Echo Delta
Guld
För mig som konsument börjar IWCs produktutbud kännas lite spretigt och svåröverskådat. T.ex med 3268 som är 39mm och har 32XXX, 3269 på 40mm med samma 32XXX, men sen 3270 på 40mm med 35XXX. Och så kan 82XXX hittas in Pilot UTC med datumskiva. Att försöka prata med en AD eller boutique om skillnaden mellan olika urverk i pilotmodellerna är liksom dödsdömt. Love
69XXX och 89XXX verkar också mer lika varandra än vad 79XXX och 89XXX var.
Spontant känns det som att en harmonisering måste ske så småningom där t.ex 35XXX skrotas? Verkar sjukt komplicerat med såhär många olika urverksserier jämfört med t.ex Rolex som endast har en handfull olika urverk i alla sina modellserier?
Jag förstår förvirringen, Det är lite utspritt under övergångsperioden. Jag kan hålla med om att den tekniska kunskapsnivån inte är där den bör vara.
IWC har länge använt sig av ETA verk som många vet, och nu med deras egna fabrik så har de möjlighet att tillverka egna verk för samtliga modeller.
De ville antagligen inte sluta med en serie tvärt och börja med en ny som Rolex ofta gör.
Min gissning är att 89XXX serien kommer tas bort i framtiden, då det inte finns någon idé att ha två kronografverk i snarlik storlek.
35XXX och 30XXX har nått slutet av sin livslängd och kommer inte sättas in i fler nya modeller då 32XXX ersätter den. Så efter övergångsperioden kommer verkserierna se ut såhär:
32XXX: Mindre klockor, under 40mm, tre visare och datum i grundformen. Automatisk.
82XXX: Mellanstorlek, 40-43mm, tre visare och datum i grundformen. Automatisk.
69XXX: Kronograf, flera olika utföranden. Automatisk.
89XXX: Kronograf i större storlek, finns i flera utföranden. Automatisk.
59XXX: 8-days Manuellt verk, finns i flera olika utföranden.
52XXX: 7-days, finns i basversion, annual eller Perpetual calendar. Automatisk.
Detta är antagligen hur de vill ha serien, med tillägget om att 89XXX kanske fasas ut senare.
Idén är också att samtliga ska kunna ha Perpetual moduler på tavelsidan.
Då blir det 5-6 olika verkfamiljer beroende på storlek och funktion vilket är rätt normalt.
Men ja, som du säger så är det lite förvirrande just nu i övergångsfasen. Framförallt för mig som urmakare med dem att hålla koll på allt nytt och även tidigare verk!