• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

evki

Audemars
2-Faktor
Tycker inte man ska låta vilken urmakare som helst serva en evighetskalender. Sedan tycker jag allmänt att det är en dålig ide att spara några tusenlappar på att inte låta en AD serva en modern klocka: hur tänker man kring packningar och utbytesdelar? Även om basverket är en ETA7750 vill jag få utbytesdelar från IWC med tanke på de förändringarna som hade gjorts på verket. Jag ofta får reklamera servicearbeten eftersom jag är kräsen och inte vill ha dammkorn och dylikt under glasen - detta har alltid löst sig utan mycket tjat hos AD, alla gör fel. Bara mina 5 cents.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Tycker inte man ska låta vilken urmakare som helst serva en evighetskalender. Sedan tycker jag allmänt att det är en dålig ide att spara några tusenlappar på att inte låta en AD serva en modern klocka: hur tänker man kring packningar och utbytesdelar? Även om basverket är en ETA7750 vill jag få utbytesdelar från IWC med tanke på de förändringarna som hade gjorts på verket. Jag ofta får reklamera servicearbeten eftersom jag är kräsen och inte vill ha dammkorn eller dylikt under glasen - detta har alltid löst sig utan mycket tjat hos AD, alla gör fel. Bara mina 5 cents.
Tungt vägande 5 cent.
 

BluEd

Omega
Gissa ref någon?
6BF3C8EB-24BA-44FA-A2FC-829A5757880C.jpeg
 
Tycker inte man ska låta vilken urmakare som helst serva en evighetskalender. Sedan tycker jag allmänt att det är en dålig ide att spara några tusenlappar på att inte låta en AD serva en modern klocka: hur tänker man kring packningar och utbytesdelar? Även om basverket är en ETA7750 vill jag få utbytesdelar från IWC med tanke på de förändringarna som hade gjorts på verket. Jag ofta får reklamera servicearbeten eftersom jag är kräsen och inte vill ha dammkorn och dylikt under glasen - detta har alltid löst sig utan mycket tjat hos AD, alla gör fel. Bara mina 5 cents.
Korrekt.
Klargör just angående detta med säkerhet så ingen tvivlar. Service av grundverket är inga större problem, men evighetsmodulen är en annan femma. Modulen är inte en som är byggd av Dubois-Depraz, ETA eller någon annan som har moduler till många olika företag. Modulen är endast tillverkad och använd av IWC, så delar går inte att få tag på hur som helst.
Att plocka isär och sätta ihop igen är en sak, men om något inte fungerar, är trasigt eller inkorrekt justerat så kommer urmakare utan utbildning till nivå 70 på IWC eller andra evighetsmoduler gå bet rätt hårt.
Anledningen är att i princip alla andra företag som gör evighetsmoduler så kan dessa justeras enskilt, men för IWC ska allt ställas in korrekt exakt ett helt år innan dagens datum. Därefter matas kalendern genom ett helt år för att säkerställa att detta stämmer.
En del moduler har en frikopplad dag-visning till exempel, då endast datumen och skottårsdagen harven ojämn cykel. Månadsvisning och dagvisning kan på vissa matas fram utan fritt från resten av modulens cykel. Med IWC så är fördelen att kunden inte kan fucka upp den genom att trycka på knapparna för snabbjustering, nackdelen är att urmakaren måste ha väldigt bra koll på hur modulen fungerar.
Nivå 70 kursen för urmakare för IWC handlar enbart om deras evighetsmodul, och räven vecka lång.
Så nja, vilken urmakare som helst kan nog inte ordna en sådan.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Korrekt.
Klargör just angående detta med säkerhet så ingen tvivlar. Service av grundverket är inga större problem, men evighetsmodulen är en annan femma. Modulen är inte en som är byggd av Dubois-Depraz, ETA eller någon annan som har moduler till många olika företag. Modulen är endast tillverkad och använd av IWC, så delar går inte att få tag på hur som helst.
Att plocka isär och sätta ihop igen är en sak, men om något inte fungerar, är trasigt eller inkorrekt justerat så kommer urmakare utan utbildning till nivå 70 på IWC eller andra evighetsmoduler gå bet rätt hårt.
Anledningen är att i princip alla andra företag som gör evighetsmoduler så kan dessa justeras enskilt, men för IWC ska allt ställas in korrekt exakt ett helt år innan dagens datum. Därefter matas kalendern genom ett helt år för att säkerställa att detta stämmer.
En del moduler har en frikopplad dag-visning till exempel, då endast datumen och skottårsdagen harven ojämn cykel. Månadsvisning och dagvisning kan på vissa matas fram utan fritt från resten av modulens cykel. Med IWC så är fördelen att kunden inte kan fucka upp den genom att trycka på knapparna för snabbjustering, nackdelen är att urmakaren måste ha väldigt bra koll på hur modulen fungerar.
Nivå 70 kursen för urmakare för IWC handlar enbart om deras evighetsmodul, och räven vecka lång.
Så nja, vilken urmakare som helst kan nog inte ordna en sådan.
Inlägg som dessa gör mig så glad av att hänga på KS: en person som vet vad han pratar om kopplar på "full nerd mode" och ser till att vi andra får vår dagliga dos nörderi. Tack! :)
 

Leiflicious

Cartier
Hoppsan. Keramik är lugnt så länge man inte tappar klockan i ett stengolv.

