• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jälmers ur i borås. Bra?

Håller med @hollow123 - köper man något motsvarande ett par månadslöner, och speciellt en lyxvara så som en dyr klocka faktiskt är, så borde man förvänta sig lite extra service.

Jag köpte en Rolex på Bergströms ett tag sedan, och det var i princip samma upplevelse som att köpa en dosa snus på pressbyrån.
"En sån där vill jag köpa."
- "Ok. Det blir 58000kr"
*drar kortet*
*väntar*
- "Tack, ha en bra dag!"

Hade i alla fall förväntat mig en kopp kaffe medan dom kortade länken och tog fram box osv.
Jag säger ju det.

Tänk dig då att klockan är begagnad och finns i Borås, och då är vi nere på mjölk-nivå. ;)

Jag har fått kaffe de gånger jag köpt nytt i butik, men annars är det en ganska ospännande upplevelse. Såpass att jag hellre ber AD:n skicka klockan till mig.
 
Både löpandebandupplevelsen och din uppfattning om lyx. Känns som att hela upplevelsen var en lorrysketch. :)
Du menar att Rolex inte är "lyx"? Något som ingen behöver, och som har priset som börjar på 50+?
Fråga random icke-klocknörd så tror jag alla anser det vara lyx.
 
Håller med @hollow123 - köper man något motsvarande ett par månadslöner, och speciellt en lyxvara så som en dyr klocka faktiskt är, så borde man förvänta sig lite extra service.

Jag köpte en Rolex på Bergströms ett tag sedan, och det var i princip samma upplevelse som att köpa en dosa snus på pressbyrån.
"En sån där vill jag köpa."
- "Ok. Det blir 58000kr"
*drar kortet*
*väntar*
- "Tack, ha en bra dag!"

Hade i alla fall förväntat mig en kopp kaffe medan dom kortade länken och tog fram box osv.

Håller med! Köper man något i den prisklassen på en AD så är det väl inte så jobbigt att dra till med lite kaffe eller något annan och skicka på en katalog eller liknande. Det borde man nästan förvänta sig!

På Nymans får man champagne eller något annat, trevligt bemötande och en katalog eller liknande. Även fått smågrejer som golfboll eller keps bara för grejens skull. Dem tog heller inte betalt för att korta länk eller meka på rubber b vid andra tillfällen.

Lite så ska det ju vara:)
 
Du menar att Rolex inte är "lyx"? Något som ingen behöver, och som har priset som börjar på 50+?
Fråga random icke-klocknörd så tror jag alla anser det vara lyx.
Hämtade ut en bil för någon månad sedan för rätt mycket mer än en Rolex. Där var det också löpandebandkänsla trots tidsbokning, de berättade att de säljer cirka 20 bilar/dag.

Vill man ha lyxupplevse i Sverige så får man gå till en barbershop, det är enda stället som finns kvar för de män som vill bli ompysslade.
 
Hämtade ut en bil för någon månad sedan för rätt mycket mer än en Rolex. Där var det också löpandebandkänsla trots tidsbokning, de berättade att de säljer cirka 20 bilar/dag.

Vill man ha lyxupplevse i Sverige så får man gå till en barbershop, det är enda stället som finns kvar för de män som vill bli ompysslade.
En bil behöver man ju oftast mer än en klocka.
Och en klocka kan du få för 200kr.
En bil kan du inte få för 200kr. Alltså är en Rolex en lyxvara i jämförelse.

Jag skrev inte heller att jag förväntade mig en spa-upplevelse och applåder. Men en kaffe och ett leende, i alla fall.
 
Hämtade ut en bil för någon månad sedan för rätt mycket mer än en Rolex. Där var det också löpandebandkänsla trots tidsbokning, de berättade att de säljer cirka 20 bilar/dag.

