• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Jag får för mig att IWC och Jaeger boxas i samma ring litegrann?
Typ att de är ute efter samma målgrupp.

Men jag kan ha fel. Men..

Apelsin.

De har samma ägare.

Viss risk för kannibalisering finns nog, då de ligger i ungefär samma prisläge men jag tror inte de överlappar så mkt när det gäller målgrupp/köparpreferenser.

IWC är lite yngre/sportigare medan JLC är mer eleganta. Undantag som tex IWC Portuguese och JLC Polaris, där man är inne på den andres marknad/segment, finns dock där de nog kan vara konkurrenter.

Bjuder på en liten lifehack denna IWC-söndag.

Jag skulle påstå att IWC service etui är bland de bästa i klockvärlden - snygga, robusta och funktionella. Då jag alltid servar mina IWC how AD har jag några sådana liggandes. De funkar hyfsat bra som klockförvaring när man ska resa men jag stör mig på att ha dem löst i holdall’en. Men med några remsor 3M dubbelsidig tejp förvandlas de till en fin resetui för två-tre klockor. Tejpen håller bra så det finns inget behov av att limma, men det kan man naturligtvis också göra.

8FF16BCE-55FC-4C02-9595-0EB3B138F3D0.jpeg

47CDBB39-4D4C-4454-883E-FDDC771869E6.jpeg

Senast ändrad:

Jag skulle påstå att IWC service etui är bland de bästa i klockvärlden - snygga, robusta och funktionella. Då jag alltid servar mina IWC how AD har jag några sådana liggandes. De funkar hyfsat bra som klockförvaring när man ska resa men jag stör mig på att ha dem löst i holdall’en. Men med några remsor 3M dubbelsidig tejp förvandlas de till en fin resetui för två-tre klockor. Tejpen håller bra så det finns inget behov av att limma, men det kan man naturligtvis också göra.

Har du händelsevis något etui över? Jag har inte servat någon IWC ännu men håller med om att det ser snyggt och funktionellt ut :)

Chill söndag med Ingenieur IW380802 - förvånansvärt få som har fastnat för nya Ingenieur linjen. Kronografen har ett trevligt inhouse urverk som kan avnjutas genom safirglaset på baksidan, till skillnad från de Valjoux 7750 baserade urverken med solid baksida i de föregående kronograferna
D7007F66-64F7-4E97-87AA-0DFC10F7F47B.jpeg

E64F8D33-35F3-4B6E-ACCC-ED906FBB7865.jpeg
Den där är galet fin! Var länge inne på 357002 men någonstans kändes den lite blek på något sätt. Iaf om man inte har många att rotera mellan.

Hej, testade samma hos Jarl Sandin, när vi var på gtb besök. Kan bara hålla med. Lite tjock, som många kronografer är. Men mycket smidigare och nättare på armen än förra generationen. Bra kundbemötande hos Sandins.

81E4072B-80E6-4935-8C68-7C5FF192127B.jpeg

F911A4CC-528E-41B5-A62C-B17CCC76A955.jpeg

2C0B09A6-CAEE-4A45-943C-A6922F33AC0E.jpeg
Sjukt snygg och jag är sugen! Nåt som ock stör mig är om 10 atm räcker för att vara trygg i poolen/havet på semestern?

På tal om poolplask. Visst kan jag bada med Mark XVI? 3 atm och skruvad krona tänker jag är cool lugnt. Tog med den till AD för trycktest (som var godkänt) men när jag surrade med personalen sa killen ”man ska vara försiktig med att bada ändå” med följdsvaret ”den har bara 3 atm”. Kände inte att han hade koll på läget så tackade bara och gick.

Fattar inte? Vad är det man ska vara försiktig för?

Edit: 6 atm menar jag såklart. Typo.

Senast ändrad:
På tal om poolplask. Visst kan jag bada med Mark XVI? 3 atm och skruvad krona tänker jag är cool lugnt. Tog med den till AD för trycktest (som var godkänt) men när jag surrade med personalen sa killen ”man ska vara försiktig med att bada ändå” med följdsvaret ”den har bara 3 atm”. Kände inte att han hade koll på läget så tackade bara och gick.

Fattar inte? Vad är det man ska vara försiktig för?
Skruvad krona hjälper men sen har man också tätningarna som sitter mellan baklocket och urverk. Torkar dessa så kan det bli dyrt...

Sjukt snygg och jag är sugen! Nåt som ock stör mig är om 10 atm räcker för att vara trygg i poolen/havet på semestern?

Jag har aldrig badat med en kronograf. Går gör det säkert (trycktestad före), men det passar inte ändamålet. På semestern är det grymt skönt att ha en dykare på dagen, bad i form av havssalt/klor + svett får gärna stanna på en klocka, för att sedan byta till en stilren klocka till kvällen. Då ligger dykaren i lite sötvatten på hotellet och rengörs medan du tar en öl.

Finns mycket fint badvänligt från 3000-10 000. Squale, Seiko, Luminox etc som beater watch.

Ha en skön semester!

Jag har aldrig badat med en kronograf. Går gör det säkert (trycktestad före), men det passar inte ändamålet. På semestern är det grymt skönt att ha en dykare på dagen, bad i form av havssalt/klor + svett får gärna stanna på en klocka, för att sedan byta till en stilren klocka till kvällen. Då ligger dykaren i lite sötvatten på hotellet och rengörs medan du tar en öl.

Finns mycket fint badvänligt från 3000-10 000. Squale, Seiko, Luminox etc som beater watch.

Ha en skön semester!
Klart man kan bada med kronografer :)
De äldre Aquatimer-modellerna är riktigt fina!
49A1A8EC-F912-4B6D-82F7-D3042B2FD997.jpeg

Vad är det för ref på klockan? Anledningen till att jag frågar är att min 3706 (som jag misstänker att din också är) har vita skivor för dag och datum. Fanns det både varianter med vitt resp svart, eller har du modifierat i efterhand? (Snyggt med svart).

Vad är det för ref på klockan? Anledningen till att jag frågar är att min 3706 (som jag misstänker att din också är) har vita skivor för dag och datum. Fanns det både varianter med vitt resp svart, eller har du modifierat i efterhand? (Snyggt med svart).

Det är 3705, men egentligen är det samma klocka som din 3706 förutom boetten.
Jag bad att få de svarta skivorna när jag servade klockan för ett par år sedan på Nymans. Först fick jag nej, men när jag hämtade ut klockan satt det svarta skivor i :) Tycker också att klockan fick en lift utav denna modifiering. Och de vita skivorna har jag naturligtvis kvar.

En dag ska jag läsa den här tråden från sida 1. Dålig koll på IWC men ser man en klocka i andra trådar som tilltalar en så är det påfallande ofta en IWC. Flera modeller som är jäkligt fina och stilrena.

Tillbaka
Topp