• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Alarik

Audemars
2-Faktor
Håller med dig. Här är min (neo-vintage?) Master Control Memovox i rosé från 1998. Så mycket bättre proportioner än på den moderna automaten på 40mm.
Plus att den är manuell och saknar (eller snarare trivs utan) datum. Jag älskar symmetri och det är svårt att hitta en mer symmetrisk memovox tavla förutom kanske DSA.

_1191484 copy.JPG

Förbannat smakfull!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Håller med dig. Här är min (neo-vintage?) Master Control Memovox i rosé från 1998. Så mycket bättre proportioner än på den moderna automaten på 40mm.
Plus att den är manuell och saknar (eller snarare trivs utan) datum. Jag älskar symmetri och det är svårt att hitta en mer symmetrisk memovox tavla förutom kanske DSA.

_1191484 copy.JPG
Det är väldigt läckert med guld...
 

evki

Audemars
2-Faktor
Riktigt fin :)
Har varit väldigt nära att köpa stålvarianten. Hur tjock är den?

Tack! Den är väldigt speciell med ett manuellt verk OCH reveil funktion.

Stålvarianten med ett glas på baksidan? De är superfina, speciellt med svart urtavla. Min har ett solitt baklock. Personligen tycker jag inte att urverket (cal. 914) är tillräckligt findekorerad för att förtjäna ett safir :)

Storleken är 36mmx11.4mm
42.3mm lug-to-lug.
 
Senast ändrad:
Tack! Den är väldigt speciell med ett manuellt verk OCH reveil funktion.

Stålvarianten med ett glas på baksidan? De är superfina, speciellt med svart urtavla. Min har ett solitt baklock. Personligen tycker jag inte att urverket (cal. 914) är tillräckligt findekorerad för att förtjäna ett safir :)

Storleken är 36mmx11.4mm
42.3mm lug-to-lug.
Fina mått, var rädd att den skulle vara lite för tjock.
Om jag minns rätt är det bara den med svart tavla som har glasbaksida. Den är betydligt ovanligare än den med silvertavla och solid baksida.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Gillar verkligen den här klassikern. Berätta gärna lite fakta för en som inte har så bra koll på JLC... Ålder, mått mm. :)
Kul att höra!
Memovox är den första automatiska klockan med larmfunktion. Kom på 50-talet. Detta ex är från sent 50-tal. Ganska biffig för sin tid, 37 mm. Man ställer larmet med den övre kronan.
Min pappa köpte den ny. Den slutade fungera efter ett par decennier och det fanns inte kompetens eller intresse att serva den så den blev liggande i en låda många år, innan jag fick ta över den och renoverade den för ca 15 år sedan.
En till bild
125DB267-B3E5-410D-87F8-5B3CA4002ECD.jpeg
 

Bilagor

  • D746A2DE-6792-4394-A68D-88E0CEC0AD32.jpeg
    D746A2DE-6792-4394-A68D-88E0CEC0AD32.jpeg
    146.9 KB · Visningar: 14

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Kul att höra!
Memovox är den första automatiska klockan med larmfunktion. Kom på 50-talet. Detta ex är från sent 50-tal. Ganska biffig för sin tid, 37 mm. Man ställer larmet med den övre kronan.
Min pappa köpte den ny. Den slutade fungera efter ett par decennier och det fanns inte kompetens eller intresse att serva den så den blev liggande i en låda många år, innan jag fick ta över den och renoverade den för ca 15 år sedan.
En till bild
125DB267-B3E5-410D-87F8-5B3CA4002ECD.jpeg
Intressant och spännande historia i och med att du ärvt den fina klockan av far din. Kul oxå att du fått den renoverad och i skick att användas. Den ska du vara rädd om...men det är du ju. :)
Hur länge fanns klockan i det här utförandet? Jag gissar att moderna memovox är betydligt större?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Intressant och spännande historia i och med att du ärvt den fina klockan av far din. Kul oxå att du fått den renoverad och i skick att användas. Den ska du vara rädd om...men det är du ju. :)
Hur länge fanns klockan i det här utförandet? Jag gissar att moderna memovox är betydligt större?

Vet inte riktigt. Klipper in ett par guider. De nya är ca 41 mm tror jag.
https://www.hodinkee.com/articles/a-week-on-the-wrist-the-jaeger-lecoultre-memovox-cal-825
https://www.watchtime.com/featured/resonant-reminder-a-history-of-the-jaeger-lecoultre-memovox/
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Kul att höra!
Memovox är den första automatiska klockan med larmfunktion. Kom på 50-talet. Detta ex är från sent 50-tal. Ganska biffig för sin tid, 37 mm. Man ställer larmet med den övre kronan.
Min pappa köpte den ny. Den slutade fungera efter ett par decennier och det fanns inte kompetens eller intresse att serva den så den blev liggande i en låda många år, innan jag fick ta över den och renoverade den för ca 15 år sedan.
En till bild
125DB267-B3E5-410D-87F8-5B3CA4002ECD.jpeg
Fantastisk!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Eller hur! Men som en riktig nörd köpte jag den i guld på grund av dess akustiska egenskaper :angel:

_1191491 copy.JPG


_1191492 copy.JPG
Som musiker blir detta extra intressant. Menar du att ljudet är annorlunda just för att det är guld eller är det som det står längre ner i tråden olika signaler, alltså ett surrande och ett ringande ljud?
 
Topp