• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Hur står sig IWC mot de "stora"? (Rolex, Breitling, Panerai, Omega etc)

Spelar vi i samma liga kvalitetsmässigt? Hur är synen på IWC? Exklusivt, mellanmjölk? Igenkänningsfaktor?
Svar ja, om inte bättre. IWC har en väldig bredd på sina klockor från enklare automatare med ETA/Selita urverk som t ex din Portofino upp till väldigt häftiga ”Grand complications” som kostar flera miljoner

Läste förut lite skämtsamt: Du köper en Rolex för att imponera på din bilhandlare. Du köper en IWC för att imponera på din urmakare...

Svar ja, om inte bättre. IWC har en väldig bredd på sina klockor från enklare automatare med ETA/Selita urverk som t ex din Portofino upp till väldigt häftiga ”Grand complications” som kostar flera miljoner

Läste förut lite skämtsamt: Du köper en Rolex för att imponera på din bilhandlare. Du köper en IWC för att imponera på din urmakare...

Lite den känslan jag hade! Iwc känns mer exklusivt än Rolex, även om det är mer "status" med en Rolex. Jag är galet nöjd med mitt köp, det är en klocka som jag har svårt att se mig skiljas ifrån :)

:D
Det nato-band som satt på kronografen var robust, med lite gummi osv, så det är inte ett "standard" nato, jag kan även ha fel på summan, jag lyssnade helt ärligt inte när jag förstod att dom ville att jag skulle beställa/köpa för att testa.
Jag kan minnas fel, men jag tror inte det var gummi i bandet. Insidan var beklätt med brunt läder som gjorde det till det mest bekväma läderbandet jag har provat. Men hutlöst pris oavsett om du hörde rätt...

https://www.iwc.com/en/specials/water-resistant.html

Någon som badat med sin 3bar klocka? Eller ska jag behöva agera testkanin? Enligt IWC själva så går det utmärkt. De hävdar 3atm och inte 30m, då 30m är missvisande.

Men att deras 3bar klockor går utmärkt att bada/simma med.

Säger de det själva så ska det väl inte vara något problem. Men jag måste säga att det är kontraintuitivt att göra annorlunda än resten av branschen.

https://www.iwc.com/en/specials/water-resistant.html

Någon som badat med sin 3bar klocka? Eller ska jag behöva agera testkanin? Enligt IWC själva så går det utmärkt. De hävdar 3atm och inte 30m, då 30m är missvisande.

Men att deras 3bar klockor går utmärkt att bada/simma med.
3 ATM är 20 meter, inte 30m den hade jag personligen inte badat med, men å andra sidan badar jag aldrig med en klocka som inte har skruvad krona av princip.

Har bara haft min Portofino en vecka men jag funderar redan på att flippa den :( älskar verkligen den, men jag försöker gå OWG, och den har 90% av vad jag behöver.

Min drömklocka är en Rolex DJ two tone. Är jag helt fel ute som redan funderar på att flippa?

Har bara haft min Portofino en vecka men jag funderar redan på att flippa den :( älskar verkligen den, men jag försöker gå OWG, och den har 90% av vad jag behöver.

Min drömklocka är en Rolex DJ two tone. Är jag helt fel ute som redan funderar på att flippa?
Japp, du är helt ute och hojar. Du skrev för nån dag sedan att Portofinon var din ”drömklocka”, vilket betyder att ditt nästa köp också bara kommer kännas kul en kort stund. Svårt också att se en Datejust i stål/guld som ett bra OWG-alternativ.

Japp, du är helt ute och hojar. Du skrev för nån dag sedan att Portofinon var din ”drömklocka”, vilket betyder att ditt nästa köp också bara kommer kännas kul en kort stund. Svårt också att se en Datejust i stål/guld som ett bra OWG-alternativ.
Båda stämmer visserligen, Portofino var den första klocka jag ville ha, den startade mitt klockintresse. Men jag sneglar hela tiden mot DJ, du har säkert rätt. Det är hjärnspöken, men sitter dagligen och dreglar över DJn.. :/

Båda stämmer visserligen, Portofino var den första klocka jag ville ha, den startade mitt klockintresse. Men jag sneglar hela tiden mot DJ, du har säkert rätt. Det är hjärnspöken, men sitter dagligen och dreglar över DJn.. :/
Jag har också sugen på DJ (kanske framförallt två ton) tidigare. Tidigare. Sedan fick jag möjlighet att prova en DJ 36mm som jag verkligen trodde att jag ville ha och blev bara besviken. Fin klocka, absolut, men det var något med den som inte klickade med mig.

Den känns mer tålig, vet inte om jag inbillar mig men Portofinon känns så jäkla ömtålig.

Ett stort steg, ska jag ha en DJ så blir det att sälja alla klockor och gå OWG.

Eller gör du som jag... jag kör med en Seiko SKX009 på mitt lager jobb och sen så fort jag är ledig så kör jag med min IWC

3Cvq8aW%Svelw9dzmk7TUw.jpg

(PS gammal bild)

Eller gör du som jag... jag kör med en Seiko SKX009 på mitt lager jobb och sen så fort jag är ledig så kör jag med min IWC

3Cvq8aW%Svelw9dzmk7TUw.jpg

(PS gammal bild)

Det är dock just detta jag vill komma ifrån, springa och byta klocka 2 gånger om dagen är inte hållbart. Just nu har jag en steinhart som används som beater, vilket fungerar bra. Men är trött på att byta klocka hela tiden :)

Mitt klockintresse vaknade plötsligt till liv igen efter att ha legat på is i 15+ år och det blev ett köp av en Aquatimer från början av 2000-talet. Tänkte mig den som en sommar och fritidsklocka. Gillar verkligen superkompressor-stilen från 60-talet och den ubåtsinspirerade (tycker jag iallafall:)) designen av boetten.
_DSC1346-1.jpg

_DSC1348-2.jpg

Tillbaka
Topp