Det här får bli mitt bidrag till tråden.
![]()
De visarna är så rätt, för att få fram den militära känslan. Jag hade haft den på ett grönt canvas, har du provat? Med de moderna visarna som finns nu blir det en elegantare och vackrare klocka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det här får bli mitt bidrag till tråden.
![]()
Nya Spitfire 39mm med inhouse-verk.
![]()
IWC:s länkar håller AP-nivå så fattar.Provar gummit, kul med variant men länken kommer helt klart dominera framöver
![]()
![]()
Fin klocka, skulle kanske se ännu bättre ut med ett armband med lite mer fyllning i ändarna, så man undviker den där "platta" looken? Optimalt tycker jag är när armandet skapar en harmonisk båge som börjar och slutar med rundningen hos bandhornen. Är det originalarmband?IWC Mark XVIII.
![]()
Fin klocka, skulle kanske se ännu bättre ut med ett armband med lite mer fyllning i ändarna, så man undviker den där "platta" looken? Optimalt tycker jag är när armandet skapar en harmonisk båge som börjar och slutar med rundningen hos bandhornen. Är det originalarmband?
De verkar ha rätt platta som standard, inte optimalt!
https://www.iwc.com/en/watch-collections/pilot-watches/iw327009-pilot_s-watch-mark-xviii.html
Ett enkelt Hirsch Duke lyfter den klockan på IWC:s hemsida utseendemässigt.
Hade satt ett lite mer fyllt ljust läder på den rackaren, hade suttit fint.Fin klocka, skulle kanske se ännu bättre ut med ett armband med lite mer fyllning i ändarna, så man undviker den där "platta" looken? Optimalt tycker jag är när armandet skapar en harmonisk båge som börjar och slutar med rundningen hos bandhornen. Är det originalarmband?
De verkar ha rätt platta som standard, inte optimalt!
https://www.iwc.com/en/watch-collections/pilot-watches/iw327009-pilot_s-watch-mark-xviii.html
Ett enkelt Hirsch Duke lyfter den klockan på IWC:s hemsida utseendemässigt.
Handlar om att få geometrin från runda urtavlan att harmonisera med linjen som bildas av bandhorn och armband. Den platta raka looken passar en rektangulär boett som Reverso bäst tycker jag.Hade satt ett lite mer fyllt ljust läder på den rackaren, hade suttit fint.
Tack! Personligen gillar jag inte stoppade band på en klocka med så pass långa bandhorn, fyllningen förstärker de långa bandhornen och gör att klockan bär ännu längre. Då föredrar jag ett jämntjockt band som originalbanden - de är inte så tunna som de kan se ut på bild. Väldigt gedigna och jämntjocka.
Det är ett IWC band från XVII. Har nedan också samt länken att variera med. Väldigt mångsidig klocka!
![]()
Jag tycker att en sån klocka förtjänar bättre än alligatorpräglad kalv
Vill man ha ett lite mer stoppat alligatorband finns banden som sitter på Portofino.
Med det sagt är det alltid kul att det finns olika tycke och smak.
Är det inte en Mark XII Tom C bär i denna filmenImponerande samling! Inte billigt heller!
Om du känner för det i framtiden så prova gärna ett:
https://www.watchobsession.co.uk/products/hirsch-duke-alligator-embossed-leather-watch-strap-black
du borde kunna flytta över ett C-lås från dina originalarmband om dimensionerna är rätt. Visst är det präglad kalv, men då kan man byta ofta och billigt utan att betala "Richemont"-skatt.
Vill du höja komforten ytterligare är det skönt med viklås, vissa har fått IWC:s viklås att passa med Hirsch Duke. IWC själva har väl speciella armband till viklåsen.
Inspiration vid 1:40
Inte från IWC. Finns eftermarknads, någon som gjorde på beställning i typ Asien(?). Sök så ska du nog hitta.Hej,
Snabb fråga har en IW323906 och vet att det finns rubber till. Men går det beställa/köpa läder strap till IW323906 också? Har ett minne av att det var ett gäng som skulle speciella beställa läder strap till klockan.
mvh
oskj93
Är det inte en Mark XII Tom C bär i denna filmen![]()
Det är möjligt eftersom dem är rätt lika nästintill och den såg stor ut för att bara vara 36,5 som XII ärXV tror jag. Filmen kom rätt långt efter XV introducerats.
Efter ha zoomat in scenen med klockan, så ser man att det är en XVDet är möjligt eftersom dem är rätt lika nästintill och den såg stor ut för att bara vara 36,5 som XII är![]()
Det är möjligt eftersom dem är rätt lika nästintill och den såg stor ut för att bara vara 36,5 som XII är![]()
Jag är sugen på en 12a, men det verkar inte som att alla har JLC urverket i ? Var det bara dem i icke europeiska modellerna som hade Jlc i sig? Vet att att Saab modellen av12an har Eta urverket i sig.Jo, 12:an var ngt mindre än 15. Förr brukade Mark-modellerna brukade öka med ngn millimeter vid varje nytt nummer. Den stora skillnaden mellan 12 och 15 var urverket. 12 hade ett verk från JLC medan 15 fick ett modifierat ETA.
Jag är sugen på en 12a, men det verkar inte som att alla har JLC urverket i ? Var det bara dem i icke europeiska modellerna som hade Jlc i sig? Vet att att Saab modellen av12an har Eta urverket i sig.
Har sett på bild i tråden, kan även finnas info om var det är beställt, om inte kan du ställa frågan till ägaren, lycka tillHej,
Snabb fråga har en IW323906 och vet att det finns rubber till. Men går det beställa/köpa läder strap till IW323906 också? Har ett minne av att det var ett gäng som skulle speciella beställa läder strap till klockan.
mvh
oskj93
Ja det är en XVXV tror jag. Filmen kom rätt långt efter XV introducerats.
Måste säga att efter att ha haft det en vecka att det växer på mig. Det är skönt.Provar gummit, kul med variant men länken kommer helt klart dominera framöver
![]()
![]()
Läckert mönster i urtavlan!Sublime unika och vackra IWC Da Vinci
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Najs att ha något att variera med om man känner för det.Måste säga att efter att ha haft det en vecka att det växer på mig. Det är skönt.