• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

JensBP

Brattlife
2-Faktor
URL]]
 

Portugieser

Cartier
Hej på er!
Blir inte klok på det här. IW326104, alltså den större UTC:n, verkar finnas med både svart och brun tavla. Stämmer det eller har jag fått det om bakfoten?
 
Senast ändrad:

Nodese

Omega
2-Faktor
Hur funkar det med garanti om man köper en begagnad IWC? Kan man registrera om klockan till den nya ägaren online och på så sätt överföra garantin till nya?
 
Hej på er!
Blir inte klok på det här. IW326104, alltså den större UTC:n, verkar finnas med både svart och brun tavla. Stämmer det eller har jag fått det om bakfoten?

Ref 3261 finns endast med brun tavla, antingen i stål (1188st ), vitguld (250st), platina (1st) roséguld (500st).
Andra UTC modeller som är mer moderna du kanske blandat ihop är:
3251 som finns i många olika utföranden och tavlor, samt den nya 3271 i brons med en mörkgrön tavla. Vill du ha mer specifik info om varianterna på 3251 så är det bara säga till!
 
Inte en aning. Ser inte problemet heller. @Echo Delta vet garanterat och brukar vara villig att svara på frågor kring IWC.

Garantin är som nämnt inte knuten till ägaren, utan klockan. ,en om första ägaren registrerar sig för utökad garanti så står detta i IWCs register. Detta går självklart att ändra om nya ägaren påvisar bevis på köp så som både garantikort och klocka, samt gärna någon form av informerade från ursprungliga ägaren och antagligen då säljaren.
 

Portugieser

Cartier
Ref 3261 finns endast med brun tavla, antingen i stål (1188st ), vitguld (250st), platina (1st) roséguld (500st).
Andra UTC modeller som är mer moderna du kanske blandat ihop är:
3251 som finns i många olika utföranden och tavlor, samt den nya 3271 i brons med en mörkgrön tavla. Vill du ha mer specifik info om varianterna på 3251 så är det bara säga till!
Okej, stort tack för info! Det som förvirrade var att flera som ligger ute på C24 ser ut att ha svarta tavlor och på den här står det till och med att den är svart.
https://www.chrono24.se/iwc/pilot-utc-saint-exupery--id11912757.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK

Tyvärr känns 39 mm för litet för min del men om det finns någon större modell är jag idel öra! :)
 

Portugieser

Cartier
Samtliga 3261 är 44mm, och nya 3271 är 41mm :)
Aha! Men då låter det ju som att 3271 kan vara något (även om 3261 med svart tavla hade varit det bästa).

...eller så får det bli en 3777 med svart tavla men jag har redan en 371705 så det skulle vara roligare med något som sticker ut lite mer. ”Behöver” något som går bra ihop med svart skinnjacka och jag kan inte bära upp mer än 44 mm, så BP:n blir för stor :D
 
Senast ändrad:

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Någon som har/haft en Mark XVII? Tycker det är den snyggaste av modellerna i serien, perfekt balans mellan sportigt och formellt utseende. Är riktigt sugen på en men verkar ju inte direkt krylla av dom :(

iwc-mark-XVII-2.jpg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Garantin är som nämnt inte knuten till ägaren, utan klockan. ,en om första ägaren registrerar sig för utökad garanti så står detta i IWCs register. Detta går självklart att ändra om nya ägaren påvisar bevis på köp så som både garantikort och klocka, samt gärna någon form av informerade från ursprungliga ägaren och antagligen då säljaren.
Ping @Nodese
 

Portugieser

Cartier
Min vänstra handled är 16.5-17cm så klockan ser mycket stort ut på mig. Sedan om någon annan säger att klockan inte sitter stort på honom är det inte sant - Big Pilot heter så av en anledning. Även bortsett från diametern är allt annat i klockan stor: visare, markörer, datumfönstret, kronan. Allt detta gör att klockan ser ut och bärs stort. Och detta är väl hela poängen med den eller hur? De historiska Große Fliegeruhren var enorma för att kunna ta emot ett stort och precist urverk och tiden skulle avläsas snabbt. Min filosofi när det gäller storleken på klockor är att jag betraktar dem som saker och inte som klädesplagg där storleken ska motsvara ens kroppsstorlek. Om man snackar bilar så finns det en liknande diskussion om storleken på fälgar - hur stora får de vara innan det ser groteskt ut. I så fall är Big Pilot en Bigfoot som inte ska jämföras med andra SUVar. Hoppas att analogin är illustrativ nog.

