• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

BluEd

Omega
Mitt klockintresse vaknade plötsligt till liv igen efter att ha legat på is i 15+ år och det blev ett köp av en Aquatimer från början av 2000-talet. Tänkte mig den som en sommar och fritidsklocka. Gillar verkligen superkompressor-stilen från 60-talet och den ubåtsinspirerade (tycker jag iallafall:)) designen av boetten.
_DSC1346-1.jpg

_DSC1348-2.jpg
När jag köpte aquatimern så hade jag redan en ide om att ha en samling på 3-4 klockor och vilka klockor det skulle vara. Aquatimer på fritiden och sedan en klocka till jobbet och sedan ett dressur. Till jobbklockan skulle en användbar funktion vara att snabbt kunna se vad klockan är i USA, så det blev en IWC Fliegeruhr UTC. Också från tidigt 2000-tal.
_DSC1389-2.jpg

_DSC1384-1.jpg


Finns en trevlig artikel om den här: https://www.horbiter.com/en/collectibles-the-iwc-utc-pilots-watch-3251/
 

DrDre

Patek
Snygg hur länge var din på service? Skickade iväg min Aquatimer på spa i början på september...

Jag har en lokal urmakare som jag känner sedan länge, så det ger tyvärr inte så mkt vägledning i ditt fall. Hoppas du får den snart, det är alltid skönt att få tillbaka något från service så att man vet att allt är OK.
 
Snygg hur länge var din på service? Skickade iväg min Aquatimer på spa i början på september...

Ofta går det fortare att skicka till en av Richemonts kontor direkt än att en AD med verkstad gör det.
Detta pga att det finns fler urmakare fokuserade på ett märke samt att merparten av alla delar finns redan på lager!

Det är inte något som skyltas med privatpersoner kan absolut skicka direkt hit. Bud hit och tillbaka, samt betalning innan den skickas tillbaka och lite uppgifter på dig så är allt löst.
Ofta är det till och med en slant billigare också ;)
 

donpasta

Panerai
Ofta går det fortare att skicka till en av Richemonts kontor direkt än att en AD med verkstad gör det.
Detta pga att det finns fler urmakare fokuserade på ett märke samt att merparten av alla delar finns redan på lager!

Det är inte något som skyltas med privatpersoner kan absolut skicka direkt hit. Bud hit och tillbaka, samt betalning innan den skickas tillbaka och lite uppgifter på dig så är allt löst.
Ofta är det till och med en slant billigare också ;)

Bra att veta när det är dax för service nästa gång ;) funderar på ev åka ner på besök med klockan när den är ny servad i framtiden. hade varit kul att se huvudkontoret och hur man tillverkar IWC
 
Osäker på om någon på forumet sitter på en sån här. Rätt ovanlig och udda för IWC på sent 90-tal.
Intressant också med ett JLC-verk (JLC 887/889) som benämns 891-2 av IWC.
Ett av mina absoluta favoritverk att jobba med.
35mm, så alldeles för liten för min del men en fantastisk klocka overall enligt mig.

44B43666-94C0-4513-9DE5-0070FD440676.jpeg


AC02BFFA-50A9-40BD-970A-31BB9CCF5D47.jpeg


A1F32964-D564-45E3-80BE-1DA3F6D634DF.jpeg
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Osäker på om någon på forumet sitter på en sån här. Rätt ovanlig och udda för IWC på sent 90-tal.
Intressant också med ett JLC-verk (JLC 887/889) som benämns 891-2 av IWC.
Ett av mina absoluta favoritverk att jobba med.
35mm, så alldeles för liten för min del men en fantastisk klocka overall enligt mig.

44B43666-94C0-4513-9DE5-0070FD440676.jpeg


AC02BFFA-50A9-40BD-970A-31BB9CCF5D47.jpeg


A1F32964-D564-45E3-80BE-1DA3F6D634DF.jpeg
Mycket trevlig, synd att den är lite i minsta laget bara
 

BluEd

Omega
Osäker på om någon på forumet sitter på en sån här. Rätt ovanlig och udda för IWC på sent 90-tal.
Intressant också med ett JLC-verk (JLC 887/889) som benämns 891-2 av IWC.
Ett av mina absoluta favoritverk att jobba med.
35mm, så alldeles för liten för min del men en fantastisk klocka overall enligt mig.

44B43666-94C0-4513-9DE5-0070FD440676.jpeg


AC02BFFA-50A9-40BD-970A-31BB9CCF5D47.jpeg


A1F32964-D564-45E3-80BE-1DA3F6D634DF.jpeg
Najs, hamnar på min lista som potentiellt framtida dressur.
 

indepthis

Omega
Jag har helt snöat in på 3239, blir dock avskräckt när bekanta säger att den skulle bära tungt på mina små handleder.
Burit en 16610 som nu går iväg till annan ägare, var väldigt bekväm med den, kommer jag ha några problem om jag lyckas få tag på en?
 
Jag har helt snöat in på 3239, blir dock avskräckt när bekanta säger att den skulle bära tungt på mina små handleder.
Burit en 16610 som nu går iväg till annan ägare, var väldigt bekväm med den, kommer jag ha några problem om jag lyckas få tag på en?

Om en 16610 sitter bra så är det inga problem! 3239 är inte särskilt stor egentligen, känns mindre än en 116610 enligt mig men avsevärt mer bekväm.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har helt snöat in på 3239, blir dock avskräckt när bekanta säger att den skulle bära tungt på mina små handleder.
Burit en 16610 som nu går iväg till annan ägare, var väldigt bekväm med den, kommer jag ha några problem om jag lyckas få tag på en?
Om en 16610 sitter bra så är det inga problem! 3239 är inte särskilt stor egentligen, känns mindre än en 116610 enligt mig men avsevärt mer bekväm.
Instämmer. Dess platta baksida liksom suger sig fast på armen - jämfört med Rolex bulligare design. IWCns nackdel är att mikrojustering saknas på länken så vissa har svårt att hitta passformen.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har helt snöat in på 3239, blir dock avskräckt när bekanta säger att den skulle bära tungt på mina små handleder.
Burit en 16610 som nu går iväg till annan ägare, var väldigt bekväm med den, kommer jag ha några problem om jag lyckas få tag på en?
Den är relativt tunn. Med halvlänk fick jag den att sitta bra, inte utan. Bär bekvämt. Finns även gummi.
 

Fredrikbj

Breitling
Instämmer. Dess platta baksida liksom suger sig fast på armen - jämfört med Rolex bulligare design. IWCns nackdel är att mikrojustering saknas på länken så vissa har svårt att hitta passformen.

Länken kunde gott avsmalna ett par millimeter mer än den redan gör. 16 mm mot 18 mm, då hade klockan som helhet burits mindre.
 
Topp