• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jälmers ur i borås. Bra?

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Nej, en sportrolle i stål för 58' är inte en lyxprodukt, det är en commodity.
Jag tycker att du tycker fel - och jag är säker på att majoriteten av alla personer ute på gatan som inte är klockintresserade tycker samma sak.
Allt handlar ju från början om förväntningar av service när man köper något utöver det vanliga, eller som jag anser - en lyxprodukt. Sen skrev jag faktiskt bara att jag förväntade mig en kaffe. Inget mer.

Jag pratar inte om min Rolex eller att den för mig är en lyxprodukt, det är bara en av många klockor jag ägt. Jag snackar om att det generellt räknas som en lyxprodukt.
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Jag åt en "lyx-räkmacka" igår.. men fanns en till som hette "XL-räkmacka" och den kostade mer. Blir förvirrad.... :D

Nåväl.. lyx eller inte, alla har vi olika definition av begreppet. Vad gäller Jälmers så har jag fått bra bemötande där! Trevligt, sakligt och inget överdrivet. För mig var det iaf värt en dagstur dit. Visst, inget kaffe eller champagne men det köper jag på andra ställen. Nog kan det kännas lite mer flådigt om det bjuds på champagne, men för mig personligen behövs det icke. Kanske om det bjuds på fin hantverksöl ;)
 

JB_XII

Rolex
Jag anser, precis som ni, att man ska få god service vid köp. Men om säljaren är trevlig så är väl det att bedöma som just god service.

Att inte plocka fram kaffe, platona, champagne etc faller inte under dålig service. Man är ju där för att köpa en klocka.

Tror det handlar om upplevelsen. Sen om det är att man får prova olika modeller, god kunskap om klockorna eller fikabröd/sprit är väl subjektivt.

Nej, en sportrolle i stål för 58' är inte en lyxprodukt, det är en commodity.
Prova att lägg samma pengar på en flygbiljett. Jag rekommender att du testar Arlanda - Bangkok T&R via Dubai i F med Emirates. Det är en lyxprodukt.

Rolex håller ju rätt bra i värde och flippas rätt generöst så jag förstår din poäng. Men jag tycker nog att det fortfarande räknas som konsumtion. Men intressant vinkel, dock kan väl 1kg guld eller 100 aktier i amazon anses som lyx också? :)
 

Mauritz

Rolex
Att kunna vrida på kran och få vatten samt att kunna äta ett mål mat om dagen, anses som den största lyxen av allt hos större delen av världens befolkning. Inte om man får kaffe eller en golfboll när jag köper en svindyr klocka, men lite trevlig service kan man kanske räkna med det är alltid trevligt.
 

Salesmayne

Panerai
Måste säga att folks verklighetsuppfattning är aningen skev när man anser eller åtminstone halvt som halvt argumenterar för att Rolex klockor inte är att betrakta som lyxvaror. INGEN behöver en klocka för 20-50-100k då du kan köpa en sketen quartz klocka för en spottstyver som håller tiden bättre. Således talar man från en relativt privilegierad piedestal och från ett klocknördsperspektiv där 50k för en klocka framstår som helt vettigt och normalt...för gemene man är det knappast så!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag undrar hur avtrubbade folk härinne börjar bli... Att tro att att en klocka för 60k inte är en lyxvara är ju helt sjukt. Fråga 1000 pers om en klocka för dessa pengar är lyx och över 99% kommer svara ja. När ska folk inse att de som hänger på KS inte är representativa för det stora flertalet.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag undrar hur avtrubbade folk härinne börjar bli... Att tro att att en klocka för 60k inte är en lyxvara är ju helt sjukt. Fråga 1000 pers om en klocka för dessa pengar är lyx och över 99% kommer svara ja. När ska folk inse att de som hänger på KS inte är representativa för det stora flertalet.

Vad får du för 60k? En Rolex, en gammal Volvo, en resa till Thailand med tanten...

Tycker snarare det handlar om prioriteringar.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad får du för 60k? En Rolex, en gammal Volvo, en resa till Thailand med tanten...

Tycker snarare det handlar om prioriteringar.
Är du dum på riktigt? Det handlar väl inte om vad man får för pengarna... Det handlar ju om vad man köper...En sommarstuga för 100k kommer vara rena skräpet, medan en klocka för samma pengar är en ren lyxvara.
 

Salesmayne

Panerai
Gissningsvis så reser även folk som har en Rolex på handleden, däremot tror jag inte att ens 0,1% av de vanliga resenärerna äger en klocka för 5k+. Därav lyxen!

