• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Läste nån genomgång av den där, vars urverk tydligen ska vara baserat på ett ETA 7750? Det är ju typ som att ta en Cessna och bygga om den till rymdskepp. Och sen faktiskt lyckas landa på månen med det. Galet.

Förr var de baserade på 7750 men nu på sistone har de egna urverk rakt igenom.
 
Läste nån genomgång av den där, vars urverk tydligen ska vara baserat på ett ETA 7750? Det är ju typ som att ta en Cessna och bygga om den till rymdskepp. Och sen faktiskt lyckas landa på månen med det. Galet.

Det stämmer väl! Det är baserat på ett 7750, men det är alltså knappt en enda del kvar som inte är modifierad eller utbytt. Alltså nästan ALLT, så det är rätt imponerande!
 
Så här blir det när visarna är bytta, tyvärr inte lika fint som åldrad tritium.
IMG_4739.jpg
Snygg ändå!

Ser många äldre pilotkronografer med gula tritium index på tavlan men vita visare. Är det så att visarna oftast är bytta till visare med luminova på pilotkronografer från 90-talet? Någon som vet?
 
Snygg ändå!

Ser många äldre pilotkronografer med gula tritium index på tavlan men vita visare. Är det så att visarna oftast är bytta till visare med luminova på pilotkronografer från 90-talet? Någon som vet?

Yep, precis så. Själv väljer jag att bara ta med dem på kostnadsförslaget om de är skadade, men många kunder vill tyvärr byta för att de vill ha något som ser nyare ut.
 
Yep, precis så. Själv väljer jag att bara ta med dem på kostnadsförslaget om de är skadade, men många kunder vill tyvärr byta för att de vill ha något som ser nyare ut.

Dessa tavlor och visare åldras så snyggt! Dock har jag faktiskt haft tankar att köpa en luminova tavla+visare som skulle kanske möjliggöra att behålla de ”gamla”. Samtidigt tänkte jag köpa ett glas med AR på båda sidor.


_2124829.JPG
_2124828.JPG
_7312461.JPG
 
Der är den keramiska boetten som ändrar det. Boetten har en inre och yttre del. Dem yttre är keramik och den inre agerar som verkring, antimagnetisk ring, infästning av glas, crown tube och bakboett. Det är alltså teoretiskt möjligt att sätta ihop boetten utan den keramiska yttre delen, men band går inte att fästa då dessa sitter på den yttre delen.
Anledningen till detta är helt enkelt keramiken i sig, och dess materiella egenskaper att det är extremt hårt men tyvärr därmed mer skört än metaller. Genom att ha denna inre del i titan så slipper man sätta någon stress i form av gängor eller skruvar i keramiken.

Stålvarianten har ingen tvådelad boett utan har endast en vanlig verkring som säkrar verket innanför boetten, detta är anledningen till att boetten på 5020 är aningen mindre, den yttre keramiska delen är inte särskilt tjock och man slipper då effektivt en verkring som enskild komponent!

Här är lite bilder från IWC Strike på hur den är byggd:

Jag är inte helt uppdaterad vad gäller de nya pilotklockorna från IWC. Men de gamla hade väl i vissa fall en boett av rostfritt stål. Sedan hade man en inre del av vad man kallade "soft iron", som omringade urverket, som var ännu bättre än det rostfria stålet på att fånga upp och leda magnetfält runt urverket.

Tittar vi nu på den nya 502001 som du länkar den tekniska beskrivningen på, så står det som sagt Cermaic + Titanium.

Jag är ingen expert på material, men titan har inte så bra förmåga att leda magnetfält vad jag kan hitta. Beroende på vilket keramikmaterial man har kanske inte ens titan är bättre på att leda magnetfält än keramik, även om det kanske "oftast" är så?

Är du säker på att titanet finns där för att leda magnetfält, och inte bara stärka upp klockan?

https://www.kjmagnetics.com/blog.asp?p=shielding-materials
https://patents.google.com/patent/US7220488B2/en
https://en.wikipedia.org/wiki/Titanium
Ceramic - Wikipedia
https://www.google.com/search?q=using+titanium+as+magnetic+shield
 
Jag är inte helt uppdaterad vad gäller de nya pilotklockorna från IWC. Men de gamla hade väl i vissa fall en boett av rostfritt stål. Sedan hade man en inre del av vad man kallade "soft iron", som omringade urverket, som var ännu bättre än det rostfria stålet på att fånga upp och leda magnetfält runt urverket.

Tittar vi nu på den nya 502001 som du länkar den tekniska beskrivningen på, så står det som sagt Cermaic + Titanium.

Jag är ingen expert på material, men titan har inte så bra förmåga att leda magnetfält vad jag kan hitta. Beroende på vilket keramikmaterial man har kanske inte ens titan är bättre på att leda magnetfält än keramik, även om det kanske "oftast" är så?

