• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Riktigt snygg! Kan hända att jag plockar på mig varianten i guld för att komplettera min 43mm 8 Days hand-wound 5102. däremot lite frustrerande att inte ha kronometercertifiering på den prisnivån?

Samt att det kanske är värt att vänta till IWC oundvikligen släpper nån heritage-variant av 40mm-Portugiesern som har gamla loggan med ”International Watch Co.”

Inga moderna IWC har kronometer certifiering, de senaste var dem med JLC-verk som fanns upp tills tidigt 2000-tal, typ 3521.
De nya 82200-verket har en tolerans som är följande:
28.800 BPH
4.00 Hz
51° lift angle
Snitt av positioner i enskilt läge: -3/+9
Totalt delta av alla positioner: 0/+7

Det skiljer två sekunder i delta. I praktiken av alla 82XXX kalibrar jag gjort personligen så har de ofta ett delta på 6 eller mindre, så denna tolerans ger IWC ganska bred marginal att förbättra.

Senast ändrad:
Spitfire 39mm

E15E0020-71F4-47E4-97D0-A78F008A7D11.jpeg
9EE1413D-E4BE-4126-B4D0-E0CA59104643.jpeg
1228DBF8-E0ED-44B6-BF83-A0374223FBA4.jpeg
Var kört efter att man sett dom bilderna, men nu är den hos mig för att stanna:

IMG_20200425_124424.jpg

Du som har insikt, blir det inget in house verk i vanliga piloten eller kronografen i år heller?

Du kanske missade kronograferna IWC 3879/3891, som alla har nya 69380 verket, samt IWC 3268/3269 med 32110 verket.
Båda de verket är helt in house, även om vissa kanske fått för sig annorlunda och är inte baserade på andra verk på något vis.
82200 verket har ännu inte lanserats för Pilot serien, då ingen klocka i Pilot serien någonsin haft 80110 verk som den ersätter.

Här är listan av vad som ersätter vad:
79XXX/76XXX är ett modifierat ETA 7750 med snävare toleranser, modifieringar och finish. 79XXX Är automatisk, 76XXX är manuell.
Dessa ersätts av 69XXX Serien som lanserades lite i smyg två år sen men annonserades till störrek kollektioner förra året.

Ersättaren 69380:
GetImage (3).jpg

30XXX/35XXX är ett modifierat ETA 2892-2 resp. Sellita SW300 med samma modifieringar som ovannämnda verken.
Denna ersätts av 32XXX serien som lanserades förra året.

Ersättaren 32110:
GetImage (1).jpg

80XXX serien är ett nedstrippat ETA 7750 som är totalt ombyggt och inte kompatibelt alls i några delar med ett vanligt 7750.
Hela automatverket är borttaget, kronografverket likaså. Tavelsidan är också helt ombyggd för en bättre och mer snabbskiftande datumfunktion.
Denna har IWC's Pelatonsystem för uppdragning.
Denna serie ersätts av 82XXX, som sitter i de nya Portugieser 40mm 3 Days.

Ersättaren 82110:
GetImage (2).jpg

Samtliga ersättare som IWC byggt har samma diameter på verket och en närmst identisk höjd. Tanken bakom det är att visare, tavlor, en del boetter osv ska kunna ha de nya verken (Med nya verkringar dock.) så att IWC slipper tillverka separata delar till alla de nya klockorna och bibehålla en design och form som kunderna tycker om.

Du kanske missade kronograferna IWC 3879/3891, som alla har nya 69380 verket, samt IWC 3268/3269 med 32110 verket.
Båda de verket är helt in house, även om vissa kanske fått för sig annorlunda och är inte baserade på andra verk på något vis.
82200 verket har ännu inte lanserats för Pilot serien, då ingen klocka i Pilot serien någonsin haft 80110 verk som den ersätter.

79XXX/76XXX är ett modifierat ETA 7750 med snävare toleranser, modifieringar och finish. 79XXX Är automatisk, 76XXX är manuell.
Dessa ersätts av 69XXX Serien som lanserades lite i smyg två år sen men annonserades till störrek kollektioner förra året.

