• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

evki

Audemars
2-Faktor
Dagens balanshjul

_6148942.JPG
 
Lite snabbt tagna bilder på hur boetter i keramik fungerar, då detta omtalades tidigare i tråden.

här ser ni inre och yttre boett, och att den inre kan göras helt vattentät självständigt från den yttre keramiska som egentligen inte har något tryck på alls utan bara är ett yttre skal.

D2E2D62B-EA46-4FEF-B8DD-81DBA2389C24.jpeg
5CC26AF3-A91A-4660-9595-60423C276DD1.jpeg
0ABE8D11-2163-41DD-B507-828A752214CA.jpeg
386EF3A8-A9D5-4664-93EA-8DAE2C1F8E4B.jpeg
 

Bjornens

Omega
Kör helsvarta varianten på kontroll i två veckor, stor men jäkla trevlig.

0F6133AB-09B0-4182-B10D-04B79D80EE0B.jpeg
6F5D5AAC-61C2-4769-A939-46F4E5086FCC.jpeg
Den har jag provat på armen ett flertal gånger och alltid lämnat butiken med en känsla av nyförälskelse. Sitter perfekt på mig. Är dock rädd för att jag är för vårdslös för en svart klocka och att den således ser ut som skit inom ett år. Stål går ju alltid att polera och fixa till. Betyget är dock 5/5
 
Den har jag provat på armen ett flertal gånger och alltid lämnat butiken med en känsla av nyförälskelse. Sitter perfekt på mig. Är dock rädd för att jag är för vårdslös för en svart klocka och att den således ser ut som skit inom ett år. Stål går ju alltid att polera och fixa till. Betyget är dock 5/5

Den polerade keramiken är ju väldigt svår att lämna märke på alls. Den mattade delen går att blästra vid service så att den ser helt ny ut igen. Så länge du inte smäller i klockan för hårt så kommer ytterst få märken synas, så kör på!
 

ChumpTime

Panerai
Den polerade keramiken är ju väldigt svår att lämna märke på alls. Den mattade delen går att blästra vid service så att den ser helt ny ut igen. Så länge du inte smäller i klockan för hårt så kommer ytterst få märken synas, så kör på!

Uppstår det repor på matt keramik alltså? Är det för att ytan de facto består av massa mikroskopiska utstående bitar som spricker när man skrapar klockan mot något?

Är materialegenskaperna på Ceratanium märkbart annorlunda jfr vanlig IWC-keramik? Noterar att Cerataniummodeller har baksida och krona/pushers i samma material medan Keramiska modeller oftast inte har det (Ingenieurerna ovan undantagna, tydligen).
 

Zlabbe

Omega
2-Faktor
Hej!
Är sugen på en IWC pilot's chronograph, men är lite osäker på storleken... Nästan alla varianter är 43mm, och jag skulle behöva något mindre. Gärna blå (Laureus eller inte, spelar ingen större roll).
Spitfiren är på 41mm, så den hade varit intressant i storlek, men vet någon om den finns med blå urtavla, eller måste man gå upp till 43mm för att hitta en pilot chrono i blått?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Är sugen på en IWC pilot's chronograph, men är lite osäker på storleken... Nästan alla varianter är 43mm, och jag skulle behöva något mindre. Gärna blå (Laureus eller inte, spelar ingen större roll).
Spitfiren är på 41mm, så den hade varit intressant i storlek, men vet någon om den finns med blå urtavla, eller måste man gå upp till 43mm för att hitta en pilot chrono i blått?
Tror inte det finns en en blå pilot kronograf under 43. Men @Echo Delta eller @evki har garanterat koll.

Finns ju som du skriver spitfire. Även nya Ingenieur.

Edit. Finns i 42.
https://www.chrono24.se/search/inde...eTo=-1&redirectToSearchIndex=true&sortorder=0
 

evki

Audemars
2-Faktor
Hej!
Är sugen på en IWC pilot's chronograph, men är lite osäker på storleken... Nästan alla varianter är 43mm, och jag skulle behöva något mindre. Gärna blå (Laureus eller inte, spelar ingen större roll).
Spitfiren är på 41mm, så den hade varit intressant i storlek, men vet någon om den finns med blå urtavla, eller måste man gå upp till 43mm för att hitta en pilot chrono i blått?

3717-12. Spitfire Laureus hade nog mött dina krav väl.
 

Zlabbe

Omega
2-Faktor
Tror inte det finns en en blå pilot kronograf under 43. Men @Echo Delta eller @evki har garanterat koll.

Finns ju som du skriver spitfire. Även nya Ingenieur.

