärna lägga fram sin åsikt! Jag har börjat titta på lite större ur och fastnat för IWC mfl. Men jag läste nånstans att den här ska servas var 18e månad? Gäller det isåfall också den uppgraderade versionen från 2015 med inhouse verk som jag isåfall är intresserad av? Berätta gärna om era egna upplevelser angående den här klockan!

Apelsin.

Jag kan skriva lite längre när jag kommer till en tangentbord.

Jag har aldrig hört att den måste servas var 18:e månad och jag tror inte att det stämmer. Om du funderar på en 5001 så skulle jag satsa på en så sen som möjligt. Man uppgraderade kontinuerligt urverket (med moderna material, bl.a. små hakar i i uppvridningsmekanismen byttes till keramik). Dessa delar kan dock monteras i äldre modeller med samma ref.

I början klagades det en del på tidshållningen, det är dock inte något jag själv märkt av (min är dock sen, 2013 eller 2014 om jag minns rätt).

När det kommer till service och urverksfrågor så är @Ecco delta rätt person att bena ut dessa spörsmål.
 
Jag kan skriva lite längre när jag kommer till en tangentbord.

Jag har aldrig hört att den måste servas var 18:e månad och jag tror inte att det stämmer. Om du funderar på en 5001 så skulle jag satsa på en så sen som möjligt. Man uppgraderade kontinuerligt urverket (med moderna material, bl.a. små hakar i i uppvridningsmekanismen byttes till keramik). Dessa delar kan dock monteras i äldre modeller med samma ref.

I början klagades det en del på tidshållningen, det är dock inte något jag själv märkt av (min är dock sen, 2013 eller 2014 om jag minns rätt).

När det kommer till service och urverksfrågor så är @Ecco delta rätt person att bena ut dessa spörsmål.

At your service my friend!

Precis som ALLA moderna urverk så finns uppdateringar där komponenter ersätts mot andra varianter som är mer optimerade, på detta sätt kan man kontinuerligt jobba bort återkommande problem.
Angående pelaton-armarna i pelatonbryggan så var dessa i första generation i mässing, och sedan byttes till en svart keramik och nu sist en vit keramik. Färgen är endast att kunna urskilja de olika versionerna, men sammansättningen är annorlunda.
Kommer en version med armar i mässing eller svart keramik in på service kommer desss bytas ut utan kostnad och denna uppdatering sker automatiskt vid auktoriserad service.

Undantaget är 80110/80111 verket, som alltid haft armar i mässing, men dessa på grund av att verket är avsevärt mindre och har en rotor som inte är lika stor och tung.

Angående myten om att de ska servad var 18:e månad är det precis som nämnt, en myt och inget annat.
Serviceintervallerna på 50XXX och 51XXX är ca 4-5 år som vanligt, medan 52XXX som är den nya varianten med dubbla fjäderbus är en aning längre.

Besvarar mer än gärna alla frågor ni båda har! :)

@Apelsin med ett urverk
 
At your service my friend!

Precis som ALLA moderna urverk så finns uppdateringar där komponenter ersätts mot andra varianter som är mer optimerade, på detta sätt kan man kontinuerligt jobba bort återkommande problem.
Angående pelaton-armarna i pelatonbryggan så var dessa i första generation i mässing, och sedan byttes till en svart keramik och nu sist en vit keramik. Färgen är endast att kunna urskilja de olika versionerna, men sammansättningen är annorlunda.
Kommer en version med armar i mässing eller svart keramik in på service kommer desss bytas ut utan kostnad och denna uppdatering sker automatiskt vid auktoriserad service.

Undantaget är 80110/80111 verket, som alltid haft armar i mässing, men dessa på grund av att verket är avsevärt mindre och har en rotor som inte är lika stor och tung.

Angående myten om att de ska servad var 18:e månad är det precis som nämnt, en myt och inget annat.
Serviceintervallerna på 50XXX och 51XXX är ca 4-5 år som vanligt, medan 52XXX som är den nya varianten med dubbla fjäderbus är en aning längre.

