• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Sitter någon på forumet inne på några väsentliga erfarenheter av Top Gun-kronograferna? Läst en del redan, men vill ha mer :) Allra helst 389101, alltså nya m inhouseverk.

Dagens IWC 3741 :)
8E440F67-BF9B-48DE-B1AE-441176421A09.jpeg

mvh
Micke

IW503301
PORTUGIESER PERPETUAL CALENDAR.
Vilket monster till klocka. Kan mycket väl vara den mest intressanta klockan öht om vi ser till klockor med många/mycket komplikationer.
Det ska dock vara kombinationen som är på bilden. Vitt Guld och Grå tavla.

Har några sk "graalklockor" och detta är en av dem.
1973819.jpeg.transform.buying-options_watch_1000.jpeg.jpg

Bilden är lite småfult tagen från IWC's egna hemsida.

Nyheter från Watches & Wonders för IWC I år.

IWC Portugieser Small Seconds Ref. 3583XX
Storklek: 40.4 x 12.4
Verk: 82200
Pris: 7,500 USD Stål / 17,200 USD Roséguld.

IWC-Potugieser-Automatic_40.jpg

IWC Portugieser Perpetual Calendar 42 ref. 3442XX

Storklek: 42.4 x 13.8
Verk: 82650
Pris: 23,000 CHF Stål / 33,000 CHF Roséguld.

IWC-Portugieser_Perpetual-Calendar_42.jpg

Endast IWC som kan komma ut med något så vackert (och samtidigt sportigt) som den
E025C10A-7E49-407D-A0EA-B3E2E0081C22.jpeg
Jag är inte helt övertygad men kul att ni gillar den!

https://www.hodinkee.com/brands/iwc

Hodinkee skriver om samtliga nyheter från IWC här. Grymma släpp rakt igenom. Allt är mer eller mindre fantastiskt i år.
Jag skulle gärna se en återgång till Genta Ingenieuren. Enligt Ariel Adams så gick de bort från Gentadesignen pga en ny designers ego, inte pga betalningar till Gentas rättighetsinnehavare. Hoppas den designern har hittat ett nytt jobb.

Jag skulle gärna se en annual i guld, borde väl hamna runt 10 000 CHF bättre begagnad. Mums! Har de något lämpligt urverk?

Wow! 40mm varianten är väldigt fin och ca 2/3 av priset jfrt med den större 5007. Dess största konkurrent kommer nog att komma ifrån IWC själva, från ref 3716 (kronografen med inhouse).

4F4DACC6-7424-486E-86BA-A629C64F8B74.jpeg
2AB90302-D339-4B68-9D01-B9AE526C5C88.jpeg

Riktigt snygg! Kan hända att jag plockar på mig varianten i guld för att komplettera min 43mm 8 Days hand-wound 5102. däremot lite frustrerande att inte ha kronometercertifiering på den prisnivån?

Samt att det kanske är värt att vänta till IWC oundvikligen släpper nån heritage-variant av 40mm-Portugiesern som har gamla loggan med ”International Watch Co.”

IWC Portugieser Small Seconds Ref. 3583XX
Storklek: 40.4 x 12.4
Verk: 82200
Pris: 7,500 USD Stål / 17,200 USD Roséguld.

IWC-Potugieser-Automatic_40.jpg

IWC-Portugieser_Perpetual-Calendar_42.jpg

Portuguese Perpetual - visst är det samma modul som hade suttit på Valjoux basverk i de gamla DaVinci klockorna?

Jag skulle gärna se en återgång till Genta Ingenieuren. Enligt Ariel Adams så gick de bort från Gentadesignen pga en ny designers ego, inte pga betalningar till Gentas rättighetsinnehavare. Hoppas den designern har hittat ett nytt jobb.

Jag skulle gärna se en annual i guld, borde väl hamna runt 10 000 CHF bättre begagnad. Mums! Har de något lämpligt urverk?
Fast i år var fokus på Portuguisern och inte Ingyn.

De tog bort 3239 eftersom den inte sålde särskilt bra, tro det eller ej. Den sålde väl inom klockkretsar, för dem som vet vem Genta var osv, men sålde faktiskt dåligt utanför det.

Angående nya designern och rättighetsinnehavare får jag inte uttala mig om offentligt, men det är en pågående diskussion om Ingenieurs identitet.

Att se en annual i guld för 10,000 CHF är nog lite som att önska en Daytona för 80,000 sek.
Modulen som finns i 52XXX verket med en Annual Calendar håller på att modifieras, för att se om den går att sätta på kronografen och även mindre verk utanför 52XXX serien av verk.
82XXX är samma storlek som de tidigare 79XXX/76XXX Och dess ersättare 69XXX. Så att de nya verken kommer med annual calender som är rätt diskret är nog ingen omöjlighet, framförallt på Portiguesern då den inte har några viktiga verkdelar på tavelsidan där annual modulen sitter.

Tillbaka
Topp