Vill man ha lyxupplevse i Sverige så får man gå till en barbershop, det är enda stället som finns kvar för de män som vill bli ompysslade.
Du kan inte jämföra en bil med en (Rolex) klocka. Men det kommer du aldrig förstå.
 
En bil behöver man ju oftast mer än en klocka.
Och en klocka kan du få för 200kr.
En bil kan du inte få för 200kr. Alltså är en Rolex en lyxvara i jämförelse.

Jag skrev inte heller att jag förväntade mig en spa-upplevelse och applåder. Men en kaffe och ett leende, i alla fall.
En bil för över 400 papp är väl också en lyxvara?
Jag säger inte emot dig, servicekänslan är som bortblåst i Sverige oavsett om det handlar om hotell, restaurang, lägenhetsköp eller "köp av lyxvara" i butik.
 
Du kan inte jämföra en bil med en (Rolex) klocka. Men det kommer du aldrig förstå.
Förstå och hålla med är två olika saker, vi har alla olika definition av lyx. Om definitionen av lyx är något dyr och onödigt så borde en mc eller onödigt dyra kläder också kvalificera sig, samma sak där, löpandebandprincip.
 
Hämtade ut en bil för någon månad sedan för rätt mycket mer än en Rolex. Där var det också löpandebandkänsla trots tidsbokning, de berättade att de säljer cirka 20 bilar/dag.

Vill man ha lyxupplevse i Sverige så får man gå till en barbershop, det är enda stället som finns kvar för de män som vill bli ompysslade.

Herregud, vet inte om det skall upplevas som skönt eller tragiskt att vara så avtrubbad som du ger sken av.
Självklart är en ny Rolex lyx, det är ju det som märket lever på!

När jag köpte VW Polo för många år sedan, ny från VW i sisjön, så stod bilen inne i hallen med ett skynke och avtäcktes elegant tillsammans med en gedigen genomgång av bilen. Mycket frågor om hur det känns och fokus på min "uppelvelse". Därtill skickades det med en massa tillbehör som tvätthink och accessoarer.

Allt detta för en liten sketen Polo... men de säljer inte liten bil, de säljer VW's goodwill. Det är därför man går till AD istället för bosses bilar eller blocket.

Tycker inte upplevelsen @Fixxxer fick är berättigad, hade nog själv blivit besviken.
 
En bil för över 400 papp är väl också en lyxvara?
Jag säger inte emot dig, servicekänslan är som bortblåst i Sverige oavsett om det handlar om hotell, restaurang, lägenhetsköp eller "köp av lyxvara" i butik.
Att servicekänslan är bortblåst i Sverige håller jag verkligen med om! Det positiva är att det är relativt lätt att som företagare/serviceperson kunna ge folk en "wow-känsla" i sitt eget bemötande! Det negativa är att man själv stör sig på alla kassa kundupplevelser och antagligen bara har en handfull ställen som överraskar en. Som tex. en barbershop eller den där restaurangen med bäst personal som man gärna blir stammis hos. Sen brukar man som stammis få en bättre upplevelse konsekvent än en person som kommer in för första gången tyvärr.
 
Allt detta för en liten sketen Polo... men de säljer inte liten bil, de säljer VW's goodwill. Det är därför man går till AD istället för bosses bilar eller blocket.

Tycker inte upplevelsen @Fixxxer fick är berättigad, hade nog själv blivit besviken.
Denna köptes också ny i Sisjön. Bryr mig inte så mycket om lyxkänslan men lyxigt kändes det inte.
Sen brukar man som stammis få en bättre upplevelse konsekvent än en person som kommer in för första gången tyvärr.
Man får ju hoppas det men det kan lätt bli tvärtom också, att de anställda slappnar av och kör på rutin. Jag är sällan hos ADs i Sverige ska väl tilläggas men de gånger jag klämt klockor i butik har jag inte fått någon direkt presentation av klockorna, snarare tvärt om en tystnad och väntan på frågor. Detta trots att jag kikat på nya modeller som fått uppgraderingar.