Besvarar mer än gärna alla frågor ni båda har! :)

@Apelsin med ett urverk
Tack så mycket. Har kollat på en 5007.. Men läste sen om nån halvservice efter 18 månader. Det fick mig att tänka igen. Men är intervallen ca 5 år så blev det kanske aktuellt igen!
Vad kostar en grundservice ca?
Och vad bedömer ni att man kan få betala för en fin beg 5007.. ?
Har kollat C24 och finns från ca 75 där men har aldrig handlat genom dessa förut så är intresserad av svenska priser

Apelsin.
 
Tack så mycket. Har kollat på en 5007.. Men läste sen om nån halvservice efter 18 månader. Det fick mig att tänka igen. Men är intervallen ca 5 år så blev det kanske aktuellt igen!
Vad kostar en grundservice ca?
Och vad bedömer ni att man kan få betala för en fin beg 5007.. ?
Har kollat C24 och finns från ca 75 där men har aldrig handlat genom dessa förut så är intresserad av svenska priser

Apelsin.

Samtliga 5007 har kaliber 52010 och togs i produktion 2015, så den har en rekommenderad serviceintervall på 5-6 år.
Den halvservice vissa talat om kan beröra täthetsservice, vilket bör göras vartannat år om du badar/dyker regelbundet med klockan.
Men det ska man inte göra med denna då den är vattentät till 3 ATM, så då blir den servicen inte speciellt nödvändig.
Helservice på en 5007 är på 770€, och täthetsservice på 260€.

Beg-priser är jag inte helt insatt i, den kan nog andra besvara lite bättre! :)
 

DrDre

Patek
Tack så mycket. Har kollat på en 5007.. Men läste sen om nån halvservice efter 18 månader. Det fick mig att tänka igen. Men är intervallen ca 5 år så blev det kanske aktuellt igen!
Vad kostar en grundservice ca?
Och vad bedömer ni att man kan få betala för en fin beg 5007.. ?
Har kollat C24 och finns från ca 75 där men har aldrig handlat genom dessa förut så är intresserad av svenska priser

Apelsin.

Enligt Nymans så kostar en service utan polering 7500 kr. Om jag vore som du skulle jag titta efter en beg av både 5001 och 5007. Då ökar chansen att du hittar något vettigt (dvs skick, variant, pris och säljare). Utsidan är närmast identisk (förutom bandet) så där spelar det inte någon roll. 51XXX verket hängde med rätt länge (ännu längre på Big Pilot). En 5001 i fint skick borde du kunna hitta för ca 60 tkr. Den centrala frågan för dig ser jag dock som "vill jag ha klockan" (oavsett om det är en 5001 eller 5007).

Jag har haft min ett par år och är nöjd med den. Du bör vara medveten om att den är stor och kan därför kännas lite "klossig". Mycket större än vad måttet 42,5 mm antyder. Anledningen är att den är tjock och att urtavlan går ända ut till kanten. En annan nackdel är att den inte är vattentät till några större djup (jag duschar och simmar inte med min). På plussidan är att jag tycker att den är bland de vackraste klockor som gjorts. Balans, harmoni och storlekek är väldigt fina. Designen är också väldigt egen så den har en rätt hög "recognition factor" och närvaro. När jag köpte min tittade jag även på 18k, men tyckte att färgerna blev lite slätstrukna med bara vit urtavla och allt annat i guld. Mitt råd är att du går och provar den och känner hur den känns på handleden. Ett alternativ kan vara kronografen (3714 som nu kommer i en ny variant med in-house). Den är mindre och lite mer lättburen.

.
 

DrDre

Patek
Jag köpte denna idag. En 3706:a. Jag har alltid gillar IWCs flygare från 90-talet (Mark XV, Flieger chronograph och Doppel chronographen). Vettig storlek, ett lite knubbigare utseende och andra visare än de senare varianterna. Nu dök det upp en där det mesta stämde. Vi kommer nog att komma bra överens.
2E10EE2E-8719-4EC1-B730-058257DA4BE5.jpeg
 
Samtliga 5007 har kaliber 52010 och togs i produktion 2015, så den har en rekommenderad serviceintervall på 5-6 år.
Den halvservice vissa talat om kan beröra täthetsservice, vilket bör göras vartannat år om du badar/dyker regelbundet med klockan.
Men det ska man inte göra med denna då den är vattentät till 3 ATM, så då blir den servicen inte speciellt nödvändig.
Helservice på en 5007 är på 770€, och täthetsservice på 260€.

