Kul att du tycker det Förklara gärna vad du finner roligt?Detta inlägg är roligt på så många nivåer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kul att du tycker det Förklara gärna vad du finner roligt?Detta inlägg är roligt på så många nivåer.
Jag säger ju det.Håller med @hollow123 - köper man något motsvarande ett par månadslöner, och speciellt en lyxvara så som en dyr klocka faktiskt är, så borde man förvänta sig lite extra service.
Jag köpte en Rolex på Bergströms ett tag sedan, och det var i princip samma upplevelse som att köpa en dosa snus på pressbyrån.
"En sån där vill jag köpa."
- "Ok. Det blir 58000kr"
*drar kortet*
*väntar*
- "Tack, ha en bra dag!"
Hade i alla fall förväntat mig en kopp kaffe medan dom kortade länken och tog fram box osv.
DU är rolig på så många nivåer.Detta inlägg är roligt på så många nivåer.
Både löpandebandupplevelsen och din uppfattning om lyx. Känns som att hela upplevelsen var en lorrysketch.Kul att du tycker det Förklara gärna vad du finner roligt?
Du menar att Rolex inte är "lyx"? Något som ingen behöver, och som har priset som börjar på 50+?Både löpandebandupplevelsen och din uppfattning om lyx. Känns som att hela upplevelsen var en lorrysketch.
Håller med @hollow123 - köper man något motsvarande ett par månadslöner, och speciellt en lyxvara så som en dyr klocka faktiskt är, så borde man förvänta sig lite extra service.
Jag köpte en Rolex på Bergströms ett tag sedan, och det var i princip samma upplevelse som att köpa en dosa snus på pressbyrån.
"En sån där vill jag köpa."
- "Ok. Det blir 58000kr"
*drar kortet*
*väntar*
- "Tack, ha en bra dag!"
Hade i alla fall förväntat mig en kopp kaffe medan dom kortade länken och tog fram box osv.
Hämtade ut en bil för någon månad sedan för rätt mycket mer än en Rolex. Där var det också löpandebandkänsla trots tidsbokning, de berättade att de säljer cirka 20 bilar/dag.Du menar att Rolex inte är "lyx"? Något som ingen behöver, och som har priset som börjar på 50+?
Fråga random icke-klocknörd så tror jag alla anser det vara lyx.
En bil behöver man ju oftast mer än en klocka.Hämtade ut en bil för någon månad sedan för rätt mycket mer än en Rolex. Där var det också löpandebandkänsla trots tidsbokning, de berättade att de säljer cirka 20 bilar/dag.
Vill man ha lyxupplevse i Sverige så får man gå till en barbershop, det är enda stället som finns kvar för de män som vill bli ompysslade.
Du kan inte jämföra en bil med en (Rolex) klocka. Men det kommer du aldrig förstå.Hämtade ut en bil för någon månad sedan för rätt mycket mer än en Rolex. Där var det också löpandebandkänsla trots tidsbokning, de berättade att de säljer cirka 20 bilar/dag.
Vill man ha lyxupplevse i Sverige så får man gå till en barbershop, det är enda stället som finns kvar för de män som vill bli ompysslade.
En bil för över 400 papp är väl också en lyxvara?En bil behöver man ju oftast mer än en klocka.
Och en klocka kan du få för 200kr.
En bil kan du inte få för 200kr. Alltså är en Rolex en lyxvara i jämförelse.
Jag skrev inte heller att jag förväntade mig en spa-upplevelse och applåder. Men en kaffe och ett leende, i alla fall.
Förstå och hålla med är två olika saker, vi har alla olika definition av lyx. Om definitionen av lyx är något dyr och onödigt så borde en mc eller onödigt dyra kläder också kvalificera sig, samma sak där, löpandebandprincip.Du kan inte jämföra en bil med en (Rolex) klocka. Men det kommer du aldrig förstå.
Hämtade ut en bil för någon månad sedan för rätt mycket mer än en Rolex. Där var det också löpandebandkänsla trots tidsbokning, de berättade att de säljer cirka 20 bilar/dag.