Ersättaren 69380:
GetImage (3).jpg

30XXX/35XXX är ett modifierat ETA 2892-2 resp. Sellita SW300 med samma modifieringar som ovannämnda verken.

Ersättaren 32110:
GetImage (1).jpg

80XXX serien är ett nedstrippat ETA 7750 som är totalt ombyggt och inte kompatibelt alls i några delar med ett vanligt 7750.
Hela automatverket är borttaget, kronografverket likaså. Tavelsidan är också helt ombyggd för en bättre och mer snabbskiftande datumfunktion.

Ersättaren 82110:
GetImage (2).jpg

Samtliga ersättare som IWC byggt har samma diameter på verket och en närmst identisk höjd. Tanken bakom det är att visare, tavlor, en del boetter osv ska kunna ha de nya verken (Med nya verkringar dock.) så att IWC slipper tillverka separata delar till alla de nya klockorna och bibehålla en design och form som kunderna tycker om.
Tack för det väldigt informativa svaret! Jag uttryckte mig nog lite dumt. Jag menar helt enkelt när hittar verket som sitter i 3879 och 3891 in i 3777 serien eller vilken ref som nu kommer ersätta den. Det verkar vara många med mig som gillar designen på 3777 betydligt bättre men inte vill köpa när man vet att iwc har ett förbättrat verk tillgängligt men av nån anledning inte stoppat detta i dessa klockor ännu.

Tack för det väldigt informativa svaret! Jag uttryckte mig nog lite dumt. Jag menar helt enkelt när hittar verket som sitter i 3879 och 3891 in i 3777 serien eller vilken ref som nu kommer ersätta den. Det verkar vara många med mig som gillar designen på 3777 betydligt bättre men inte vill köpa när man vet att iwc har ett förbättrat verk tillgängligt men av nån anledning inte stoppat detta i dessa klockor ännu.

Antagligen inom närmsta två åren är min misstanke. Verket passar i samma boett med samma tavla och visare, så övergången är rätt enkel!

Antagligen inom närmsta två åren är min misstanke. Verket passar i samma boett med samma tavla och visare, så övergången är rätt enkel!
Googlar man runt lite verkar det vara flera med mig som hade hoppats att det skulle ske i år men man förstår ju också att de inte vill göra förändringar i en serie som fortfarande säljer bra.

Ersättaren 69380:
GetImage (3).jpg

Ersättaren 32110:
GetImage (1).jpg

Ersättaren 82110:
GetImage (2).jpg

Tack för ett informativt inlägg, grymt att ha dig i tråden

+1

Så nöjd med denna. Var tveksam till brons, har aldrig ägt en guldklocka. Men måste säga att brons ger en mycket varmare ton. En klar favorit. Trevlig kväll!
2E389183-7CB8-4F9D-B9FA-B54AEA0FAD1B.jpeg

B381B956-C9C4-40A8-8A4D-30C3582D3AA4.jpeg
Grym i brons! Riktigt kul och lite annorlunda material att använda för en klocka. Mer ”levande” än andra material då bronset oxiderar över tid och patinerar klockan snyggt. Bravo IWC!

Att se en annual i guld för 10,000 CHF är nog lite som att önska en Daytona för 80,000 sek.
Modulen som finns i 52XXX verket med en Annual Calendar håller på att modifieras, för att se om den går att sätta på kronografen och även mindre verk utanför 52XXX serien av verk.
82XXX är samma storlek som de tidigare 79XXX/76XXX Och dess ersättare 69XXX. Så att de nya verken kommer med annual calender som är rätt diskret är nog ingen omöjlighet, framförallt på Portiguesern då den inte har några viktiga verkdelar på tavelsidan där annual modulen sitter.
Tack för ditt inlägg!

Just nu: 10 000 Swiss Franc equals 103 266,71 Swedish Krona

Jag pratade om begagnatpriser, men det tror jag jag nämnde.