Med det sagt är jag mycket nöjd med BPn och är rätt förtjust i just den svarta keramiska versionen. Klockan sitter rätt så bekvämt på handleden trotts sin storlek och detta tack vare materialet. Mer om detta nedan. Dock är boetten mycket tjock och bandhorn vänder inte nedåt speciellt mycket utan sticker ut vilket gör att de "hänger" över min handled trots att lug-to-lug är inte längre an bredden på min handled.



En intressant fråga. Har inte tänkt på detta så mycket men jag är nog van vid lätta ur. Om vi använder 3705 som referens är den inte speciellt lätt så vikten känns helt i linje med storleken faktiskt. Big Piloten väger 120 gram (med bandet och viklåset) och detta är bara 30 gram mindre än min Rolex BLNR på länk. Så nej, den känns inte flimsy, lätt - ja, men inte bräcklig. 50 gram till och den blir topptung vilket är inget att ha på en stor och kraftig klocka om du inte gillar när klockan sitter mycket tajt.

_6138927.JPG
_6138925.JPG
_6138922.JPG
_6138924.JPG
_6138921.JPG
_6138920.JPG
_6138932.JPG
_6138928.JPG


Tack för inlägget! Kanske kan få mig att komma över besvikelsen att BP kändes för stor och istället få mig att tycka att storleken är det som gör klockan :)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Någon som har/haft en Mark XVII? Tycker det är den snyggaste av modellerna i serien, perfekt balans mellan sportigt och formellt utseende. Är riktigt sugen på en men verkar ju inte direkt krylla av dom :(

iwc-mark-XVII-2.jpg
Jag har haft en. Tycker också att den är mycket snygg (bland de bästa av mark-modellerna imo) men den var för stor för min smak. Med det sagt lan/bör ju Pilotklockor vara stora av historiska sköl men den satt inte helt bra på min handled tyvärr.

Jag gillade verkligen datumen med både föregående och nästa datum, samt den röda pilen som skänkte lite mer liv till tavlan. Lumen var ingen höjdare.
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Jag är kluven. Kaxig och udda men en utmaning att matcha kläder till:meh:

Inte en IWC utan Patek har precis släppt en specialrelease som kostar hutlösa miljoner och självklart har klockgurun Mark Wahlberg köpt den. Samma gröna nyans som verkar bli mer poppis. Den mörka gröna från hulktiden verkar inte vara lika poppis bland high end märken längre.
6ED96A43-CB64-48B0-B4B4-880E75EBCD46.jpeg


92E9BCC8-14AD-4FDF-BC29-69595C90A95D.jpeg
 
Senast ändrad:
Inte en IWC utan Patek har precis släppt en specialrelease som kostar hutlösa miljoner och självklart har klockgurun Mark Wahlberg köpt den. Samma gröna nyans som verkar bli mer poppis. Den mörka gröna från hulktiden verkar inte vara lika poppis bland high end märken längre.
6ED96A43-CB64-48B0-B4B4-880E75EBCD46.jpeg


92E9BCC8-14AD-4FDF-BC29-69595C90A95D.jpeg

Den kostar som en ”vanlig” 5905P, så ungefär 71,700CHF, men är bara extremt svår att få tag på om det ens går.

Personligen så ser jag det inte som att den gröna färgen är upptagen, så den är populär så vore det kul att se mer av den!
 
Topp