• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Jag har föregångaren, en bland de senaste 5001. Utsidan är närmast identisk med efterföljaren så jag kanske kan svara på några av dina frågor. Klockan är stor, större än vad måttet antyder iom att den är tjock och att urtavlan når nästan ända ut till kanten på klockan. Den har inte heller skruvad krona så vattentätheten är inte lika bra som på många andra klockor. Det är svårt att säga om den där prisvärd eller inte, det handlar ju om rätt mycket pengar. Som jag ser det har den en (1) stor uppsida och det är att den är bland de vackraste klockor jag vet och jag använder den en hel del. Den har även en rätt betydande närvaro pga. sin storlek och design.

När det gäller min variant (med ett annat urverk) så har jag läst att en del tycker att tidsavvikelsen är ganska stor (på min har jag inte noterat det). Den nya har säkert jobbat bort det problemet. Kostnaden för att serva den, om jag minns rätt, tror jag ligger runt 7500 kr exkl. polering. Så lite mer än vanligt men inte helt vansinnigt heller. Mitt råd är att prova den innan du köper den. Den är som sagt stor så den funkar inte för alla.

IWC 24 IMG_3428.jpg
Tack för dina svar.

Jag tänkte prova en idag så vi får väl se om jag kanske kan uppdatera tråden med ytterligare ett exemplar kanske.

Tyvärr såg jag att listpris ett hade gått upp till 138k. Det var 129 sist jag tittade men det finns kanske en liten prutmån..

Vi

Tack för dina svar.

Jag tänkte prova en idag så vi får väl se om jag kanske kan uppdatera tråden med ytterligare ett exemplar kanske.

Tyvärr såg jag att listpris ett hade gått upp till 138k. Det var 129 sist jag tittade men det finns kanske en liten prutmån..

Vi

Det går säkert att pruta en hel del på den. Mitt tips, ang prisvärdhet, skulle vara att satsa på en begagnad. En sen från den tidigare referensen (ref 5001) borde du kunna få för runt 60 tkr. Det är betydligt under hälften av en ny och skulle du vilja sälja den så får du nog ungefär tillbaka pengarna.

Det går säkert att pruta en hel del på den. Mitt tips, ang prisvärdhet, skulle vara att satsa på en begagnad. En sen från den tidigare referensen (ref 5001) borde du kunna få för runt 60 tkr. Det är betydligt under hälften av en ny och skulle du vilja sälja den så får du nog ungefär tillbaka pengarna.
Tack för tipset! Men jag stör mig något rejält på glipan mellan remmen och boetten på 5001×× nu när 5007 ser så perfekt ut i jämförelse.
Nästan så den äldre ser ut som en billig kopia när man jämför dom jämte varandra.

I alla fall så blev det en IWC automatare. Svart såklart och undertecknad som första ägare! ❤
1572323603558-1462140923.jpg

Tack för tipset! Men jag stör mig något rejält på glipan mellan remmen och boetten på 5001×× nu när 5007 ser så perfekt ut i jämförelse.
Nästan så den äldre ser ut som en billig kopia när man jämför dom jämte varandra.

I alla fall så blev det en IWC automatare. Svart såklart och undertecknad som första ägare! ❤
1572323603558-1462140923.jpg
Mycket bra val, IWC at it’s best! Urverket är ju också bra mycket vassare än i föregångaren 5001 och med sådan lång gångreserv är det ju självklart trevligare med en klocka som håller tiden stabilt över hela gångreserven

Portugieserdag på kontoret
2019-09-06 07.37.49 1.jpg
Förbannat var tidlös den modellen har blivit.
Oftast känns alla uppdaterade re-issues häftiga i något år men denna är lika jävla bra som när den kom.
En av IWC allra mest lyckade modeller. 20 år med ett (i stort sett) oförändrat utseende och ändå känns den lika modern idag som när den kom. Imponerande.

Kan bara hålla med. Så vacker!

_B142942.JPG

Hej,
Vet inte om detta är rätt forum men ger det ett försök :) Jag är en total novis inom klockor men är på jakt efter en present till min pojkvän. Har fastnat för IWC Da Vinci och tänkte köpa en begagnad på Chrono24, helst under 15k om möjligt (kan sträcka mig till 20k men helst inte). Kan någon ge tips till en nybörjare vad jag ska tänka på? Vågar man köpa en begagnad klocka om man har dålig koll på vad som är en bra affär/varningstecken? Tacksam för hjälp!

Hej,
Vet inte om detta är rätt forum men ger det ett försök :) Jag är en total novis inom klockor men är på jakt efter en present till min pojkvän. Har fastnat för IWC Da Vinci och tänkte köpa en begagnad på Chrono24, helst under 15k om möjligt (kan sträcka mig till 20k men helst inte). Kan någon ge tips till en nybörjare vad jag ska tänka på? Vågar man köpa en begagnad klocka om man har dålig koll på vad som är en bra affär/varningstecken? Tacksam för hjälp!
Nej, du ska inte köpa en begagnad klocka på internet eller av en privatperson om du inte vet vad du gör. Köp av en välkänd handlare i butik.
Sen har jag svårt att se att du får en Da Vinci för 15k. Oklart vilken referens du är ute efter.

Hej,
Kolla också storleken på klockan så det inte är nån på 34 mm. Tror klockor mellan 38-42 mm passar de flesta.

Hej,

bra pepp! men som andra kommenterat hade jag varit försiktig om du inte vet exakt vad du köper. Köp i butik, alternativt om du hittar en väletablerad handlare på chrono24 med många stabila referenser och generös returpolicy.. lycka till :)

Tillbaka
Topp