• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

wojtecki

Cartier
Är det där verkligen rätt dimensioner? Hittar fler uppgifter om att den är 42mm och 14.5mm tjock.

Som andra skriver så är 3228 mindre än 3227. Här är en bild på storleken i jämförelse med en 39 millimeters Explorer.
C191DE8A-648F-48BE-9005-2AEA5EA21A85.jpeg
 
D

Deleted member 26382

Guest
Provade lite IWC hos AD idag, 39mm Spitfire var väldigt bra, helt klart sugen på en sådan
E17C938F-468A-47C1-A0C3-380C532A3134.jpeg

BC9C5992-6A60-47B6-B23A-C534334F2148.jpeg
jag testade spitfire varianten när jag var i Rom för ngn månad sedan. Hade lite tankar på IWC Pilot's Watch Tribute To Mark XI,
det var ngt med visarna som gjorde att jag fastnade för den senare. Nu går jag nog och väntar på att lämpligt ur ska dyka upp.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
jag testade spitfire varianten när jag var i Rom för ngn månad sedan. Hade lite tankar på IWC Pilot's Watch Tribute To Mark XI,
det var ngt med visarna som gjorde att jag fastnade för den senare. Nu går jag nog och väntar på att lämpligt ur ska dyka upp.
Mycket trevlig modell Spitfire på 39mm och inhouse urverk med 72h gångreserv gör inte saken sämre
 
Den här förföljer mig! Jag står och stampar efter en julklapp till herrn i spegeln.
Jag funderar på några olika märken och modeller. Från bla Tudor Heritage Chronograph och Pelagos, någon panerai, en JLC geophysic universal time eller denna.
Jag har dock inte provat den här på armen än men borde bli av inom de närmsta dagarna.
Vad kan ni som äger eller har ägt en säga om den? Gör den sig lika bra på armen som på bild på andras armar?
min handled är drygt 17 cm i omkrets.
Är det en prisvärd klocka osv osv..?
Är den känd för att ha eller få problem?
Jag tänker så främst på den onödigt långa power reserven för att vara självuppdragande..
Är den kanske snordyr att serva och bör jag direkt börja titta åt ett annat håll? Tack för ev hjälp.
iw5007-03-4.jpg
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Den här förföljer mig! Jag står och stampar efter en julklapp till herrn i spegeln.
Jag funderar på några olika märken och modeller. Från bla Tudor Heritage Chronograph och Pelagos, någon panerai, en JLC geophysic universal time eller denna.
Jag har dock inte provat den här på armen än men borde bli av inom de närmsta dagarna.
Vad kan ni som äger eller har ägt en säga om den? Gör den sig lika bra på armen som på bild på andras armar?
min handled är drygt 17 cm i omkrets.
Är det en prisvärd klocka osv osv..?
Är den känd för att ha eller få problem?
Jag tänker så främst på den onödigt långa power reserven för att vara självuppdragande..
Är den kanske snordyr att serva och bör jag direkt börja titta åt ett annat håll? Tack för ev hjälp.
iw5007-03-4.jpg
En av IWC:s vackraste modeller ever och lite speciell då den har världens största automatiska urverk (har haft åtminstone), den bärs rätt stort, ser ut såhär på min cirka 16cm handled när jag provade hos AD
BAB17DFD-BA4E-4787-BC9D-DA90183C24A5.jpeg
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Den här förföljer mig! Jag står och stampar efter en julklapp till herrn i spegeln.
Jag funderar på några olika märken och modeller. Från bla Tudor Heritage Chronograph och Pelagos, någon panerai, en JLC geophysic universal time eller denna.
Jag har dock inte provat den här på armen än men borde bli av inom de närmsta dagarna.
Vad kan ni som äger eller har ägt en säga om den? Gör den sig lika bra på armen som på bild på andras armar?
min handled är drygt 17 cm i omkrets.
Är det en prisvärd klocka osv osv..?
Är den känd för att ha eller få problem?
Jag tänker så främst på den onödigt långa power reserven för att vara självuppdragande..
Är den kanske snordyr att serva och bör jag direkt börja titta åt ett annat håll? Tack för ev hjälp.
iw5007-03-4.jpg
Som @Swizz beat säger så är den rätt stor och tjock. Dock en grym klocka som jag tyckte satt bra när jag testade den (jag har dock 21cm handled)
Tänk dock på att den finns i 2 versioner med olika urverk. De bytte till ett uppdaterat verk för ett par år sen. De gamla heter 5001-XX och de nya 5007-XX
 