Mäklarbranschen är värt tycker jag. Kostym på för att ge sken av lyx samtidigt som mäklaren sitter på diskbänken när man kommer in för att signalera "detta är ett soft ställe".
 
  • Like
Reactions: JLW
Givetvis har @Fixxxer rätt i många avseenden att Rolex är en produkt som inte är helt nödvändig, dyr etc etc... men;

Dock tror jag att definitionen av lyx flyttats fram i takt med medelklassens ökade köpkraft. Visst 50k för en Explorer är mycket för de flesta, men fortfarande väl inom räckhåll för någon med medelinkomst. När nu den stora massan har detta inom räckhåll så menar, åtminstone jag, att det inte är en lyxvara i den ursprungliga bemärkelsen.
 
Givetvis har @Fixxxer rätt i många avseenden att Rolex är en produkt som inte är helt nödvändig, dyr etc etc... men;

Dock tror jag att definitionen av lyx flyttats fram i takt med medelklassens ökade köpkraft. Visst 50k för en Explorer är mycket för de flesta, men fortfarande väl inom räckhåll för någon med medelinkomst. När nu den stora massan har detta inom räckhåll så menar, åtminstone jag, att det inte är en lyxvara i den ursprungliga bemärkelsen.
Klart det är inom räckhåll för väldigt många. Men det anses fortfarande som en lyxprodukt hos gemene man, det kan jag garantera. Bara för att man har råd betyder inte att det inte är en lyxprodukt.
Man blir ju själv fartblind så jag tycker inte det är så dyrt - men det är ju vansinnigt enligt många.
 
Dock tror jag att definitionen av lyx flyttats fram i takt med medelklassens ökade köpkraft. Visst 50k för en Explorer är mycket för de flesta, men fortfarande väl inom räckhåll för någon med medelinkomst. När nu den stora massan har detta inom räckhåll så menar, åtminstone jag, att det inte är en lyxvara i den ursprungliga bemärkelsen.

Bullseye!
 
Givetvis har @Fixxxer rätt i många avseenden att Rolex är en produkt som inte är helt nödvändig, dyr etc etc... men;

Dock tror jag att definitionen av lyx flyttats fram i takt med medelklassens ökade köpkraft. Visst 50k för en Explorer är mycket för de flesta, men fortfarande väl inom räckhåll för någon med medelinkomst. När nu den stora massan har detta inom räckhåll så menar, åtminstone jag, att det inte är en lyxvara i den ursprungliga bemärkelsen.

Jag förstår din poäng, men måste ändå påpeka att bara för att man har råd med något, så är det inte "lyx".

Lyx är väl när man konsumerar/upplever något utöver det "vanliga". Dvs. den kan vara olika beroende på vilka förutsättningar man har. Säg att du skall köpa choklad, och den kan kosta 1500:- för 100g, de flesta har råd att spendera 1500:-, men det anses som överflödigt att lägga det på choklad, därmed blir det en lyxvara :)

Edit: lite tvåa på bollen.
 
Lyx är väl när man konsumerar/upplever något utöver det "vanliga". Dvs. den kan vara olika beroende på vilka förutsättningar man har. Säg att du skall köpa choklad, och den kan kosta 1500:- för 100g, de flesta har råd att spendera 1500:-, men det anses som överflödigt att lägga det på choklad, därmed blir det en lyxvara :)
this!
 
Jag förstår din poäng, men måste ändå påpeka att bara för att man har råd med något, så är det inte "lyx".

Lyx är väl när man konsumerar/upplever något utöver det "vanliga". Dvs. den kan vara olika beroende på vilka förutsättningar man har. Säg att du skall köpa choklad, och den kan kosta 1500:- för 100g, de flesta har råd att spendera 1500:-, men det anses som överflödigt att lägga det på choklad, därmed blir det en lyxvara :)

Edit: lite tvåa på bollen.