Med tanke på hur Richemont misskött sin supply chain så finns det redan idag några år gamla guld-IWC med komplikation, tex kronograf, för runt 100 000 kr inkl moms att köpa

https://www.chrono24.se/search/inde...=2015&year=2013&year=2012&year=2011&year=2010

exempelvis:
https://www.chrono24.se/iwc/portuguese-chronograph--id10837379.htm

eller en perpetual för 108 000 kr
https://www.chrono24.se/iwc/da-vinci-perpetual-calendar--id14172008.htm

De tog bort 3239 eftersom den inte sålde särskilt bra, tro det eller ej. Den sålde väl inom klockkretsar, för dem som vet vem Genta var osv, men sålde faktiskt dåligt utanför det.

Angående nya designern och rättighetsinnehavare får jag inte uttala mig om offentligt, men det är en pågående diskussion om Ingenieurs identitet.

OK, låt oss anta att IWC:s senaste "Genta" Ingenieur sålde dåligt.

Men med tanke på att nästan varenda märke från Lange
https://www.alange-soehne.com/en/timepieces/odysseus
till Moser
https://www.h-moser.com/en/streamliner
till Casio
http://www.scottishwatches.co.uk/20...ock-ga2100-1a1-watch-the-casioak-royal-shock/
etc

tagit fram sitt svar på Genta-designen så kanske IWC borde funderat på att finjustera design och marknadsföring, istället för att stryka modellen helt (vilket de de facto gjorde när de gick tillbaka till den "ursprungliga" runda designen)? Tex göra modellen mindre och marknadsföra den i sociala medier?

IWC satt helt enkelt på ett guldägg, världens mest populära premiumursdesign med ett äkta "heritage", som de mosade.

Luktar ego och misskött storföretag lång väg.

Senast ändrad:
Tack för ditt inlägg!

Just nu: 10 000 Swiss Franc equals 103 266,71 Swedish Krona

Jag pratade om begagnatpriser, men det tror jag jag nämnde.

Med tanke på hur Richemont misskött sin supply chain så finns det redan idag några år gamla guld-IWC med komplikation, tex kronograf, för runt 100 000 kr inkl moms att köpa

https://www.chrono24.se/search/inde...=2015&year=2013&year=2012&year=2011&year=2010

exempelvis:
https://www.chrono24.se/iwc/portuguese-chronograph--id10837379.htm

eller en perpetual för 108 000 kr
https://www.chrono24.se/iwc/da-vinci-perpetual-calendar--id14172008.htm

OK, låt oss anta att IWC:s senaste "Genta" Ingenieur sålde dåligt.

Men med tanke på att nästan varenda märke från Lange
https://www.alange-soehne.com/en/timepieces/odysseus
till Moser
https://www.h-moser.com/en/streamliner
till Casio
http://www.scottishwatches.co.uk/20...ock-ga2100-1a1-watch-the-casioak-royal-shock/
etc

tagit fram sitt svar på Genta-designen så kanske IWC borde funderat på att finjustera design och marknadsföring, istället för att stryka modellen helt (vilket de de facto gjorde när de gick tillbaka till den "ursprungliga" runda designen)? Tex göra modellen mindre och marknadsföra den i sociala medier?

IWC satt helt enkelt på ett guldägg, världens mest populära premiumursdesign med ett äkta "heritage", som de mosade.

Luktar ego och misskött storföretag lång väg.

Först och främst, båda de kronograferna du länkade är över tio år gamla, Da Vinci Perpetual är minst 15 år gammal. Så det är en helt annan sak då. De kostade inte tre gånger så mycket heller när de kom, inflation inräknat.

"Låt oss anta", alltså, det är ett faktum. Efter att ha jobbat hos två stora handlare, varav en AD för IWC och nu senaste fyra åren som urmakare för IWC i Amsterdam och numera München vill jag nog påstå att jag har osedvanligt bra koll på vad som säljer mycket och vad som inte gått lika bra.

Genta-designen är känd inom klockkretsar, inte mer än så. Jag tror du missförstår det lite. Hade det vart ett guldägg, som till exempel Ref 3714, som var oförändrad i utvändigt från 1998 tills 2019, så hade de inte tagit bort den.