Är du säker på att titanet finns där för att leda magnetfält, och inte bara stärka upp klockan?

https://www.kjmagnetics.com/blog.asp?p=shielding-materials
https://patents.google.com/patent/US7220488B2/en
https://en.wikipedia.org/wiki/Titanium
Ceramic - Wikipedia
https://www.google.com/search?q=using+titanium+as+magnetic+shield

5020 har inte en antimagnetisk bur, nej. Detta framgår rätt tydligt på bilderna jag postade. Keramik har varken positiva eller negativa egenskaper för magnetism i min vetskap.
Men det finns ju en anledning 5009 har en verkring i antimagnetiskt järn (kallas Soft Iron) och en inre bakboett i samma material, och att 5020 inte har någon av dem.
Samtliga boetter i stål från IWC är rostfritt och har en verkring i antimagnetiskt järn, om denna komponent används i klockan. Uppenbarligen har de tänkt genom detta och 5020 är ett speciellt fall, eftersom de flesta andra Big Pilot modeller med 50XXX/51XXX/52XXX verken har verkringar runt verket innanför boetten i just antimagnetiskt järn.
5019 har en verkring i mässing till exempel och 5061 som är i kolfiber och titan har en verkring i antimagnetiskt järn.
5020 saknar denna helt, men är också marginellt mindre i boettstorlek.

Kikar man på Portugieser 7 days, referenser 5000, 5001 och 5007 så har ingen av dessa varken en verkring eller inre bakboett.
 
@Echo Delta jag hörde att det finns ett "suddgummi" som kan användas för att ta bort små "repor" i keramiken, dvs rester av metall som sitter fast på boettens keramiska ytan. Är det något speciellt material eller går det att få tag på något liknande?
 
5020 har inte en antimagnetisk bur, nej. Detta framgår rätt tydligt på bilderna jag postade. Keramik har varken positiva eller negativa egenskaper för magnetism i min vetskap.
Men det finns ju en anledning 5009 har en verkring i antimagnetiskt järn (kallas Soft Iron) och en inre bakboett i samma material, och att 5020 inte har någon av dem.
Samtliga boetter i stål från IWC är rostfritt och har en verkring i antimagnetiskt järn, om denna komponent används i klockan. Uppenbarligen har de tänkt genom detta och 5020 är ett speciellt fall, eftersom de flesta andra Big Pilot modeller med 50XXX/51XXX/52XXX verken har verkringar runt verket innanför boetten i just antimagnetiskt järn.
5019 har en verkring i mässing till exempel och 5061 som är i kolfiber och titan har en verkring i antimagnetiskt järn.
5020 saknar denna helt, men är också marginellt mindre i boettstorlek.

Kikar man på Portugieser 7 days, referenser 5000, 5001 och 5007 så har ingen av dessa varken en verkring eller inre bakboett.

Tack för ditt utförliga svar!

Det var ditt tidigare svar i tråden, som jag citerar nedan, som jag tolkade som att 5020 har antimagnetisk bur, vilket jag tyckte lät konstigt då buren är av titan.

@Echo Delta en fråga angående 5020 - den sk soft iron cage, finns den i denna ref? Min IWC katalog nämner inte den men på IWCs hemsida står det att magnetskyddet finns.

Jag märker att boetten är annorlunda på denna jämfört med en vanlig Big Pilot: det är en mindre tavla/glass, glasringen är bredare och boetten är 0.2mm smalare (46mm exakt) och 0.5mm tunnare (15.1 vs 15.6) - är detta för att få rum för den inre boett i titan som keramiska klockor brukar ha?

Der är den keramiska boetten som ändrar det. Boetten har en inre och yttre del. Dem yttre är keramik och den inre agerar som verkring, antimagnetisk ring, infästning av glas, crown tube och bakboett. Det är alltså teoretiskt möjligt att sätta ihop boetten utan den keramiska yttre delen, men band går inte att fästa då dessa sitter på den yttre delen.
Anledningen till detta är helt enkelt keramiken i sig, och dess materiella egenskaper att det är extremt hårt men tyvärr därmed mer skört än metaller. Genom att ha denna inre del i titan så slipper man sätta någon stress i form av gängor eller skruvar i keramiken.

Stålvarianten har ingen tvådelad boett utan har endast en vanlig verkring som säkrar verket innanför boetten, detta är anledningen till att boetten på 5020 är aningen mindre, den yttre keramiska delen är inte särskilt tjock och man slipper då effektivt en verkring som enskild komponent!