Att servicekänslan är bortblåst i Sverige håller jag verkligen med om! Det positiva är att det är relativt lätt att som företagare/serviceperson kunna ge folk en "wow-känsla" i sitt eget bemötande! Det negativa är att man själv stör sig på alla kassa kundupplevelser och antagligen bara har en handfull ställen som överraskar en. Som tex. en barbershop eller den där restaurangen med bäst personal som man gärna blir stammis hos. Sen brukar man som stammis få en bättre upplevelse konsekvent än en person som kommer in för första gången tyvärr.En bil för över 400 papp är väl också en lyxvara?
Jag säger inte emot dig, servicekänslan är som bortblåst i Sverige oavsett om det handlar om hotell, restaurang, lägenhetsköp eller "köp av lyxvara" i butik.
Denna köptes också ny i Sisjön. Bryr mig inte så mycket om lyxkänslan men lyxigt kändes det inte.Allt detta för en liten sketen Polo... men de säljer inte liten bil, de säljer VW's goodwill. Det är därför man går till AD istället för bosses bilar eller blocket.
Tycker inte upplevelsen @Fixxxer fick är berättigad, hade nog själv blivit besviken.
Man får ju hoppas det men det kan lätt bli tvärtom också, att de anställda slappnar av och kör på rutin. Jag är sällan hos ADs i Sverige ska väl tilläggas men de gånger jag klämt klockor i butik har jag inte fått någon direkt presentation av klockorna, snarare tvärt om en tystnad och väntan på frågor. Detta trots att jag kikat på nya modeller som fått uppgraderingar.Sen brukar man som stammis få en bättre upplevelse konsekvent än en person som kommer in för första gången tyvärr.
Klart det är inom räckhåll för väldigt många. Men det anses fortfarande som en lyxprodukt hos gemene man, det kan jag garantera. Bara för att man har råd betyder inte att det inte är en lyxprodukt.Givetvis har @Fixxxer rätt i många avseenden att Rolex är en produkt som inte är helt nödvändig, dyr etc etc... men;
Dock tror jag att definitionen av lyx flyttats fram i takt med medelklassens ökade köpkraft. Visst 50k för en Explorer är mycket för de flesta, men fortfarande väl inom räckhåll för någon med medelinkomst. När nu den stora massan har detta inom räckhåll så menar, åtminstone jag, att det inte är en lyxvara i den ursprungliga bemärkelsen.
Dock tror jag att definitionen av lyx flyttats fram i takt med medelklassens ökade köpkraft. Visst 50k för en Explorer är mycket för de flesta, men fortfarande väl inom räckhåll för någon med medelinkomst. När nu den stora massan har detta inom räckhåll så menar, åtminstone jag, att det inte är en lyxvara i den ursprungliga bemärkelsen.
Givetvis har @Fixxxer rätt i många avseenden att Rolex är en produkt som inte är helt nödvändig, dyr etc etc... men;
this!Lyx är väl när man konsumerar/upplever något utöver det "vanliga". Dvs. den kan vara olika beroende på vilka förutsättningar man har. Säg att du skall köpa choklad, och den kan kosta 1500:- för 100g, de flesta har råd att spendera 1500:-, men det anses som överflödigt att lägga det på choklad, därmed blir det en lyxvara
Jag förstår din poäng, men måste ändå påpeka att bara för att man har råd med något, så är det inte "lyx".
Lyx är väl när man konsumerar/upplever något utöver det "vanliga". Dvs. den kan vara olika beroende på vilka förutsättningar man har. Säg att du skall köpa choklad, och den kan kosta 1500:- för 100g, de flesta har råd att spendera 1500:-, men det anses som överflödigt att lägga det på choklad, därmed blir det en lyxvara
Edit: lite tvåa på bollen.
Antingen förstår du inte eller så är jag dålig på att förklara min poängDet finns såklart olika grader av lyx. En del kallar det lägre spannet av lyx för premium. Jag är inte ute efter en språklig diskussion för detta är ett klockforum, men menar du då att du väljer en lyxvara när du tar Lindts choklad istället för Coops egna Eldorado eller vad den nu heter?