Beg-priser är jag inte helt insatt i, den kan nog andra besvara lite bättre! :)
Ok tack då vet jag lite mer. Och om jag inte missminner mig så är du lite av en expert på bland annat IWC på andra sidan jordklotet?

Enligt Nymans så kostar en service utan polering 7500 kr. Om jag vore som du skulle jag titta efter en beg av både 5001 och 5007. Då ökar chansen att du hittar något vettigt (dvs skick, variant, pris och säljare). Utsidan är närmast identisk (förutom bandet) så där spelar det inte någon roll. 51XXX verket hängde med rätt länge (ännu längre på Big Pilot). En 5001 i fint skick borde du kunna hitta för ca 60 tkr. Den centrala frågan för dig ser jag dock som "vill jag ha klockan" (oavsett om det är en 5001 eller 5007).

Jag har haft min ett par år och är nöjd med den. Du bör vara medveten om att den är stor och kan därför kännas lite "klossig". Mycket större än vad måttet 42,5 mm antyder. Anledningen är att den är tjock och att urtavlan går ända ut till kanten. En annan nackdel är att den inte är vattentät till några större djup (jag duschar och simmar inte med min). På plussidan är att jag tycker att den är bland de vackraste klockor som gjorts. Balans, harmoni och storlekek är väldigt fina. Designen är också väldigt egen så den har en rätt hög "recognition factor" och närvaro. När jag köpte min tittade jag även på 18k, men tyckte att färgerna blev lite slätstrukna med bara vit urtavla och allt annat i guld. Mitt råd är att du går och provar den och känner hur den känns på handleden. Ett alternativ kan vara kronografen (3714 som nu kommer i en ny variant med in-house). Den är mindre och lite mer lättburen.

.
Jag ska kika. Tack.

Jag. Jag vill väldigt gärna ha den. Utan att faktiskt ha provat den på armen än...
Men sett till utseendet så håller jag med dig. Den är väldigt vacker. En perfekt mellanlandning mellan sportur och dressur.
Det som jag funderar lite över är väl just att den bär lite stort.
Men jag får väl prova hos Nymans och sedan bestämma mig.
Är lite intresserad av både portuguese chronograferna och portofino chronografen.
Men just den här, fast svart för min del är nog nästa köp.
Annars har JLC några intressanta modeller om det skulle visa sig att jag har för taniga handleder för 5007:an/01:an
Hur stora är dina handleder? Mina är dryga 17.

PS. Vad ligger måttet lug to lug på portuguesen?

Apelsin.
 
Snygg (lånad) bild med mkt nyårskänsla med på Portugieser Perpetual Calendar.

11366081-D87D-4188-B489-62344EFBF6EA.jpeg
Den här är bland de vackraste armbandsur jag sett.
Den här i svart är en dröm förutsatt att jag skulle kunna bära upp dess storlek på 45mm. Den här och Pateks 5524G är nog de två dyrare uren det står mellan den dagen det känns ok att lägga 350 000 sek på en klocka.
Än är jag inte riktigt där jag kan försvara ett sånt köp annat än rent hypotetiskt. Haha.

Jag tänkte på en annan sak. Ni som har och bär Big Pilot av olika modell. Hur tänker ni angående storleken? Gillar ni allihop stora klockor i allmänhet eller är det skillnad på just den klockan?
Jag förstår att den ska vara stor men jag funderar lite på ägare som vanligtvis föredrar mindre ur.
Svårt att förklara. Men jag skulle vilja höra lite om upplevelser av klockan. Speciellt av människor som annars föredrar mindre ur som jag själv.

Apelsin.
 
Ok tack då vet jag lite mer. Och om jag inte missminner mig så är du lite av en expert på bland annat IWC på andra sidan jordklotet?


Jag ska kika. Tack.