Lange har ingen sportklocka, och försökte ta sig in på marknaden med en design som kunder i den priskalibern ville se, då deras konkurrenter i den priskategorin är AP 15202, PP 5711 och VC 4500V, samtliga av dessa har listpris på minst 200,000 SEK.
IWC är inte i den prisklassen med stålklockor och ville ha en egen identitet, inte en "Poor Mans Genta".

Moser är också svårt att jämföra, då de är ett företag som gör precis vad fan de vill och inte lyssnar på någon. Samt har en liknande prisbild till AP, Patek och VC.
Casio-modellen är ju känd som en Poor Mans Genta, och denna säljer just av denna anlening för att det är ett riktigt alternativ på en väldigt liten budget.

Många klocknördar, då det är det vi alla är här, vill så gärna se samma sak som alltid vart och blickar tillbaka. Hur länge ska de hålla fast vid Gentas design?
Don't get me wrong, jag fullkomligt älskar IWC's 3239, AP's 15202 och Patek's 5711, men ska de ALLTID gå efter denna design?
IWC är den enda av dessa tre där modellserien existerade innan Genta.
Royal Oak, Nautilus, Vacheron Overseas, ingen av dessa fanns innan Genta. Men IWC Ingenieur fanns.

Så jag förstår inte riktigt vad du menar med ego och missskött företag när de försöker göra något eget, och inte bara följa i fotspåren av det som tidigare vart och jämnt stirra uppåt till dyrare segment med en ytterst snarlik design?

Först och främst, båda de kronograferna du länkade är över tio år gamla, Da Vinci Perpetual är minst 15 år gammal. Så det är en helt annan sak då. De kostade inte tre gånger så mycket heller när de kom, inflation inräknat.

"Låt oss anta", alltså, det är ett faktum. Efter att ha jobbat hos två stora handlare, varav en AD för IWC och nu senaste fyra åren som urmakare för IWC i Amsterdam och numera München vill jag nog påstå att jag har osedvanligt bra koll på vad som säljer mycket och vad som inte gått lika bra.

Genta-designen är känd inom klockkretsar, inte mer än så. Jag tror du missförstår det lite. Hade det vart ett guldägg, som till exempel Ref 3714, som var oförändrad i utvändigt från 1998 tills 2019, så hade de inte tagit bort den.

Lange har ingen sportklocka, och försökte ta sig in på marknaden med en design som kunder i den priskalibern ville se, då deras konkurrenter i den priskategorin är AP 15202, PP 5711 och VC 4500V, samtliga av dessa har listpris på minst 200,000 SEK.
IWC är inte i den prisklassen med stålklockor och ville ha en egen identitet, inte en "Poor Mans Genta".

Moser är också svårt att jämföra, då de är ett företag som gör precis vad fan de vill och inte lyssnar på någon. Samt har en liknande prisbild till AP, Patek och VC.
Casio-modellen är ju känd som en Poor Mans Genta, och denna säljer just av denna anlening för att det är ett riktigt alternativ på en väldigt liten budget.

Många klocknördar, då det är det vi alla är här, vill så gärna se samma sak som alltid vart och blickar tillbaka. Hur länge ska de hålla fast vid Gentas design?
Don't get me wrong, jag fullkomligt älskar IWC's 3239, AP's 15202 och Patek's 5711, men ska de ALLTID gå efter denna design?
IWC är den enda av dessa tre där modellserien existerade innan Genta.
Royal Oak, Nautilus, Vacheron Overseas, ingen av dessa fanns innan Genta. Men IWC Ingenieur fanns.

Så jag förstår inte riktigt vad du menar med ego och missskött företag när de försöker göra något eget, och inte bara följa i fotspåren av det som tidigare vart och jämnt stirra uppåt till dyrare segment med en ytterst snarlik design?

IWC:s Ingenieur product line rätt skött är inte en fattigmansversion av någonting, den är sig själv och ett bra exempel av vår nutids mest efterfrågade boettkoncept med relativt plan boettyta på ovansidan. IWC borde lära sig av Rolex hur man förfinar en modell.

Hävdar du att den "uppdaterade" Ingenieuren från cirka 2017 sålde bättre än den tidigare med Genta-design (oavsett vem som gjorde designen)?