En bil, hyror, mat, kläder etc. är nog vad gemene man prioriterar snarare än dyra klockor. Se på folks handleder i alla städer, mycket raymond weil, vulgära parfyms/skit brattar/kronografer mm, helt smaklös skit för 1k+. Inte för att mina observationer är mätbara på något sätt men empirin pekar likväl mot att medelbananen inte prioriterar klockor.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Måste säga att folks verklighetsuppfattning är aningen skev när man anser eller åtminstone halvt som halvt argumenterar för att Rolex klockor inte är att betrakta som lyxvaror. INGEN behöver en klocka för 20-50-100k då du kan köpa en sketen quartz klocka för en spottstyver som håller tiden bättre. Således talar man från en relativt privilegierad piedestal och från ett klocknördsperspektiv där 50k för en klocka framstår som helt vettigt och normalt...för gemene man är det knappast så!
Jag undrar hur avtrubbade folk härinne börjar bli... Att tro att att en klocka för 60k inte är en lyxvara är ju helt sjukt. Fråga 1000 pers om en klocka för dessa pengar är lyx och över 99% kommer svara ja. När ska folk inse att de som hänger på KS inte är representativa för det stora flertalet.
Ni tänker på helt fel sätt. :)
 

Salesmayne

Panerai
Nej, vi är troligen som du och många andra här eftersom vi trots allt reggat oss på forumet och sitter och munhuggs och diskuterar klock-livfet här. Gemene man förstår inte sjukdomen däremot.
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Att kunna vrida på kran och få vatten samt att kunna äta ett mål mat om dagen, anses som den största lyxen av allt hos större delen av världens befolkning. Inte om man får kaffe eller en golfboll när jag köper en svindyr klocka, men lite trevlig service kan man kanske räkna med det är alltid trevligt.

Lite stor jämförelse, men du har en poäng. Det är larvigt att lipa över världsliga saker. Men jag försökte framföra att om/när man handlar av AD så tycker jag att det är trevligt med sånt, men det är absolut INTE nödvändigt eller en deal-breaker. Jag gillar grejen när man som fysisk butik värnar lite om kunder och erbjuder det en nätbutik/whatever inte kan med personlig service. Lite tradition kan man ju se det som, kanske? Äldre släktingar osv har berättat samma historia när dem handlat i butikerna på 70-80-90-talet.

Inget mer OT för mig nu, det ballar ur:)
 

Buckshot

Panerai
Är det läge att ta fram popcornen?:cool: Dom klockintresserade i Sverige är som en droppe i havet. Mer än 99% skiter i vad dom har på handleden så länge den visar rätt tid. Många använder inte ens klocka. Vad dom 99% ser som lyx är antagligen allt över 5000. Att den klicken som hänger här har en annan uppfattning om lyx är inte oväntat. För mig så ligger nog gränsen vid ca 15 000 nu, men det kommer säkert att ändras när dyrare klockor införskaffas:angel:
 

hollow123

Rolex
Hämtade ut en bil för någon månad sedan för rätt mycket mer än en Rolex. Där var det också löpandebandkänsla trots tidsbokning, de berättade att de säljer cirka 20 bilar/dag.

Vill man ha lyxupplevse i Sverige så får man gå till en barbershop, det är enda stället som finns kvar för de män som vill bli ompysslade.
Plockade två nya SUVar från mercedes i våras, fick de levererade till företaget från en handlare långt från Göteborg. Två säljare satte sig sedan på tåget hem från gbg.
Så jo går att få bra service
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Plockade två nya SUVar från mercedes i våras, fick de levererade till företaget från en handlare långt från Göteborg. Två säljare satte sig sedan på tåget hem från gbg.
Så jo går att få bra service
Nice! Då köper jag fel bilmärke. Under Blancpains tidiga revival kunde man få klockan levererad hem personligen av JCB, det hade varit mysigt. :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag har jobbat nästan alla lediga stunder sedan jag var 12 år gammal, lov, helger etc.
När jag var 16, snittåldern på de som kommmentetar här, hade jag knappast råd med en klocka för 50k. Så lite förvånad att folk dissar detta som mellanmjölk.

Dessutom spelar det ingen roll om du köper dyr eller billig klocka, personal i serviceyrken med kundkontakt skall ta samtliga kunder på allvar annars kan de lika gärna byta yrke.

Idag när jag jobbat lite mer, är ju en stålrolex som Foppatofflor, men man får nog inte glömma att för gemene man (icke skadad klockbesatt person) är det ändå lyx.

Jag fordrar att personal behandlar mig som om den eventuellt stundande affären är betydelsefull för mig, och kan då med enkla medel förhöja upplevelsen avsevärt.


(Och vad gäller Jälmers har mitt förtroende för dem fått sig en törn, väljer helst bort dem)
 
Senast ändrad:

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Skulle vilja säga att dem är extremt dåliga på att svara på frågor om köp och även att de saluför vissa märken så tar de inte in dem i som bytesobjekt. Får tyvärr ge en stor tumme ner för deras approach och kommunikation.
 