Det finns såklart olika grader av lyx. En del kallar det lägre spannet av lyx för premium. Jag är inte ute efter en språklig diskussion för detta är ett klockforum, men menar du då att du väljer en lyxvara när du tar Lindts choklad istället för Coops egna Eldorado eller vad den nu heter?

Äh, jag tror det handlar om olika förväntningar:

- Medelklasskille med 80k på kontot som ska gå till en ny Sub: förväntar sig toppservice och champagne. Får god service men blir besviken när inte säljaren plockar fram den där Platonan medan han väntar på länkkortning.

Säljaren hos AD: kortar länken, är trevlig. Har 23 st till på kölistan till den där Submarinern.
 
Det finns såklart olika grader av lyx. En del kallar det lägre spannet av lyx för premium. Jag är inte ute efter en språklig diskussion för detta är ett klockforum, men menar du då att du väljer en lyxvara när du tar Lindts choklad istället för Coops egna Eldorado eller vad den nu heter?

Äh, jag tror det handlar om olika förväntningar:

- Medelklasskille med 80k på kontot som ska gå till en ny Sub: förväntar sig toppservice och champagne. Får god service men blir besviken när inte säljaren plockar fram den där Platonan medan han väntar på länkkortning.

Säljaren hos AD: kortar länken, är trevlig. Har 23 st till på kölistan till den där Submarinern.
Antingen förstår du inte eller så är jag dålig på att förklara min poäng :)
 
Det finns såklart olika grader av lyx. En del kallar det lägre spannet för premium. Jag är inte ute efter en språkliga diskussion för detta är ett klockforum men menar du då att du väljer en lyxvara när du tar Lindts choklad istället för Coops egna Eldorado eller vad den nu heter?

Äh, jag tror det handlar om olika olika förväntningar:

- Medelklasskille med 80k som ska gå till en ny Sub: förväntar sig toppservice och champagne. Får god service men blir besviken när inte säljaren plockar fram den där Platonan medan han väntar på länkkortning.

Säljaren hos AD: kortar länken, är trevlig. Har 23 st till på kölistan till den där Submarinern.
Precis precis precis.
 
Antingen förstår du inte eller så är jag dålig på att förklara min poäng :)
Jag tror i så fall inte att jag förstår din poäng. Billiknelsen har ju både du och jag säkert sett x antal gånger i olika trådar. Jag lyssnar gärna på din poäng om du orkar förklara den igen.
 
Jag tror i så fall inte att jag förstår din poäng. Billiknelsen har ju både du och jag säkert sett x antal gånger i olika trådar. Jag lyssnar gärna på din poäng om du orkar förklara den igen.
Det var inte jag som drog billiknelsen :)

Nej jag orkar inte. Tråden handlar dessutom inte om det här.
Kort sagt; Att anse att en klocka för 50k inte är en lyxvara anser jag dumt. Oavsett hur mycket pengar man har.
 
Det finns såklart olika grader av lyx. En del kallar det lägre spannet av lyx för premium. Jag är inte ute efter en språklig diskussion för detta är ett klockforum, men menar du då att du väljer en lyxvara när du tar Lindts choklad istället för Coops egna Eldorado eller vad den nu heter?

Äh, jag tror det handlar om olika förväntningar:

- Medelklasskille med 80k på kontot som ska gå till en ny Sub: förväntar sig toppservice och champagne. Får god service men blir besviken när inte säljaren plockar fram den där Platonan medan han väntar på länkkortning.

Säljaren hos AD: kortar länken, är trevlig. Har 23 st till på kölistan till den där Submarinern.

Jag är inte ute efter att tjafsa heller. Men då skall vi utgå från säljarens upplevelse?

"Detta är inget märkvärdigt för mig, därför skall du inte få känna det heller".