När jag tittar på antalet klockor till salu på Chrono24 för tex (alla) Datejust eller (alla) Submariner så beskriver klockorna för de olika årtalen en tydlig 1/x kurva.
Funktionen är ungefär antalet klockor till salu: f(x)=1/(2020-x)*k där x är året klockan såldes åren 2020-2011.

Tittar man på IWC Ingenieur så är funktionen snarare f(x)=k, dvs det verkar ha sålts väldigt få Ingenieurer de senaste åren om vi jämför med hur utbudet av Datejust eller Sub ser ut.

Det hela uttrycks bra i detta inlägget:

But that's exactly what IWC was trying to do with the redesign. They were trying to reissue the older (pre-Genta) IWC models, like the IWC 666 from the 1950s:

attachment.php

Those older IWC watches were beautiful and classic, but IWC didn't succeed in capturing their charm with the new reissue. In fact, I'd have to agree, IWC botched the Ingenieur with the 2017 redesign. In abandoning the Genta design with the integrated bracelet, they didn't recreate the charm of the older watch but instead adopted a design that looks like basically every other watch out there. Here is the Genta and new designs, side-by-side:

a287d17f7d6b74c37753c353fb66f414.png

The new one (at right) is a reasonably handsome piece, but it doesn't look like an Ingenieur to me and it's much more boring visually. And the base level model pictured above doesn't even have that iconic Ingenieur/lightning bolt logo on the dial, because it doesn't have the soft iron cage.

As IWC turned its back on the integrated-bracelet Genta design, the rest of the watch market moved decidedly towards it. In the past few years, Girard Perregaux, Maurice LaCroix, Zenith, Hublot, Tudor, and others, now offer integrated bracelet steel models that like a lot like the older Ingenieur. And you cannot even buy an AP Royal Oak or a PP Nautilus without paying a huge premium or being placed on a years-long waiting list. Had IWC retained the old design, they would have a major leg up on all of the new entrants making integrated bracelet steel watches.

https://forums.watchuseek.com/f350/gerald-genta-inspired-ingenieurs-4845659-2.html#post49263519

Personligen har jag inte sett någon någonsin på något forum eller sociala media uttrycka någon som helst kärlek till den nya modellen. Inget välskött företag hade någonsin gjort detta. Detta kan endast hänvisas till ett misslyckat storföretag, och troligtvis en ny designers ego. Källan till detta är Ariel Adams, han kan ha fel, men det är han inte ensam om. Ett misstag var det i varje fall.

The new one is a dog turd man!

Senast ändrad:
Från IWCs instagram. Den är riktigt lyckad.

8F66C369-F619-4A3B-8DCC-B0C94778CB1E.jpeg

90DB93E3-7E2D-4C09-BD71-285BF14CAEF2.jpeg

Den är nästan helt perfekt (jag hade gärna sett den i 38-39)... har genom alla år personligen tyckt att Portuguesen är en av de snyggaste klockorna som gjorts - men jag har aldrig kunnat bära något :(

men nu - frågan är bara vilken - den blåa är ju sjukt vacker också...

IWC:s Ingenieur product line rätt skött är inte en fattigmansversion av någonting, den är sig själv och ett bra exempel av vår nutids mest efterfrågade boettkoncept med relativt plan boettyta på ovansidan. IWC borde lära sig av Rolex hur man förfinar en modell.

Hävdar du att den "uppdaterade" Ingenieuren från cirka 2017 sålde bättre än den tidigare med Genta-design (oavsett vem som gjorde designen)?

När jag tittar på antalet klockor till salu på Chrono24 för tex (alla) Datejust eller (alla) Submariner så beskriver klockorna för de olika årtalen en tydlig 1/x kurva.
Funktionen är ungefär antalet klockor till salu: f(x)=1/(2020-x)*k där x är året klockan såldes åren 2020-2011.

Tittar man på IWC Ingenieur så är funktionen snarare f(x)=k, dvs det verkar ha sålts väldigt få Ingenieurer de senaste åren om vi jämför med hur utbudet av Datejust eller Sub ser ut.