Som @Swizz beat säger så är den rätt stor och tjock. Dock en grym klocka som jag tyckte satt bra när jag testade den (jag har dock 21cm handled)
Tänk dock på att den finns i 2 versioner med olika urverk. De bytte till ett uppdaterat verk för ett par år sen. De gamla heter 5001-XX och de nya 5007-XX
Ok. Ja det är då den nya. 5007 03 som intresserar mig. Den ska väl ha ett lite bättre och mer exakt urverk som jag förstått det?
Jag får hoppas att min handled är som gjuten för just den här klockan då haha.
 

DrDre

Patek
Den här förföljer mig! Jag står och stampar efter en julklapp till herrn i spegeln.
Jag funderar på några olika märken och modeller. Från bla Tudor Heritage Chronograph och Pelagos, någon panerai, en JLC geophysic universal time eller denna.
Jag har dock inte provat den här på armen än men borde bli av inom de närmsta dagarna.
Vad kan ni som äger eller har ägt en säga om den? Gör den sig lika bra på armen som på bild på andras armar?
min handled är drygt 17 cm i omkrets.
Är det en prisvärd klocka osv osv..?
Är den känd för att ha eller få problem?
Jag tänker så främst på den onödigt långa power reserven för att vara självuppdragande..
Är den kanske snordyr att serva och bör jag direkt börja titta åt ett annat håll? Tack för ev hjälp.
iw5007-03-4.jpg

Jag har föregångaren, en bland de senaste 5001. Utsidan är närmast identisk med efterföljaren så jag kanske kan svara på några av dina frågor. Klockan är stor, större än vad måttet antyder iom att den är tjock och att urtavlan når nästan ända ut till kanten på klockan. Den har inte heller skruvad krona så vattentätheten är inte lika bra som på många andra klockor. Det är svårt att säga om den där prisvärd eller inte, det handlar ju om rätt mycket pengar. Som jag ser det har den en (1) stor uppsida och det är att den är bland de vackraste klockor jag vet och jag använder den en hel del. Den har även en rätt betydande närvaro pga. sin storlek och design.

När det gäller min variant (med ett annat urverk) så har jag läst att en del tycker att tidsavvikelsen är ganska stor (på min har jag inte noterat det). Den nya har säkert jobbat bort det problemet. Kostnaden för att serva den, om jag minns rätt, tror jag ligger runt 7500 kr exkl. polering. Så lite mer än vanligt men inte helt vansinnigt heller. Mitt råd är att prova den innan du köper den. Den är som sagt stor så den funkar inte för alla.

IWC 24 IMG_3428.jpg
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Testar en IWC377719 på Kastrup, sitter riktigt bra och köpsuget är stort :)
Ser bra ut på din handled tycker jag, även om klockan i sig är rätt stor och jag tycker att flera av IWCs modeller är bättre i mindre i storlekar. Jag provade deras klassiska Mark XVIII på länk för en tid sedan och tyckte att den var bättre på läderband. Det är något med IWCs pilotlänkar som jag har svårt för, det är förmodligen blandingen av borstat och polerat i små detaljer som gör det lite för plottrigt för mig.
 

Leiflicious

Cartier
Har lite svårt att hitta info som inte är gammal så jag frågar här. Har börjat känna ett sug efter en mark 18 eller pilot chronograph, I det blå utförandet. Differens i pris mellan grå och ad är ganska prick 25% på helt nya. Hur mycket kan jag pressa listpris hos en ad normalt sett på dessa modeller?
 
Ok. Vad säger ni om IWC Ingenieur 34mm modellen? Någon med ca 17 cm handleder som ägt en? Bärs den som just 34 mm, eller känns den större pga den integrerade länken?

@Harry Palmer, du har en va? Har sneglat på modellen några gånger, gillar den.

Stämmer har en :)
Bärs mycket riktigt större pga den integrerade länken, mer som en 36:a.
Hade Rolex OQ som är 36 mm men sålde den för jag tyckte den ländes för stor. Min Ingenieur känns perfekt. Här är en bild på den på min 17 cm handled.
24CE9CCB-69F0-41D5-A676-AC5B4D7AF0E4.jpeg
 
Topp