• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Det här får bli mitt bidrag till tråden.

4776BE9D-F2A4-4756-AED9-543E75AEEDF1.jpeg

De visarna är så rätt, för att få fram den militära känslan. Jag hade haft den på ett grönt canvas, har du provat? Med de moderna visarna som finns nu blir det en elegantare och vackrare klocka.
 

idagtisdag

Cartier
Fin klocka, skulle kanske se ännu bättre ut med ett armband med lite mer fyllning i ändarna, så man undviker den där "platta" looken? Optimalt tycker jag är när armandet skapar en harmonisk båge som börjar och slutar med rundningen hos bandhornen. Är det originalarmband?

De verkar ha rätt platta som standard, inte optimalt!
https://www.iwc.com/en/watch-collections/pilot-watches/iw327009-pilot_s-watch-mark-xviii.html
Ett enkelt Hirsch Duke lyfter den klockan på IWC:s hemsida utseendemässigt.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Fin klocka, skulle kanske se ännu bättre ut med ett armband med lite mer fyllning i ändarna, så man undviker den där "platta" looken? Optimalt tycker jag är när armandet skapar en harmonisk båge som börjar och slutar med rundningen hos bandhornen. Är det originalarmband?

De verkar ha rätt platta som standard, inte optimalt!
https://www.iwc.com/en/watch-collections/pilot-watches/iw327009-pilot_s-watch-mark-xviii.html
Ett enkelt Hirsch Duke lyfter den klockan på IWC:s hemsida utseendemässigt.

Tack! Personligen gillar jag inte stoppade band på en klocka med så pass långa bandhorn, fyllningen förstärker de långa bandhornen och gör att klockan bär ännu längre. Då föredrar jag ett jämntjockt band som originalbanden - de är inte så tunna som de kan se ut på bild. Väldigt gedigna och jämntjocka.

Det är ett IWC band från XVII. Har nedan också samt länken att variera med. Väldigt mångsidig klocka!
6DFD15E5-30E4-41AE-BCDB-605B7A3163AC.jpeg


Jag tycker att en sån klocka förtjänar bättre än alligatorpräglad kalv ;)

Vill man ha ett lite mer stoppat alligatorband finns banden som sitter på Portofino.

Med det sagt är det alltid kul att det finns olika tycke och smak.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fin klocka, skulle kanske se ännu bättre ut med ett armband med lite mer fyllning i ändarna, så man undviker den där "platta" looken? Optimalt tycker jag är när armandet skapar en harmonisk båge som börjar och slutar med rundningen hos bandhornen. Är det originalarmband?

De verkar ha rätt platta som standard, inte optimalt!
https://www.iwc.com/en/watch-collections/pilot-watches/iw327009-pilot_s-watch-mark-xviii.html
Ett enkelt Hirsch Duke lyfter den klockan på IWC:s hemsida utseendemässigt.
Hade satt ett lite mer fyllt ljust läder på den rackaren, hade suttit fint.
 

idagtisdag

Cartier
Tack! Personligen gillar jag inte stoppade band på en klocka med så pass långa bandhorn, fyllningen förstärker de långa bandhornen och gör att klockan bär ännu längre. Då föredrar jag ett jämntjockt band som originalbanden - de är inte så tunna som de kan se ut på bild. Väldigt gedigna och jämntjocka.

Det är ett IWC band från XVII. Har nedan också samt länken att variera med. Väldigt mångsidig klocka!
6DFD15E5-30E4-41AE-BCDB-605B7A3163AC.jpeg


Jag tycker att en sån klocka förtjänar bättre än alligatorpräglad kalv ;)

Vill man ha ett lite mer stoppat alligatorband finns banden som sitter på Portofino.

Med det sagt är det alltid kul att det finns olika tycke och smak.

Imponerande samling! Inte billigt heller!

Om du känner för det i framtiden så prova gärna ett:
https://www.watchobsession.co.uk/products/hirsch-duke-alligator-embossed-leather-watch-strap-black
du borde kunna flytta över ett C-lås från dina originalarmband om dimensionerna är rätt. Visst är det präglad kalv, men då kan man byta ofta och billigt utan att betala "Richemont"-skatt.