Äh, jag tror det handlar om olika förväntningar:
- Medelklasskille med 80k på kontot som ska gå till en ny Sub: förväntar sig toppservice och champagne. Får god service men blir besviken när inte säljaren plockar fram den där Platonan medan han väntar på länkkortning.
Säljaren hos AD: kortar länken, är trevlig. Har 23 st till på kölistan till den där Submarinern.
Precis precis precis.Det finns såklart olika grader av lyx. En del kallar det lägre spannet för premium. Jag är inte ute efter en språkliga diskussion för detta är ett klockforum men menar du då att du väljer en lyxvara när du tar Lindts choklad istället för Coops egna Eldorado eller vad den nu heter?
Äh, jag tror det handlar om olika olika förväntningar:
- Medelklasskille med 80k som ska gå till en ny Sub: förväntar sig toppservice och champagne. Får god service men blir besviken när inte säljaren plockar fram den där Platonan medan han väntar på länkkortning.
Säljaren hos AD: kortar länken, är trevlig. Har 23 st till på kölistan till den där Submarinern.
Jag tror i så fall inte att jag förstår din poäng. Billiknelsen har ju både du och jag säkert sett x antal gånger i olika trådar. Jag lyssnar gärna på din poäng om du orkar förklara den igen.Antingen förstår du inte eller så är jag dålig på att förklara min poäng
Det var inte jag som drog billiknelsenJag tror i så fall inte att jag förstår din poäng. Billiknelsen har ju både du och jag säkert sett x antal gånger i olika trådar. Jag lyssnar gärna på din poäng om du orkar förklara den igen.
Det finns såklart olika grader av lyx. En del kallar det lägre spannet av lyx för premium. Jag är inte ute efter en språklig diskussion för detta är ett klockforum, men menar du då att du väljer en lyxvara när du tar Lindts choklad istället för Coops egna Eldorado eller vad den nu heter?
Äh, jag tror det handlar om olika förväntningar:
- Medelklasskille med 80k på kontot som ska gå till en ny Sub: förväntar sig toppservice och champagne. Får god service men blir besviken när inte säljaren plockar fram den där Platonan medan han väntar på länkkortning.
Jag anser, precis som ni, att man ska få god service vid köp. Men om säljaren är trevlig så är väl det att bedöma som just god service.Jag är inte ute efter att tjafsa heller. Men då skall vi utgå från säljarens upplevelse?
"Detta är inget märkvärdigt för mig, därför skall du inte få känna det heller".
Tråkig utveckling om det skall vara så. Jag jobbar i stor del med service i b2b affärer och jag försöker att se nyttan ur kundens synvinkel, troligen därför jag ångar på här. Men om vi skall uppmuntra en högre servicegrad i landet så måste vi ju få vara lite kräsna
Att servicekänslan är bortblåst i Sverige håller jag verkligen med om! Det positiva är att det är relativt lätt att som företagare/serviceperson kunna ge folk en "wow-känsla" i sitt eget bemötande! Det negativa är att man själv stör sig på alla kassa kundupplevelser och antagligen bara har en handfull ställen som överraskar en. Som tex. en barbershop eller den där restaurangen med bäst personal som man gärna blir stammis hos. Sen brukar man som stammis få en bättre upplevelse konsekvent än en person som kommer in för första gången tyvärr.
Det var inte jag som drog billiknelsen
Nej jag orkar inte. Tråden handlar dessutom inte om det här.
Kort sagt; Att anse att en klocka för 50k inte är en lyxvara anser jag dumt. Oavsett hur mycket pengar man har.
Vi är ju redan så sjukt OT så kan lika gärna spinna vidare.Det finns dessutom få motsvarigheter av detta inom andra branscher; sambon och jag var på svenskt tenn och drog kortet för nytt möblemang... Fick samma köpupplevelse där som jag får på MIO/IKEA, men förväntade mig inget annat heller.