Tråkig utveckling om det skall vara så. Jag jobbar i stor del med service i b2b affärer och jag försöker att se nyttan ur kundens synvinkel, troligen därför jag ångar på här. Men om vi skall uppmuntra en högre servicegrad i landet så måste vi ju få vara lite kräsna :)
 
Jag är inte ute efter att tjafsa heller. Men då skall vi utgå från säljarens upplevelse?

"Detta är inget märkvärdigt för mig, därför skall du inte få känna det heller".

Tråkig utveckling om det skall vara så. Jag jobbar i stor del med service i b2b affärer och jag försöker att se nyttan ur kundens synvinkel, troligen därför jag ångar på här. Men om vi skall uppmuntra en högre servicegrad i landet så måste vi ju få vara lite kräsna :)
Jag anser, precis som ni, att man ska få god service vid köp. Men om säljaren är trevlig så är väl det att bedöma som just god service.

Att inte plocka fram kaffe, platona, champagne etc faller inte under dålig service. Man är ju där för att köpa en klocka.

Det finns dessutom få motsvarigheter av detta inom andra branscher; sambon och jag var på svenskt tenn och drog kortet för nytt möblemang... Fick samma köpupplevelse där som jag får på MIO/IKEA, men förväntade mig inget annat heller.
 
Att servicekänslan är bortblåst i Sverige håller jag verkligen med om! Det positiva är att det är relativt lätt att som företagare/serviceperson kunna ge folk en "wow-känsla" i sitt eget bemötande! Det negativa är att man själv stör sig på alla kassa kundupplevelser och antagligen bara har en handfull ställen som överraskar en. Som tex. en barbershop eller den där restaurangen med bäst personal som man gärna blir stammis hos. Sen brukar man som stammis få en bättre upplevelse konsekvent än en person som kommer in för första gången tyvärr.

jag tyckte mest det var roligt och kolla på de som handlade hos kroon's sist jag var inne där
det dracks espresso och kollades hur klockan gjorde sig på handleden i helspegel så där har kroon lyckats med en bra kundupplevelse för det var det nog "lyxkänsla" för de som hittade ngt att köpa

jag var mest besviken på att den enda helstål sportmodellen de hade i lager var explorer 2
men givetvis en del tvåtons och mängder med datejusts
 
  • Like
Reactions: JLW
Det var inte jag som drog billiknelsen :)

Nej jag orkar inte. Tråden handlar dessutom inte om det här.
Kort sagt; Att anse att en klocka för 50k inte är en lyxvara anser jag dumt. Oavsett hur mycket pengar man har.

Nej, en sportrolle i stål för 58' är inte en lyxprodukt, det är en commodity.
Prova att lägg samma pengar på en flygbiljett. Jag rekommender att du testar Arlanda - Bangkok T&R via Dubai i F med Emirates. Det är en lyxprodukt.
 
  • Like
Reactions: JLW
Det finns dessutom få motsvarigheter av detta inom andra branscher; sambon och jag var på svenskt tenn och drog kortet för nytt möblemang... Fick samma köpupplevelse där som jag får på MIO/IKEA, men förväntade mig inget annat heller.
Vi är ju redan så sjukt OT så kan lika gärna spinna vidare.

Det är ju same same nästan oavsett vad man köper i Sverige, det är ju det som är grejen. Att förvänta sig champagne för att man köper klocka eller platonakläm för att man kortar en länk blir liksom rätt underligt med tanke på den konsumtionstradition som finns i Sverige.
 
Blir lite väl mycket OT här men men. Läst igenom några av de senaste kommentarerna. Personligen bryr jag mig inte om köpupplevelsen och köper därför online om priset är bättre. Om man inte ens får något extra när man handlar i butik så ser jag inte ens anledningen till att butiker behöver finnas kvar i framtiden. Bil är en annan sak men för att överleva som företag så bör man erbjuda någonting extra jämfört med sina konkurrenter, speciellt när klockbutiker i de flesta fall inte har ett konkurrenskraftigt pris.
 
Tillbaka
Topp