Jag. Jag vill väldigt gärna ha den. Utan att faktiskt ha provat den på armen än...
Men sett till utseendet så håller jag med dig. Den är väldigt vacker. En perfekt mellanlandning mellan sportur och dressur.
Det som jag funderar lite över är väl just att den bär lite stort.
Men jag får väl prova hos Nymans och sedan bestämma mig.
Är lite intresserad av både portuguese chronograferna och portofino chronografen.
Men just den här, fast svart för min del är nog nästa köp.
Annars har JLC några intressanta modeller om det skulle visa sig att jag har för taniga handleder för 5007:an/01:an
Hur stora är dina handleder? Mina är dryga 17.

PS. Vad ligger måttet lug to lug på portuguesen?

Apelsin.

Expert och expert kan väl debatteras, men ett kunnig vill jag ändå påstå när jag jobbar som urmakare för IWC i Amsterdam, dock blir det flytt till München och IWC där snart!
 
Expert och expert kan väl debatteras, men ett kunnig vill jag ändå påstå när jag jobbar som urmakare för IWC i Amsterdam, dock blir det flytt till München och IWC där snart!
Ok! Ja men arbetar man som urmakare i allmänhet så får man väl ses som expert.
Och i synnerhet om man är anställd av IWC för att skruva IWC.
Då kan vi nog utan att överdriva kalla dig för expert på iaf IWC. Jag antar att det är som för alla andra märken. Att du helt enkelt får lägga "prover för licenser" för div klasser osv?

Intressant att prata med en urmakare!
Jag hade gärna arbetat som det men jag tror det skulle vara för pillrigt helt enkelt. Men det verkar vara ett intressant arbete!

Får jag lite fräckt fråga hur många och kanske tom vilka klockor du själv äger?
- om urmakare själv får välja, så att säga!

För att inte hamna för mycket off topic så kan du väl lägga upp ett par bilder på de IWC ur du har kanske?

Apelsin.
 
Ok! Ja men arbetar man som urmakare i allmänhet så får man väl ses som expert.
Och i synnerhet om man är anställd av IWC för att skruva IWC.
Då kan vi nog utan att överdriva kalla dig för expert på iaf IWC. Jag antar att det är som för alla andra märken. Att du helt enkelt får lägga "prover för licenser" för div klasser osv?

Intressant att prata med en urmakare!
Jag hade gärna arbetat som det men jag tror det skulle vara för pillrigt helt enkelt. Men det verkar vara ett intressant arbete!

Får jag lite fräckt fråga hur många och kanske tom vilka klockor du själv äger?
- om urmakare själv får välja, så att säga!

För att inte hamna för mycket off topic så kan du väl lägga upp ett par bilder på de IWC ur du har kanske?

Apelsin.

Precis som du säger så är det olika nivåer av utbildning som ger en certifiering att kunna beställa delar och få jobba på olika verk.
Jag har faktiskt bara tre klockor, där en är den som används till 99%. En Rolex 216570, en Swatch Sistem51 och en vintage Omega Seamaster. De två sistnämnda ligger mest hemma, även om Explorern är i Schweiz på fabriken.
Så jag har faktiskt ingen IWC själv.

Lägger upp bilder då och då i den här tråden om det jag jobbar på!
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Precis som du säger så är det olika nivåer av utbildning som ger en certifiering att kunna beställa delar och få jobba på olika verk.
Jag har faktiskt bara tre klockor, där en är den som används till 99%. En Rolex 216570, en Swatch Sistem51 och en vintage Omega Seamaster. De två sistnämnda ligger mest hemma, även om Explorern är i Schweiz på fabriken.
Så jag har faktiskt ingen IWC själv.

Lägger upp bilder då och då i den här tråden om det jag jobbar på!
Hur ser klockmärken på att man har på sig andra varumärken?
Har jobbat inom klädindustrin och där var det ”rekommenderat” att i alla fall inte ha största konkurrenten på sig (i alla fall inte synliga logotyper).
 
Hur ser klockmärken på att man har på sig andra varumärken?
Har jobbat inom klädindustrin och där var det ”rekommenderat” att i alla fall inte ha största konkurrenten på sig (i alla fall inte synliga logotyper).