Vill du höja komforten ytterligare är det skönt med viklås, vissa har fått IWC:s viklås att passa med Hirsch Duke. IWC själva har väl speciella armband till viklåsen.

Inspiration vid 1:40
 

oskj93

Omega
Hej,

Snabb fråga har en IW323906 och vet att det finns rubber till. Men går det beställa/köpa läder strap till IW323906 också? Har ett minne av att det var ett gäng som skulle speciella beställa läder strap till klockan.

mvh
oskj93
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Imponerande samling! Inte billigt heller!

Om du känner för det i framtiden så prova gärna ett:
https://www.watchobsession.co.uk/products/hirsch-duke-alligator-embossed-leather-watch-strap-black
du borde kunna flytta över ett C-lås från dina originalarmband om dimensionerna är rätt. Visst är det präglad kalv, men då kan man byta ofta och billigt utan att betala "Richemont"-skatt.

Vill du höja komforten ytterligare är det skönt med viklås, vissa har fått IWC:s viklås att passa med Hirsch Duke. IWC själva har väl speciella armband till viklåsen.

Inspiration vid 1:40
Är det inte en Mark XII Tom C bär i denna filmen :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,

Snabb fråga har en IW323906 och vet att det finns rubber till. Men går det beställa/köpa läder strap till IW323906 också? Har ett minne av att det var ett gäng som skulle speciella beställa läder strap till klockan.

mvh
oskj93
Inte från IWC. Finns eftermarknads, någon som gjorde på beställning i typ Asien(?). Sök så ska du nog hitta.
 

DrDre

Patek
Det är möjligt eftersom dem är rätt lika nästintill och den såg stor ut för att bara vara 36,5 som XII är :)

Jo, 12:an var ngt mindre än 15. Förr brukade Mark-modellerna brukade öka med ngn millimeter vid varje nytt nummer. Den stora skillnaden mellan 12 och 15 var urverket. 12 hade ett verk från JLC medan 15 fick ett modifierat ETA.
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Jo, 12:an var ngt mindre än 15. Förr brukade Mark-modellerna brukade öka med ngn millimeter vid varje nytt nummer. Den stora skillnaden mellan 12 och 15 var urverket. 12 hade ett verk från JLC medan 15 fick ett modifierat ETA.
Jag är sugen på en 12a, men det verkar inte som att alla har JLC urverket i ? Var det bara dem i icke europeiska modellerna som hade Jlc i sig? Vet att att Saab modellen av12an har Eta urverket i sig.
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Är det någon på forumet som äger den nya Spitfire Chronon (ref 387901-903)? Jag är så sugen på den med grönt band (387901). Har provat den helt kort i butik och tyckte att 41 mm kändes fullt rimlig på handleden i detta utförandet. Men någon som äger den, eller har haft den ett tag i alla fall?
 

DrDre

Patek
Jag är sugen på en 12a, men det verkar inte som att alla har JLC urverket i ? Var det bara dem i icke europeiska modellerna som hade Jlc i sig? Vet att att Saab modellen av12an har Eta urverket i sig.

För länge sedan var jag lite sugen på en Saab Mark 12 och jag hade också noterat urverket. Jag fick för mig att att ett fåtal Ltd Ed i titan fick ETA, medan övriga fick JLC. Skälet till det vet vet jag dock inte. Kanske var det för att Saaben kom rätt sent och att man därför redan börjat avsluta leveranserna från JLC och börjat förbereda sig för ETA istället? (Bara en gissning).
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Härligt att se Krons och Nymans Ur sätter prioriteringarna när butiken är stängd. Lägg undan värdeklockorna vilket är IWC men Tag Heuer, äh fuck it, tar nån skiten så får väll nån ta den :cigar::wtf:
#alwaysIWC
:iwc:

EC1B1036-40F0-430F-B009-756AF8786C99.jpeg
 

D.Trump

Cartier
Hej,

Snabb fråga har en IW323906 och vet att det finns rubber till. Men går det beställa/köpa läder strap till IW323906 också? Har ett minne av att det var ett gäng som skulle speciella beställa läder strap till klockan.

mvh
oskj93
Har sett på bild i tråden, kan även finnas info om var det är beställt, om inte kan du ställa frågan till ägaren, lycka till:)
 
Topp