• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

En pilot som köptes för länge sedan. Gillar länken mest :)
 

Bilagor

  • IMG-8751.JPG
    IMG-8751.JPG
    165.1 KB · Visningar: 6

Vigfor

Omega
Införskaffade mig en Mark xii för ungefär ett år sedan. Enligt mig checkar den i princip alla boxar:
  • Perfekt storlek
  • Tillräckligt under radarn
  • Snygg
  • Intressant historia
  • Tidlös
  • Lagom ovanlig och inte ett helt hutlöst pris.
Är lite orolig för framtida servicekostnader, men det får jag ta när det kommer...!

Har av någon konstig anledning snöat in på klockor från 90-talet. Det känns som det perfekta mellantinget mellan nytt och vintage. En 5-siffrig Rolex blir nog nästa inköp, förhoppningsvis 14060 eller en 16234!

ED4B4101-B26A-48DE-B3EB-3C9BE20BCBEB.jpeg


 
Senast ändrad:

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Införskaffade mig en Mark xii för ungefär ett år sedan. Enligt mig checkar den i princip alla boxar:
  • Perfekt storlek
  • Tillräckligt under radarn
  • Snygg
  • Intressant historia
  • Tidlös
  • Lagom ovanlig och inte ett helt hutlöst pris.
Är lite orolig för framtida servicekostnader, men det får jag ta när det kommer...!

Har av någon konstig anledning snöat in på klockor från 90-talet. Det känns som det perfekta mellantinget mellan nytt och vintage. En 5-siffrig Rolex blir nog nästa inköp, förhoppningsvis 14060 eller en 16234!
Fin och instämmer i alla punkter ovan i princip. Kan även lägga till att de flesta Mark-modeller gör sig bra på flertalet olika band.

Servicekostnad på IWC är väl inte så blodiga?
 

Vigfor

Omega
Fin och instämmer i alla punkter ovan i princip. Kan även lägga till att de flesta Mark-modeller gör sig bra på flertalet olika band.

Servicekostnad på IWC är väl inte så blodiga?
Inte i vanliga fall, men just XII innehåller ett modifierat JLC-verk och om jag förstått det rätt kan kostnaden dra iväg på dessa!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Länken på Mk XVI ser verkligen maffig ut, är det ett bra lås på den?

Ett helt OK lås:
IWC länklås.jpg

IWC M - 5 - Lås på arm.jpg

IWC M - 7 - Öppet lås utan nummer.jpg


Du kan läsa min separata recension av länken här: https://klocksnack.se/threads/recension-av-länk-till-iwc-mark-xvi-m-fl.10306/

Länken har egentiligen bara ett problem och det är bristen på mikrojustering. Varje länkbit är ca 6mm och hamnar du mitt emellan finns det inte så mycket att göra. Jag hade dock tur med min Mark XVI som sitter perfekt. Tyvärr hade jag inte samma tur med en Spitfirekronograf som har samma typ av länk, så den fick tråkigt nog gå efter ett antal år på handleden. :(
IWC S 2015-09-05.jpg
 
Senast ändrad:

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Som den uppmärksamme kanske minns var jag försiktigt positiv till om nya Spitfire kronografen kunde vara något för mig eller om den skulle bli för hög. Det blev den tyvärr och jag kan inte säga att det klickade när jag provade den. Betydligt bättre på bild än i verkligheten är min slutdom.
IMG_0490.jpg

Däremot var den enklare automataren mycket bättre än vad jag hade tänkt och jag blev faktiskt lite köpsugen. Glider under radarn lagom mycket, även om de kanske hade kunnat skippa att skriva Spitfire i rött. Nåja, jag fick iallafall också se deras högblanka gigantiska Spitfire-modell!
IMG_0491.jpg
IMG_0497.jpg
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Var återigen och provade nya Spitfire igår; vilken mysig klocka! Köplistan börjar bli lång med jag kan absolut tänka mig en enkel automatare från Pilot-serien i framtiden.
IMG_0521.jpg


Något som kanske inte ligger lika högt på köplistan är nya Spitfire Perpetual i brons. Gigantisk klocka men den satt klart bättre än förväntat. Men vet inte om jag känner mig överdrivet sugen på att någonsin lägga sådana otroliga pengar. :D
IMG_0514.jpg
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Vad tycker du om den? Har span på en men är lite osäker om den blir för stor!
För mig är den klockren. Har lite större handled (21cm) så 3239 kändes för liten. Gillar också den här tavlan bättre. Tjockleken stör inte heller då länken sitter bra på mig. Hade väl tur då det inte finns någon mikrojustering utan bara halvlänk.
 

Sills

Omega
Var återigen och provade nya Spitfire igår; vilken mysig klocka! Köplistan börjar bli lång med jag kan absolut tänka mig en enkel automatare från Pilot-serien i framtiden.
IMG_0521.jpg


Något som kanske inte ligger lika högt på köplistan är nya Spitfire Perpetual i brons. Gigantisk klocka men den satt klart bättre än förväntat. Men vet inte om jag känner mig överdrivet sugen på att någonsin lägga sådana otroliga pengar. :D
IMG_0514.jpg
Fina bilder! Håller med, den enklare automataren ser bättre ut. Blev också lite sugen på en sådan nu haha
 
Topp