But that's exactly what IWC was trying to do with the redesign. They were trying to reissue the older (pre-Genta) IWC models, like the IWC 666 from the 1950s:

attachment.php

Those older IWC watches were beautiful and classic, but IWC didn't succeed in capturing their charm with the new reissue. In fact, I'd have to agree, IWC botched the Ingenieur with the 2017 redesign. In abandoning the Genta design with the integrated bracelet, they didn't recreate the charm of the older watch but instead adopted a design that looks like basically every other watch out there. Here is the Genta and new designs, side-by-side:

The new one (at right) is a reasonably handsome piece, but it doesn't look like an Ingenieur to me and it's much more boring visually. And the base level model pictured above doesn't even have that iconic Ingenieur/lightning bolt logo on the dial, because it doesn't have the soft iron cage.

As IWC turned its back on the integrated-bracelet Genta design, the rest of the watch market moved decidedly towards it. In the past few years, Girard Perregaux, Maurice LaCroix, Zenith, Hublot, Tudor, and others, now offer integrated bracelet steel models that like a lot like the older Ingenieur. And you cannot even buy an AP Royal Oak or a PP Nautilus without paying a huge premium or being placed on a years-long waiting list. Had IWC retained the old design, they would have a major leg up on all of the new entrants making integrated bracelet steel watches.

https://forums.watchuseek.com/f350/gerald-genta-inspired-ingenieurs-4845659-2.html#post49263519

Personligen har jag inte sett någon någonsin på något forum eller sociala media uttrycka någon som helst kärlek till den nya modellen. Inget välskött företag hade någonsin gjort detta. Detta kan endast hänvisas till ett misslyckat storföretag, och troligtvis en ny designers ego. Källan till detta är Ariel Adams, han kan ha fel, men det är han inte ensam om. Ett misstag var det i varje fall.

Du har fel. Hypen kring Gentastål från PP och AP hade redan funnits när IWC fortfarande hade Genta-Ingenieuren. Den blev aldrig någon extra eftertraktad ref hos allmänheten. Och precis som @Echo Delta har påpekat några gånger står klockentusiaster för en bråkdel av all försäljning - tillverkaren kan inte grunda sina val i vad vi vill se.

Den är nästan helt perfekt (jag hade gärna sett den i 38-39)... har genom alla år personligen tyckt att Portuguesen är en av de snyggaste klockorna som gjorts - men jag har aldrig kunnat bära något :(

men nu - frågan är bara vilken - den blåa är ju sjukt vacker också...

Den kommer nog att bäras betydligt mindre än 7-dagars Portugieser'n (5001/5007). 7-dagars varianten är, imho, bland det vackraste som någonsin gjorts i klockväg men den bär stort. Inte bara pga diametern men också tjockleken. På den här nya har hyvlat av 2mm både på diametern och tjockleken så det kommer nog att göra stor skillnad. Den är tom aningen mindre än kronografen. Jag skulle inte bli förvånad om den kommer att bli en succe och något som kommer att hänga med lika länge som kronografen (3714/3716) och 5001/5007.

attachment.php

Fanns det någonsin en väntelista på IW3239? Eller på några av de andra kvasi-gentorna från övriga tillverkare? Isåfall är det inte boettformen som är den avgörande faktorn för APRO och PP Nautilus hype. Särskilt eftersom Ingyn tydligen inte gick bra trots OG-Gentacred. Jag har ingen anledning till att misstro @Echo Delta på den punkten.

För övrigt är inte engelskspråkig social media i klockkretsar en bra indikator på vad som är populärt i en bredare krets. Case in point så verkar feminina Portofinos med diamantindex sälja utmärkt trots att klockfolket fullkomligen spydde över dem när de kom. Pga något så marknadsföringsmässigt idiotsäkert som att typ, börja försöka sälja klockor till den halvan av befolkningen som tidigare blivit alienerade av IWCs macho profil. Vi har endast anekdotiska bevis att tillgå men min erfarenhet av intryck kring Ingyn från ”casual”-klockintresserade är tvärtemot din.

AF6DFF33-25D7-4198-95B5-5763DF4D0D65.jpeg

från @horological_dicktionary på IG.