Här är lite bilder från IWC Strike på hur den är byggd:

2F460139-E978-42B6-8CCA-2766C33B6326.png
6AEE1952-E253-4A18-B7B7-9B8B8BEA9251.png
4B7BD5C0-4B12-467E-A065-0CB108CA9638.png
D512A508-D452-4027-9142-D33128CB4060.png
88B77238-CFA5-4CC8-A3F3-46546584F321.png
8FFDD162-CBEC-49CC-94DE-8755E2A5AB4A.png
 
Ser bra ut, stort grattis till det nya förvärvet.

Får man fråga vad du har för omkrets på handleden? Och hur känns den på jmf med övriga IWC?

Min vänstra handled är 16.5-17cm så klockan ser mycket stort ut på mig. Sedan om någon annan säger att klockan inte sitter stort på honom är det inte sant - Big Pilot heter så av en anledning. Även bortsett från diametern är allt annat i klockan stor: visare, markörer, datumfönstret, kronan. Allt detta gör att klockan ser ut och bärs stort. Och detta är väl hela poängen med den eller hur? De historiska Große Fliegeruhren var enorma för att kunna ta emot ett stort och precist urverk och tiden skulle avläsas snabbt. Min filosofi när det gäller storleken på klockor är att jag betraktar dem som saker och inte som klädesplagg där storleken ska motsvara ens kroppsstorlek. Om man snackar bilar så finns det en liknande diskussion om storleken på fälgar - hur stora får de vara innan det ser groteskt ut. I så fall är Big Pilot en Bigfoot som inte ska jämföras med andra SUVar. Hoppas att analogin är illustrativ nog.

Med det sagt är jag mycket nöjd med BPn och är rätt förtjust i just den svarta keramiska versionen. Klockan sitter rätt så bekvämt på handleden trotts sin storlek och detta tack vare materialet. Mer om detta nedan. Dock är boetten mycket tjock och bandhorn vänder inte nedåt speciellt mycket utan sticker ut vilket gör att de "hänger" över min handled trots att lug-to-lug är inte längre an bredden på min handled.

Nu kanske du är immuniserad iom att du äger en 3705, men är det lätt att förbise den medfödda associationen vikt=kvalitet på en keramikklocka av den storleken? Den känns inte ”flimsy” eller så?

En intressant fråga. Har inte tänkt på detta så mycket men jag är nog van vid lätta ur. Om vi använder 3705 som referens är den inte speciellt lätt så vikten känns helt i linje med storleken faktiskt. Big Piloten väger 120 gram (med bandet och viklåset) och detta är bara 30 gram mindre än min Rolex BLNR på länk. Så nej, den känns inte flimsy, lätt - ja, men inte bräcklig. 50 gram till och den blir topptung vilket är inget att ha på en stor och kraftig klocka om du inte gillar när klockan sitter mycket tajt.

_6138927.JPG
_6138925.JPG
_6138922.JPG
_6138924.JPG
_6138921.JPG
_6138920.JPG
_6138932.JPG
_6138928.JPG


 
Senast ändrad:
Min vänstra handled är 16.5-17cm så klockan ser mycket stort ut på mig. Sedan om någon annan säger att klockan inte sitter stort på honom är det inte sant - Big Pilot heter så av en anledning. Även bortsett från diametern är allt annat i klockan stor: visare, markörer, datumfönstret, kronan. Allt detta gör att klockan ser ut och bärs stort. Och detta är väl hela poängen med den eller hur? De historiska Große Fliegeruhren var enorma för att kunna ta emot ett stort och precist urverk och tiden skulle avläsas snabbt. Min filosofi när det gäller storleken på klockor är att jag betraktar dem som saker och inte som klädesplagg där storleken ska motsvara ens kroppsstorlek. Om man snackar bilar så finns det en liknande diskussion om storleken på fälgar - hur stora får de vara innan det ser groteskt ut. I så fall är Big Pilot en Bigfoot som inte ska jämföras med andra SUVar. Hoppas att analogin är illustrativ nog.

Med det sagt är jag mycket nöjd med BPn och är rätt förtjust i just den svarta keramiska versionen. Klockan sitter rätt så bekvämt på handleden trotts sin storlek och detta tack vare materialet. Mer om detta nedan. Dock är boetten mycket tjock och bandhorn vänder inte nedåt speciellt mycket utan sticker ut vilket gör att de "hänger" över min handled trots att lug-to-lug är inte längre an bredden på min handled.



En intressant fråga. Har inte tänkt på detta så mycket men jag är nog van vid lätta ur. Om vi använder 3705 som referens är den inte speciellt lätt så vikten känns helt i linje med storleken faktiskt. Big Piloten väger 120 gram (med bandet och viklåset) och detta är bara 30 gram mindre än min Rolex BLNR på länk. Så nej, den känns inte flimsy, lätt - ja, men inte bräcklig. 50 gram till och den blir topptung vilket är inget att ha på en stor och kraftig klocka om du inte gillar när klockan sitter mycket tajt.