Edit. Finns i 42.
https://www.chrono24.se/search/inde...eTo=-1&redirectToSearchIndex=true&sortorder=0
Den Laureus-varianten är jag så klart intresserad av! Skulle nog behöva testa en 41mm Spitfire och en sån på 42mm. Är orolig för att höjden på nästan 15mm kan göra så att en 42mm-klocka känns väldigt stor. Alltid jobbigt med valmöjligheter! :)
 

konkret

Cartier
2-Faktor
@Echo Delta Hoppas OK att jag frågar dig kopplat till trycktest/täthetsservice, känns säkrare att ställa en fråga till en som har koll än att försöka leta fram något på internet.. Ber om ursäkt om detta redan avhandlats tidigare. Vad är egentligen skillnaden kopplat till trycktest och täthetsservice om man enbart vill veta om ens klocka är vattentät? Om en klocka klarar av trycktestet till 100m, vad säger det? Innebär det att den är vattentät för stunden medans en täthetsservices garanterar vattentäthet en period framåt?
 

Bjornens

Omega
Den polerade keramiken är ju väldigt svår att lämna märke på alls. Den mattade delen går att blästra vid service så att den ser helt ny ut igen. Så länge du inte smäller i klockan för hårt så kommer ytterst få märken synas, så kör på!

Enligt min notis från mitt senaste möte med denna skönhet (2017) betingade hon 11400€ innan påbörjad förhandling. Är det ungefär samma idag?
 
@Echo Delta Hoppas OK att jag frågar dig kopplat till trycktest/täthetsservice, känns säkrare att ställa en fråga till en som har koll än att försöka leta fram något på internet.. Ber om ursäkt om detta redan avhandlats tidigare. Vad är egentligen skillnaden kopplat till trycktest och täthetsservice om man enbart vill veta om ens klocka är vattentät? Om en klocka klarar av trycktestet till 100m, vad säger det? Innebär det att den är vattentät för stunden medans en täthetsservices garanterar vattentäthet en period framåt?

Ingen fara alls, fråga på! Är här för att hjälpa till! :)
Din gissning är helt korrekt, endast ett test ger ingen alls garanti och påvisar bara vattentäthet när den testades om servicehistoriken är okänd.
Men görs en täthetsservice så byts alla packningar och du får en garanti för en viss tid.
 
Enligt min notis från mitt senaste möte med denna skönhet (2017) betingade hon 11400€ innan påbörjad förhandling. Är det ungefär samma idag?

Jag vet faktiskt inte, listpriset är en av de få sakerna jag inte kommer åt särskilt lätt av någon anledning, men den tillverkas inte sedan några år tillbaka och jag kan tänka mig att priset ökats med 5-10% från den siffran, men någon exakt siffra har jag inte just nu! Får gräva lite och se vad jag finner.
 

Bjornens

Omega
Jag vet faktiskt inte, listpriset är en av de få sakerna jag inte kommer åt särskilt lätt av någon anledning, men den tillverkas inte sedan några år tillbaka och jag kan tänka mig att priset ökats med 5-10% från den siffran, men någon exakt siffra har jag inte just nu! Får gräva lite och se vad jag finner.
Jag hade helt missat att den utgått, vilket känns märkligt då den är fulländad i sin design. Men med din information och kunskap i bagaget kommer frågan om du vill göra dig av med exemplaret du visar på bilden? Den skulle passa så fint i windern bredvid min Aquatimer 3536-2000 Har två nyare Omega Seamaster 300 jag kan byta med, plus att du får en Epoch Stockholm på köpet
 
Jag hade helt missat att den utgått, vilket känns märkligt då den är fulländad i sin design. Men med din information och kunskap i bagaget kommer frågan om du vill göra dig av med exemplaret du visar på bilden? Den skulle passa så fint i windern bredvid min Aquatimer 3536-2000 Har två nyare Omega Seamaster 300 jag kan byta med, plus att du får en Epoch Stockholm på köpet

Denna är tyvärr inte min och sitter på min handled för tester, men annars hade vi kunnat snacka! :)
 
Missade helt att fota den, men gjorde en service på en av IWC’s mest sällsynta och okända moderna klockor förra veckan, IWC 3246. Finns 25st limiterade och en ytterligare helt unik gjord åt Nico Rosenberg.
Rätt ballt att veta vad den är gjord av; Boron Carbide.
Ska se om den är kvar och ta lite bilder om någon är sugen.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Missade helt att fota den, men gjorde en service på en av IWC’s mest sällsynta och okända moderna klockor förra veckan, IWC 3246. Finns 25st limiterade och en ytterligare helt unik gjord åt Nico Rosenberg.
Rätt ballt att veta vad den är gjord av; Boron Carbide.
Ska se om den är kvar och ta lite bilder om någon är sugen.
Så klart vi vill se. Annars tror vi inte dig ;)
 
Topp