Den kommer nog att bäras betydligt mindre än 7-dagars Portugieser'n (5001/5007). 7-dagars varianten är, imho, bland det vackraste som någonsin gjorts i klockväg men den bär stort. Inte bara pga diametern men också tjockleken. På den här nya har hyvlat av 2mm både på diametern och tjockleken så det kommer nog att göra stor skillnad. Den är tom aningen mindre än kronografen. Jag skulle inte bli förvånad om den kommer att bli en succe och något som kommer att hänga med lika länge som kronografen (3714/3716) och 5001/5007.

helt enig - tror tjockleken blir viktig också och hur långa bandhornen är...
du har väl 7-dagars väl? så otroligt vacker - den varianten med två subdials i 40mm :p

helt enig - tror tjockleken blir viktig också och hur långa bandhornen är...
du har väl 7-dagars väl? så otroligt vacker - den varianten med två subdials i 40mm :p

Har en ganska bra magkänsla på att 82XXX kommer byggas med många fler olika komplikationer, så verket är byggt med det i åtanke, att det ska finnas gott om rum att bygga på olika funktioner på både tavelsida och verksida.
Jag har personligen jobbat på några av dessa varianter som inte släppts ännu då de var en del av utbildningen för verket, men dessa har inte satts i boetter eller tavlor ännu så vi får se exakt vad de gör med dem!
Men detta är framtiden för IWC så det ska bli spännande!

Håller med till 100%. Mycket positivt om IWC kan bygga mindre och behålla spets komplikationerna. Själv har jag länge sneglat på Perpetual Calendar före 5001/5007. Här är varför dessa modeller är liiite för stora på mig:
0C8A2CBF-5864-48AC-BEB2-69A10D3F8B64.jpeg

2376DE90-2208-472A-BE76-25A5FD2FFCD9.jpeg

Dålig bild på denna, som ändå var ok pga lägre höjd.
BD1D76DC-6279-45CF-88B7-162729519F3C.jpeg

Och 41mm som är prefekt:
6E5273FA-00A3-4A4A-9B0C-92BE692B20AE.jpeg

Grym i brons! Riktigt kul och lite annorlunda material att använda för en klocka. Mer ”levande” än andra material då bronset oxiderar över tid och patinerar klockan snyggt. Bravo IWC!

Bronslegeringen är enligt mig bättre, än klockorna som blir gröna. Denna patinerar mot svart samtidigt som den behåller lyster.

Och efter en enkel sökning fick jag fram varför:
Bronze is a catch-all metallurgical term used to describe alloys with a copper content of at least 60 per cent. For its watch cases, IWC uses aluminium bronze, which along with copper also contains aluminium and iron. This specific composition makes the alloy around 50 per cent harder than standard bronze and approximately as hard as stainless steel. An additional feature is the material’s high biocompatibility. It is the only form of bronze permitted for use in the food industry.

Har en ganska bra magkänsla på att 82XXX kommer byggas med många fler olika komplikationer, så verket är byggt med det i åtanke, att det ska finnas gott om rum att bygga på olika funktioner på både tavelsida och verksida.
Jag har personligen jobbat på några av dessa varianter som inte släppts ännu då de var en del av utbildningen för verket, men dessa har inte satts i boetter eller tavlor ännu så vi får se exakt vad de gör med dem!
Men detta är framtiden för IWC så det ska bli spännande!

För mig som konsument börjar IWCs produktutbud kännas lite spretigt och svåröverskådat. T.ex med 3268 som är 39mm och har 32XXX, 3269 på 40mm med samma 32XXX, men sen 3270 på 40mm med 35XXX. Och så kan 82XXX hittas in Pilot UTC med datumskiva. Att försöka prata med en AD eller boutique om skillnaden mellan olika urverk i pilotmodellerna är liksom dödsdömt. Love

69XXX och 89XXX verkar också mer lika varandra än vad 79XXX och 89XXX var.

Spontant känns det som att en harmonisering måste ske så småningom där t.ex 35XXX skrotas? Verkar sjukt komplicerat med såhär många olika urverksserier jämfört med t.ex Rolex som endast har en handfull olika urverk i alla sina modellserier?

Tillbaka
Topp