Dnyman

Omega
Var inne på jälmer ur i fredags och tittade på klockor. Fick ett väldigt bra bemötande av säljarn, antar att det var Daniel.
Efter lite provande fann jag det jag sökte, men köpte inget.
Det gäller en ny klocka för ca 50 tkr så service och slitage är ju inget som bekymrar mig, verkar ha varit en del när man läst igenom tråden här.

Hemma kollade jag ju samma klocka på nätet och fann den på uret.se ca 28% billigare.

Nu gynnar jag ju hellre den lokala handeln och får en bra relation än näthandeln där man inte kan klämma å känna och troligen sämre service, förstår ju även att en fysisk butik behöver hålla högre priser än en näthandel.

Så frågan till er som handlat av jälmers , är han villig att diskutera priser, betalar gärna lite mer för service men inte 14 tkr mer.
 

16610

Patek
2-Faktor
Var inne på jälmer ur i fredags och tittade på klockor. Fick ett väldigt bra bemötande av säljarn, antar att det var Daniel.
Efter lite provande fann jag det jag sökte, men köpte inget.
Det gäller en ny klocka för ca 50 tkr så service och slitage är ju inget som bekymrar mig, verkar ha varit en del när man läst igenom tråden här.

Hemma kollade jag ju samma klocka på nätet och fann den på uret.se ca 28% billigare.

Nu gynnar jag ju hellre den lokala handeln och får en bra relation än näthandeln där man inte kan klämma å känna och troligen sämre service, förstår ju även att en fysisk butik behöver hålla högre priser än en näthandel.

Så frågan till er som handlat av jälmers , är han villig att diskutera priser, betalar gärna lite mer för service men inte 14 tkr mer.

Hej och välkommen!
@Urmakarn / Daniel är bra. Han kan säkert diskutera priset på klockan du söker. Men du är inne på rätt väg, det kostar att ha en fysisk butik. Sen kan jag lova att du får service. Vilket jag har fått från både Jälmers Ur och Nymans Ur där jag köpt klockor.
Vill du ha mer hjälp får du gärna PM:a mig
Mvh 16610
 

Dnyman

Omega
Hej och välkommen!
@Urmakarn / Daniel är bra. Han kan säkert diskutera priset på klockan du söker. Men du är inne på rätt väg, det kostar att ha en fysisk butik. Sen kan jag lova att du får service. Vilket jag har fått från både Jälmers Ur och Nymans Ur där jag köpt klockor.
Vill du ha mer hjälp får du gärna PM:a mig
Mvh 16610

Får göra ett försök i veckan.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Så frågan till er som handlat av jälmers , är han villig att diskutera priser, betalar gärna lite mer för service men inte 14 tkr mer.
Han är en försäljare - och en ganska duktig sådan. Det ingår i hans jobb att se till så att alla blir nöjda... Jag köpte en Speedy där för ett antal år sedan och gick nöjd ut genom dörren ;)
 

masseeh

Omega
2-Faktor
Hej,

Har en Seamaster 2254 som jag köpte begagnad och lämnade till Jälmers för service för under två år sedan. Hämtade inte ut den personligen då jag var på resa men såg när jag kom hem att det stod "Reparation" på kvittot. Hörde av mig till Jälmers och han sa att det var så dem brukade göra. Jag sa att jag naturligtvis ville ha ett kvitto där det framgått att det var en service jag gjort och det kunde jag få sa han motvilligt om jag kom in i butiken. Sen rann det ut i sanden för jag hade inte vägarna förbi. Jag hade också förväntat mig att få en spec på de delar som var bytta och kanske de utbytta delarna med mig men det var min första service på min första klocka så tog det inte längre än så vilket jag naturligtvis borde gjort.

Nu till min fråga. Det var som sagt under två år sedan jag servade klockan. Nu har jag märkt att den sackat lite mer per dag än tidigare och för några dagar sedan stannade den. Jag skakade den en liten stund och då gick den i 3-6sek. Tog av mig den och vred upp den manuellt (många varv) men den gick inte igång. Hade den på mig i nån timme och tog av den igen och skakade och då plötsligt gick den igång och har gått bra i 4 dagar. Nu har den dock stannat igen och går bara enstaka sekunder när den skakas. Till saken hör att jag aldrig tar av mig den.

Nån som vågar sig på en gissning på vad det kan vara?
Jälmers skrev till mig i Juni 2018 att dem var auktoriserade OMEGA service-ställe men jag hittar inget om det nu på deras eller OMEGAs hemsida. Nån som vet?
Vad kan jag förvänta mig när jag nu ska kontakta Jälmers? Ny service gratis? Vill jag det om jag blir erbjuden? Pengar tillbaka även om det var mer än ett år sedan?

Tacksam för hjälp!
Dom blev av med sin AD-status för Omega för lite över ett år sedan.

Jag tycker du ska höra av dig till Jälmers och se vad dom säger, i vanliga fall brukar det vara 1 års garanti på service.
 
Topp