Vissa märken har mer rivalitet än andra, men överlag så är det inte så hårt för oss urmakare.
Skillnaden kommer fram om man syns för kunder eller ej, då bör man representera företaget man arbetar för, varesig det är ett märke eller en återförsäljare!
När jag jobbar på de Masterclass event jag deltar i så har jag självklart alltid en klocka från det märket på mig.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Vilket märke är IWCs värsta konkurrent / vilket märke skulle du absolut inte ha på dig på jobbet?
 
Vilket märke är IWCs värsta konkurrent / vilket märke skulle du absolut inte ha på dig på jobbet?

Svårt att säga, konkurrens är så svårdefinierat i den här branschen. Breitling har länge stuckit i ögonen på en hel del, men inte mig personligen.
På en professionell nivå så finns ingen som man ser som ’The bad guys’, även om man kan tycka att vissa är mer innovativa än andra.

Personligen så har jag svårt för LVMHs märken. (Zenith, Tag Heuer, BVLGARI och Hublot.) men det är helt enkelt för att jag inte tycker att mer än någon enstaka klocka från samtliga fyra märken är speciellt snygg och då inte särskilt intressant för mig.
 

Guldfågel

Breitling
Okej så tror mig veta att jag vill ha helst Mark XII eller Mark XV med stållänk. Frånsett det estetiska så är storleken mer lämplig på mina smala handleder jämfört med XVI/XVII/XVIII.

Nu till ett par frågor i jämförelse mellan XII och XV:

- XII kommer med beads of rice band och XV kommer med antingen brick armband eller beads of rice (se bilder). Jag föredrar beads of rice men har ni några inputs på skillanderna mellan dem?
- XII har som jag förstår ett JLC urverk som är sjystare än ETA verket i Mark XV, hur mycket blodigare blir servicen?
- Overall, vilken är att föredra, Mark XII eller Mark XV?
 

Bilagor

  • IWC BOR.jpeg
    IWC BOR.jpeg
    75.3 KB · Visningar: 5
  • IWC brick.jpeg
    IWC brick.jpeg
    118.5 KB · Visningar: 5
  • iwx xii.jpg
    iwx xii.jpg
    43.9 KB · Visningar: 5
Vad anser ni om att polera pilotmodellerna? Mark XV i detta fall, se bild ovan. Får intrycket att polering är big no no hos många här på forumet.

Jag blir lite förvirrad när folk använder Mark XV eller de andra benämningarna då det i vissa av fallen finns flera olika referenser på samma ”Mark”. Så som Mark XV.
Använd gärna referenserna i sig, lite mindre förvirring! :D

Polering från en AD, nej. Polering från en IWC plattform ja. (Då de får officiell utbildning från IWC i polering av samtliga modeller, har en hel egen avdelning för polering och har heltidspolerare, och inte urmakare som gör det.)
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Chill söndag med Ingenieur IW380802 - förvånansvärt få som har fastnat för nya Ingenieur linjen. Kronografen har ett trevligt inhouse urverk som kan avnjutas genom safirglaset på baksidan, till skillnad från de Valjoux 7750 baserade urverken med solid baksida i de föregående kronograferna
D7007F66-64F7-4E97-87AA-0DFC10F7F47B.jpeg

E64F8D33-35F3-4B6E-ACCC-ED906FBB7865.jpeg
 
Svårt att säga, konkurrens är så svårdefinierat i den här branschen. Breitling har länge stuckit i ögonen på en hel del, men inte mig personligen.
På en professionell nivå så finns ingen som man ser som ’The bad guys’, även om man kan tycka att vissa är mer innovativa än andra.

Personligen så har jag svårt för LVMHs märken. (Zenith, Tag Heuer, BVLGARI och Hublot.) men det är helt enkelt för att jag inte tycker att mer än någon enstaka klocka från samtliga fyra märken är speciellt snygg och då inte särskilt intressant för mig.
Jag får för mig att IWC och Jaeger boxas i samma ring litegrann?
Typ att de är ute efter samma målgrupp.

Men jag kan ha fel. Men..

Apelsin.
 
Topp