AB3BC194-E3C3-4D4E-A52E-2416CEBE7935.jpeg
Är inte det ett rätt stort issue egentligen? Jag har tappat klockor i stengolv flera gånger, man gråter ju typ inombords varje gång för man är så rädd att ha spräckt glaset. Måste ju vara konstant ångest om hela klockan är så spröd. Hur ofta ser du såna där skador?
 

BluEd

Omega
Full service och byte av boett på ovanstående reparation, samtliga verkdelar efter tvätt, samt ett 30110 (ETA 2892-A2)

De som har frågor, fråga i tråden då jag är katastrofalt dålig på att svara på de PM jag får!
Kan du säga något om utveckling av eller skillnader på IWCs ETA 2892-A2-baserade verk genom åren? Jag har t ex tre Aquatimers med verken 37524, 30110 och 30120. Är det någon skillnad?
 
Är inte det ett rätt stort issue egentligen? Jag har tappat klockor i stengolv flera gånger, man gråter ju typ inombords varje gång för man är så rädd att ha spräckt glaset. Måste ju vara konstant ångest om hela klockan är så spröd. Hur ofta ser du såna där skador?

Nä inte särskilt egentligen. Första generationen i keramik, ref 3705, hade keramik som var nästintill oförstörbar, men denna tillverkades inte av IWC tyvärr utan ett holländskt företag.
Senare iterationer hade IWCs egna keramik, och nu senaste Ceratanium.
Jag har sett 4-5 boetter som är skadade på detta vid i min tid med IWC på tre år. De kollegor som är på nivån att göra dessa har sett något snarlikt antal per år.
Sett till antalet klockor som såldes i keramik så är det rätt lite. Man ska heller inte jämföra det med stål, vilket många av någon anledning gör.
Make no mistake, keramikboetterna tål ganska mycket stryk. Men åker de i ett marmorgolv, så är det ofta rätt kört.
Det jag förvisso märkt i dessa fall är att verken tagit jämförelsevis lite skada mot samma i en stålboett.
Detta är självklart en spekulation baserad på min egna erfarenhet.

Sedan är det inte heller en dressklocka eller klocka som endast bärs till kostym eller mer trygga omständigheter, ofta får vi höra att kunderna här i Tyskland använder dem aktivt.
Så jag hade inte oroat mig särskilt mycket, såvida min vardag inte fyllts till stor del av mycket fysiskt trauma, slagskador etc.
Så byggarbetare, EOD-tek etc kanske bör undvika keramik, eller kanske finare klockor överlag... ;)
 
Kan du säga något om utveckling av eller skillnader på IWCs ETA 2892-A2-baserade verk genom åren? Jag har t ex tre Aquatimers med verken 37524, 30110 och 30120. Är det någon skillnad?

37XXX är gamla verk, ofta från 80/90-tal och en kort bit in på 00-talet och är mässingsplätterade istället för nickelplätterade som de nyare är.

30110 är bas varianten, 30120 har en längre tapp för centrumsekunden samt tim och visarhjul på grund av att tavlan är tjockare, så tre komponenter som inte passar på de klockor som grundvarianten 30110 ska sitta i!
Annars är de identiska.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Sen i förrgår IWC ägare, känns kul med något annat än det jag är van vid 😇
20201016170919_IMG_2601.JPG
Du känner väl den tyngdlösa friheten som kommer av att våga något nytt? Jag vill också känna mig fri så nästa klocka blir ett nytt spår. Fin klocka! Den där skulle jag kunna tänka mig, men först vill jag ha en International Watch Company i snirklig skrivstil.
 

ChumpTime

Panerai
Någon annan som sneglat mot dubbelkronografen i Ceratanium? Har försökt hitta en att klämma på ett tag nu och lyckas inte hitta en enda butik som har den inne, inkl flaggskeppet i Zürich. Provade den vanliga 44mm-kronon i keramik och gillade formfaktorn och designspråket. Stör mig på knappar och spänne i annan färg vilket ju är fixat på Cerataniumklockan. Och förutom denna finns bara två svårfångade limited editions i samma material

@Echo Delta , har du jobbat på nån iw3718-15 eller annan Cerataniumdinka?

Fick också höra att en re-release av iw3705 limited 999st är på gång, fast 41mm istället för 39mm. Dock i liknande prisklass som dubbelkronografen...
 

Bilagor

  • 808293F1-E5C7-4227-82F1-F416416B5B72.jpeg
    808293F1-E5C7-4227-82F1-F416416B5B72.jpeg
    78.3 KB · Visningar: 14
Topp