_6138927.JPG
_6138925.JPG
_6138922.JPG
_6138924.JPG
_6138921.JPG
_6138920.JPG
_6138932.JPG
_6138928.JPG



Tack för utförligt svar och de många bilderna. Prövat den vanliga i stål, och då konstaterades det snabbt att den var stor och tung. Därför extra intressant med dina tankar kring keramisk materialet. Aldrig ägt en keramisk variant. Dock har jag ägt och provat många IWC :) Köpte den senaste 41mm Pilot kronografen för att den passade mig perfekt (mycket bättre än 43mm varianten). BP kanske inte är en overkligt dröm givet att den skall se XL stor ut. Skall försöka testa den keramiska versionen om tillfälle ges.
 
Jag tror jag talar för de flesta när jag säger:

HELVETE vad bra den är!

Min vänstra handled är 16.5-17cm så klockan ser mycket stort ut på mig. Sedan om någon annan säger att klockan inte sitter stort på honom är det inte sant - Big Pilot heter så av en anledning. Även bortsett från diametern är allt annat i klockan stor: visare, markörer, datumfönstret, kronan. Allt detta gör att klockan ser ut och bärs stort. Och detta är väl hela poängen med den eller hur? De historiska Große Fliegeruhren var enorma för att kunna ta emot ett stort och precist urverk och tiden skulle avläsas snabbt. Min filosofi när det gäller storleken på klockor är att jag betraktar dem som saker och inte som klädesplagg där storleken ska motsvara ens kroppsstorlek. Om man snackar bilar så finns det en liknande diskussion om storleken på fälgar - hur stora får de vara innan det ser groteskt ut. I så fall är Big Pilot en Bigfoot som inte ska jämföras med andra SUVar. Hoppas att analogin är illustrativ nog.

Med det sagt är jag mycket nöjd med BPn och är rätt förtjust i just den svarta keramiska versionen. Klockan sitter rätt så bekvämt på handleden trotts sin storlek och detta tack vare materialet. Mer om detta nedan. Dock är boetten mycket tjock och bandhorn vänder inte nedåt speciellt mycket utan sticker ut vilket gör att de "hänger" över min handled trots att lug-to-lug är inte längre an bredden på min handled.



En intressant fråga. Har inte tänkt på detta så mycket men jag är nog van vid lätta ur. Om vi använder 3705 som referens är den inte speciellt lätt så vikten känns helt i linje med storleken faktiskt. Big Piloten väger 120 gram (med bandet och viklåset) och detta är bara 30 gram mindre än min Rolex BLNR på länk. Så nej, den känns inte flimsy, lätt - ja, men inte bräcklig. 50 gram till och den blir topptung vilket är inget att ha på en stor och kraftig klocka om du inte gillar när klockan sitter mycket tajt.

_6138927.JPG
_6138925.JPG
_6138922.JPG
_6138924.JPG
_6138921.JPG
_6138920.JPG
_6138932.JPG
_6138928.JPG


 
Tack för utförligt svar och de många bilderna. Prövat den vanliga i stål, och då konstaterades det snabbt att den var stor och tung. Därför extra intressant med dina tankar kring keramisk materialet. Aldrig ägt en keramisk variant. Dock har jag ägt och provat många IWC :) Köpte den senaste 41mm Pilot kronografen för att den passade mig perfekt (mycket bättre än 43mm varianten). BP kanske inte är en overkligt dröm givet att den skall se XL stor ut. Skall försöka testa den keramiska versionen om tillfälle ges.

Tycker absolut att du ska göra det. Jag har sett en BP på en 21cm handled och den såg "oversized" ut ändå.

Om du är beredd att keramiken kan gå sönder om du tappar klockan i golvet eller slår den hårt mot en betongvägg är detta ett fantastiskt material! De repor som syns på min klocka är inte repor i keramiken utan spår av det materialet boetten hade varit i kontakt med (samma slags olyckor som lämnar djupa spår på stålklockorna). När jag får tag på ett sånt suddgummi borde boetten se som ny ut.

Pelikan_Radiergummi.jpg
 
Senast ändrad:
Ligger och funderar lite :)
Tänk er en re-release av IWC Vintage Aquatimer Automatic Watch IW323101.
Fast den ska vara ca 40 mm bred och 9-10mm hög. Beroende på hur proportionerna blir. Sen in med ett inhouse-verk och öppen baksida. Alltså där snackar vi magisk klocka?
 

Bilagor

  • FEA2285A-6DFF-4CE0-BF14-E5F150FF323B.png
    FEA2285A-6DFF-4CE0-BF14-E5F150FF323B.png
    129.7 KB · Visningar: 5
Tillbaka
Topp